Videokaart RMA gestuurd,nieuwe aangeboden, advies nodig.

Pagina: 1
Acties:

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Hallo Tweakers,

(onderaan de korte versie)

Een paar jaar geleden heb ik een PC samengesteld met daarin een Sapphire - Radeon HD7970 OC Dual X (#590776) videokaart. Deze begon ongeveer een maand geleden een mankement te vertonen in de vorm van een defecte ventilator wat ik ontdekte doordat het mij ineens opviel dat de geluidsproductie wat hoger werd, naderhand gezien doordat de andere ventilator harder ging draaien om de kaart te koelen.

Hierop heb ik de kaart retour/RMA gestuurd naar Mycom en heb daar de afgelopen weken op gewacht. Vanochtend heb ik een mail gestuurd met de vraag of ze mij een update konden geven over de reparatie status en of ik de kaart spoedig terug kon verwachten, de kaart was ondertussen al 3 weken in het reparatie centrum en een ventilator vervangen leek mij niet zoveel werk voor een expert.

Vanochtend kreeg ik een mailtje terug waarin mij werd medegedeeld dat het nog wel enkele weken kan duren volgens de reparateur en dat Mycom de kaart niet meer kan vervangen doordat deze niet meer in het assortiment beschikbaar is.

Hierop deden ze mij het volgende aanbod:
- Een vervangende videokaart Asus HD7970-DC2T-3GD5 / 90-C1CRM1-U0UAY0BZ OEM. (artikel: 590830)
- De dagwaarde van de Sapphire 7970 kaart terug gestort

Ik wil vooraf vast zeggen dat ik het netjes vind van Mycom dat ze niet moeilijk doen. Het is echter de eerste keer dat ik met zo'n situatie te maken heb gekregen en ik heb geen flauw idee wat de dagwaarde van mijn vorige kaart is en of de aangeboden kaart net zo goed presteert, of beter is. De clocks mogen dan wel hetzelfde zijn, maar ik weet niet hoe het verder zit met geluid, temperatuur en het merk.

Het is al weer een hele tijd geleden sinds ik mij in videokaarten heb verdiept en ik heb wat dat betreft dus te weinig kennis om een goede keuze te maken. Wat het voor mij nog wat ingewikkelder maakt is dat ik de 7970 videokaart had gekocht en dat deze sindsdien allemaal een nieuwe naam hebben gekregen. Als ik het goed heb is de 7970 serie omgedoopt tot de R280 serie?

Op zich zou ik het niet erg vinden om iets bij te betalen (€100 max!) voor een betere/nieuwere videokaart van de laatste serie R290(?), maar ook hier moet ik weer bij zeggen dat ik mij daar eerst weer goed in moet verdiepen.

In het kort zijn mijn vragen:
- Is de aangeboden Asus HD7970 van Mycom goed / van net zo'n niveau als de Sappire 7970 OC dual X of zijn er betere vergelijkbare kaarten die ik kan vragen of kan suggereren?
- De 7970 kaarten zijn in de Tweakers pricewatch zo'n beetje allemaal niet meer leverbaar, zoek ik verkeerd of is de naam naar R280-R290 veranderd?
- Als ik een nieuwere kaart wil waar ik voor bijbetaal, wat is dan een goede keuze?
- Hoe kan ik de dagwaarde van mijn videokaart vinden? In de pricewatch staat geen prijs meer vermeld...
- Wat is een betrouwbaar en goed merk, met de Sapphire kaarten heb ik tot op heden (op het defect na) goede ervaringen kwa temperaturen en geluids productie, maar ik sta open voor andere merken.

Bedankt voor het lezen van deze lange lap tekst, ik hoop dat jullie me kunnen helpen en ik waardeer jullie hulp erg. Mocht dit niet de juiste plaats zijn voor dit topic, mijn excuses.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

SN4K3 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 14:59:
Hallo Tweakers,

Hierop deden ze mij het volgende aanbod:
- Een vervangende videokaart Asus HD7970-DC2T-3GD5 / 90-C1CRM1-U0UAY0BZ OEM. (artikel: 590830)
- De dagwaarde van de Sapphire 7970 kaart terug gestort
Vergelijk de specs en oordeel zelf.
ASUS HD7970-DC2T-3GD5
SAPPHIRE HD 7970 OC 3GB GDDR5
Ik zou de kaart nemen , desnoods doorverkopen. ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-01 16:48
Je kan hen ook vragen, als je de dagwaarde laat uitbetalen, uit welke andere videokaarten je dan nog meer de keuze hebt? En of je met 50 euro of minder bijleggen niet direct een leuke upgrade kan uitkiezen? Dat is ook voor mycom veel voordeliger.

