Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Diesel of toch benzine houden?

Pagina: 1
Acties:

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 11:44
Ik vraag mij af wat wijsheid is.

Momenteel rij ik ong 12K per jaar met een

Ford Fiesta titanium (2010) + all options + carbonwrap
1.6 120pk
37K gelopen
gemiddeld 1 op 14

Nu begin ik aan een nieuwe baan en zal ik per maand aan woon werk verkeer alleen al 1600 km kwijt zijn. Totaal per jaar kom ik dan uit op 20K aan woon werk en waarschijnlijk 6K prive wat totaal 25K maakt

Als ik enkele rekentools erbij pak kan ik met een diesel makkelijk 600 euro op jaarbasis besparen. Ik zou mijn auto dan inruilen voor bijv. een renault clio 1.5 dci uit 2012 / 2013. Daarbij heb je denk ik gelijk iets meer afschrijving en verlies? Wellicht hebben jullie er een andere kijk op.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er zijn inderdaad voldoende rekentools te vinden hiervoor maar ik zie de 600 Euro even niet doorgerekend?

Sowieso is onderhoud bij bepaalde dieselmotoren (en bepaalde kilometerstanden) duurder en daarnaast zal de wegenbelasting mogelijk ook hoger liggen.

Ik kan je alleen wel vertellen dat je rijgenot er flink op achteruit gaat alhoewel je weinig schrijft over jouw voorkeuren die je in een auto graag ziet. Een Fiesta 120pk is best rap en heeft goede rij-eigenschappen. En afhankelijk van welke uitvoering Renault, ga je ook nog eens het milieu zeer zwaar belasten: http://www.autoweek.nl/au...5-dci-85-20th-anniversary

Verder zijn de Fiesta en de Clio echt verwaarloosbaar zuiniger/onzuiniger ten opzichte van elkaar dus dan wordt de vraag of je veel in de stad moet rijden of veel op de snelweg; iets zegt me dat die 1.4 liter benzine per 100km verschil, echt niet gaan bijdragen aan een grote kostenbesparing.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

Standeman

Prutser 1e klasse

Koop een wat oudere diesel van een jaar of 8, dan hakt de afschrijving er niet zo in. Dieselblokken kunnen enorm veel kilometers aan, dus dat zal niet snel het probleem zijn. Als de auto verder netjes is onderhouden kan hij nog jaren mee.

Met de vele kilometers zou ik wel een wat grotere auto kopen.

Maar ik hecht ook niet echt aan een 'nieuwe' auto. Zo lang het rijd ben ik blij :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Voor nieuwe auto's ligt het omslagpunt in het B-segment, op dit moment, gemiddeld ergens rond de 35.000km. Voor tweedehands auto's ligt dit lager. Natuurlijk is het werkelijke omslagpunt afhankelijk van welke auto's je vergelijkt.

Het beste kun je zelf even een berekening maken voor de auto's die je in gedachten hebt. Denk daarbij o.a. aan het volgende:
  • Verbruik, niet alleen uitgaan van fabrieksopgave.
  • Wegenbelasting, diesel duuder en mogelijk een klasse hoger (zwaarder).
  • Afschrijving, diesel mogelijk duurder in aanschaf en meer afschijving.
  • Onderhoud

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-11 17:30

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:16
Qua verbruik zal je niet heel veel opschieten.

Ik rijd een lexus ct200h van de zaak, die zou 1:26,5 moeten doen. Ik rijd 1:18 (80:20 snelweg n-weg)

http://axrotterdam.blogspot.nl

• MAX3400

MAX3400

Ik weet dat de Fiesta van TS ongeveer 1:14 kan rijden als je er normaal mee doet. Zelfs als je lekker sportief rijdt, kom je amper aan de 1:12. Berekening op die site bij 1:12 is een gemiddelde besparing van 730 Euro per jaar gedurende 7 jaar (hierbij zijn meerkosten voor inbouw niet meegerekend voor dit type auto).

Voor 730 Euro besparing (oftewel 6 tientjes in de maand), kan je beter aankloppen bij je werkgever voor een kilometervergoeding of "symbolische bijdrage" of iets dergelijks.

