Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het beste uit je wifi persen, hoe doe je dat nu?

Pagina: 1
Acties:

• RRV
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:35
Beste Tweakers

Onlangs heb ik mezelf een aantal onderdelen aangeschaft om die dan te bouwen naar mij een volwaardige pc.

Ta-da! Dat is mij dus gelukt.

Maar om niet te ver van de topic af te dwalen:

-- Ik gebruik een wifi-adapter bij deze desktop (ja, ik ben namelijk één van die drie personen ter wereld die dit doet!)
-- De wifi adapter is een PCE-AC68, de router een RT-AC66u, beiden zijn ze Asus, beiden gaan ze hard op 5 GHz.
-- Mijn mobo is een Gigabyte GA-H97-HD3, processor een Intel 46xx en daarnaast duw ik er 4x2gb aan ram uit.
-- Windows 8.1 Pro

Nu vroeg ik mij af: wat moet ik doen om 100% te krijgen?

Als ik bv. via Steam iets download of gelijk welk programma, kom ik aan max. 3GB.
Bijvoorbeeld: Guild Wars 2 die aan het downloaden is, heeft maar een 3% netwerkverbruik met <30 Mbps!
Extra noot: Guild Wars 2 was het enige die op dat moment netwerk aan het slurpen was (uiteraard zaten er te negeren kleinverbruikers tussen)

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de laatste druppel uit mijn wifi kan persen?

Alvast stijfwel bedankt voor de reactie!

RRV

Edit: extra noot toegevoegd

[ Voor 8% gewijzigd door RRV op 27-06-2014 10:26 ]

Verwijderd

1 woord: kabel :)

• RRV
Ja, uiteraard, maar dit was geen optie ;)
En powerline was idem geen optie.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:16

OmeJoyo

This is me

Er mist toch behoorlijk wat info voor we kunnen beginnen.

Hoe ver staan router en pc uit elkaar?
Staan antenne's aan beide kanten gelijk qua richting?
Heb je andere downloads geprobeerd (speedtest)?
Waarom gebruik je enkel de 5ghz ? Beide apparaten kunnen dual band aan.
Welke "bandbreedte" heb je ingesteld? 20 of 40 Mhz? (op de router, client volgt vanzelf)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-11 22:38
Even een betere speedtest zoeken, de downloader van Guild Wars 2 is niet zo erg goed. Ik trek nooit m'n 180Mbit vol daarmee, terwijl Usenet dit makkelijk haalt.

Zelf gebruik ik ook de RT-AC66u, maar alleen voor mobile devices, de rest gaat over de kabel.
Prima routertje en haal er gemakkelijk 90Mbit mee.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 09:48

OgWok

U.N.C.L.E.

RRV schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:25:
[...]

Ja, uiteraard, maar dit was geen optie ;)
En powerline was idem geen optie.
Ja, wachten op een Wifi die nog uitgevonden moet worden ;) Heb zelf ervaring met een Linksys WAP300N op 5GHz en de computer die verbinding maakte staat daar 3 meter vanaf. Duurt snel ruim een kwartier om een Divx film van 1 GB te kopieeren via de WiFi. Met een gigabit netwerk via de kabel vele malen sneller. Dus de kabel zit er weer in. Geen WiFi op systemen waar ik regelmatig grote bestanden op kopieer....

Wat je wel kan doen is kijken of je een kanaal gebruikt wat door weinig mensen bij je in de buurt wordt gebruikt; betere antenne die een aantal dB's versterkt.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-11 22:38
OgWok schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:35:
[...]
betere antenne die een aantal dB's versterkt.
De RT-AC66u kan custom firmware draaien waarmee je het zendvermogen naar US nivea's kan brengen. (van 100mW naar 500mW uit m'n hoofd). Maar dit mag niet he :) O-)

Verwijderd

En heeft ook vaak geen zin.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:16

OmeJoyo

This is me

Remz schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:38:
[...]

