Beste mede-Tweakers,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie vervanger voor mijn Sony Xperia Go, een kleine maar fijne waterdichte telefoon die mij een flinke tijd goed van dienst is geweest maar ondertussen toch aardig wat achterloopt op de nieuwste modellen. Een betere camera (met dingen als OIS, HDR, etc.), een groter en beter scherm (3.5" en 480x320 is nogal achterhaald!) en stevigere hardware zijn ondertussen goed beschikbaar, dus een upgrade mag wel weer een keer.
Ik heb zelf al flink wat onderzoek gedaan over de afgelopen weken heen, maar kom er alsnog niet helemaal uit. Ik heb een flink aantal harde eisen, en mede daardoor kom ik steeds weer uit bij de vlaggenschepen van dit moment. Helaas is de keuze tussen deze modellen verre van makkelijk, vandaar ook dit topic. Alle suggesties zijn welkom, hoewel een simpele gebruikservaring ook zeker kan helpen!
Omdat dit een aardig groot topic gaat worden heb ik het standaard formaatje een beetje aangepast. Mocht er wat missen dan hoor ik het wel.
Harde eisen:
Ik heb een vrij breed budget, waar de vlaggenschepen van dit moment ook binnen vallen. Ik denk dat 700 euro een mooie bovengrens is.
Waar word de telefoon vooral voor gebruikt?
Video's kijken via bijvoorbeeld YouTube, foto's maken op reis, foto's maken voor mijn reviewsite in wording, veel navigatie in de auto door meerdere landen heen, wat games. Voor de rest word de telefoon ook nog af en toe gebruikt voor het tweaken, denk hierbij bijvoorbeeld aan het meten van de kwaliteit van een draadloos netwerk of het testen van audio-apparatuur.
Wat heb je zelf al gevonden?
Dit gaat een aardig groot stukje worden, aangezien ik al een aantal bekendere telefoons in de winkels heb mogen betasten. De telefoons die ik in de handen heb gehad waren de Samsung Galaxy S5, de HTC One M8 en de Sony Xperia Z2, dus daar zal ik wat extra informatie bij zetten. Verder staan hier uiteraard de telefoons die ik online gevonden heb. De telefoons die ik zelf al afgeschreven heb in verband met de genoemde nadelen hebben een streep door de naam.
Sony Xperia Z2:
+ Prachtig scherm! Zeer scherp, ook met een lagere helderheid. Tot nu toe het beste wat ik gezien heb.
+ Waterdicht, en goed ook. IP58-certificering is beter als mijn oude Go, die het daar ook al prima deed.
- Veel verhalen online over spontane barsten in het glas, oververhitting en grove (niet waterdichte?) kieren.
- Te groot. Bediening was erg lastig met één hand, en mijn rechter duim kon niet bij de knoppen komen.
Sony Xperia Z1 Compact:
+ Een stuk handzamer dan de Z2, maar alsnog erg snel en even waterdicht.
+/- Een plastic achterkant ter vervanging van het mooie maar kwetsbare glas.
- De resolutie van 720p valt een beetje tegen.
- Vrij duur, en mogelijk binnenkort vervangen door een nieuwer model?
HTC One M8:
+ Mooi scherm. Minder dan bij de Z2, maar alsnog iets waar ik zeker tevreden mee zou zijn.
+ Heerlijke vorm en ligging in de hand, veel beter als bij de andere twee telefoons die ik gevoeld heb.
- Ook veel problemen online, ditmaal met de camera (krassen, paarse waas) en ratelende onderdelen.
- Camera lijkt amper een upgrade boven mijn Go, uitgaande van de foto's die ik gezien heb. Jammer!
Samsung Galaxy S5:
+ Kleurrijk scherm, en OLED voor de heerlijke zwartwaardes. Detail leek minder dan bij de andere twee?
+ Bouwkwaliteit redelijk in orde, een paar verhalen over een slechte lens maar niet al te veelvoorkomend.
- Knox. Het verwijderen van de bloatware op deze telefoon via rooten kan me mijn garantie kosten?
- Nogal goedkope behuizing voor een topmodel van over de 500 euro, ook vrij glad. Aan de grote kant.
Samsung Galaxy S5 Active:
+ Een stevigere behuizing met betere bescherming tegen vallen.
+ Wat mij betreft; een mooier uiterlijk. Waarschijnlijk ook fijner om vast te houden.
+/- Vergelijkbaar met de gewone S5, en dus ongetwijfeld veel van dezelfde voordelen en nadelen.
- Knox zal helaas ook wel weer van de partij zijn.
- De originele S5 was al aan de grote kant, als dat maar goed gaat...
- Nog niet leverbaar in Nederland.
LG G3:
+ Knock code lijkt mij erg handig, en ook makkelijker om privé te houden.
+/- 1440p scherm aanwezig! Wel grappig, maar dit scherm vreet ook weer batterij volgens veel reviews.
- Groot, groot, groot. Waarschijnlijk tè groot gezien mijn ervaringen met de andere grotere telefoons.
- Veel softwarematige aanpassingen voor het scherm, zoals overdreven scherpte en wat vreemde kleuren.
- Slechte ervaringen (goedkope condensatoren) met LG in het verleden.
Oppo Find 5:
+ Best goed geprijsd.
+ Veel verschillende smaakjes van Android beschikbaar, dus complete vrijheid tot aanpassen.
- Alleen te krijgen via import voor zover dat mij bekend is.
- Minder snelle processor aanwezig, andere hardware (camera bijvoorbeeld) nu ook minder.
Nokia Lumia 930:
+ OLED! Ik ben daar toch stiekem wel een beetje een fan van geworden, dus da's zeker welkom.
+ Goede navigatiesoftware bijgeleverd.
+ Zeer goede camera, veelal beter dan de concurrentie.
+/- Windows Phone 8.1 lijkt mij een mooi besturingssysteem, maar is wel een stuk geslotener.
- Geen uitbreidbare opslag, 32GB staat vast.
- Levering duurt nog erg lang, verwachte datum is halverwege juli.
Welke opties zijn er nog meer?
Hier plaats ik alle aangeraden telefoons, compleet met hun voor- en nadelen na wat onderzoek.
Nokia Lumia 1020:
+ Waarschijnlijk de beste camera van alle telefoons in dit topic.
+/- OLED, maar wel bij een lagere resolutie van 1280x768.
- Flink verouderd op het gebied van hardware, met slechts een oudere dualcore processor aan boord.
Blackberry Z30:
+ Paratek-antenne is een mooie extra, overigens niet veel beter in reviews dan gangbare vlaggenschepen.
+/- OLED, maar wel bij een lagere resolutie van 1280x720.
- Aardig verouderd op het gebied van hardware, slechts dualcore.
- Google Play is beschikbaar, maar werkt nog niet helemaal zo soepel als op een native Android apparaat.
Motorola Moto G 4G:
+ Enigszins waterbestendig dankzij P2i coating.
+ Erg betaalbaar!
- Lage resolutie, 720p.
- Slechte camera, geen upgrade boven de Xperia Go.
Wat nu?
Zo staan de dingen er ondertussen dus voor. Heel veel keuze, maar er kleven aan alle keuzes toch ook wel wat nadelen. Alle ervaringen, suggesties en ideeën zijn zeer welkom! Bedankt voor het lezen.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie vervanger voor mijn Sony Xperia Go, een kleine maar fijne waterdichte telefoon die mij een flinke tijd goed van dienst is geweest maar ondertussen toch aardig wat achterloopt op de nieuwste modellen. Een betere camera (met dingen als OIS, HDR, etc.), een groter en beter scherm (3.5" en 480x320 is nogal achterhaald!) en stevigere hardware zijn ondertussen goed beschikbaar, dus een upgrade mag wel weer een keer.
Ik heb zelf al flink wat onderzoek gedaan over de afgelopen weken heen, maar kom er alsnog niet helemaal uit. Ik heb een flink aantal harde eisen, en mede daardoor kom ik steeds weer uit bij de vlaggenschepen van dit moment. Helaas is de keuze tussen deze modellen verre van makkelijk, vandaar ook dit topic. Alle suggesties zijn welkom, hoewel een simpele gebruikservaring ook zeker kan helpen!
Omdat dit een aardig groot topic gaat worden heb ik het standaard formaatje een beetje aangepast. Mocht er wat missen dan hoor ik het wel.