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 23:57
Wat antwoorden:
- De Asus DC2 cooler is een van de beste coolers over het algemeen, de OC's zijn wellicht niet helemaal gelijk maar het duidelijk een goed vervangend model.
- Nope, ze worden al tijden niet meer gemaakt en ze zijn rond de introductie van de 280(x) inderdaad stevig in prijs gedaald, dus de meeste voorraad is al even op. Bij introductie was de 280(x) qua hardware bijna/helemaal gelijk aan de 79x0, eigenlijk was de prijs daar ook naar. de 290 is een totaal nieuwe kaart.
- Wat een goede keuze kaart is voor jouw systeem en gebruik kunnen we niet zeggen zonder te weten wat jouw systeem en gerbuik is: ik gok gamen, ik gok 1080p scherm --> dan is een 280(x) een hele goeie als je bij AMD wilt blijven bijvoorbeeld
- Dagwaarde is lastig, in principe is wat zij zeggen vaak de dagwaarde. Voor een eigen indicatie kan je kijken wat of je eenzelfde kaart tweedehands kan vinden, liefst een die even oud is ivm garantie, maar dat zit nog wel eens (ver) boven de gestelde dagwaarde.

• SN4K3
@evilweed

De kaarten heb ik vergeleken en kwa specs komen ze aardig overeen, toch zie ik dat er bij de Asus 7970 wat clocks lager staan aangegeven en dat het lijkt alsof er minder aansluitingen op de kaart zitten, zoals geen HDMI, wat toch wel van belang is als je de PC op een TV aansluit.

@iamzero456

Ik zal contact met Mycom opnemen en vragen wat zij de dagwaarde van de kaart vinden. Helaas ben ik niet meer zo op de hoogte van de nieuwe videokaarten en de prijzen. Zoals je zegt heb ik veel liever een nieuwere videokaart met een beetje bij betalen. Het kan voor Mycom beter zijn en voor mij als consument is het ook wat simpeler om de kaarten te vergelijken.

- Wat ik op internet lees is dat de 7970 in principe dezelfde kaart is als de R9 280, maar dat de 7970 over het algemeen betere clocks heeft. Het is wel wat handiger dat de R9 280 nog te vinden is in de pricewatch.
- Zou het mogelijk zijn om met een kleine bijbetaling een van de volgende kaarten te kopen en is dat een goede keus?

pricewatch: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB
pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 TOXIC
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

Of een Nvidia: pricewatch: MSI GeForce GTX 770 Gaming

De MSI kaarten komen in de tests als stilste, koelste en zuinigste uit de bus, maar de prestaties zijn wel telkens iets lager. De Sapphire kaarten heb ik opgezocht, maar zoals eerder vermeld weet ik niet goed waar ik precies naar moet kijken. Is het bijvoorbeeld belangrijk dat de ene 4GB gddr 5 heeft en de ander maar 3GB of is dat voor resoluties boven de 1080p?

@Bradking

De Asus kaart op zich lijkt me redelijk, maar ik heb voor mijn gevoel liever een (R9 280) kaart in plaats van een 'oude' 7970 doordat ik de 280 serie nog gewoon op de pricewatch en in de webshops kan vinden, dat geeft me iets meer vertrouwen om het zo maar te zeggen.

De kaart voor mijn systeem is bedoeld om mee te gamen op 1080p (één scherm).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 189,90€ 189,90
1Asus P8Z77-V€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 7970 OC Dual-X 3GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,04€ 69,04
1NZXT Phantom Zwart€ 127,95€ 127,95
1TP-Link TL-WDN4800€ 31,95€ 31,95
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 232,93€ 232,93
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 89,99€ 89,99
1Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard€ 80,-€ 80,-
1Logitech Wireless Gaming Mouse G700€ 109,14€ 109,14
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 69,85€ 69,85
1Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro Gold 600W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.000,75

- Zou je misschien een goede 280(x) aan kunnen raden met vergelijkbare specificaties als de Sapphire 7970? Als ik in de pricewatch kaarten vergelijk weet ik niet goed waar ik naar moet kijken, de clocks zijn over het algemeen hetzelfde en met de vele merken heb ik geen ervaring. Op zich sta ik open voor andere merken en blijf ik het liefst bij AMD, al is een Nvidia kaart ook goed, maar daar moet ik dan nog eens goed naar kijken.

