Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Auto kopen, onderhandelen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ga zaterdag enkele auto's bekijken en heb echt 0,0 ervaring met onderhandelen.
Nu heb ik veel gelezen over hoe te onderhandelen en was eens benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.

Gegevens auto.
bouwjaar 2006.
117.000 km.
leuke opties, maar verder redelijk basic (geen LM velgen bijvoorbeeld).
Vraagprijs 5.000 euro. (excl rijklaar maken, 395 standaard of 895 euro incl bovag gar.)

Nu zit ik veel op marktplaats en andere auto sites te kijken en zie regelmatig dezelfde autos voorbij komen die een jaar jonger zijn met dezelfde opties, maar wel met LM velgen. kilometerstand is soms iets hoger maar zie er ook enkele in rond dezelfde stand.
De vraagprijs zit vaak er iets boven (750-1000), maar ook vaak genoeg identiek (5000 euro).
Helaas zitten deze bedrijven aan de andere kant van het land en kan ik niet zo makkelijk even kijken. Ook ivm garantie vind ik het niet ideaal.

Nu ga ik zaterdag hier in de buurt kijken en zat dus te denken aan de volgende strategie.
Eerst standaard de auto bekijken en proefritje maken.
Indien het me allemaal aanstaat wil ik me toch wel een beetje terughoudend gaan opstellen.
Wel zal ik laten weten dat me de auto aanstaat, maar dat er meerdere opties zijn.
Ook wil ik vermelden dat ik dus vergelijkbare auto's die jonger zijn en met wat strakkere uiterlijk (LM velgen ipv wieldoppen). voor dezelfde vraagprijs.
Dan wil ik hem het eerste bod laten uitbrengen in de hoop dat ik hem al wat kan laten zakken. (bv 4500).

Ikzelf heb een budget van 5k in mijn hoofd incl rijklaar maken en het liefst ook bovag garantie.
Ik wil dus een tegenbod doen van 3750.
Hier zal hij vast niet mee eens zijn en dan wil ik dus verder gaan onderhandelen over een all-in prijs. dus incl rijklaar maken en bovag.

Volgens mij zit hier namelijk de echte winst in voor de garage. en ik kan hier dus volgens mij ook wel op "besparen".

Denken jullie dat ik deze auto incl rijklaar maken en bovag voor een prijs rond de 4750 kan krijgen?
Graag ook tips om sterk de onderhanding in te gaan zijn welkom.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vaak kom je eerst een prijs overeen voordat je een proefrit mag maken dus gewoon zeggen wat je budget is en daar moet ie hem dan voor leveren inclusief die drie maand garantie. Onderhandelen heeft weinig nut, die auto moet gewoon minimaal iets opbrengen en als jij daar onder bied verkoopt ie de auto niet.
10% is wel de max wat je van een auto af kan krijgen, ligt ook een beetje aan wat je inruilt ( zonder inruim kan je vaak meer korting krijgen)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ruil niets in..
Hoe is jullie ervaring met onderhandelen over de kosten rijklaar maken etc? Zijn garages daar nog makkelijk in?
Dat een auto een bepaald bedrag moet opleveren snap ik wel.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:36
Ernemmer schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 22:14:
Vaak kom je eerst een prijs overeen voordat je een proefrit mag maken dus gewoon zeggen wat je budget is en daar moet ie hem dan voor leveren inclusief die drie maand garantie. Onderhandelen heeft weinig nut, die auto moet gewoon minimaal iets opbrengen en als jij daar onder bied verkoopt ie de auto niet.
10% is wel de max wat je van een auto af kan krijgen, ligt ook een beetje aan wat je inruilt ( zonder inruim kan je vaak meer korting krijgen)
Ik denk dat een verkoper juist wel een proefrit vooraf wil. Dan is de potentiële koper al een beetje gehecht aan de auto en dus bereid om meer te betalen. En een verkoper pakt in deze tijd denk ik liever 500 euro winst dan onbepaalde tijd wachten voor 1000 euro dus onderhandelen kan altijd. Wil de verkoper niet meteen akkoord gaan dan bied je wat meer, net zolang tot er een voor beide partijen acceptabele prijs uit komt.

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 14:26
Wat moet er precies "rijklaar" gemaakt worden aan een tweedehands auto
Die zit er dus alleen op voor het onderhanden.

Als je dik moet betetalen voor de garantie, kun jij je afvragen of die auto wel een verstandig keuze is.
Een garage zal zijn garantie gevalletjes gewoon incalculeren en als jij daar vanafziet kan het idd goedkoper.

