WiFi Zorginstelling

Pagina: 1
Acties:

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-11 16:33
Hallo,

Ik ben bezig om een WiFi Netwerk uit te rollen in een Zorginstelling (4 verdiepingen, 12 kamers). De reden dat er urgent behoefte is aan WiFi is omdat ze met hun tablets in het hele gebouw willen rondhuppelen om rapportages te kunnen maken.

Nu is het zo dat we op elke verdieping (in een kamer) een TP-Link TL-WR1043ND V2 hebben geplaatst.
WiFi werkt opzicht wel, alleen zodra de medewerker de kamer uitloopt is de hele verbinding weg.
We hebben navraag gedaan en het blijkt dat de kamers voorzien zijn van brandwerende (stalen) deuren, dit is dus de reden denk ik dat het uitvalt.

We zijn nu van plan om de 4 Routers op elke verdieping te verplaatsen naar de gang. In elke gang is ergens hoog bij het plafond een stroomansluiting + netwerkaansluitng aanwezig.
Nu zitten we nogsteeds met de stalen deuren.

Is het mogelijk met deze constructie om in elke kamer een TP-Link TL-WA854RE (Repeater) te plaatsen en deze het signaal te laten versterken zodat in elke kamer bereik is?

De Routers op de verdiepingen hebben allemaal dezelfde SSID's / Wachtwoorden, het enige verschil is de channel.

Ik hoor graag jullie mening.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Repeaters zijn echt een ramp, en als je wilt dat de verbinding niet weg gaat vallen zal je moeten kijken naar iets van Zero-Handoff. Ik snap ook niet helemaal waarom je met consumenten troep probeert een ZorgInstelling van WiFi te voorzien. Je kan nu niks centraal managen ook.
Ik zeg die TP-Link rommel weer verkopen of terugbrengen en een degelijk UniFi netwerk neerzetten!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Simpele1986
@DennusB:
Aan de ene kant gebruiken we erg vaak TP-Link, omdat we altijd maar te horen krijgen dat er amper 'budget' is. Erg vervelend, want nu moet je elke keer terug en kost het ze uiteindelijk toch meer geld als begroot.
Nu weet ik zeker dat zorginstellingen niets te klagen hebben, maar goed...

Aan de andere kant heb ik me nooit heel erg verdiept in UniFi netwerken. Klinkt erg interessant.

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 10:50
Misschien is het een optie om het WiFi netwerk netjes te laten inmeten.
Dan weet je exact hoeveel accesspoints je nodig hebt om goede dekking te krijgen op mobiele apparaten.

Want de ervaring leert dat mobiele apparaten toch veel minder ontvangst hebben dan bijvoorbeeld laptops.

Daarnaast zal ik ook kiezen voor professionele apparatuur, waarmee je in ieder geval het netwerk kunt beheren. Dit voorkomt een hoog hobby gehalte en uit de rapportages kun je veel informatie halen.

• DennusB
  • Niet online
Simpele1986 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:40:
@DennusB:
Aan de ene kant gebruiken we erg vaak TP-Link, omdat we altijd maar te horen krijgen dat er amper 'budget' is. Erg vervelend, want nu moet je elke keer terug en kost het ze uiteindelijk toch meer geld als begroot.
Nu weet ik zeker dat zorginstellingen niets te klagen hebben, maar goed...

Aan de andere kant heb ik me nooit heel erg verdiept in UniFi netwerken. Klinkt erg interessant.
UniFi is erg mooi spul, wij beheren het bij klanten van ons :

Afbeeldingslocatie: http://www.deyron.nl/wp-content/uploads/2014/03/unifistats.png
Afbeeldingslocatie: http://www.deyron.nl/wp-content/uploads/2014/03/unfinetwork.png

Kijk weinig budget is altijd iets wat ze snel roepen, maar zonder budget (en met consumenten troep) krijg je dit soort knutsel oplossingen die gewoon niet werken in de praktijk.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
DennusB schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:43:
[...]

Kijk weinig budget is altijd iets wat ze snel roepen, maar zonder budget (en met consumenten troep) krijg je dit soort knutsel oplossingen die gewoon niet werken in de praktijk.
Het ICT budget in de zorg is altijd een ondergeschoven kindje. Maar in veel gevallen is er ook geen budget. Of moet men een keuze maken: Een extra wasbeurt voor elke patient of een mooi wifi netwerk. Tja, dan kiezen ze toch vaak de eerste optie.
Dit zie je heel veel voorkomen bij de kleinere zorginstellingen.