- Zou je misschien een dagwaarde in kunnen schatten (ik heb daar totaal geen beeld bij)? De 7970 heb ik ongeveer 20 maanden geleden gekocht voor €450, in de pricewatch zie ik R9 280 kaarten voor €250 - €300 euro en R9 290 kaarten voor €350 - €400.

Ik zal straks even een mail sturen naar Mycom om te vragen of ik 'over kan stappen' naar een nieuwer model, hoeveel de dagwaarde is en hoeveel ik eventueel zou moeten bijbetalen voor een kaart van de nieuwere serie. Zodra ik die informatie heb is het misschien ook wat eenvoudiger om de kaarten te vergelijken en een goede keuze te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door SN4K3 op 27-06-2014 22:07 ]

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-01 14:01
persoonlijk zou ik voor de asus kaart gaan maar als dat niet uit komt met je aansluitingen tja....

let wel op de r9 280 is GEEN rebranded hd7970, dit was enkel in het begin zo. toen was er geen verschil tussen een 280 en 280x, enkel een andere bios geflashed.

de r9 280 = hd7950 met oc
de r9 280x = hd7970 met oc

• SN4K3
De R9 280(X) is wel goed beschikbaar en te koop en dat geeft wat vertrouwen om het zo maar te zeggen. Dus mocht ik kunnen onderhandelen voor een nieuwe R9 280 dan moet ik wel voor de X versie gaan, bedankt voor de informatie.

In de post hierboven heb ik wat videokaarten opgezocht, maar nogmaals, ik snap niet goed waarom de ene duurder is dan de ander terwijl de specs hetzelfde of minder zijn. Is 4GB gddr bijvoorbeeld nodig of heb ik aan 3GB al genoeg?

De reviews en tests die ik tot nu toe heb bekeken tonen de MSI R9 280x als meest betrouwbare kaart, maar wel met iets lagere (FPS) prestaties tegenover de andere 280x versies.

[ Voor 62% gewijzigd door SN4K3 op 27-06-2014 22:09 ]

• SN4K3
(Sorry voor de kick, maar nieuwe informatie)

Vandaag een mail gekregen van Mycom. Ze schatten de waarde van de 'oude' Sapphire 7970 op €280 inclusief btw door deze te vergelijken met kaarten met dezelfde specificaties, de R9 280x kaarten zijn inderdaad zo tussen de 250-300 euro te koop. Volgens mij is dat een reële prijs aangezien de kaart bijna 2 jaar oud is en ik deze destijds voor €450 heb gekocht.

Verder kan ik er voor kiezen om het bedrag op mijn rekening gestort te krijgen of een andere videokaart te kopen wat dan als een normale nieuwe bestelling wordt behandeld. Ik heb gekozen voor creditering zodat ik nog eens rustig kan zoeken en kan vergelijken.

Bedankt voor de antwoorden en nu ga ik maar eens op zoek naar een goede videokaart.

[ Voor 21% gewijzigd door SN4K3 op 01-07-2014 06:00 ]

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
SN4K3 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 21:38:
De R9 280(X) is wel goed beschikbaar en te koop en dat geeft wat vertrouwen om het zo maar te zeggen. Dus mocht ik kunnen onderhandelen voor een nieuwe R9 280 dan moet ik wel voor de X versie gaan, bedankt voor de informatie.

In de post hierboven heb ik wat videokaarten opgezocht, maar nogmaals, ik snap niet goed waarom de ene duurder is dan de ander terwijl de specs hetzelfde of minder zijn. Is 4GB gddr bijvoorbeeld nodig of heb ik aan 3GB al genoeg?