Harde eisen:
- Snelle en goede GPS-ontvangst. Mediatek schijnt hier flink minder in te zijn, is dit bij alle modellen zo?
- Een zeer goede camera. Video's maken niet heel veel uit, maar foto's zijn juist wel weer belangrijk.
- Minstens 32GB opslagruimte. 8GB of 16GB intern is prima, maar moet dan wel uitbreidbaar zijn.
- Een zeer goed scherm, bij voorkeur 1080p. 1440p is misschien teveel van het goede i.v.m. batterij.
- Een 3.5mm uitgang. Voor zover ik weet is dit nog de standaard, maar ik zet het er toch even bij.
- Een goede brede ondersteuning voor de verschillende GSM- en internet-standaarden en banden.
- Een beetje stevigheid. Telefoons met een flinke waslijst aan bekende problemen zijn geen optie.
- De telefoon moet met één hand nog redelijk te besturen zijn. Rond de 5 inch zit een beetje mijn limiet.
- Ik heb geen supersnelle Snapdragon 800/801/805 nodig, maar een beetje snelheid is wel welkom!
- Ik heb de waterdichtheid bij mijn Go een paar keer gebruikt, en dat was toch wel erg leuk...
- Stootvastheid zou ook mooi zijn, hoewel ik wel een lanyard gebruik indien mogelijk.
- Mogelijkheid tot gebruik van een lanyard! Toch wel fijn om te hebben voor de zekerheid.
- Ondersteuning voor GLONASS. Redelijk belangrijk, maar geen absolute deal-breaker.
- Ik wil graag niet al te lang meer wachten met de aankoop, bij voorkeur voor augustus.
- Acceptabele microfoonkwaliteit voor de sporadische video-opname.
- Een fysieke camera-knop kan ook handig zijn.
- Het besturingssysteem. In principe sta ik open voor recente varianten van Android, iOS en WP.
- De belkwaliteit. Bellen doe ik weinig -- de meeste communicatie verloopt via online berichtendiensten.
- De speaker. Deze zal hooguit een paar keer gebruikt worden; de kwaliteit hoeft niet heel goed te zijn.
- De camera aan de voorkant. Ik doe hier waarschijnlijk toch niks mee.
Ik heb een vrij breed budget, waar de vlaggenschepen van dit moment ook binnen vallen. Ik denk dat 700 euro een mooie bovengrens is.
Waar word de telefoon vooral voor gebruikt?
Video's kijken via bijvoorbeeld YouTube, foto's maken op reis, foto's maken voor mijn reviewsite in wording, veel navigatie in de auto door meerdere landen heen, wat games. Voor de rest word de telefoon ook nog af en toe gebruikt voor het tweaken, denk hierbij bijvoorbeeld aan het meten van de kwaliteit van een draadloos netwerk of het testen van audio-apparatuur.
Wat heb je zelf al gevonden?
Dit gaat een aardig groot stukje worden, aangezien ik al een aantal bekendere telefoons in de winkels heb mogen betasten. De telefoons die ik in de handen heb gehad waren de Samsung Galaxy S5, de HTC One M8 en de Sony Xperia Z2, dus daar zal ik wat extra informatie bij zetten. Verder staan hier uiteraard de telefoons die ik online gevonden heb. De telefoons die ik zelf al afgeschreven heb in verband met de genoemde nadelen hebben een streep door de naam.
Sony Xperia Z2:
+ Prachtig scherm! Zeer scherp, ook met een lagere helderheid. Tot nu toe het beste wat ik gezien heb.
+ Waterdicht, en goed ook. IP58-certificering is beter als mijn oude Go, die het daar ook al prima deed.
- Veel verhalen online over spontane barsten in het glas, oververhitting en grove (niet waterdichte?) kieren.
- Te groot. Bediening was erg lastig met één hand, en mijn rechter duim kon niet bij de knoppen komen.
Sony Xperia Z1 Compact:
+ Een stuk handzamer dan de Z2, maar alsnog erg snel en even waterdicht.
+/- Een plastic achterkant ter vervanging van het mooie maar kwetsbare glas.
- De resolutie van 720p valt een beetje tegen.
- Vrij duur, en mogelijk binnenkort vervangen door een nieuwer model?
