Ervaringen Shure FP25 / SM58?

Pagina: 1
Acties:

• RiccardoNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-01 16:24
Beste Tweakers,

Ik heb een Panasonic AC8EJ broadcast camera. Nu ben ik op zoek naar een draadloze microfoonset die ik kan gebruiken voor mijn journalistieke/camjo werkzaamheden. Ik interview dus veel. Niet zelden sta ik op locaties waar kabels ongewenst of onhandig zijn. En ik ben heel eerlijk, het ziet er ook niet netjes uit in beeld.

Verschillende winkels verkopen Shure FP25 sets. Die bestaat uit de FP1 transmitter en SM58 - omgetoverd tot zendermicrofoon. De set loopt tussen de 518-542 MHz, dus je hebt geen last van storingen door routers/modems, zoals op 2.4 GHz wel het geval is. Daarnaast houdt het Agentschap Telecom deze frequenties nog een lange tijd intact. De frequenties rond de 900 zijn immers verkocht aan mobiele providers om 4G op aan te bieden. Tot 2016 mag je er nog op, maar kun je storing ondervinden. Daarna mag je er überhaupt niet meer op. Daarom kijk ik dus vooral naar sets die onder de 800 MHz uitzenden.

Hoe denken jullie over deze set? Heeft iemand er ervaring mee?

Groet,
Riccardo

• RiccardoNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-01 16:24
Geen reactie gehad, dus de set op de gok gekocht. Hele korte review:

- Microfoon kent de kwaliteit van de SM58: goed dus. Plopkapje erop, tenzij je de P's wel heel aanwezig wilt hebben in je spraak.
- Op de doos staat dat je ongeveer 100 meter moet kunnen halen. Dat is geen probleem.
- Komt met een hotshoe die eenvoudig op de camera te bevestigen is.

Wat ingewikkelder is, is het pairen van de microfoon met de ontvanger. Dat moet via infrarood, waarvoor je het klepje eerst van de microfoon moet halen. Maar het stond in de handleiding, en die lees ik standaard niet ;-).

Voor wie nieuwsgierig is en het werkend wil zien: YouTube: Shure FP25 Wireless Microphone + Transmitter (wel in het Engels).