Uiteindelijk is een goed functionerend netwerk op termijn goedkoper. Maar die eerste investering kunnen ze vaak niet maken omdat er niet genoeg geld is. En dus gaan ze maar voor de goedkope (half bakken) oplossing..

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• DennusB
  • Niet online
ChojinZ schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:52:
[...]

Het ICT budget in de zorg is altijd een ondergeschoven kindje. Maar in veel gevallen is er ook geen budget. Of moet men een keuze maken: Een extra wasbeurt voor elke patient of een mooi wifi netwerk. Tja, dan kiezen ze toch vaak de eerste optie.
Dit zie je heel veel voorkomen bij de kleinere zorginstellingen.

Uiteindelijk is een goed functionerend netwerk op termijn goedkoper. Maar die eerste investering kunnen ze vaak niet maken omdat er niet genoeg geld is. En dus gaan ze maar voor de goedkope (half bakken) oplossing..
En dat moet je als goede IT'er dus gewoon weigeren. Je gaat in een bedrijf niet met consumenten rommel en hobby projecten aan de gang. Dan maar beginnen met 1 of 2 profi AP's en later uitbreiden bijvoorbeeld...

• Simpele1986
Helemaal mee eens.
Maar als jij het niet doet, gaan ze wel naar een ander die het wel doet, met als gevolgt dat je je klant kwijt bent. Wat op den duur voor je eigen bedrijf weer niet goed is :-(

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Waarom hebben ze overal wifi nodig om rapportages te maken?

• DennusB
  • Niet online
Simpele1986 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:55:
Helemaal mee eens.
Maar als jij het niet doet, gaan ze wel naar een ander die het wel doet, met als gevolgt dat je je klant kwijt bent. Wat op den duur voor je eigen bedrijf weer niet goed is :-(
Hobby klusjes en half werkende oplossingen zijn nog slechter voor het imago van je bedrijf. Lekker mijden dus als ze er echt niet aan willen. Ze stellen eisen (overal WiFi), dat kost nou eenmaal geld.

• Simpele1986
@begintmeta
Ik heb geen idee waarom ze dit overal nodig hebben. Ik denk dat ze gewoon real-time op elke kamer de status van een medebewoner willen kunnen rapporteren.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
DennusB schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:54:
[...]

En dat moet je als goede IT'er dus gewoon weigeren. Je gaat in een bedrijf niet met consumenten rommel en hobby projecten aan de gang. Dan maar beginnen met 1 of 2 profi AP's en later uitbreiden bijvoorbeeld...
Ow, ben ik volkomen met je eens hoor. ;) Maar wellicht dat dat dan ook de conclusie is van dit topic. Doe maar niet want er is te weinig geld om iets moois op te zetten.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een ICT project het niet in de zorg haalt vanwege geld gebrek.
Simpele1986 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:58:
@begintmeta
Ik heb geen idee waarom ze dit overal nodig hebben. Ik denk dat ze gewoon real-time op elke kamer de status van een medebewoner willen kunnen rapporteren.
Dat zou je wel moeten weten. Anders wordt het meedenken voor een gepaste oplossing een stuk lastiger.
Dus... eerst uitzoeken wat ze precies met de wifi willen doen? Wellicht dat er andere (goedkopere) oplossingen zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door ChojinZ op 26-06-2014 11:16 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ten eerste moet je een wireless site survey uitvoeren. (Of laten uitvoeren door een professional.) Je hebt dan inzichtelijk waar AP's geplaatst moeten worden. Wireless is een analoog iets en iets simpels als stalen deuren of een een magnetron kan roet in het eten gooien. Nu zijn het tablets, maar in de toekomst wordt Wifi in de zorg steeds belangrijker. (Denk aan wearables om patiënten te monitoren.) Een stabiel wireless netwerk levert op de lange termijn geld op.

