i5 of i7 processor voor een pc voor zwaar gebruik

Pagina: 1
Acties:

• Maricello
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-07-2017
Hallo allemaal!

Ik heb hier op het forum gelezen dat er voor een gaming pc een i5 processor geadviseerd wordt, omdat het verschil met een i7 te klein is voor het prijsverschil.

Ik ben van plan een nieuwe laptop of desktop te kopen, welke van de twee hangt nog van een aantal dingen af. Ik gebruik mijn huidige machine nu voor redelijk tot zeer zware dingen zoals photoshop/video bewerken/renderen/modelleren etc. (en ook wel om zware games te spelen)

Stel ik zou een nieuwe desktop (of laptop) samenstellen/kopen, dan zou ik hem dus ook vooral voor photoshoppen en modelleren enzo gebruiken. Is het in dit geval ook aan te raden om voor een i5 i.p.v. een i7 te gaan? Of geldt dat advies meer als je de pc/laptop alleen gebruikt voor gamen?

Bedankt alvast voor jullie antwoord!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Mobiel i7 en dan opletten dat het een quad-core is met 8 threads. (i5 mobiel zijn dual-cores met HT => 4 threads, i7 mobiel zijn soms dual-cores en meestal quad-cores met HT ==>4 of 8 threads)
Voor een hobbyisten desktop lekker een i5 pakken want dan heb je 4 ''echte" snelle cores. mocht je je geld verdienen met rendereren/modellere etc (dus echt pro).Pak dan een i7 of zelfs een i7EP (4930k) met een sloot RAM

Verwijderd

Voor pro renderen/modellen wel een i7 nemen ja. Met photoshop ed ga je het verschil nog niet echt merken.

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Over het algemeen is een i5 aan te raden voor gaming, omdat nog niet alle (wel veel nieuwe) games goed overweg kunnen met meerdere CPU cores. Tevens is bij gaming de GPU (grafische kaart) snelheid meer van belang dan de snelheid van de CPU.
Vandaar dat daarom dan de goedkopere i5 is aan te raden, je hebt dan namelijk (vaak) meer aan een hogere kloksnelheid op een enkele core dan aan meerdere 'tragere' cores.

Ook is over het algemeen is de CPU niet de bottleneck bij gaming, wat de kosten van een duurdere i7 niet rechtvaardigt.

Echter Photoshop kan juist weer uitstekend overweg met meerdere cores en gebruikte ze ook allemaal (wanneer nodig.)

Fictief voorbeeld (enigszins gechargeerd):
Als een 2 core i5 op 3 GHz even duur zou zijn als een 4 core i7 op 2 GHZ:
- voor gaming (op een enkele core) heb je dan meer aan die 3 GHz i5 dan aan de 2 GHZ i7
- voor Photoshop heb je meer aan de 4x 2 GHz (=8 GHz) i7 dan aan de 2x 3 GHZ (=6 GHz) i5

Als Photoshop voor jou belangrijker is dan gaming, zou ik gaan voor een i7. Als gaming belangrijker is zou ik gaan voor een goedkopere i5 en het prijs verschil in een betere videokaart stoppen.

• Maricello
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-07-2017
Voor mij is photoshop e.d. wel veel belangrijker dan gaming. Het renderen is nu nog niet voor werk, maar dat zou binnenkort wel eens het geval kunnen zijn.

Maar hier kan ik weer even mee verder. Heel erg bedankt voor jullie reacties!