Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 12:00
Sinds een tijdje heb ik CyanogenMod op m'n Samsung Galaxy Nexus gezet. De standaard firmware was niet meer up-to-date en de telefoon begon sloom te worden. Dus besloten om er CyanogenMod op te zetten en dat is helemaal gelukt! M'n SGN is weer snel en ik ben weer voorzien van een recente Android versie; versie 4.4.2 op dit moment.

Nu lees ik dat Google in de volgende Android versie (4.4.4 dacht ik) standaard ART als runtime gaat gebruiken. Ook zie ik dat ik op mijn telefoon al ART kan selecteren en daarmee potentieel meer uit m'n accu haal en de telefoon kan ook een stukje sneller zijn.

Echter lees ik nergens over de risico's, die misschien wel aanwezig zijn. De voornaamste; stel dat ik ART aanzet... dan moet je de telefoon opnieuw opstarten en bouwt hij de app-cache opnieuw op. Als er nou iets niet lukt, start hij verder gewoon op en kan ik ART weer uitzetten of moet ik m'n telefoon helemaal opnieuw flashen?

Zijn er hier mensen met ervaring, die ART al aangezet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:31
Niet doen, bij mijn zusje gedaan en de telefoon wordt enorm traag en buggy.

Ligt waarschijnlijk aan die versie van de CM, op mijn N4 had ik minder last van bugs maar meer dan meer dan met stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zowel met de galaxy note 1 als met de galaxy note 3 gedaan. Er kan niks mis gaan. Je moet gewoon geduld hebben: lukt het niet, geen probleem je flasht de rom waar je art nu mee probeert opnieuw. Je hoeft je data niet te formatteren, want je flasht dezelfde rom en dan zit je weer automatisch op Dalvik. Niks aan de hand dus, gewoon doen.

Maar gewoon geduld hebben, 20 minuten ongeveer, en dan kan je art gebruiken. Zo niet, kan je het weer terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 12:00
@Mizgala28: En dat gaat ook om een Galaxy Nexus dus? xd Kan me voorstellen dat een el cheapo Android telefoontje van 150 euro er moeite mee heeft.

moh.moh: Ja daar heb ik dus niet zoveel zin in. Mijn telefoon gebruik ik als authenticator voor een aantal dingen en ik heb ook gewoon geen zin in het installeren en dergelijke. Hij doet het nu en een beetje meer performance is me geen re-install waard.

Ik hoopte dat na het inschakelen van ART ik gemakkelijk ART weer uit kon schakelen. Maar dan moet de telefoon sowieso opstarten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 22:28
Volgens mij kon ik ART gewoon aan en uit zetten zonder problemen. Bij mij ging Android toen alleen de apps weer initialiseren. Maar ik weet het niet zeker meer want het is al weer een tijdje geleden dat ik dat geprobeerd heb. Het was toen op een Galaxy S3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:31
TheNephilim schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 13:29:
@Mizgala28: En dat gaat ook om een Galaxy Nexus dus? xd Kan me voorstellen dat een el cheapo Android telefoontje van 150 euro er moeite mee heeft.

moh.moh: Ja daar heb ik dus niet zoveel zin in. Mijn telefoon gebruik ik als authenticator voor een aantal dingen en ik heb ook gewoon geen zin in het installeren en dergelijke. Hij doet het nu en een beetje meer performance is me geen re-install waard.

Ik hoopte dat na het inschakelen van ART ik gemakkelijk ART weer uit kon schakelen. Maar dan moet de telefoon sowieso opstarten natuurlijk.
Het gaat inderdaad om een Galaxy Nexus 16gb 3G versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:08

Tead

nnb

Zelf laatst geprobeerd in de nightly van CM11 op mijn HTC One (m7). Je kan ART zelf aan en uitzetten en een reboot is het enige wat nodig is.

Zelf draai ik weer op Dalvik omdat een aantal applicaties niet (goed) werken onder ART. Om te kijken of je hier zelf ook last van gaat krijgen kan je deze website raadplegen:

http://www.androidruntime.com/list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Op de N4, N5 en N7 regelmatig geswitched (vanaf het begin dat het mogelijk was), het enige wat er gebeurd is dat je cache partitie geleegd wordt en dat er van elke app een soort tmp file wordt aangemaakt, onder dalvik was die een stuk kleiner en minder efficient. Met ART wordt de hele app gecompileerd, wat meer ruimte in beslag neemt, maar ook sneller is.

In principe kan er niet veel mis gaan onder stock of AOSP roms, hoe CM er mee omgaat weet ik niet, CM is nog maar deels op AOSP gebaseerd en wijken op steeds meer zaken af van de normale android.

In het ergste geval doe je vanuit recovery een factory reset en je kan weer clean beginnen, zorg wel voor een backup van je apps als je dat belangrijkt vind.

4.4.4 is de huidige laatste versie en DALVIK is hier nog standaard, gisteren op de I/O is android L (5.0?) aangekondigd waarbij ART standaard zal zijn.

Hou er wel rekening mee dat je minimaal 1 GB vrije ruimte hebt voor de grotere tmp files.

Strava

Pagina: 1