• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-02 21:39
Ik probeer me iets meer te verdiepen in de wonderlijke wereld van de moederborden, ondanks dat het een wirwar van namen en features is kwam onlangs de pricewatch: Gigabyte GA-Z97P-D3 in de pricewatch tegen als goedkoopste z97 moederbord.

En na het bekijken van de features, vind ik hem toch vrij compleet.
(ervan uitgaande dat je gewoon 1 normale GPU gebruikt)

Als je hem bijvoorbeeld naast een MSI z97 gaming 5 zet.

http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4958#sp
http://www.msi.com/produc...5.html#hero-specification

Wat zijn dan de verschillen?

De MSI heeft extra:
- Killer chip voor netwerk, zijn de meningen over verdeeld of dit wel echt verschil maakt, en of het niet gewoon een marketing praatje is.
- Meer videouitgangen voor geintegreerde gpu (meeste mensen die een mobo van 140,- kopen zullen er ook wel een gewone GPU bij inprikken)
- SLI support
- Realtek ALC1150 ten opzichte van ALC887 (zijn verschillende topics op internet, over de verschillende chipsets van Realtek, en er zit weinig verschil in)
- M.2 poort

Op dit moment is dit puur een intressevraag, ondanks dat het MSI bord een paar extra features heeft, vindt ik het prijsverschil toch wel fors.

Waar zit dit in? als ik de specificaties bekijk vindt ik dit niet echt te verklaren.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Het prijsverschil zit toch echt in het lijstje dat je zelf al noemt.
De SLI ondersteuning vraagt meer PCI lanes, oftewel draden in je moederbord, wat de productie duurder maakt. En in een ALC1150 en ALC887 zit wel degelijk verschil maar om dat te horen zal ook de analoge techniek op het moederbord beter moeten zijn.
En er zal ook een stukje marktwerking meespelen, moederborden van €70,- zullen meer verkocht worden dan een plank van €140,- waardoor je relatief meer krijgt voor je geld met de goedkopere optie.

• mike30
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-12-2025
Weet niet hoe het bij dat bord zit maar bij mijn bord de g45 heb ik x16 lanes als ik 1 kaart gebruik. Gebruik ik er meerdere worden het x8 x8 x0 en bij 3 geloof ik x8 x4 x4. Nou zal je daar misschien niet veel van merken maar ik dacht ik meld het ff.