• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-01 22:20
Beste allemaal,

Ik ben sinds enige tijd in bezit van een NAS en gebruik XBMC op een Raspberry Pi om daarop films en dergelijke te kijken. Werkt best prima.

Nu zit ik met het volgende idee in mijn hoofd:

In mijn ouderlijk huis komt glasvezel binnen. Dat gaat wel een heel stuk rapper dan de zielige ADSL lijn die ik hier heb op dit moment. Ik wil de NAS daar gaan plaatsen, zodat ik zeer snel kan downloaden, en het dan direct kan streamen naar mijn apparatuur hier in plaats van wachten totdat de download klaar is. Naast dit, zou mijn vader het apprecieren als er weer een mediaserver is nadat ik weggegaan ben en die dus heb meegenomen :X . Ik wil best de NAS daar neerzetten, maar dan wil ik zelf ook nog wel kunnen kijken :+ .

Zijn hier mensen die het voor elkaar hebben gekregen om hun media over het internet gemakkelijk te laten streamen alsof de mediaspeler in het lokale netwerk zit? Ik wil dit graag weten voordat ik hier alles overhoop haal.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:29
Da's niet heel lastig, mits je ADSL lijn snel genoeg is voor je content. Bluray remuxes kunnen wel 4MB/s averagen. Scene encodes van TV series zijn vaak nog niet 0.5MB/s gemiddeld. Drukkere scenes kunnen uiteraard veel piekverkeer opleveren, maar dat kan een buffer opvangen. Over je lokale netwerk zul je van dit soort bitrates nauwelijks wat merken, maar over internet is dit wel iets om rekening mee te houden. Buffergroottes kun je in XBMC gelukkig redelijk goed tunen. Om je library beschikbaar te krijgen in XBMC kun je de contents beschikbaar maken over bijv. WebDAV met Apache of Nginx, of gewoon via een FTP server.

Nog meer "alsof het in het lokale netwerk zit" is natuurlijk een VPN opzetten, maar dat zou ik voor deze toepassing niet aanraden omdat er toch flink meer overhead bij komt kijken.

• Denizz
zzattack schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 16:32:
Da's niet heel lastig, mits je ADSL lijn snel genoeg is voor je content. Bluray remuxes kunnen wel 4MB/s averagen. Scene encodes van TV series zijn vaak nog niet 0.5MB/s gemiddeld. Drukkere scenes kunnen uiteraard veel piekverkeer opleveren, maar dat kan een buffer opvangen. Over je lokale netwerk zul je van dit soort bitrates nauwelijks wat merken, maar over internet is dit wel iets om rekening mee te houden. Buffergroottes kun je in XBMC gelukkig redelijk goed tunen. Om je library beschikbaar te krijgen in XBMC kun je de contents beschikbaar maken over bijv. WebDAV met Apache of Nginx, of gewoon via een FTP server.

Nog meer "alsof het in het lokale netwerk zit" is natuurlijk een VPN opzetten, maar dat zou ik voor deze toepassing niet aanraden omdat er toch flink meer overhead bij komt kijken.
Ah, vergeten om te vermelden. De videobestanden gaan over een 100 mbit upload naar een 14 mbit/s ADSL verbinding. Ik was niet in de verwachting hier volledige blu-rays over te gooien maar tegenwoordig wordt alles best aardig ge-encodeerd dus het meeste moet wel passen.

Goed dat je dat van de library meldt. Dat is waar ik mijn hoofd tegenstoot en ik dus niet weet waar ik zou moeten beginnen. Ik wil echt die library hebben want ik heb geen zin om te knoeien met mapjes enzo. Ik heb nooit met WebDAV gewerkt, maar volgens mij zit dat op mijn NAS als ik het goed heb? Ik weet even niet uit mijn hoofd hoe de XBMC opties m.b.t. het toevoegen van folders zit, maar er staat toch letterlijk WebDAV folder.

De NAS is een Synology 214 trouwens. Sorry voor mijn wat incomplete post. 8)7

Deze WebDAV oplossing maakt een VPN overbodig als ik het goed begrijp?