De reviews en tests die ik tot nu toe heb bekeken tonen de MSI R9 280x als meest betrouwbare kaart, maar wel met iets lagere (FPS) prestaties tegenover de andere 280x versies.
De meer de beter. 3GB zal wel ruim genoeg zijn nog voor tegenwoordig, maar de v-ram requirements gaan toch wel omhoog. Beter genoeg dat spijt. Helemaal als je er twee naast elkaar zet zal meer v-ram altijd beter zijn.
SN4K3 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 00:30:
(Sorry voor de kick, maar nieuwe informatie)

Vandaag een mail gekregen van Mycom. Ze schatten de waarde van de 'oude' Sapphire 7970 op €280 inclusief btw door deze te vergelijken met kaarten met dezelfde specificaties, de R9 280x kaarten zijn inderdaad zo tussen de 250-300 euro te koop. Volgens mij is dat een reële prijs aangezien de kaart bijna 2 jaar oud is en ik deze destijds voor €450 heb gekocht.

Verder kan ik er voor kiezen om het bedrag op mijn rekening gestort te krijgen of een andere videokaart te kopen wat dan als een normale nieuwe bestelling wordt behandeld. Ik heb gekozen voor creditering zodat ik nog eens rustig kan zoeken en kan vergelijken.

Bedankt voor de antwoorden en nu ga ik maar eens op zoek naar een goede videokaart.
Je videokaart is 450 euro waard bij mycom onder garantie. Aangezien dit je aankoop bedrag is. Als hij onder garantie valt dan moeten zij een vervangend model kunnen aanbieden die precies hetzelfde is. Mocht dit niet het geval zijn dan hebben zij je een kaart verkocht onder valse voorwaarden. Hierdoor moeten ze het hele aankoop bedrag uitkeren mocht de kaart niet leverbaar zijn. ( ongeacht of de kaart 3 jaar oud is en niks meer kost, de kaart is nog steeds onder jou koop reglement de volle aankoop prijs waard )

Een betere manier voor mycom is dat ze je een vervangende kaart aanbieden op hetzelfde niveau aangezien dit ze geld bespaard. Je kan hier gewoon niet mee akkoord gaan en zeggen dat je precies dezelfde kaart wil. Ze zullen dan geen keus hebben dan de hele 450 euro aankoop bedrag terug te storten naar jou rekening.

Dit werkt met alle hardware, laptops / videokaarten / tv's etc.

Je kaart is dus onder garantie gewoon je aankoop bedrag waard.

Ik heb een laptop die naar 3 jaar kapot is gegaan die 1200 euro kosten, terug gestuurd onder garantie en het hele aankoop bedrag terug gekregen. Hetzelfde geld voor een 350 euro kostende kaart die na 3 jaar niks meer waard was, maar toch 350 euro terug gestort gekregen omdat ze de kaart niet meer hadden.

Gewoon stug vol houden dat je exact dezelfde kaart terug wilt en geen ander model. Het zal dan nog een maandje duren maar je geld krijg je terug.

In plaats van een 280 te kopen kan je dan richting een 290x kijken zonder problemen.

[ Voor 127% gewijzigd door Gatygun op 01-07-2014 09:55 ]

• SN4K3
Bedankt voor je advies.

Ben zelf ook al wat dagen op het internet aan het zoeken om voorbeelden en keer op keer zie ik dat je "een product met dezelfde specificaties" of "de dagwaarde crediteren" kan kiezen. Als ze het niet (kosteloos) kunnen repareren of vervangen dan krijg je je geld terug, aan de hand van hoeveel maanden je dat product hebt gebruikt.

De dagwaarde vind/vond ik een raar iets. Mycom gaf daar de toelichting bij dat het gaat om de gemiddelde(?) prijs van kaarten met soortgelijke specificaties, wat best logisch is. Tweede hands kost een 7970, zo ver ik kan vinden, ook nog maar 180-220 euro. Wat dat betreft vond ik dat ik het bedrag van €280 wat ik kreeg aangeboden dus best netjes, daar kun je een nieuwe kaart van kopen.

Ze hebben overigens ook een vervangend model aangeboden: Asus HD7970-DC2T-3GD5
Deze heb ik afgewezen doordat de 7970 kaarten nergens meer normaal te vinden / te koop zijn en ik dan liever voor een R9 280x ga, wat in principe net zo'n kaart is, maar met iets betere koelers en clocks.