• PainkillA
als ik een rekentool pak dan kom ik met 25K per jaar en 1op14 benzine en 1op19 voor diesel met een extra aanschafkosten van 1000 euro en gebruik voer 4 jaar uit op:

Een diesel is € 381,- goedkoper. Een dieselauto kan uit vanaf: 17281

Benzine Diesel
Brandstofkosten € 3195 € 1959
Wegenbelasting € 336 940
Afschrijving € 250
Totale kosten € 3531 € 3149
Prijs per km € 0.14 € 0.13

wat dus een kleine 400 voordeel per jaar is voor diesel. een grotere auto heb ik absoluut niet nodig en de clio is nog redelijk gunstig ook voor mrb . Bij 1 op 20 stijgt het voordeel naar 500+ euro

Ter info. ik krijg KM vergoeding maar dit hangt denk ik los van deze berekening gezien het een vast bedrag is onafhankelijk van welke auto ik rijd.

[ Voor 5% gewijzigd door PainkillA op 26-06-2014 11:15 ]

• MAX3400

MAX3400

wat dus een kleine 400 voordeel per jaar is voor diesel
Dat is dus 32 Euro per maand goedkoper terwijl je 1600km per maand extra denkt te gaan rijden. Je "verdient" dus maar 2 Eurocent per kilometer door over te stappen op een diesel.

Ja, wie het kleine niet eert, is het grote niet weert maar dit is natuurlijk echt marginaal winst pakken; als je het voor elkaar zou krijgen om 90km in je Fiesta te rijden en door relatief rustiger te rijden 1 hele liter benzine minder te verbruiken, heb je dezelfde winst.

En wat ik net al aangaf (maar mogelijk niet op jou van toepassing); de Fiesta is 1 van de fijnst rijdende auto's van de afgelopen 5 jaar in die klasse. Ik zou 'm niet aan de kant zetten.

/edit: ik zal ongetwijfeld overdrijven maar als autorijden (werk of prive) aankomt op een verschil van enkele centen per kilometer, is het niet de moeite waard om te overwegen. Wat kost onderhoud aan de Clio en dan zeker de grote beurten? Reken dat eens door als je 4 jaar lang diesel wil gaan rijden 25K km per jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 26-06-2014 11:22 ]

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-11 06:36
Het kost veel om van auto te wisselen. Je hebt nu een prima auto die nog jaren mee kan. Als de kosten nu met die km's niet te hoog komen zou ik hem lekker houden.

• PainkillA
MAX3400 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 11:20:
[...]

Dat is dus 32 Euro per maand goedkoper terwijl je 1600km per maand extra denkt te gaan rijden. Je "verdient" dus maar 2 Eurocent per kilometer door over te stappen op een diesel.

Ja, wie het kleine niet eert, is het grote niet weert maar dit is natuurlijk echt marginaal winst pakken; als je het voor elkaar zou krijgen om 90km in je Fiesta te rijden en door relatief rustiger te rijden 1 hele liter benzine minder te verbruiken, heb je dezelfde winst.

En wat ik net al aangaf (maar mogelijk niet op jou van toepassing); de Fiesta is 1 van de fijnst rijdende auto's van de afgelopen 5 jaar in die klasse. Ik zou 'm niet aan de kant zetten.
Daar heb je wel een punt. Ik weet dat hij de beste in zijn klasse is kwa rijgedrag maar heb geen ervaring met andere autos om te vergelijken. Op de snelweg 90/95 ipv 110 kan idd ook aanzienlijk schelen. Ik denk dat het inderdaad verstandig is om nog even te wachten met switchen. Inruilen kost gegarandeerd honderden euros.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Op het moment dat je "inruil" zegt, ben je al meerdere keren die 600 euro kwijt aan marge voor de dealer. Zeg maar het prijsverschil tussen wat jij krijgt voor je auto en wat de dealer er voor geeft.
Wat dat betreft is het (op korte termijn) naar mijn mening het voordeligst om gewoon te blijven rijden dat je rijdt.