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Een WebDAV zou op zich wel kunnen, maar mijn ervaringen ermee in combinatie met grote hoeveelheden data zijn nu niet echt heel bemoedigend. Toch wel erg vaak dat overdrachten onderbroken worden, op zowel Linux als Windows-platform. Vaak wordt voor dergelijke grote transfers dan ook gebruik gemaakt van chunking, waarin de data in packages van 10MB worden verpakt en verzonden, maar dat gaat hier niet echt een succes in worden. Een VPN lijkt me de meest logische keuze, ondanks dat dit je toch wel wat overhead zal kosten.

iRacing Profiel

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:57

Aapje

Opel-beun
Kijk eens naar Plex ipv. XBMC zou ik zeggen :)

• Denizz
kroegtijger schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 00:07:
Een WebDAV zou op zich wel kunnen, maar mijn ervaringen ermee in combinatie met grote hoeveelheden data zijn nu niet echt heel bemoedigend. Toch wel erg vaak dat overdrachten onderbroken worden, op zowel Linux als Windows-platform. Vaak wordt voor dergelijke grote transfers dan ook gebruik gemaakt van chunking, waarin de data in packages van 10MB worden verpakt en verzonden, maar dat gaat hier niet echt een succes in worden. Een VPN lijkt me de meest logische keuze, ondanks dat dit je toch wel wat overhead zal kosten.
Bedankt voor deze input! Maakt het type VPN uit? Ik heb de keuze uit OpenVPN en PPTP en nog een op mijn NAS. Ik begrijp dat de eerste qua beveiling beter is, maar zie niets qua snelheid.
Aapje schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 00:09:
Kijk eens naar Plex ipv. XBMC zou ik zeggen :)
Helaas heeft mijn TV geen Plex applicatie op de smart TV. Het is een Toshiba en niet bepaald ruim bemeten met extra applicaties op zijn tergend trage smart platform. Via de computer wil ik niet want deze maakt teveel kabaal. Ik wil het liefst alles via de Raspberry laten verlopen.

Verwijderd

Dat gaat hier al jaren goed. Ik heb hier een server staan en vrienden van mij streamen alles via ftp naar hun XBMC mediacenter. Via ftp kan XBMC gewoon een library opbouwen.
Mijn upload is 100Mb.

• Denizz
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 00:49:
Dat gaat hier al jaren goed. Ik heb hier een server staan en vrienden van mij streamen alles via ftp naar hun XBMC mediacenter. Via ftp kan XBMC gewoon een library opbouwen.
Mijn upload is 100Mb.
Geweldig, wist ook van dit niet dat het kon! Heb het nu via FTP lokaal draaien, morgen maar even het ouderlijk huis een bezoek geven en kijken of ik dit aan de praat kan krijgen over het internet.

Zoniet, dan de VPN optie proberen, en anders webdav.

Toch weer veel geleerd vandaag. Misschien had ik iets meer tijd moeten steken in de voorbereiding van het tentamen morgenochtend. 8)7

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Denizz schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 00:46:
[...]
Helaas heeft mijn TV geen Plex applicatie op de smart TV. Het is een Toshiba en niet bepaald ruim bemeten met extra applicaties op zijn tergend trage smart platform. Via de computer wil ik niet want deze maakt teveel kabaal. Ik wil het liefst alles via de Raspberry laten verlopen.
http://www.rasplex.com/
voila

TheS4ndm4n#1919

• Denizz
8)7 bestaat dat ook al, nou nog een optie erbij dus haha.

Edit: Werkt niet icm met mijn DS214, blijkbaar zit men al meer dan een jaar te wachten op Plex Server software voor de x13 en x14 ARM reeks. |:(

[ Voor 25% gewijzigd door Denizz op 27-06-2014 02:22 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 00:49:
Mijn upload is 100Mb.
Via FTP kan natuurlijk ook, maar dan zou ik toch wel de voorkeur geven aan sFTP. Om nou je passwords unencrypted te versturen is ook weer zo iets als het niet echt nodig is.
Wat een nadeel van FTP zou kunnen zijn is dat je met sommige routers bij hele grote overdrachten wel eens een timeout krijgt, maar daar kom je eigenlijk alleen maar achter door het te proberen.

iRacing Profiel

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:57

Aapje

Opel-beun
Denizz schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 00:46:
[...]

Niet gegoogle'd dus?
http://www.rasplex.com/

@hierboven ze zijn mij voor :')

[ Voor 3% gewijzigd door Aapje op 27-06-2014 14:14 ]

Pagina: 1