Waar ik zelf graag over onderhandel zijn evt extra's die hem weinig kosten (inkoop) en ik goedkoper uit ben, denk aan afleverbeurtjes,dist.riemen, nieuwe bandjes, leuke opties, etc
Mischien heeft hij nogwel een setje leuke tweedehands LM velgen voor je.

Verwijderd

In de buurt kijken is gewoon langsgaan en de auto helemaal nalopen op minpunten aan de buitenkant, krasjes, deukjes en andere onvolkomenheden.
Daarna stap je naar binnen en vertel je dat je wel interesse hebt in die auto en wat de vraagprijs is.
Vervolgens laat je dan verkoper meelopen om de auto van binnen en onder de motorkap te bekijken.
Vaak gaat verkoper dan zelf vertellen dat een proefrit geen probleem is.
Daarna start je het onderhandelen met uiteraard de nodige twijfel over wat punten.

• PAL86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:15
Kijk ook eerst op internet naar het onderhoud wat gedaan moet worden rond deze KM stand. Controleer dan in de boekjes of dit gedaan is (distributieriem bijv.) en wanneer er weer een beurt gedaan moet worden. Bij veel automerken zijn er richtlijnen op internet te vinden welke aangeven hoe duur de volgende beurt is en wat er gedaan word.

Het onderhandeld makkelijk om uiteindelijk de volgende beurt erbij te doen (twv bijv. 250) dan een korting te vragen van dit zelfde bedrag.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aangezien TS niet thuis is in auto's en eigenlijk 0 post over de staat van de auto, is het lastig om te zeggen waarom de prijzen bij die handelaar nu zo liggen. Voor hetzelfde geld is de auto ingeruild op een goedkopere wagen; de handelaar moet nu wel iets van geld terugverdienen.

Het is jammer dat dit topic weer korte termijn is; in veel gevallen is verder reizen voor een betere/mooiere auto toch aan te bevelen. Zeker als je zelf niets weet en/of geen technisch familielid/kennis meeneemt, zou een doordeweekse dag en ANWB-keuring zeker een optie zijn. Ja, de ANWB rekent 200 Euro voor die keuring maar dan weet je meteen hoe de auto erbij staat en kan je 500 Euro besparen (mogelijk!!!) als je daarna afziet van BOVAG-garantie.
Ikke_niet schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 22:31:
Wat moet er precies "rijklaar" gemaakt worden aan een tweedehands auto
Die zit er dus alleen op voor het onderhanden.
Ik ben een zak; eerst een proefrit maken... Daarna onderhandelen... Als er dan wordt gesproken over rijklaar maken, vragen of je dus net de weg op bent gestuurd met een auto die niet rijklaar was???

Veel bedrijven gebruiken de term "rijklaar" als verborgen winst en niet allemaal willen ze uitleggen wat daarbij zit. Kijk, als een garage zegt dat er een volle tank bij zit, een check (met aftekening) ter grootte van een kleine beurt met vloeistoffen, wassen van de auto, alle leges etc., kan ik 400 Euro nog wel snappen. Maar "rijklaar" bij een auto die je meteen mee kan krijgen als je 5 ruggen op tafel legt, daar trap ik niet in.

Dan even een paar simpele tips:
- gooi de motorkap en alle deuren open. Kijk naar ALLE bevestigingspunten (schroeven en bouten) van scharnieren en metaalwerk. Zijn deze ergens vervangen, anders van kleur of gebarsten verf, dan is er MOGELIJK schade geweest en is het betreffende paneel/kant gerepareerd geweest.

- bij een koude auto, steek je hand achter elk wiel en voel even goed de stuurstand / aandrijfas / rubbers. Kom je met een vette / olie hand terug, dan is er waarschijnlijk een lek/defect en afhankelijk van merk & type auto, kost een reparatie je al 400 tot 1000 Euro.

- velgen zijn ondergeschikt. Profiel op de banden is belangrijker. Een auto met minder dan 3.5mm profiel neem ik niet eens mee als "nieuwe wagen"; vaak kan je over 15K km weer naar de Kwikfit voor een set (dure) banden.

- start de auto, stap uit en loop naar de uitlaat. Komt er na 1 minuut nog steeds gekleurde rook uit (zwart, bruin of vettig wit), dan heb je een probleem met ontsteking / olie / verbranding en zou ik de auto ook niet meenemen.

- probeer ZONDER begeleiding de auto mee te krijgen. Zoek in de buurt een vlakke parkeerplaats. Laat stuur los en trek even hard (niet debiel) op en trap daarna de rem diep (maar niet blokkeren) in. Trekt de auto na 3x steeds dezelfde kant op, kan dit zowel een eenvoudige als kostbare reparatie gaan worden.

Meer info heb ik even niet voor je; als je wil/kan, DM me even de link naar de auto.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ken je de auto (type) al? En wil je direct die dag een deal doen?

Misschien een idee om eerst te onderhandelen over de prijs en dan een proefrit te maken. Eerst een rondje om de auto lopen, visuele checks etc. En dan praten over de prijs en alles wat je erbij wilt hebben. Geef aan dat het geen probleem is om vandaag nog een deal te doen. Als je eenmaal over de prijs overeen bent, geef dan aan dat het doorslaggevende gevoel met een proefrit verzekerd kan worden. (Of niet).

Achteraf zeg je dat het niet helemaal jou ding is (of wel), pingel een beetje eraf door te zeggen dat je nu een deal wilt maken.

Zo weten beide partijen waar ze staan (voordeel) voordat je meer geld (voordeel dealer) en tijd (jouw tijd) investeert.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om deze auto. http://www.tendamautos.nl...y_airco_bj06-1154128.html

Op zich heb ik betrouwbare recenties gekregen over de dealer. Geen van allen hadden het gevoel een slechte koop gedaan te hebben.
Ik zelf heb niet echt verstand van auto's maar bovenstaande punten om op te letten had ik al in mijn hoofd om te checken.
Deal hoeft niet perse morgen gemaakt te worden. En bij enige twijfel over de staat van de auto zal ik ook zeker verder kijken.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 15:10
Staat de auto online ook te koop? Onze vorige auto stond voor 9.000 excl. rijklaar maken te koop. Was toen net 2 jaar oud. Had alleen geen trekhaak die we wel wilden hebben. Heb destijds simpel een mailtje gestuurd met daarin de mededeling dat ik een proefrit zou willen maken mits hij verkocht kon worden voor 8500 incl. rijklaar maken én trekhaak. Een dag later al reactie dat dat akkoord was, proefrit gemaakt en gekocht.
Heel eenvoudig er 500 + 400 (rijklaar) + 650 (trekhaak kosten consument) 1550 afgekregen.
Het scheelt dus echt per auto!

Life is what happens while you're busy making other plans

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Is dat een deukje rechtsvoor bij de dorpel?

Verwijderd

Topicstarter
Zo te zien wel, was me nog niet zo snel opgevallen. :)

• LaserJet
Dan is de vraag of er meer schade is geweest op die plek en het lijkt me ook niet goedkoop te fixen..

Edit:
En de kans bestaat dat als je er niets aan laat doen, de dorpel gaat roesten.

[ Voor 30% gewijzigd door LaserJet op 27-06-2014 09:10 . Reden: Aanvulling ]

• MAX3400

MAX3400

De kosten voor APK (rijklaar) mag 'ie er wel af halen; APK vervalt volgens RDW aanstaande maandag al dus het lijkt me onzin dat de klant hiervoor moet opdraaien.

De auto moet over 6K km alweer voor een "officiele" beurt; geen idee hoeveel je zelf gaat rijden maar dat kan meteen een extra kostenpost worden. Bel anders even zometeen een Opel-dealer om te vragen wat er moet gebeuren bij 125.000 op de teller en wat dat kost.

Banden zien er wel goed uit maar gezien de parkeerschade aan de wieldoppen, zou ik zeker even mijn optrek/rem-test uitvoeren zodat je uitlijning en ophanging iets kan controleren op goede werking.

Persoonlijk, maar dat is mijn ervaring, is dat de airco bij Opels van voor 2009 vaak niet goed werken. Test de airco dus ook even goed. Daarbij, maar dat wist je al: airco zorgt voor verminderd vermogen van de motor. Kijk dus of je met airco aan nog wel vindt dat de auto voldoende rap is voor jouw rijstijl.

Ik zie op Autoschout in de omgeving weinig andere Meriva's. Ja, 3 maar de ene is handelsprijs (dus duurder voor consumenten), de andere is goedkoper maar ook 2 jaar ouder en minder vermogen en de derde is ook ouder maar zelfde vermogen voor zelfde prijs. Het vergelijken van auto's kan erg lastig zijn als je niet alle termen van verkopers kent :)

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 27-06-2014 09:18 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 07:41

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Die kentekenplaathouder zit met ty-wraps vast aan zo' n kentekenplaathouder met parkeersensoren _/-\o_

Verder is het heel makkelijk om te onderhandelen:

Je vraagt eerst naar de bodemprijs (overigens hoort de geadverteerde prijs bij een Bovag garage INCL garantie te zijn conform bovaf voorwaarden).

vervolgens word je terughouden, "maar ik ruil niks in.....", vervolgens het onderhoud "maar hij is bijna toe aan intervalbeurt", en ook "de distributie moet om de xxx km of x jaar...".

Op die manier heb ik bij al mijn auto's toch extra onderhoud/banden/korting gehad.. neem vooral de tijd om te beslissen als je daar bent, een twijfelende koper bieden ze vaak meer..

enneuh: alle kortingen en extraatjes die je uiteindelijj krijgt, zitten allemaal al in deze verkoopprijs verwerkt.. ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• MAX3400

MAX3400

Michael Knight schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 09:32:
Op die manier heb ik bij al mijn auto's toch extra onderhoud/banden/korting gehad..
Je hebt je nickname ook niet echt mee als het gaat om auto-historie :+

• LaserJet
Vergelijk de hoek van bumper en spatbord eens van foto 12 (fout?) en foto 16 (goed). Ik weet niet wat normaal is bij dit type auto maar het lijkt me dat de voorbumper niet goed zit.

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-11 13:51
Mijn ervaring is ook dat de garage een bepaalde prijs in het hoofd heeft, en dat is gewoon het minimum. Daaronder wordt ie niet verkocht.
(wellicht dat het verhaal anders wordt als de auto al een half jaar of meer te koop staat, maar anders wachten ze wel op een andere koper).

Hoeveel die marge is, zul je moeten uitproberen. Kom niet te gretig over, en kom met goede argumenten. Een slimme verkoper ziet dan ook wel in dat hij iets water bij de wijn zal moeten doen.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik zeker wat mee..
Zal morgen eens kijken hoe de auto IRL erbij staat en neem jullie puntjes mee.

• MAX3400

MAX3400

Succes morgen; geen idee of ik het weekend nog input kan leveren in dit topic... Er wordt een Fiesta ST2 opgehaald morgen en zondag gaat de Evo voor groot onderhoud op de brug; druk weekend, veel auto's/pk's en navenante kosten :X

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Bij Autoscout24 hebben ze op de site ook een pagina met adviezen als je naar een auto gaat kijken, plus een checklist die je kan printen en meenemen. Lijkt mij niet onverstandig.

Ik zou eerst de auto rijden, dan pas onderhandelen. Het zou zonde zijn als je eerst een prijs hebt bedongen en dan ineens ontdekt dat de auto een defect heeft waardoor je die misschien niet zou willen kopen.

Probeer ook de auto op de brug te krijgen, kijk dan eens naar de staat van de onderkant. Of er misschien zaken als olielekkages te zien zijn of roestvorming.

Laat je ook niet gek maken door de verkoper. Een van de ergste die ik ooit heb mee mogen maken was eentje die wilde dat ik de auto beloofde te kopen voor ik een proefrit mocht maken. En tijdens de proefrit zou de verkoper rijden. Heb toen ter plekke hem bedankt voor zijn tijd en ben vertrokken.

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:06
gewoon een prijs zeggen en bij niet akkoord weglopen.. zo heb ik een keer een auto gekocht met mijn pa. Die auto was 3500 eu.. exl rijklaarkosten 395eu. De verkoper wilde enkel de 395 euro eraf halen. Wij wilde echter 3000 betalen.

Kwam de verkoper (een autodealer) met een heel verhaal dat dit echt onmogelijk was aangezien hij de auto voor 3250 had ingekocht (sure...).

Toen zeiden we vriendelijk bedankt en mocht je van gedacht veranderen horen we het wel. Nog geen kwartier later hing die aan de telefoon ;)

Verwijderd

Topicstarter
ff een update.
Afgelopen zaterdag gekeken naar de auto..
Was een dikke no-go. Auto stond ergens vast achterin een showroom en zaten flinke beschadigingen in de lak en wat roestplekjes. Binnen 5 minuten waren we weer weg..

Toen nog 2 andere adresjes afgeweest. En bij de laatste stond een meriva van een jaartje ouder (2005). maar wel met dezelfde opties en ongeveer dezelfde km stand.