Cisco heeft nu een AIRCT2504-1602I-E5 wireless bundel, dat bestaat uit een 2504 WLAN controller voor centraal beheer, 5x 1600 access points en licenties voor 10 access points. Hier zit flinke korting op t.o.v. losse items. Dit kan je in een lease-constructie doen. 30% van het leasebudget mag ook non-Cisco zijn, zoals een andere fabrikant, of installatie uren. (Zoals de kosten van een site survey.) De zorginstelling betaalt dan een fixed bedrag per maand wat minder zwaar op hun budget drukt. Als Meraki in de prijslijst van Cisco wordt opgenomen, kan je Meraki ook in een lease-constructie doen. Ik verwacht dat dit pas na de zomer gaat gebeuren.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

DennusB schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:33:
Repeaters zijn echt een ramp, en als je wilt dat de verbinding niet weg gaat vallen zal je moeten kijken naar iets van Zero-Handoff. Ik snap ook niet helemaal waarom je met consumenten troep probeert een ZorgInstelling van WiFi te voorzien. Je kan nu niks centraal managen ook.
Ik zeg die TP-Link rommel weer verkopen of terugbrengen en een degelijk UniFi netwerk neerzetten!
Ik sluit me hierbij aan. Ik snap dat er amper budget is. Maar als instelling consumenten spul gaan gebruiken is een no-go imo.

Cisco spul kan ook, zoals Bl@ckbird zegt. Maar dat is wel heel duur, en als ik de TS hoor vraag ik me af of daar geld voor is.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Met Dennus, unify spul gebruiken. Ik kan begrijpen dat een full wlan controller Cisco setup te duur is, maar unify is maar iets duurder dan tplink (180 euro voor 3 aps oid) en zoveel beter in ruimtes met meerdere aps en cliëntsysteem. Dan heb ik het nog niet eens over management

Long story short: met geknepen budget kan je ook wel iets beters neerzetten :) unify!

Edit:
180 euro per 3 is 60 per stuk
http://varia-store.com/Wi...Fi-3-pack-UBNT::1219.html

De tplink is 45 per stuk. Die 15 euro per stuk prijsverschil moet uit te leggen zijn :)

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 26-06-2014 19:54 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Er lijkt anders budget genoeg.
De reden dat er urgent behoefte is aan WiFi is omdat ze met hun tablets in het hele gebouw willen rondhuppelen om rapportages te kunnen maken.
Of zijn dit speciale goedkope tablets?

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
Simpele1986 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:55:
Helemaal mee eens.
Je bent ze ook als klant kwijt als je een oplossing levert die uiteindelijk niet goed werkt. Laat je meerwaarde in kennis/kwaliteit zijn, niet in prijs want er is altijd wel iemand goedkoper en die race naar de bottom moet je niet aan meedoen.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ShadowAS1 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 14:11:
[...]

Cisco spul kan ook, zoals Bl@ckbird zegt. Maar dat is wel heel duur, en als ik de TS hoor vraag ik me af of daar geld voor is.
Ik heb niet zo'n inzicht in straatprijzen, maar ik denk dat je voor 5 AP's + WLAN Controller op zo'n 2200,- uit komt. Verdeelt over 36 maanden lease wordt dat zo'n 60 euro per maand.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Dat is inkoop.
Daar wil een beetje ondernemer toch wel wat aan marge op nemen.
Het onderzoeken, de handling en ook het risico tussen bestellen en plaatsen zul je toch een beetje moeten afdekken.

Anders heb je weer zo'n vriendje van de dochter van die met willekeurig consumenten spul aan de slag gaat.
En ver onder een normaal tarief het de ondernemers moeilijk maakt.

Abort, Retry, Quake ???

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
aZuL2001 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 01:45:
[...]

Dat is inkoop.
Daar wil een beetje ondernemer toch wel wat aan marge op nemen.
Het onderzoeken, de handling en ook het risico tussen bestellen en plaatsen zul je toch een beetje moeten afdekken.

Anders heb je weer zo'n vriendje van de dochter van die met willekeurig consumenten spul aan de slag gaat.
En ver onder een normaal tarief het de ondernemers moeilijk maakt.
Ik vergelijk toch ook inkoop (tp link) met inkoop (unify)?
Voor de activiteiten die jij beschrijft als ondernemer zou ik zelf eerder in een projectvorm gieten ipv vermoffelen in device prijs maar denk dat we offtopic gaan :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Verwijderd

Ik denk dat een niet bepaald onbelangrijk punt is dat er zeker gekeken moet worden naar de storing factor overig medische apparatuur. Heb in verleden wel gezien dat er voor een goedkope oplossing wordt gekozen die daarna een storing oplevert bij medische apparatuur die voor een patiënt van levensbelang kan zijn.

Als ze wensen hebben moet er zeker gekeken worden of met het budget het realistisch is en veilig.

Daarnaast zit je ook nog dat er waarschijnlijk privacy gevoelige data over je wifi gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2014 14:47 ]

Pagina: 1