HTC One M8:
+ Mooi scherm. Minder dan bij de Z2, maar alsnog iets waar ik zeker tevreden mee zou zijn.
+ Heerlijke vorm en ligging in de hand, veel beter als bij de andere twee telefoons die ik gevoeld heb.
- Ook veel problemen online, ditmaal met de camera (krassen, paarse waas) en ratelende onderdelen.
- Camera lijkt amper een upgrade boven mijn Go, uitgaande van de foto's die ik gezien heb. Jammer!
Samsung Galaxy S5:
+ Kleurrijk scherm, en OLED voor de heerlijke zwartwaardes. Detail leek minder dan bij de andere twee?
+ Bouwkwaliteit redelijk in orde, een paar verhalen over een slechte lens maar niet al te veelvoorkomend.
- Knox. Het verwijderen van de bloatware op deze telefoon via rooten kan me mijn garantie kosten?
- Nogal goedkope behuizing voor een topmodel van over de 500 euro, ook vrij glad. Aan de grote kant.
Samsung Galaxy S5 Active:
+ Een stevigere behuizing met betere bescherming tegen vallen.
+ Wat mij betreft; een mooier uiterlijk. Waarschijnlijk ook fijner om vast te houden.
+/- Vergelijkbaar met de gewone S5, en dus ongetwijfeld veel van dezelfde voordelen en nadelen.
- Knox zal helaas ook wel weer van de partij zijn.
- De originele S5 was al aan de grote kant, als dat maar goed gaat...
- Nog niet leverbaar in Nederland.
LG G3:
+ Knock code lijkt mij erg handig, en ook makkelijker om privé te houden.
+/- 1440p scherm aanwezig! Wel grappig, maar dit scherm vreet ook weer batterij volgens veel reviews.
- Groot, groot, groot. Waarschijnlijk tè groot gezien mijn ervaringen met de andere grotere telefoons.
- Veel softwarematige aanpassingen voor het scherm, zoals overdreven scherpte en wat vreemde kleuren.
- Slechte ervaringen (goedkope condensatoren) met LG in het verleden.
Oppo Find 5:
+ Best goed geprijsd.
+ Veel verschillende smaakjes van Android beschikbaar, dus complete vrijheid tot aanpassen.
- Alleen te krijgen via import voor zover dat mij bekend is.
- Minder snelle processor aanwezig, andere hardware (camera bijvoorbeeld) nu ook minder.
Nokia Lumia 930:
+ OLED! Ik ben daar toch stiekem wel een beetje een fan van geworden, dus da's zeker welkom.
+ Zeer goede camera, veelal beter dan de concurrentie.
+/- Windows Phone 8.1 lijkt mij een mooi besturingssysteem, maar is wel een stuk geslotener.
- Levering duurt nog erg lang, verwachte datum is halverwege juli.
Welke opties zijn er nog meer?
Hier plaats ik alle aangeraden telefoons, compleet met hun voor- en nadelen na wat onderzoek.
Nokia Lumia 1020:
+ Waarschijnlijk de beste camera van alle telefoons in dit topic.
+/- OLED, maar wel bij een lagere resolutie van 1280x768.
- Flink verouderd op het gebied van hardware, met slechts een oudere dualcore processor aan boord.
Blackberry Z30:
+ Paratek-antenne is een mooie extra, overigens niet veel beter in reviews dan gangbare vlaggenschepen.
+/- OLED, maar wel bij een lagere resolutie van 1280x720.
- Aardig verouderd op het gebied van hardware, slechts dualcore.
- Google Play is beschikbaar, maar werkt nog niet helemaal zo soepel als op een native Android apparaat.
Motorola Moto G 4G:
+ Enigszins waterbestendig dankzij P2i coating.
+ Erg betaalbaar!
- Lage resolutie, 720p.
- Slechte camera, geen upgrade boven de Xperia Go.
Wat nu?
Zo staan de dingen er ondertussen dus voor. Heel veel keuze, maar er kleven aan alle keuzes toch ook wel wat nadelen. Alle ervaringen, suggesties en ideeën zijn zeer welkom! Bedankt voor het lezen.
[ Voor 7% gewijzigd door XpanD op 28-06-2014 11:17 . Reden: Oppo Find 5 afgeschreven i.v.m. wat mindere reviews van o.a. Tweakers ]