Merethil schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 18:08:
[...]
Vooral gezien IBAN niet echt iets is waar je echt wat mee kan behalve dus de al genoemde incasso's kan je deze casus natuurlijk doortrekken naar bijvoorbeeld adresgegevens; ik vind het vervelender wanneer mijn adresgegevens open en bloot op straat liggen dan m'n IBAN die ik toch al doorgeef bij elke verkoop die ik hier op Tweakers doe.
Gegevens die een persoon invult op jouw website zullen allemaal gevoelig zijn, behandel ze ook als zodanig. Dit hoeft niet te betekenen dat je alles moet hashen/encrypten: Zorg er gewoon voor dat de beveiliging zo goed mogelijk is en je bent al een heel stuk.
Paswoorden e.d. moeten natuurlijk altijd gehashed (liefst met salt natuurlijk) zijn, maar da's meer omdat je mensen wilt behoeden voor de fout van overal hetzelfde wachtwoord gebruiken.
Mocht je echt veel beveiligd willen hebben kan je de data altijd nog encrypten en dus de decryption-key buiten de database bewaren. Kost je echter ook weer performance; zal het een drukbezochte website/webapp worden?
Nee dat is waar, IBAN zie je vaker openbaar terug, vooral bij bedrijven. Toch denk ik dat consumenten liever zien dat hun bankrekeningnummer 'veilig' opgeslagen word. De andere gegevens kunnen ook gevoelig zijn inderdaad, zeker als je kijkt naar social engineering.
De webservice word hopelijk goed bezocht, maar echt enorm veel acties kan een gebruiker niet uitvoeren. Ik zou persoonlijk misschien eens per maand gebruik maken van de service, dus het zou mee moeten vallen.
ThomasG schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 20:03:
De kans dat de gebruiker gehackt wordt is groter dan dat de database gehackt wordt. Je kunt het beter optioneel maken, zodat de gebruiker kan kiezen of zijn/haar rekening nummer wordt opgeslagen bij hun account. Je zult het dan nog wel op de facturen oid. moeten hebben, maar omdat dat betaal informatie is kun je dat sowieso beter versleutelen.
Inderdaad, een gebruiker zelf gaat meestal minder goed met gegevens om en de kans dat de PC besmet is is ook best groot. Zeker een argument om niet te overdrijven qua maatregelen.
EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 08:59:
Waarom wil je het opslaan? Om het koopproces voor de klant te vergemakkelijken, of omdat je zelf die informatie nodig hebt? Want als het alleen is om het de klant makkelijker te maken, kan je ook het wachtwoord van de klant gebruiken als encryptiesleutel, waarmee alleen de klant zelf het kan decrypten. Nadeel is wel dat als het wachtwoord gereset moet worden, de IBAN alsnog door de klant ingevuld moet worden.
Voor procesgegevens zoals facturatie kan je dit soort informaties tijdelijk encrypted met een vaste key opslaan, om de gevoelige informatie te verwijderen nadat de facturatie is afgehandeld.
Gebruikers nemen een abonnement af en de beheerders regelen zelf facturen en betalingen en dergelijke. Ze willen alles met machtigingen doen, wel handmatig, maar de gegevens moeten uit de webservice komen.
IceM schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:21:
[...]
Kun je linken naar onderbouwing hiervan? Er is niets mis met het opslaan van een IBAN nummer wanneer je dit in jou systeem nodig hebt (voor automatische incasso's bijvoorbeeld). Het is misschien wel privacygevoelige informatie (net zoals NAW gegevens bijvoorbeeld) maar dat betekend niet dat het niet plain text opgeslagen mag worden in een database.
Moeilijk doen met encryptie is nergens voor nodig. Heb je het IBAN nummer nodig? Lekker opslaan in de database. Niet nodig? Dan niet opslaan.
Nee, dat kan ik niet. Meer een 'populaire' schreeuw die je op Stackoverflow ziet en dergelijke, als men begint over gevoellige info opslaan. Ik had verwacht dat hier ook wel te horen
---
Goed, genoeg argumenten en suggesties dus! Hiermee kan ik zeker een beslissing maken in overleg met de klant. In eerste instantie gaan we eerst maar eens in kaart brengen welke gegevens dan nog meer versleuteld zouden moeten worden, als we er toch al mee aan de slag gaan.
Een andere mogelijkheid is om het niet te doen, maar dat hangt ook van de klant af.