Ik ging uit van
dit artikel. Ene keer valt het de ene kant op, de andere keer de andere. Afijn, W_D loopt momenteel nergens echt superlekker op.
Over de build, als jullie toch van plan zijn zelf te assembleren kan je de onderdelen bij verschillende winkels bestellen. Inclusief verzendkosten kom je dan vaak goedkoper uit, of je kan voor even veel geld meer power kopen.
Exclusief scherm zou ik op zoiets uitkomen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4590 Boxed | € 164,89 | € 164,89 |
| 1 | Gigabyte G1.Sniper B5 | € 66,05 | € 66,05 |
| 1 | Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0 | € 274,50 | € 274,50 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 46,04 | € 46,04 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 82,85 | € 82,85 |
| 1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 25,95 | € 25,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 64,32 | € 64,32 |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 46,95 | € 46,95 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 88,- | € 88,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 859,55 |
CPU: eigenlijk een standaard keus. De huidige games worden vooral geremd door de videokaart, daar moet het meeste geld heen. Eventueel kan je nog iets lager gaan zitten met een
pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed, dat verschil ga je niet merken in games.
Moederbord: hoewel van de vorige chipset generatie is dit nog steeds een erg fijn bord met veel opties die je alleen tegenkomt op duurdere "game-borden". Vooral de goede audiochip wordt geprezen.
Videokaart: ik ben altijd geneigd voor AMD te kiezen. Waarom? Je krijgt meer VRAM voor je geld. VRAM die je nog eens hard van pas kan komen bij hoge(re) resoluties. Op full HD gelijkwaardig aan de 770, die een stap sterker is dan de 760 uit jouw winkelwagentje.
HDD: standaard keus, normaal heb ik hier 2 TB staan, maar aangepast aan jullie keus.
Case: kan natuurlijk goedkoper, maar voor een systeem van 850 (exclusief monitor) moet je een degelijke kast hebben (vind ik). Deze kast is oerdegelijk, zeer goed gedempt en erg ruim opgezet. Als je zoon iets meer flashy wil is een
pricewatch: Zalman Z11 Plus een aardig alternatief. Meestal is het echter, hoe flashy'er, hoe matiger de bouwkwaliteit. Flashy kasten die wel goed zijn, zijn weer erg duur. Goedkopere goede alternatieven zijn
pricewatch: Cooler Master CM 690 III Closed,
pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed,
pricewatch: Cooler Master N200 Closed,
pricewatch: Corsair Carbide SPEC-03 Red Led (ook toevallige met rode lampjes),
pricewatch: Cooler Master Silencio 452.
CPU koeler: standaard, voldoende in een niet-overklokbaar systeem. Kan eventueel weggelaten worden, maar deze is stiller dan de koeler die standaard bij de processor zit.
RAM: 8GB, standaard, meest populaire setje.
Voeding: meer dan genoeg vermogen om de pc aan de gang te houden. Seasonic is een topmerk in de voedingenwereld. De B500 die je nu hebt geselecteerd is van matige kwaliteit. Bij voedingen gaat het veel meer om de interne componenten dan om de hoeveel watt die op de zijkant staat. Die B500 bevat zogenaamde CapXon condensatoren. Deze zijn notoir onbetrouwbaar, waardoor ze de neiging hebben zomaar te klappen. In het minste geval is de voeding stuk, in het ernstigste geval is de hele computer overleden. Hier wel je dus absoluut geen matige keus voor maken.
SSD: uiteraard kan je voor de 128GB versie van dit type kiezen, maar ervaring leert dat met de games van tegenwoordig die schijf dan snel vol gaat zitten. Meer dan Windows en 1 à 2 games zal je dan niet kwijt kunnen.
OS: is er ook al gedacht aan Windows? Bij zelfbouw zit natuurlijk niet standaard een besturingsysteem! Dat gaat dus ook snel 80 euro kosten.