Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe laptop voor ICT studie

Pagina: 1
Acties:

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-11 16:18
Hallo allemaal,

Voor mijn studie voor systeembeheerder (MBO niveau 4) heb ik een nieuwe laptop nodig. Na enige research weet ik het ook niet meer haha.

Wat ga je met je laptop doen?
Er komt/zit Windows 8.1 op de laptop. Verder gebruik ik de computer voor de studie. Tijdens de voorlichtingsdag heb ik wat dingen over datacommunicatie gehoord, maar ik weet verder niet welke programma's ik ga draaien... Verder ook veel office en gewoon internet. Eventueel gamen is altijd mooi meegenomen.

Wat is je budget?
Ongeveer 900 euro. Het mag meer zijn, maar dan moet het echt een groot verschil zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, elke dag naar school. Een eis is eigenlijk 15.6 inch. Bouwkwaliteit moet goed zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, elk merk mag, maar geen Packerd Bell of Medion. Slechte ervaringen mee, en lijken me ook niet de stevigste laptops.
Andere minimale eisen vanuit school:
CPU: i5
RAM: 8GB
HDD: 500GB
Draadloos netwerk: AC + AGBN dualband
Vitualisatie Technologie: Laptop moet Intel-VT of AMD-V ondersteunen t.b.v. Hyper-V

Ik heb zelf verschillende laptops uitgekozen. Vanuit het ROC kregen we een foldertje mee van campusshop.nl . Hier heb ik wat op rond gekeken, en zag ik uiteindelijk wel een hele mooie laptop die blijkbaar echt alleen daar verkocht wordt (kan m nergens anders vinden). :
http://www.campusshop.nl/...x-2-15-00501/details.aspx
Pluspunten:
- i7
- Touchscreen
- 8GB RAM
- Dun & licht
- SSDH
- Goedkoop

Minpunten:
- Ten opzichte van andere i7 processoren haalt deze maar de helft van de punten in de benchmark.
- Geen DVD drive waar ik SSD van huidige laptop ik kan doen
- Glanzend scherm

pricewatch: Asus N550JV-CN270H
Pluspunten:
- Een goede i7
- Mat scherm
- DVD drive --> SSD erin
- 8GB RAM

Minpunten:
- Geen touchscreen
- HDD ipv SSHD
- Wifi kaart schijnt langzaam te zijn volgens review Tweakers

Is een Wifi kaart trouwens te vervangen? Dan is dat probleem al opgelost.
Edit: Opgelost! Iemand die ook al een review van deze laptop heeft geschreven heeft ook een andere wifi kaart erin gezet voor maar 20 euro: pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

Benchmarks van de 2 processoren:
http://cpubenchmark.net/c...php?cmp[]=2248&cmp[]=2243
Hierin komt de processor van de Asus veel hoger uit dan die van de Lenovo, zelfs het dubbele. Is het het waard om dan de Asus te nemen? De Asus heeft dan een mat scherm, en een DVD drive, maar de Lenovo een touchscreen (wat ik bij mijn ma's Asus T100 geweldig fijn vind) en een SSHD... Ik weet het niet... Of zijn er nog andere alternatieven?

Bij voorbaat dank,
Sander

[ Voor 5% gewijzigd door Sandert98 op 27-06-2014 09:48 ]

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Hallo Sander,

Ik heb net MBO niveau 4 Netwerkbeheer afgerond.
Wat ik zelf ervaren heb >

Koop een goede SSD ( geen SSHD ) ( minimaal 256 GB ) ( je moet je windows toch opnieuw installeren als je Hyper- V wilt gebruiken want dit zit alleen in Windows 8.1 PRO !)

1. De I7 U processors zijn standaard trager dan gewone I7. Dit is op zich niet zo erg Ware het niet dat Hyper-V 1 enorm nadeel heeft.... Het schakeld de turbo boost van de laptop uit...

Verder moet je rekening houden dat je een touchscreen niet hoeft te gebruiken.

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-11 16:18
Hallo Johannes,

Thanks voor je antwoord :blink: . Daar heb ik erg veel aan! :)

Gelukkig heb ik al een SSD van 240GB, daar zal het vast ook wel mee lukken. Moet ik Windows zelf opnieuw kopen of krijg ik deze van de school? Weet jij dat toevallig?
Als ik bijvoorbeeld uit die laptop van campusshop de HDD uit haal, en er een SSD van 500GB in zet (bijvoorbeeld), zou die dan snel genoeg zijn?
Edit:
Even kostenplaatjes maken..:
Lenovo 800 euro
512GB SSD 182 euro pricewatch: Crucial MX100 512GB
Totaal Lenovo: 982 euro.

Asus:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 20,18€ 20,18
1Asus N550JV-CN270H€ 915,10€ 915,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 935,28

Oké, duidelijk. Die Lenovo wordt het definitief niet, want dan geef ik echt veel meer uit voor puur alleen maar touchscreen... Dat moet nou ook weer niet. De asus bied betere CPU + GPU, dus dat heeft dan wel voorrang.
Vraag van Windows blijft staan als je dat misschien weet :)

[ Voor 68% gewijzigd door Sandert98 op 28-06-2014 12:42 ]