De Sapphire kaart heb ik 2 jaar geleden gekocht voor €450, hoewel ik graag €450 terug zou krijgen weet ik dat dat niet echt een realistische situatie is. Ik heb immers 2 jaar gebruik gemaakt van dat product. Anders zou ik telkens (voorbeeld) 20 maanden een product kunnen gebruiken en deze dan retour kunnen sturen om zo een nieuw product of het aankoop bedrag terug te krijgen, dat zou gek zijn.

Als ik €280 terug krijg dan kan ik daar een mooie R9 280x videokaart met betere specificaties van kopen. De MSI R9 280x gaat al voor €250 weg om maar een voorbeeld te noemen. De 7970 heb ik dan voor €170, 2 jaar kunnen gebruiken en met een nieuwe kaart heb ik weer opnieuw garantie en een frisse kaart die er weer tegenaan kan gaan.

Als ik niet akkoord ga met de vervangende kaart en Mycom een oude, niet meer leverbare kaart niet kan aanbieden dan is een kaart met identieke specificaties de volgende stap. Dat is immers wat ik nu zonder tussenkomst van Mycom nu ook ga doen met het terugbetaalde geld, daar ga ik een kaart van kopen zoals mijn 'oude' 7970.

* Verder doet Mycom netjes met de garantie afhandeling, enkel wat laat met het laten weten dat de kaart niet binnen een redelijke termijn meer te repareren valt (zat al twee weken zonder). Ben het nu wel beu om War Thunder en Killing Floor op mijn i5 CPU te spelen dus het liefste heb ik zo snel mogelijk een nieuwe videokaart. :/

* Tja, verder ga ik ook niet flauw doen, Mycom heeft een soort van identieke kaart aangeboden en ik heb er voor gekozen om het geld terug te vragen zodat ik zelf naar een andere 'identieke' kaart kan gaan kijken. Mycom moet ook geld verdienen en als ze aan iedereen producten gaan 'lenen' waarna ze na 2 jaar het aankoop bedrag terug moeten gaan geven dan schiet het ook niet op.

[ Voor 14% gewijzigd door SN4K3 op 01-07-2014 10:29 ]

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:00

Toppe

Oké ✅

Doe eens een tegen voorstel. Laat weten wat voor kaart je zou willen hebben en of ze de mogelijkheid hebben daar te gemoed in te komen:)

Wellicht eindig je dan in het midden. Vind het overigens apart dat de kaart gerepareerd word...

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• SN4K3
Had in het mail contact ook al aangegeven dat ik best een R9 280X zou willen en dat ik eventueel zou kunnen bijbetalen voor een R9 290, daarvoor had ik ook nog gevraagd wat dan de dagwaarde van de oude 7970 zou zijn zodat ik de kosten/prijzen kon inschatten. Daar werd verder niet erg op ingegaan en toen kreeg ik de optie om mijn geld terug gestort te krijgen.

Tja, misschien had ik net zo goed zelf een defecte ventilator kunnen vervangen, maar ik dacht dat zo'n reparatie hoogstens een weekje zou duren. De experts bij het reparatie centrum zouden er nog minstens twee weken over doen en vandaar dat Mycom een vervangende kaart aanbood, de Sapphire 7970 is niet leverbaar, ook op andere webshops niet.

Maar misschien is mijn gedachten gang na een een lange slapeloze nacht niet helemaal helder, maar als je 'kosteloos' een nieuwe 7970/R9 280x kan 'kopen' van het geld wat je 2 jaar geleden hebt geïnvesteerd in een, nu oudere, versleten kaart, dan is er toch niets aan de hand en heb je een mooie, nieuwe frisse start met een kaart waarop je opnieuw garantie krijgt en welke nog iets betere prestaties levert?

De 7970 had ik op de launch voor €450 gekocht, maar ik snap best dat de waarde van deze kaart is gedaald doordat ik de kaart gebruik en doordat ook de nieuwe exemplaren in de winkel een lager prijskaartje mee krijgen...

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:00

Toppe

Oké ✅

Je verhaal word best warrig;)

Als ik het goed begrijp wil je een R9 290? Wat kost de kaart die je nu wilt hebben?

Zie mijn PB;)

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 01-07-2014 10:45 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• SN4K3
Oh, nee.

