Ardana schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 13:11:
Buiten het feit dat investeerders ook geld moeten verdienen (naja, moeten), heb ik nog geen argumenten gehoord waarom dit wel een goed idee zou zijn. En die investeerders kunnen prima investeren in iets dat geen algemeen belang dient. Argumenten waarom dit voor patienten en de zorg een goed idee zou zijn, heb ik niet gezien.
Een poging dan:
Allereerst moet het onderscheid tussen Zorg in het algemeen en Ziekenhuis gemaakt worden.
Het gaat hier over ziekenhuizen die winst mogen uitkeren. Dat zijn inderdaad private instellingen die dus gewoon hun broek moeten kunnen ophouden net als andere bedrijven.
Het gaat dus niet(!) om de winst van een zorgverzekeraar, maar om de winst van een ziekenhuis.
Op dit moment is een ziekenhuis voor een lening afhankelijk van een bank. Dan betalen we met zijn allen dus mee aan de rente die de bank kan vragen. Dat ziekenhuis wordt daar namelijk ook gewoon duurder van en dus gaan de kosten voor de patient ook omhoog, en daarmee dus weer de kosten van de zorg voor ons allemaal. Een verbouwing, nieuwe apparatuur etc...daarvoor moet een ziekenhuis dus nu aankloppen bij de bank omdat er geen andere manier is om aan geld te komen. Intussen verandert de vraag vanuit de consument (wat dat is een patient ook) wel. We willen steeds betere zorg, meer persoonlijke zorg etc.
Het idee achter dit plan is dat investeerders voor de lange termijn(!) in zee gaan met een ziekenhuis.
Zover ik heb gelezen mag er de eerste 3 jaar na investering niet uitgekeerd worden. Daarmee wordt het korte termijn denken van een investeerder al beperkt. Daarnaast mag er ook alleen uitgekeerd worden in geval van een gezonde financiële situatie van het ziekenhuis.
De beoogde investeerders zijn bijvoorbeeld pensioenfondsen. Die zitten op een zak geld die ze ergens graag kwijt kunnen, maar wel met voldoende rendement. Er wordt namelijk bij de pensioenen ook uitgegaan van een groei van kapitaal. Daarom mogen er ook geen buitenlandse investeerders meedoen. De angsten die je uitspreekt (korte termijn denken, directe invloed op kwaliteit) zijn dus niet alleen jouw angsten, maar die proberen ze met regelgeving al weg te nemen.
Dan is er ook nog de gedachte dat ziekenhuizen hiermee beter de patient van dienst kunnen zijn. Als zij kunnen investeren in kwaliteit, dan levert dat ook meer klanten op, en daarmee uiteindelijk die winst.
Zoals ik zei: Een moderne patient is tevens consument. Als een ander ziekenhuis je een eigen kamer biedt, of beter eten, betere televisie of whatever en jij gaat shoppen gaat dat kleine ziekenhuis in de buurt het niet meer redden, of blijft achter in kwaliteit.
Ik denk dat uiteindelijk deze investeringen helemaal niet zo interessant zijn voor partijen die snel geld willen.
Het gaat juist om redelijk zekere lange termijn investeringen met een naar verwachting hoger rendement dan geld op een spaarrekening zetten.
Steeds betere zorg, maar ook luxere en dus duurdere zorg, creëert een hoger prijskaartje. Dat gebeurt ook nu al. Nu zijn het echter alleen de banken die de ziekenhuizen krediet kunnen verlenen, en dat is waarschijnlijk duurder dan andere investeerders toe te laten met een set aan beperkingen en regels.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams