Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een derde van de Nederlanders gebruikt oude lappen

Pagina: 1
Acties:

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18
nieuws: Een derde van de Nederlanders gebruikt video-on-demand-diensten

Ik weet dat jullie het leuk vinden om afkortingen met kleine letters te schrijven, maar net zoals een os een dier is en geen besturingssysteem, is een vod een oude doek en geen video-dienst.

http://vandale.nl/opzoeken?pattern=vod&lang=nn

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor je feedback :)

Het is ons streven om zo duidelijk mogelijk en consequent te schrijven. Wij schrijven afkorting klein om de rust in een artikel te bewaren en te voorkomen dat het lijkt alsof we SCHREEUWERIG overkomen. OS schrijven we wel met hoofdletters en vod is in die zin een prima afkorting en ik meen dat ze geen verwarring veroorzaken; het staat eerst uitgeschreven en we korten ze pas daarna af.

[ Voor 5% gewijzigd door arnoudwokke op 27-06-2014 10:45 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kun je dan niet [i] gebruiken om bij de wat minder bekendere afkortingen aan te geven dat het een afkorting is? Of altijd abbr gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 26-06-2014 20:30 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18
Ik snap de argumentatie en ik ben het er mee eens als je het over tv's of cd's hebt. Deze afkortingen doen geen afbreuk aan de duidelijkheid of leesbaarheid van een artikel. Maar woorden als OS of VOD-dienst vind ik dat je, vanwege de Nederlandse betekenis van de woorden, met hoofdletters moet schrijven om onderscheid aan te brengen.

Stel een Amerikaans bedrijf komt met een nieuw product, de Very Extreme Terrain Exploring Rover, om naar Mars te sturen. Gaan jullie het in artikelen dan ook over veters hebben? Bij het schrijven van een tekst vind ik zelf leesbaarheid en duidelijkheid het allerbelangrijkst, rust en de illusie van schreeuwen verminderen komen pas als allerlaatst op mijn lijst.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Afkortingen worden met hoofdletters geschreven tenzij het om erg courante afkortingen gaat (zoals bv., i.t.t., t.e.m., ...).

Technologie-afkortingen zijn per definitie snel in en uit de mode, des te belangrijker om ze met hoofdletters te schrijven lijkt me. Is uiteindelijk ook conventie en de leesbaarheid schiet er inderdaad bij in als je die conventie laat vallen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Helemaal eens met bovenstaande sprekers. Een afkorting is zeker niet schreeuwerig. Het zijn vaak 3~5 letters en mijn inziens komen zulke korte woorden zelden schreeuwerig over.

Afkortingen zonder hoofdletters is mijn inziens erg onduidelijk en leest ook niet lekker. In de zin waar VOD het eerste voorkomt dacht ik bijna dat het de naam van een product was en niet een afkorting.

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 26-06-2014 23:00 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Er zijn ook tussen oplossingen te bedenken... Je zou bijvoorbeeld small-caps kunnen gebruiken o.i.d.

Kleine letters zijn alleen bedoeld voor zeer courante afkortingen ('cd'), óf afkortingen waarbij het de bedoeling is dat ze als woord gesproken worden. ('laser')

Die courante afkortingen zijn ook afkortingen die een eigen leven zijn gaan lijden, en ook een nieuw woord zijn gaan vormen. Je spreekt tv uit als teevee, en niet als televisie. Idem voor cd. Logisch om het klein te schrijven, omdat het een woord is gaan vormen, en er geen verwarring kan ontstaan.

Maar VOD spreek je het niet als 'vod' uit, maar als video-on-demand. Dus logischer om het duidelijk als afkorting aan te duiden, via hoofdletters, italics, o.i.d.

Bij zaken als i.t.t. en o.i.d. is er ook geen hoofdletter nodig, omdat de punten al duidelijk maken dat het om afkortingen gaat.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Ik snap de argumentatie en ik ben het er mee eens als je het over tv's of cd's hebt. Deze afkortingen doen geen afbreuk aan de duidelijkheid of leesbaarheid van een artikel. Maar woorden als OS of VOD-dienst vind ik dat je, vanwege de Nederlandse betekenis van de woorden, met hoofdletters moet schrijven om onderscheid aan te brengen.
Even overlegd met de eindredacteur (die over spelling gaat); OS hoort met hoofdletters, vod niet. Mensen lezen zinnen niet los, maar in context. Als je een artikel leest over video-on-demand, en je raakt in verwarring omdat er vod staat en geen VOD en je denkt dat we schrijven over oude lappen, dan denk ik niet dat je op deze site thuishoort :P
Stel een Amerikaans bedrijf komt met een nieuw product, de Very Extreme Terrain Exploring Rover, om naar Mars te sturen. Gaan jullie het in artikelen dan ook over veters hebben?
Nee, dat zou het product Veter zijn. Net als het iPhone is en geen iphone. Het gaat om algemene afkortingen, niet die van producten. Als 5g High Overdrive Energy Radiation zou gaan heten, zouden we denk ik wel even nadenken of we dat met kleine letters zouden schrijven ;), maar gsm, umts en lte schrijven we klein, net als ssd en gpu.
Kleine letters zijn alleen bedoeld voor zeer courante afkortingen ('cd'), óf afkortingen waarbij het de bedoeling is dat ze als woord gesproken worden. ('laser')
Die regel houden wij ook zo ongeveer aan. Kennelijk vatten we die anders op :)
Maar VOD spreek je het niet als 'vod' uit, maar als video-on-demand.
Je spreekt het in elk geval niet uit als vee-oo-dee, dus in die zin zijn hoofdletters ook al niet gerechtvaardigd.
Bij zaken als i.t.t. en o.i.d. is er ook geen hoofdletter nodig
Die afkortingen zijn bij ons in artikelen niet toegestaan. Die schrijven we uit :)
Pagina: 1