Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel 2010] Conditioneel standard error berekenen

Pagina: 1
Acties:

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 16:35
Dag allemaal,

Ik wil graag de standaard error berekenen onder bepaalde condities. Stel, ik heb de volgende tabel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 Starttijd  | Eindtijd | Afstand 
    0       |   60     |   0.5
    0       |   60     |   10.5
    0       |   60     |   16
    0       |   60     |   0.7
    60      |   120    |   0.3
    60      |   120    |   14.3
    60      |   120    |   0
    60      |   120    |   9.5

Dit is een overzicht van metingen die gedaan zijn van een afstand die is afgelegd in een bepaalde tijdsperiode. Ik wil weten wat de totale afstand per minuut is die is afgelegd per actief persoon. Actief beschouw ik hierbij als afstand >1 . Ik kan hiervoor handig de SUMIF functie gebruiken (en dit vervolgens delen door de COUNTIF van dezelfde reeks).

Nu wil ik vervolgens de standard error berekenen van van dit getal, maar hoe doe ik dit? Er bestaat geen STDEVIF ;) .

Iemand een idee?

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43
Je kan gebruik maken van een array-formule. In dit geval gebruik je de formule =STDEV(IF(A1:A7>1;A1:A7)) . Deze formule berekent de standaard error van de waarden in kolom A (tweede deel van de IF-statement), waarbij dezelfde waarde in kolom A groter dan 1 is (eerste deel van IF-statement).

Array-formules voer je in met Ctrl+Shift+Enter in plaats van alleen met Enter. In de formulebak zie je dan de formule tussen accolades { } staan.

Deze manier van array-formules gebruiken werkt voor heel veel soorten functies, en is daarom erg nuttig in Excel. Je kan met een array-formule bijvoorbeeld ook de STDEV uitrekenen van de som of een product van twee kolommen.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 16:35
Geweldig, het werkt. Kun je mij uitleggen waarom het wel werkt wanneer je de formule tussen accolades plaatst (ofwel, waarom werkt het wel wanneer het als een array wordt gezien?)

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43
Bij een standaard formule kan je moeilijk zeggen dat een range groter is dan een waarde (A1:A7 > 1), omdat de functie één invoerwaarde verwacht. Bij een arrayformule wordt elke waarde in een bereik (A1:A7) geëvalueerd. Als er in die evaluatie nog een range staat (hier: opnieuw A1:A7), dan wordt die range ook waarde voor waarde gebruikt. De uitkomst van zo'n array-formule is ook een range, die hier als input voor de functie STDEV kan worden gebruikt.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange