Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badjas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 17:13
Hallo allemaal,
Ik heb een leuke puzzel liggen hier. Een tijd geleden is mijn oude amd phenom II x6 processor overleden, en heb ik besloten om een nieuw mobo+processor-combi te kopen, deze keer van Intel. Toen ik alles in elkaar had gezet, kwam ik iets raars tegen.
Om 1 of andere reden detecteert mijn mobo "at random" sata devices. Met "at random" bedoel ik: zo random als maar zijn kan. na elke restart (power off, power on, verder geen verandering) herkent hij ófwel alle devices, óf geen enkele device, óf een paar wel en de rest niet. Welke dit zijn is ook elke keer anders. Mijn sata-devices zijn:

- OCZ vertex 2 SSD (met een verse windows-install erop)
- een standaard Samsung HDD 1TB
- een random goedkope dvd-speler

andere fout-tests die ik al gedaan heb:
- laatste bios-versie
- SSD ge-format (ivm IDE/AHCI)
- bios- modus staat met alles op legacy, ik heb windows 7
- bios staat nu ingesteld op AHCI, met IDE had ik dezelfde issues.
- voeding is getest, voltages zijn prima, en stabiel
- sata-kabels, poorten, stroom-connectors op de devices zijn omgewisseld en vervangen

Leuk detail: Als mijn moederbord besluit om inderdaad alle devices te detecteren (dit gebeurt eens in de ong. 4 restarts dus), dan werkt alles perféct! op deze manier heb ik dus ook mijn SSD geformat en windows er opnieuw op kunnen krijgen.

Ik hoop dat iemand weet wat er aan de hand is, ik ben zelf een beetje vastgelopen nu. 8)7

Overige specs pc:
intel core i3 4150 (nieuw)
Gigabyte G1.Sniper B5 rev 1.1 (nieuw)
750W voeding corsair
4 ram-balkjes, totaal 12 gig GEIL
OCZ vertex 2 SSD
Samsung HDD 1TB
random b-merk lightscribe dvd-speler/brander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doet hij hetzelfde zonder de OCZ vertex SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://forum.notebookrevi...t-gen-sandforce-ssds.html
Ik zou trouwens die OCZ vervangen, staat niet echt bekend om zijn compabiliteit en betrouwbaarheid

Quote van overclock forum:
Through my experiences with the issue, I was able to connect my Vertex 2 with my Z87-GD65 motherboard after multiple restarts. all settings on Z87-GD65 were on default. The issue is, that the Vertex doesn't always show up in BIOS, therefore not able to boot from it, or use it as storage drive. I'd estimate the chances of the drive showing up is about 20%. it's obviously no practical, time consuming and strains all your other components. I was able was able to install Windows 8 on my drive and use it for couple hours before a BSOD put me on caution and tracked down the issue with Haswell and 1st gen Sandforce controllers. because I know for sure all my other component were good, only thing I changed was CPU and motherboard.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Voeding lenen en uitwisselen, zeker omdat bij booten het mis gaat.

Dvd speler losmaken en testen,
hd los maken en testen,
ssd losmaken en booten vanaf een bootable cd(ubuntu cd), en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badjas
Ik heb hem nog niet getest zonder de OCZ, aangezien ik daar mijn windows-installatie op wil hebben. Ik zal nog eens kijken of hij zonder die schijf de andere 2 devices wel consistent herkent, maar het lijkt me raar. Of staan de sata-poorten op 1 of andere manier met elkaar in verbinding?

EDIT: Blijkbaar is er inderdaad toch iets fout met de SSD, zonder SSD worden alle andere modules goed herkend. Weet iemand hoe het komt dat hij zoveel invloed heeft op de andere devices?

[ Voor 24% gewijzigd door Badjas op 27-06-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Je ssd gaat bij iedereen kapot, al jaren lang.
Dus koop een nieuwe, een andere model dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:26
Draai je stock speed ?
Bij een overclock op het randje kunnen dit soort dingen misschien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Heb je misschien de SATA kabels van je oude systeem hergebruikt ?
Je nieuwe mobo is SATA600 en de kabels misschien niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kabels hebben geen enkel verschil tussen sata150 of sata600 :'), dat is allemaal aan de kant van de controllers.
De CPU en chipset leent zich niet echt voor overclocken dus dat zou het ook niet zijn.