De RT-AC66u kan custom firmware draaien waarmee je het zendvermogen naar US nivea's kan brengen. (van 100mW naar 500mW uit m'n hoofd). Maar dit mag niet he :) O-)
Zendvermogen 1 zijdig verhogen heeft vrijwel geen enkel nut, een lichte verhoging kan nuttig zijn omdat de router vaak een iets betere ontvanger heeft dan vele clients, maar die lichte verhoging kan je toch al uitvoeren zonder de firmware te vervangen. Je kan beter zoeken naar de meest stabiele oplossing.

[ Voor 47% gewijzigd door OmeJoyo op 27-06-2014 10:44 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11 14:11
OmeJoyo schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:43:
[...]

Zendvermogen 1 zijdig verhogen heeft vrijwel geen enkel nut, een lichte verhoging kan nuttig zijn omdat de router vaak een iets betere ontvanger heeft dan vele clients, maar die lichte verhoging kan je toch al uitvoeren zonder de firmware te vervangen. Je kan beter zoeken naar de meest stabiele oplossing.
En daarom: 2 routers in wireless bridge modus zetten :+

Maar even zonder te dollen , er is niet veel wat je kunt doen behalve de router dichterbij de pc zien te krijgen en een goed kanaal uitkiezen.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-11 23:44

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Dit heeft vrij weinig met overclocken te maken en des te meer met Netwerken. Daarom move OC&T --> Netwerken

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 19:08
Ten eerste hoe snel is je Internet?? Als dat al niet meer dan die 30 Mbps is dan helpt dat niet mee. Om je netwerk snelheid goed te testen moet je het binnen je eigen netwerk houden. Gebruik hier bijvoorbeeld iPerf voor.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• RRV
Deze staan ongeveer 8-10 meter van elkaar met één muur/plafond tussen.
De zes antennes staan naar elkaar gericht.

Qua speedtest, heb er een tweetal gedaan:
Down: 14 Mbps - 28 Mbps / 16 Mbps - 28 Mbps
Up: 1.22 Mbps / 1.20 Mbps

Internetprovider stelt een 30 Mbps voor.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-11 01:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

En wat zijn de resultaten van een speedtest als je rechtstreeks op je router, met een kabel test?

Android developer & dürüm-liefhebber

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RRV schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 19:39:
De zes antennes staan naar elkaar gericht.
Wat bedoel je hiernee?

• RRV
Mavamaarten schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 19:42:
En wat zijn de resultaten van een speedtest als je rechtstreeks op je router, met een kabel test?
Ik zou dat eens met mijn laptop moeten doen, mijn desktop staat namelijk een verdieping hoger :)

• RRV
De drie antennes van de router en de drie van de adapter van mijn desktop :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Uhm. De antennes bij wireless n stralen horizontaal ten opzichte van de antenne uit.
Dus als je de antenne verticaal houdt maakt het signaal een ring horizontaal. Op doe manier moet je dan ook richten.
Dus juist niet de antennes naar elkaar toe laten wijzen.

• RRV
Arunia schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 13:18:
Uhm. De antennes bij wireless n stralen horizontaal ten opzichte van de antenne uit.
Dus als je de antenne verticaal houdt maakt het signaal een ring horizontaal. Op doe manier moet je dan ook richten.
Dus juist niet de antennes naar elkaar toe laten wijzen.
Dus de antennes van de router van de router horizontaal en die van de desktop dan verticaal?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/de_jong_jj/wifi.png

De bovenste heeft het beste ontvangst, de onderste is kansloos.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Instellingen in je router doen ook heel veel. In mijn router heb ik short preamble aangevinkt, WMM support uitgeschakeld en een rustiger kanaal opgezocht. Downloadsnelheid ging hierbij omhoog van 3MByte naar 5MByte.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Test eens met je apparatuur in dezelfde ruimte. 5GHz heeft veel moeite met muren en plafonds. Als je een betonnen plafond hebt met ijzers er in kan dat de boel flink verstoren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• RRV
jadjong schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 19:01:
[afbeelding]

De bovenste heeft het beste ontvangst, de onderste is kansloos.
Dus in principe moeten deze gewoon evenwijdig aan elkaar staan?
Pagina: 1