Toon posts:

Gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik 4 jaar plezier heb gehad met mijn vorige gamesysteem, wordt het nu zeker tijd voor een upgrade. Ik wil eigenlijk alles vervangen, met uitzondering van: SSD, HDD, Optical Drive, RAM, Monitor en ander randapperatuur.

Ik heb met mijn beetje kennis en pricewatch een systeem samengesteld. Mijn vragen zijn:
- Is dit het beste moederbord/een van de beste moederborden die je voor dit geld kan krijgen?
- Hebben jullie nog suggesties voor mijn systeem?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Flink gamen, maar ook websurfen en ander standaard gebruik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 900 euro, inclusief verzendkosten, assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
G.Skill Ripjaws 8GB Ram, Kingston SSDNow 120GB, WD Green 500GB, LG optical drive, Windows 8.1, Philips 24 inch 1080p monitor, toetsenbord, muis en 2.1 speakers. Ook heb ik nog wel wat fans.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor, Moederbord, Videokaart, Kast, Processorkoeling en een Voeding

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia, zijn me altijd goed bevallen en wil ik liever niet vanaf. Ook asus vertrouw ik op basis van eerdere aankopen van ze, en ik vind dat ze altijd kwaliteit leveren. Corsair voor behuizingen, omdat de toolless assemblage me erg aanspreekt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast mag lekker groot zijn, zodat ik meer dan genoeg ruimte heb, ook voor een mogelijke upgrade later naar waterkoeling.

Ga je overklokken?
Niet met deze koeler, maar misschien wel als ik uiteindelijk overga op waterkoeling

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,89€ 189,89
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 142,95€ 142,95
1EVGA GeForce GTX 770 2GB Superclocked ACX Cooler€ 302,95€ 302,95
1Corsair Carbide Air 540 Zwart€ 96,25€ 96,25
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Seasonic M12II Evo 620W€ 68,50€ 68,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 837,04

Verwijderd

Die voeding is een beetje te veel van het goede als je het mij vraagt. Dit is denk ik een betere optie: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

Met het lijstje dat je nu hebt, heb je nog iets meer dan 50 euro over. Wat ik dan zou doen is die GTX770 omwisselen voor dit: pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X
Geeft net wat meer performance dan een GTX770.

Voor de rest vind ik het wel een leuke lijst.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
mooi spul

de kast heeft geen fanfilters

http://www.highflow.nl/fans/filters/#full_list

er zijn stillere 770's

ik weet niet zeker waarom je voor evga hebt gekozen, garantie misschien?

@nesty:

ik denk dat hij sli wilt

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-03 17:54

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo,

Goed systeem, alleen de CPU is niet van de hashwell refresh, die nieuwe -k versie CPU van hasswell kan beter overklokken (schijnt het). Misschien die paar weekjes afwachten?

Ik zou trouwens voor deze GPU gaan: pricewatch: Cooler Master VS V650S
Gold voeding tegen over bronze, is dus efficienter. Na een aantal jaar haal je de kosten er wel uit. Hij heeft ook niet zo'n overdreven meerprijs dan de Seasonic, maar is wel een stuk beter. Kan je altijd her gebruiken.

Cool moederbord trouwens.

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
@Nesty1998 Bedankt, ik zal er over nadenken om over te gaan op AMD gpu.

@mirp Ik had EVGA gekozen omdat deze als 1 van de beste uit een paar tests kwam, en inderdaad de garantie mij aansprak. Zijn er 770's die veel beter zijn?

@mirno ik geloof dat dit de haswell refresh is: pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed
Klopt dit?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 12:48:
@Nesty1998 Bedankt, ik zal er over nadenken om over te gaan op AMD gpu.
Think no more. Daarbij is de 4GB VRAM van de AMD veel lekkerder voor de hoge(re) resoluties dan de 2GB van de 770.
@mirno ik geloof dat dit de haswell refresh is: pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed
Klopt dit?
Correct. Besef wel dat overklokken momenteel maar vrij weinig uithaalt in games. Het merendeel is GPU limited, dus zelfs met een lager geklokte 4460 ga je eigenlijk geen mindere prestaties hebben. Je betaalt nu maar liefst 330 euro voor je mobo+cpu combinatie, terwijl je met pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 (of eventueel een bordje uit de nieuwe chipset, maar met de juiste BIOS versie werkt deze ook) en pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed 100 euro minder kwijt bent en daarvoor een topbord met prima cpu hebt.