Aangezien ze mij een 'oude' Asus 7970 aanboden gaf ik als tegenreactie dat ik dan liever een R9 280x met ze zou willen regelen. Dat zou voor Mycom misschien ook wat goedkoper, handiger zijn aangezien de R9 280x beter leverbaar is dan een oude 7970 kaart.

Daarnaast gaf ik aan dat ik eventueel zou kunnen bijbetalen als ik een R9 290 zou kunnen kopen/kiezen, mochten ze dat toelaten. Daarvoor had ik toen de dagwaarde van mijn 'oude' Sapphire 7970 nodig zodat ik zou kunnen inschatten hoeveel ik voor een R9 290 zou moeten bijbetalen.

Als de R9 290 dan echt te duur was dan zou ik lekker bij een R9 280x blijven, aangezien ik nou ook weer niet zo'n behoefte heb om op een über high end niveau te spelen met mijn ene 1080p monitor.

* Momenteel heb ik een paar kaarten opgezocht, maar ik weet niet goed wat de beste 280x is om het zo maar te zeggen. In het R9 ervaringen topic heb ik daarover een verhaal getypt. :P

[ Voor 13% gewijzigd door SN4K3 op 01-07-2014 11:36 ]

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-01 20:05
Ik zou een R9 290 2de hands (met garantie) kopen, de prijs staat nu erg laag doordat alle miners verkocht worden. ik heb zelf 2 maanden terug een 290 sapphire tri-x opgepikt voor €280 euro. Kijk wel dat je er een met aftermarket koeler koopt.

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

• Gatygun
SN4K3 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:17:
Bedankt voor je advies.

Ben zelf ook al wat dagen op het internet aan het zoeken om voorbeelden en keer op keer zie ik dat je "een product met dezelfde specificaties" of "de dagwaarde crediteren" kan kiezen. Als ze het niet (kosteloos) kunnen repareren of vervangen dan krijg je je geld terug, aan de hand van hoeveel maanden je dat product hebt gebruikt.
Je hoeft niks te kiezen dat is het mooie ervan. Je wil gewoon hetzelfde product terug en dus krijg jij je volledige aankoop bedrag terug. Mensen die keuzes maken zoals "dagwaarde credit" kiezen voor een "alternatief". Deze alternatief ga jij niet mee akkoord en dus krijg jij je geld terug.
De dagwaarde vind/vond ik een raar iets. Mycom gaf daar de toelichting bij dat het gaat om de gemiddelde(?) prijs van kaarten met soortgelijke specificaties, wat best logisch is. Tweede hands kost een 7970, zo ver ik kan vinden, ook nog maar 180-220 euro. Wat dat betreft vond ik dat ik het bedrag van €280 wat ik kreeg aangeboden dus best netjes, daar kun je een nieuwe kaart van kopen.
Netjes is relatief. Ik vindt het niet netjes om te adverteren met garanties die je niet na kan leveren en waar je dus keuzes moet gaan zitten maken tussen alternatieve producten wat dus dit soort gehannes meebrengt "wil ik dat wel of is dit niet misschien interessanter'. Wat de kaart nu tweedehands waard is zal weinig interessant zijn, aangezien je de kaart niet in de verkoop gooit.
Ze hebben overigens ook een vervangend model aangeboden: Asus HD7970-DC2T-3GD5
Deze heb ik afgewezen doordat de 7970 kaarten nergens meer normaal te vinden / te koop zijn en ik dan liever voor een R9 280x ga, wat in principe net zo'n kaart is, maar met iets betere koelers en clocks.
Aangezien dit een asus kaart is een geen sapphire, dikke kans dat mycom 450 euro al op hun bankrekening van sapphire gestort gekregen heeft. Aangezien ze geen andere merken gaan zitten slijten wegens concurrentie.
De Sapphire kaart heb ik 2 jaar geleden gekocht voor €450, hoewel ik graag €450 terug zou krijgen weet ik dat dat niet echt een realistische situatie is. Ik heb immers 2 jaar gebruik gemaakt van dat product. Anders zou ik telkens (voorbeeld) 20 maanden een product kunnen gebruiken en deze dan retour kunnen sturen om zo een nieuw product of het aankoop bedrag terug te krijgen, dat zou gek zijn.
Kijk je begrijpt een paar dingen niet.

