Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• joeyschrama
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-11 15:31
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, met het volgende probleem:
Het gaat om het aanmaken van mailboxen voor users die al bestaan in de Active Directory.
Vanuit de oude Exchange 2010 omgeving is een CSV export gemaakt van de users waarvoor een mailbox gemaakt moet worden (Niet alle users, en niet afhankelijk van bepaalde waardes).
In de CSV staan deze gegevens:
Volledige naam
Voornaam
Achternaam
Emailadres
Alias

Nu is het de bedoeling dat D.M.V. een script mailboxen worden aangemaakt en worden gekoppeld aan de AD accounts voor de users welke in het CSV bestand staan.
Het in bulk aanmaken van de users is niet zo moeilijk, daar zijn genoeg (powershell) scripts voor te vinden.
Maar om de mailboxen aan te maken op basis van de gegevens in de CSV, kan ik niks vinden.
De emaildressen zijn "achternaam@domein.nl", echter zijn er gebruikers met dezelfde achternaam welke "eerstelettervanvoornaamachternaam@domein.nl" hebben als emailadres.
Hierdoor is het niet mogelijk om de emailadressen op basis van bepaalde gegevens uit de AD te maken.

Wat ik dus zoek:
Maak mailbox met gegevens uit CSV file --> Koppel aan AD gebruiker met overeenkomende voor- + Achternaam

Windows Server 2012
Exchange 2013

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Vindt het namelijk een beetje lastig uit te leggen :P

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk eens naar de powershell commando's "Import-csv" en "Foreach". Daarmee kun je op basis van input van je excellijst in een loop een aantal commando's doorlopen.

Hier staat bijvoorbeeld een voorbeeld om op deze manier AD-users aan te maken.

Jij moet alleen geen nieuwe users aanmaken, maar bestaande users mail-enablen. Bij het mailenable cmdlet kun je gewoon een mailadres opgeven (die je uit je csv-file inleest).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-11 23:06
Hier even snel iets gemaakt met aantal scripts die ik al had.

-----------------------------

Import-Module ActiveDirectory
#Import CSV
$csv = @()
$csv = Import-Csv -Path "C:\Scripts\bulk_import.csv"

#LOAD EXCHANGE POWERSHELL
$ExchangeServer = "FQDN EXCHANGE SERVER" + "/Powershell/"
$Session = New-PSSession -ConfigurationName Microsoft.Exchange -ConnectionUri $ExchangeServer -Authentication Kerberos
Import-PSSession $Session -AllowClobber

#Loop through all items in the CSV
ForEach ($item In $csv)
{

$FullName = $($item.VolledigeNaam)
$EmailAddressPrimary = $($item.Emailadres)
$EmailAddressAlias = $($item.Alias)

Enable-MailUser -Identity "$FullName" -ExternalEmailAddress "$EmailAddressPrimary"

#SLEEP SCRIPT FOR 15 SECONDS
Start-Sleep -s 15

Write-Host "User $FullName mail-enabled!" -ForegroundColor Green
}

#Close Powershell session
Exit-PSSession

------------------------------

Deze doet nog geen alias email-adres toevoegen, maar het is al een start.. :+

• korsten
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-11 12:34
volgens mij is het toevoegen van een alias behoorlijk makkelijk. Volgens mij is het bij je enable-mailuser command -alias toevoegen.

Zie daarvoor:
http://technet.microsoft....a996549(v=exchg.150).aspx