Beetje inlezen voordat je wat standaard oplossingen geeft helpt best wel :p
In jou geval zou ik gewoon een 120GB crucial ssdtje kopen voor €60, dan heb je ook gelijk een goede SSD.

Nog even als antwoord waarom je ssd zoveel invloed heeft op je hardware: de sandforce controllers staan nou niet echt bekend om de betrouwbaarheid en deze controller houdt zich niet goed aan de SATA specificatie, dit in combinatie met je haswell hardware die wat strikter is kwa eisen aan de SATA spec heeft dus als gevolg dat je sata controller in de moederbord (wisselvallig) zegt "Laat maar zitten SSD, jij luistert niet goed naar mijn commando's dus ik geef alles maar op"
Disclaimer: it is mijn interpretatie van wat ik lees op fora, kan zijn dat mijn uitleg niet compleet overeenkomt met werkelijkheid maar het komt gewoon neer op een probleem met de combi sandforce1xxx + Haswell(refresh) chipset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je SSD is het Probleem. Zelfde probleem met de Vertex 2 gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Yep, hier ook.

Hele systeem instabiel.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 23:17:
Kabels hebben geen enkel verschil tussen sata150 of sata600 :'), dat is allemaal aan de kant van de controllers.
De CPU en chipset leent zich niet echt voor overclocken dus dat zou het ook niet zijn.

Beetje inlezen voordat je wat standaard oplossingen geeft helpt best wel :p
In jou geval zou ik gewoon een 120GB crucial ssdtje kopen voor €60, dan heb je ook gelijk een goede SSD.
Op mijn SATA kabels staat een snelheidsrating. Ik heb gelijkaardige problemen als de TS gehad omdat ik 'oude' SATA kabels (SATA150 tijdperk) gebruikt heb in een nieuwe machine met SATA600 controller en disks. Na 3x harddisk vervangen begon het te dagen. Ik heb toen de kabels vervangen en sindsdien geen enkel issue meer met die bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badjas
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 23:17:
Nog even als antwoord waarom je ssd zoveel invloed heeft op je hardware: de sandforce controllers staan nou niet echt bekend om de betrouwbaarheid en deze controller houdt zich niet goed aan de SATA specificatie, dit in combinatie met je haswell hardware die wat strikter is kwa eisen aan de SATA spec heeft dus als gevolg dat je sata controller in de moederbord (wisselvallig) zegt "Laat maar zitten SSD, jij luistert niet goed naar mijn commando's dus ik geef alles maar op"
Disclaimer: it is mijn interpretatie van wat ik lees op fora, kan zijn dat mijn uitleg niet compleet overeenkomt met werkelijkheid maar het komt gewoon neer op een probleem met de combi sandforce1xxx + Haswell(refresh) chipset
klinkt helder, dank voor de uitleg :*)

Ik ga vanmiddag proberen of het misschien gefixed kan worden met nieuwe firmware, aangezien de harde schijf zelf blijkbaar niet overleden is (als het mobo en hij ééns in de 5 restarts weer even met elkaar op kunnen schieten doet hij het perfect...). Als dat niet werkt wordt het inderdaad toch misschien tijd voor een nieuw SSDtje :/
Op mijn SATA kabels staat een snelheidsrating. Ik heb gelijkaardige problemen als de TS gehad omdat ik 'oude' SATA kabels (SATA150 tijdperk) gebruikt heb in een nieuwe machine met SATA600 controller en disks. Na 3x harddisk vervangen begon het te dagen. Ik heb toen de kabels vervangen en sindsdien geen enkel issue meer met die bak.
Ik had inderdaad de kabels van mijn oude mobo gebruikt, maar die heb ik, toen ik alle kabels verving en andere sata-poorten gebruikte, vervangen door de kabels van mijn nieuwe bord. Dat zou dus geen issue moeten zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Badjas op 28-06-2014 11:38 ]

Pagina: 1