Btw aangeven bij eBay verkopen (betaling via Paypal)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:01

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Ik ontwerp, fabriceer en verkoop elektronica via eBay, en ben sinds kort zelfstandige.
Momenteel ben ik met een accountant de boekhouding op orde aan het krijgen.
Daarbij hoort o.a. het archiveren van de facturen van alle transacties.

Nu heb ik het probleem dat wanneer iemand iets koopt via eBay, ik daar een bevestiging van krijg zonder btw specificatie. Ik kan in eBay nergens specificeren dat het aankoopbedrag inclusief 21% btw is, zodat dit ook op een bevestiging/factuur naar de klant komt te staan.
Ondanks de mogelijkheid bij zo'n transactie een factuur te maken, kun je nergens btw specificeren.

eBay Engeland geeft aan dat ik dit in de omschrijving van een aanbieding moet doen:
Under the Electronic Commerce (EC Directive) Regulations 2002, if you're VAT-registered and you've determined that an item you've listed on eBay qualifies for VAT, you must clearly state the amount or percentage of VAT that will be charged in the listing.

If you didn't make it clear before the buyer agreed to purchase the item or service that VAT would be charged, it's against eBay rules to charge VAT. Instead, you'll be responsible for paying any VAT owed on the item.
Ook in de paypal betaling komt niets van btw terug.

Morgen bespreek ik dit met mijn accountant besproken, maar omdat hij nauwelijks ervaring met eBay en Paypal heeft, wil ik ook graag van anderen horen hoe ze hiermee omgaan.

Dus: wie heeft er professionele ervaring met eBay en hoe je die transacties in de boekhouding verwerkt?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:56
Kun je niet gewoon zelf een factuur meesturen waarop de BTW staat.
In sommige landen zoals de VS zijn de verkoopbedragen ex BTW, dus de koper rekent bij de kassa een hoger bedrag af dan dat er op de prijskaart staat.
Misschien dat de eBay artikel daarop slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja precies, gewoon bij de overeenkomst een NL faktuur meesturen, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:01

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Inderdaad lijkt het eBay artikel te gaan over het niet in rekening mogen brengen van btw bovenop het bedrag dat de koper in de eBay aanbieding heeft geaccepteerd.
Maar het artikel geeft ook aan dat het bedrag dus inclusief btw is / moet zijn, en dat de verkoper dat in de aanbieding aan moet geven.

Het maken van afzonderlijke facturen is mogelijk.
Maar ten eerste kost dat enorm veel extra tijd: ik zal elk van die facturen handmatig moeten maken (of iets met een koppeling naar de eBay/Paypal transactie moeten realiseren), en separaat moeten sturen naar de klant.

Ten tweede moet dat met terugwerkende kracht gebeuren vanaf januari, en ik weet niet of dat officieel mag.
Die facturen 5 maanden na aankoop nog versturen lijkt me 'kansloos'.

Wat ik graag wil weten is of de verkooptransactie van eBay waar geen btw is gespecificeerd, bezien mogen worden als 'inclusief btw'.

En ondanks dat ik dat in de eBay-omschrijving ga aangeven, zal het nog steeds niet op de eBay en Paypal transactiegegevens voorkomen.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:56
Ik denk dat de shopping gedeelte een verkeerde sectie is. Bij werk en inkomen heb je denk ik meer mensen die hier verstand van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:39

Sorcerer8472

Mens sana?

Dit moet je echt met je accountant/boekhouder bespreken.

Als jij hebt geleverd aan consumenten dan heb je inclusief BTW of BTW-vrij geleverd. Welke van de twee is afhankelijk van of je een BTW-registratie hebt / BTW-plichtig bent bij de Belastingdienst.

Zelfde geldt voor leveren aan bedrijven. Stel dat je aan bedrijven hebt geleverd, dan gaan die het niet leuk vinden als je later nog een BTW-factuur stuurt (met alleen BTW erop). Dit kan in theorie wel, maar het is nogal kut in je boekhouding. Ook kunnen bedrijven hiertegen protesteren. Op zich krijgen ze het meestal wel terug, maar ze moeten het wel voor je gaan voorschieten nu en 2 facturen ipv 1 factuur verwerken voor een transactie. Jij moet dan ook die BTW weer doorboeken naar de Belastingdienst.

Ingewikkelder wordt het nog bij zakelijke leveringen in het buitenland: daar moet je een BTW-naheffing sturen die dat bedrijf bij zijn eigen Belastingdienst moet gaan voldoen (intracommunautaire levering).

Kortom: regel dit met iemand die er verstand van heeft, want een fout zit in een klein hoekje :P

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Is het b2b of b2c.

Naar consument wordt er minder nauw gekeken naar bon.
De BTW bereken je gewoon terug. Houd wel rekening met het feit dat wanneer de omzet hoog in GB je een btw, een vat nummer, moet aanvragen.

Als het b2b moet je wel een factuur opmaken conform norm om recht te hebben op vooraftrek.

Edit,
Staat ook op de site van de belastingdienst;
http://www.belastingdiens...n_verplicht_te_factureren

[ Voor 26% gewijzigd door Iblies op 26-06-2014 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:39

Sorcerer8472

Mens sana?

Dat de site in GB zit maakt niks uit. Het maakt uit in welk land jij gevestigd is en in welk land je koper gevestigd is. eBay is immers niet degene die de eventuele factuur opstelt voor je.

Hou er ook rekening mee dat het dus nog vrij kostbaar kan worden als je ineens een flink percentage van je omzet aan belasting moet betalen (en daar eerder geen rekening mee hield).

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Sorcerer8472 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 16:58:
Dat de site in GB zit maakt niks uit. Het maakt uit in welk land jij gevestigd is en in welk land je koper gevestigd is. eBay is immers niet degene die de eventuele factuur opstelt voor je.
...
Als de afzet in een bepaald Europees hoger wordt dan een bepaald bedrag dan moet je in dat desbetreffende land een btw-nummer aanvragen.

Daarnaast is facturatie belangrijk als je te maken hebt met een ander bedrijf. Dan maak je een btw-bon conform normen.
Als het een normale burger is dan kan dat minder specifiek.

Paypal is overigens een betaalmiddel, factuur kun je prima via de mail versturen en hoeft niet perse via Paypal en dan klopt je administratie ook nog steeds.

[ Voor 11% gewijzigd door Iblies op 26-06-2014 20:35 ]

Pagina: 1