Hoewel je al een SSD hebt, steek die 100 euro in een fatsoenlijke 256GB schijf, dan kan je er meer op kwijt dan alleen W8 en W_D of BF4.

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05:30

hidde212

Free your mind...

mirno schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 23:14:
Hallo,

Goed systeem, alleen de CPU is niet van de hashwell refresh, die nieuwe -k versie CPU van hasswell kan beter overklokken (schijnt het). Misschien die paar weekjes afwachten?

Ik zou trouwens voor deze GPU gaan: pricewatch: Cooler Master VS V650S
Gold voeding tegen over bronze, is dus efficienter. Na een aantal jaar haal je de kosten er wel uit. Hij heeft ook niet zo'n overdreven meerprijs dan de Seasonic, maar is wel een stuk beter. Kan je altijd her gebruiken.

Cool moederbord trouwens.
De 550W versie hiervan is ook al voldoende, zelfs met R9 290 en overclocks.

...and your ass will follow

• mirp
er zijn wel gtx die stiller zijn, niet perse beter

maar als wat fan geluid je niet stoort dan heb je je niks om je druk te maken

wat je eigenlijk zou moeten doen is reviews erop naslaan, kijk ook eens naar de 770's van asus of msi

ik denk dat je beter een kaart kan nemen die wat rood/zwart heeft zodat het matched met je mobo.

die evga zou ik nemen als ik een asus z97-a/k of pro zou pakken, omdat het goud terugkomt in het mobo

zoals brooky al aangaf hoef je met die kaart geen processor die je kan overklokken omdat een normale i5 niet zal bottlenecken

mocht je 2 videokaarten willen, dan zou een overklokbare i5 wel eens goed kunnen uitpakken of zelfs een i7

ik vind jouw gekozen kast supermooi, zeker met de corsair quiet fans kan je er iets heel moois van maken

http://www.overclock.net/t/1404897/lightbox/

is misschien ook wel leuk om full asus of full msi of full gigabyte te gaan naast full corsair

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 13:00:
[...]

Correct. Besef wel dat overklokken momenteel maar vrij weinig uithaalt in games. Het merendeel is GPU limited, dus zelfs met een lager geklokte 4460 ga je eigenlijk geen mindere prestaties hebben. Je betaalt nu maar liefst 330 euro voor je mobo+cpu combinatie, terwijl je met pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 (of eventueel een bordje uit de nieuwe chipset, maar met de juiste BIOS versie werkt deze ook) en pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed 100 euro minder kwijt bent en daarvoor een topbord met prima cpu hebt.

Hoewel je al een SSD hebt, steek die 100 euro in een fatsoenlijke 256GB schijf, dan kan je er meer op kwijt dan alleen W8 en W_D of BF4.
Ik wil alleen wel graag ook wat flightsims doen, en ik heb gemerkt dat die wel erg intensief zijn op je CPU. Dan ga ik toch liever voor de wat stevigere 4690k die eventueel ook te overklokken is.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Als jij denk dat dat in dit specifieke geval nodig is, is het verstandig. Ik speel die zelf niet, maar ik lees vaker dat die behoefte hebben aan een zo snel mogelijke processor.