Mycom is alleen maar een tussenpersoon tussen sapphire en jou. Mycom neemt het product af bij sapphire( eigenlijk een groothandel en die weer bij sapphire, maar om het wat korter te maken ) en verwacht dus dat alles wat ze beloven sapphire nakomt.

Jij brengt de kaart naar mycom, mycom brengt het weer naar sapphire and sapphire komt met de uitslag naar mycom, die het weer naar jou doorspeelt.

Wat er nu gebeurt is het volgende:

sapphire maakt de kaarten niet meer en kan ze niet wisselen, aangezien de kaart vervangen is door een andere kaarten reeks en ze daar de productie voor nodig hebben. De kaarten die niet verwisseld kunnen worden kunnen of verruilt worden door een andere kaart van hun productie en dit kan dan aangeboden worden aan mycom en weer doorgespeelt worden naar jou of ze kunnen het geld terug storten wat de klant voor de kaart betaalt had aan mycom om mycom ook tevreden te houden ( nogal belangerijk).

Sapphire calculeert dit soort problemen en zet er een budget voor weg ( of extra productie ) voordat ze over switchen naar andere kaarten. Dit is dus geen probleem voor sapphire.

Nu kan sapphire dus een voorstel doen, maar meestal doen ze dit niet en keren direct het geld uit omdat er dan nogal veel contact over en weer moet gaan waar niemand op zit te wachten.

Aangezien mycom je een asus kaart aanbied die ze waarschijnlijk zelf nog ergens op een plank hebben staan en niet kwijtraken is dit een betere optie voor hun dan het geld uit te betalen aan jou aangezien ze nu dus nogmaals een videokaart verkopen + geld overhouden ( is de extra moeite en proberen zeker waard )

Sapphire betaalt jou dus uiteindelijk en niet mycom.

Als jij nu vol houdt dat je hetzelfde product terug wil ( exact hetzelfde ) en geen andere, dan zegt mycom tja hier is je poen dan maar en klaar. Omdat ze geen negatieve reviews over hun site willen hebben. Ze verdienen en verliezen er niks mee.

De logica dat je een product na zoveel maanden terug kan sturen en geld terug kan krijgen werkt ook niet helemaal. omdat 9 van de 10 producten wel degelijk ervoor zorgen dat ze genoeg in stock hebben om reparaties op te vangen en garanties uit te zitten. Buiten dat moet de schade ook niet opzettelijk zijn aangebracht. Dit is dus maar voor enkele gevallen, denk dus niet dat je een product eventjes in kan sturen na x aantal maanden en geld automatisch weer bijgeschreven wordt.

Dit zijn uitzonderlijke gevallen.

Het is fatsoenlijk van mycom om gewoon je aankoop bedrag terug te geven, en niet proberen er nog een extra slaatje uit te slaan. Maar bedrijven zijn bedrijven en geld willen ze allemaal verdienen.
Als ik niet akkoord ga met de vervangende kaart en Mycom een oude, niet meer leverbare kaart niet kan aanbieden dan is een kaart met identieke specificaties de volgende stap. Dat is immers wat ik nu zonder tussenkomst van Mycom nu ook ga doen met het terugbetaalde geld, daar ga ik een kaart van kopen zoals mijn 'oude' 7970.
Het is een bedrijf geen persoon.
* Verder doet Mycom netjes met de garantie afhandeling, enkel wat laat met het laten weten dat de kaart niet binnen een redelijke termijn meer te repareren valt (zat al twee weken zonder). Ben het nu wel beu om War Thunder en Killing Floor op mijn i5 CPU te spelen dus het liefste heb ik zo snel mogelijk een nieuwe videokaart. :/
Minder geld aanbieden dan 450 euro of een exact zelfde kaart is niet netjes in mijn visie. Andere kaarten aanbieden is leuk, maar 2 jaar later wordt er alweer gekeken naar hele andere vissen in het water. Waardoor keuzes lastiger worden.
* Tja, verder ga ik ook niet flauw doen, Mycom heeft een soort van identieke kaart aangeboden en ik heb er voor gekozen om het geld terug te vragen zodat ik zelf naar een andere 'identieke' kaart kan gaan kijken. Mycom moet ook geld verdienen en als ze aan iedereen producten gaan 'lenen' waarna ze na 2 jaar het aankoop bedrag terug moeten gaan geven dan schiet het ook niet op.
Mycom verdient nu waarschijnlijk inderdaad een hoop geld aan jou. :+

Het beste wat je kan doen is aan mycom vragen of ze je een 290x kunnen leveren in ruil voor je videokaart aangezien die rond de aankoop prijs zit van je oude kaart, of anders zou je het beste gewoon je geld terug kunnen eisen en het ergens andere gaan kopen.