Op wat steenslag op de motorkap en een kras in het dashboard zag de auto er heel netjes uit.
proefritje gemaakt en geen mankementen gevonden.
Onderhoud historie etc allemaal bekend.
Verder was het interier best vies.. (maar met wat poets werk weer top te krijgen)

Toen de onderhandelingen begonnen.
Vraagprijs was 4999 en dat was volgens de advertentie de "meeneem" prijs.

Flink lopen zeuren over de min punten en dat de auto niet helemaal "gaaf" was en er best nog wel wat werk in zat om hem weer in orde te krijgen. (steenslag / dashboard / poetsen etc).

Ik vroeg wat zijn absolute minimum prijs was.
Hij zei: 4900 euro. incl APK en een reinigings beurt.

Dat vond ik nog teveel en deed dus een bod van 4500.
Dit was absoluut onmogelijk en hij verklaarde me voor gek..
Toen nog even buiten op een bankje gaan zitten en overleggen met de vrouw.

Na 10 minuten overleggen toch besloten om de onderhandeling in te gaan. 4750 was mijn uiterste bod.
Heb ook gewoon gezegd, graag of niet.
Hij sputterde nog even tegen en zei dat het echt niet kon omdat hij er ook al best veel geld in had zitten. (nieuwe bumpers voor en achter).
Ik zei tegen de vrouw.. Kom we gaan naar de volgende.
Mee dat ik me omdraai zei hij. OK is goed.

Heb er niet veel afgekregen maar als ik kijk naar de vraagprijzen wat ze normaal voor deze auto's vragen dan denk ik dat ik geen slechte koop heb gedaan.

Hij krijgt een nieuwe APK, afleverbeurt, poetsen. en 3 maanden garantie op motor, versnellingsbak en aandrijflijn.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Wat is dat toch, dat mensen geld gaan bieden, voor ze met een auto gereden hebben?

Zo was ik laatst bij een handelaar, die wilde ook eerst onderhandelen, voordat er een proefrit mocht plaats vinden. Heb hem even duidelijk gemaakt dat we (ik en degene die wilde kopen) wel met een bod zouden komen na de proefrit, en niet ervoor. Uit principe. Ook vroeg ik de handelaar in kwestie even of die auto verborgen gebreken had, omdat hij van te voren een bod wilde.

Nooit doen dus. Maar dan ook echt nooit.

Last but not least, gefeliciteerd met je auto :) En foto's zijn altijd welkom in Show je auto

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 30-06-2014 11:40 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Destruction schreef op maandag 30 juni 2014 @ 11:38:
Wat is dat toch, dat mensen geld gaan bieden, voor ze met een auto gereden hebben?

Zo was ik laatst bij een handelaar, die wilde ook eerst onderhandelen, voordat er een proefrit mocht plaats vinden. Heb hem even duidelijk gemaakt dat we (ik en degene die wilde kopen) wel met een bod zouden komen na de proefrit, en niet ervoor. Uit principe. Ook vroeg ik de handelaar in kwestie even of die auto verborgen gebreken had, omdat hij van te voren een bod wilde.

Nooit doen dus. Maar dan ook echt nooit.

Last but not least, gefeliciteerd met je auto :) En foto's zijn altijd welkom in Show je auto
Dat je een bod doet voordat je proefrijdt hoeft toch niet erg te zijn. Als je tijdens de proefrit erachter komt dat er dingen mankeert, kan je nog altijd op je bod terugkomen. Als het goed doet, dan is het bod wat je eerder al hebt gedaan de bodemprijs. Als je de auto niet bevalt op mankementen, kan je twee dingen doen. Meer afdingen of de auto niet kopen.
Als je van te voren indekt met bv; Bod x, mits auto in goede werkende staat die mij bevalt moet dat zeker geen probleem zijn.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Volgende keer ook iemand meenemen die er verstand van heeft. Iedereen heeft in z'n kennissenkring wel IEMAND met een beetje verstand van auto's :)

En je kunt het onderhandelen ook door iemand anders laten doen. Ik heb met m'n vriendin een tijd terug ook een auto gekocht, had een kameraad mee die het model auto kende (zelf ook gehad) en ook goed is in onderhandelen. Die heeft het onderhandelen gedaan haha :D Ziet er misschien beetje raar uit, maar boeiend, kom toch nooit weer bij die garage.
Pagina: 1