• mirp
voor flightsim zou je dacht ik zelfs voor een i7 kunnen kijken, omdat het zo zwaar op de cpu leunt

je zou dit forum eens kunnen doorzoeken op flightsimulator

of kijken of je benchmarks op het net kan vinden van flightsim met een i7

• antonijn
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-12-2025
Als ik jou was zou ik kijken voor de devils canyon i5, ik heb deze inmiddels ook besteld en ga hem volgende week installeren. Deze cpu heeft een verbeterde TIM en is net iets hoger geklockt

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten mn budget met 200 euro te verhogen. Ik heb nu gekozen voor waterkoeling, een r9 290 en de devils canyon i7. Denken jullie dat deze 620w voeding het nog steeds red?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 298,80€ 298,80
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 142,85€ 142,85
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 359,99€ 359,99
1Corsair Carbide Air 540 Zwart€ 99,95€ 99,95
1Corsair Hydro H100i€ 99,-€ 99,-
1Seasonic M12II Evo 620W€ 68,50€ 68,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.069,09

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
waterkoeling is met de nieuwe Devils Canyon CPU's niet nodig. Een goede luchtkoeler kan hetzelfde voor de helft of zelfs minder van de prijs.
De Noctua NH-U14S is bijvorbeeld al ruim voldoende, maar je kan eventueel nog goedkoper, bvb: Scythe Mugen 4 PCGH Edition of Thermalright True Spirit 140
De twee laatste zullen natuurlijk iets minder presteren (minder koeling en/of luider) dan de Noctua.

Wat voor flight sim zou je spelen? Ik denk dat Prepar3d wel nut heeft van een i7, maar Flight Simulator X (oud spel, maar er zijn veel mods voor) heeft weinig of geen nut van meer dan 4 threads.

[ Voor 13% gewijzigd door Robbedem op 08-07-2014 12:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Robbedem schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 12:40:
waterkoeling is met de nieuwe Devils Canyon CPU's niet nodig. Een goede luchtkoeler kan hetzelfde voor de helft of zelfs minder van de prijs.
De Noctua NH-U14S is bijvorbeeld al ruim voldoende, maar je kan eventueel nog goedkoper, bvb: Scythe Mugen 4 PCGH Edition of Thermalright True Spirit 140
De twee laatste zullen natuurlijk iets minder presteren (minder koeling en/of luider) dan de Noctua.

Wat voor flight sim zou je spelen? Ik denk dat Prepar3d wel nut heeft van een i7, maar Flight Simulator X (oud spel, maar er zijn veel mods voor) heeft weinig of geen nut van meer dan 4 threads.
Ik ben bereid de volle prijs voor waterkoeling te betalen, omdat ik liever niet een enorme heatsink in mn kast wil hebben. Dat het grootste deel van de koeler (de rad) aan de bovenkant of de voorkant van de kast gemonteerd kan worden spreekt mij erg aan. Ook is de extra koelkracht fijn als ik wellicht wil overklokken.

Ik wil inderdaad prepar3d spelen.

• Robbedem
Ok, zoals je wilt. ;)

Nog een paar dingen:
- Als je Prepar3d gaat spelen, hou er dan rekening mee dat Nvidia kaarten daar een stuk beter presteren dan AMD kaarten. Dus afhankelijk van hoe vaak je dat speelt, kan je mss toch beter een GTX 780 nemen.
- Je kan eventueel voor een iets goedkoper moederbord kiezen (bvb Gigabyte GA-Z97-D3H)
- Als voeding kan je ook een niet-modulaire nemen (je hebt toch een grote kast met veel plaats om kabels weg te werken), bvb: Seasonic S12II-Bronze 620W

Verwijderd

Topicstarter
Okee, maar denk je wel dat die 620w genoeg is voor een R9 290 (of een 780) en de i7? En ook dat er nog ruimte is voor overklokken?

• Robbedem
620W is zeker voldoende voor een R9 290 (of GTX 780) + i7. Je kan zelfs beiden gemakkelijk overklokken. ;)
Het normaal verbruik onder load zal zelfs niet boven de 400W liggen (250W voor de GPU, 100W voor de CPU en 50W voor de rest)
Met een stevige overklok (CPU en GPU) kom je onder load dan mss net aan 450W. Enkel bij strestesten van GPU en CPU tegelijk zou je boven de 500W kunnen komen.
Pagina: 1