Wil je dit niet doen, dan moet je gewoon korting afdingen bij de kaart die je wil uiteindelijk en ook goed vragen of er nieuwe garantie bij zit. Aangezien dit nog wel is mocht vervallen bij omruil.

Success

• Gatygun
boombes schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:09:
Ik zou een R9 290 2de hands (met garantie) kopen, de prijs staat nu erg laag doordat alle miners verkocht worden. ik heb zelf 2 maanden terug een 290 sapphire tri-x opgepikt voor €280 euro. Kijk wel dat je er een met aftermarket koeler koopt.
zijn die mine kaarten niet helemaal afgerost. Ik heb namelijk een maatje van mij die de kaarten ook nog is overclockt heeft en ze dag in dag uit volle 100% heb laten rammen. Kan nooit goed zijn. Ik zou ze juist vermijden maar ik kan ernaast zitten.

Verwijderd

Na 2 jaar gebruik mag je niet het totale aankoopbedrag terug verwachten. Je hebt er immers gewoon gebruik van kunnen maken. Ze dienen je een gelijkwaardige kaart of naar rato een x bedrag aan te bieden waarmee je een gelijkwaardige kaart kan aanschaffen.

Volkens mij is dat exact wat Mycom hier doet.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:57:
Na 2 jaar gebruik mag je niet het totale aankoopbedrag terug verwachten. Je hebt er immers gewoon gebruik van kunnen maken. Ze dienen je een gelijkwaardige kaart of naar rato een x bedrag aan te bieden waarmee je een gelijkwaardige kaart kan aanschaffen.

Volkens mij is dat exact wat Mycom hier doet.
Ik ben het hier helemaal mee eens.
Als Mycom je 260 euro aanbiedt of een 7970, had ik zonder twijfel de 260 euro genomen. :/
Ik vind ze zelfs vrij royaal, als ze nou eens echt op de markt kijken zullen ze wel zien dat het net iets meer dan 200 waard is... nieuw...

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 01-07-2014 11:59 ]

• SN4K3
Tja, dat vond ik dus ook.

De kaart heb ik toch bijna 2 jaar kunnen gebruiken zonder klachten en met wat logisch nadenken had ik ook al bedacht dat de kaart in waarde daalde. In eerste instantie hoopte ik op een gerepareerde 7970, dat was de bedoeling, maar aangezien dat niet binnen een redelijke termijn mogelijk was werd er een alternatief gezocht. Er werd een goede kaart aangeboden en de optie tot creditering, ik heb/had voor creditering gekozen zodat ik iets meer tijd had om op zoek te gaan naar een nieuwe kaart.

[ Voor 21% gewijzigd door SN4K3 op 01-07-2014 12:15 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

SN4K3 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:13:
Tja, dat vond ik dus ook.

De kaart heb ik toch bijna 2 jaar kunnen gebruiken zonder klachten en met wat logisch nadenken had ik ook al bedacht dat de kaart in waarde daalde. In eerste instantie hoopte ik op een gerepareerde 7970, dat was de bedoeling, maar aangezien dat niet binnen een redelijke termijn mogelijk was werd er een alternatief gezocht. Er werd een goede kaart aangeboden en de optie tot creditering, ik heb/had voor creditering gekozen zodat ik iets meer tijd had om op zoek te gaan naar een nieuwe kaart.
Hoeveel heb je er voor gekregen dan? 280?

• SN4K3
Gisterochtend werd het aangeboden en vanochtend had ik de creditering geaccepteerd, in de mail staat dat ze het bedrag van €278 inclusief BTW terug storten (weet niet of BTW nog wat verandert). Dat zou binnen 5 werkdagen moeten gebeuren.

Al is er nu wel een mede Tweakers, medewerker bij Mycom, iets aan het regelen al weet ik niet precies wat. :P
Pagina: 1