Hallo allemaal,
Ik heb een leuke puzzel liggen hier. Een tijd geleden is mijn oude amd phenom II x6 processor overleden, en heb ik besloten om een nieuw mobo+processor-combi te kopen, deze keer van Intel. Toen ik alles in elkaar had gezet, kwam ik iets raars tegen.
Om 1 of andere reden detecteert mijn mobo "at random" sata devices. Met "at random" bedoel ik: zo random als maar zijn kan. na elke restart (power off, power on, verder geen verandering) herkent hij ófwel alle devices, óf geen enkele device, óf een paar wel en de rest niet. Welke dit zijn is ook elke keer anders. Mijn sata-devices zijn:
- OCZ vertex 2 SSD (met een verse windows-install erop)
- een standaard Samsung HDD 1TB
- een random goedkope dvd-speler
andere fout-tests die ik al gedaan heb:
- laatste bios-versie
- SSD ge-format (ivm IDE/AHCI)
- bios- modus staat met alles op legacy, ik heb windows 7
- bios staat nu ingesteld op AHCI, met IDE had ik dezelfde issues.
- voeding is getest, voltages zijn prima, en stabiel
- sata-kabels, poorten, stroom-connectors op de devices zijn omgewisseld en vervangen
Leuk detail: Als mijn moederbord besluit om inderdaad alle devices te detecteren (dit gebeurt eens in de ong. 4 restarts dus), dan werkt alles perféct! op deze manier heb ik dus ook mijn SSD geformat en windows er opnieuw op kunnen krijgen.
Ik hoop dat iemand weet wat er aan de hand is, ik ben zelf een beetje vastgelopen nu.
Overige specs pc:
intel core i3 4150 (nieuw)
Gigabyte G1.Sniper B5 rev 1.1 (nieuw)
750W voeding corsair
4 ram-balkjes, totaal 12 gig GEIL
OCZ vertex 2 SSD
Samsung HDD 1TB
random b-merk lightscribe dvd-speler/brander
Ik heb een leuke puzzel liggen hier. Een tijd geleden is mijn oude amd phenom II x6 processor overleden, en heb ik besloten om een nieuw mobo+processor-combi te kopen, deze keer van Intel. Toen ik alles in elkaar had gezet, kwam ik iets raars tegen.
Om 1 of andere reden detecteert mijn mobo "at random" sata devices. Met "at random" bedoel ik: zo random als maar zijn kan. na elke restart (power off, power on, verder geen verandering) herkent hij ófwel alle devices, óf geen enkele device, óf een paar wel en de rest niet. Welke dit zijn is ook elke keer anders. Mijn sata-devices zijn:
- OCZ vertex 2 SSD (met een verse windows-install erop)
- een standaard Samsung HDD 1TB
- een random goedkope dvd-speler
andere fout-tests die ik al gedaan heb:
- laatste bios-versie
- SSD ge-format (ivm IDE/AHCI)
- bios- modus staat met alles op legacy, ik heb windows 7
- bios staat nu ingesteld op AHCI, met IDE had ik dezelfde issues.
- voeding is getest, voltages zijn prima, en stabiel
- sata-kabels, poorten, stroom-connectors op de devices zijn omgewisseld en vervangen
Leuk detail: Als mijn moederbord besluit om inderdaad alle devices te detecteren (dit gebeurt eens in de ong. 4 restarts dus), dan werkt alles perféct! op deze manier heb ik dus ook mijn SSD geformat en windows er opnieuw op kunnen krijgen.
Ik hoop dat iemand weet wat er aan de hand is, ik ben zelf een beetje vastgelopen nu.

Overige specs pc:
intel core i3 4150 (nieuw)
Gigabyte G1.Sniper B5 rev 1.1 (nieuw)
750W voeding corsair
4 ram-balkjes, totaal 12 gig GEIL
OCZ vertex 2 SSD
Samsung HDD 1TB
random b-merk lightscribe dvd-speler/brander