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 14:58
Zet alle kosten in een spreadsheet en laat er een grafiek van maken. Dan zie je dat het uiteindelijk niet zo heel veel uitmaakt, diesel of benzine. Ik moest een andere auto kopen en heb het zo gedaan. Het omslagpunt lag soms al bij 8000km, afhankelijk van het type auto. Wat me wel opviel was dat de peufeot 307 sw diesel die ik uitgekozen had altijd een laag omslagpunt gaf. Maar nog meer gaf bij mij de uitrusting en het model de doorslag.

En inderdaad bij 120km/u zie ik rond de 1:20 op het display staan, maar sinds er bij 110km/u 1:25 op het schermpje staat ben ik nog vrolijker.

• MAX3400

MAX3400

Inruilen / zuiniger rijden / whatever... Persoonlijk praat ik erg makkelijk over verbruik (als ik gas geef, kost me dat al 50 cent per kilometer aan benzine) maar het bedrag van 30-35 Euro per maand kan je ook elders vandaan halen? Thuis iets minder lang douchen, spaarlampen/LED-lampen gebruiken, paar biertjes per maand minder. Klaar :)

Trouwens, maar daar weet ik weinig van; United Consumers heeft natuurlijk die spaarmogelijkheden dat je voor elke getankte liter "een paar centjes" overhoudt. Misschien is dat ook een mooie aanvulling op het verschil diesel vs. benzine.

half off-topic:
En dan even de auto; weggedrag is ook persoonlijk maar ik heb zowel de Fiesta 1.4, de 1.6 Sport, de 1.6 Titanium alsook de 1.6ST2 gereden. Zeker de Sport als de ST2 komen aardig in de buurt qua gooi- & smijtwerk van mijn Evo. De Sport is ook gebruikt voor vakantie; 170 op de Duitse Autobahn voelde net zo fijn/veilig als 240 in mijn Evo; wel zie je in beide gevallen de tank snel leeglopen. :+

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-11 14:24

Qon

Ik kwam af van een ford focus uit 2006, 1.6, lichtste pk uitvoering, reed ik gemiddeld 1:12 mee.
Ik rijd gemiddeld 18.000-20.000 km per jaar.

Daardoor heb ik een Citroën DS3 gekocht, dieseltje.
Rijd gemiddeld 1:22.

Het kosten verschil is op basis van deze gegevens makkelijk uit te rekenen. Echter ervaar ik naast de financiële voordelen ook nog de volgende voordelen:

- Meer km's voordat ik moet tanken (van 4-5 x per maand naar 2 x per maand)
- Als je bij de pomp staat, is je tank vol voor € 50,- wat echt heerlijk is ipv de € 80,- die ik bij mijn focus kwijt was
- Ik vind de rij ervaring echt heerlijk, rustiger in de toeren, meer trekvermogen in lage toeren, meer koppel

Ik ben dan ook een rustige en gecontroleerde chauffeur, en wil eigenlijk liever nooit meer zonder dieseltje.

De auto moet ook bij de chauffeur passen natuurlijk.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Die 400 euro per jaar raak je al kwijt in je inruil + aankoop opvolger. Dan ben je alsnog 4 jaar aan het terugverdienen. Ondertussen offer je ook wel rijplezier/vermogen op om dat te krijgen. En wellicht loopt je auto zuiniger op die langere afstanden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-11 17:01

VPI

Met zo weinig kilometers lijkt met het weing zinvol om te wisselen van auto tenzij je er op uit gekeken bent.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 11:12:
[...]

Ik weet dat de Fiesta van TS ongeveer 1:14 kan rijden als je er normaal mee doet. Zelfs als je lekker sportief rijdt, kom je amper aan de 1:12. Berekening op die site bij 1:12 is een gemiddelde besparing van 730 Euro per jaar gedurende 7 jaar (hierbij zijn meerkosten voor inbouw niet meegerekend voor dit type auto).

Voor 730 Euro besparing (oftewel 6 tientjes in de maand), kan je beter aankloppen bij je werkgever voor een kilometervergoeding of "symbolische bijdrage" of iets dergelijks.
Dus na 2-3 jaar heb je installatiekosten terug verdient. En (bij wijze van spreken) waarom zou een werkgever een werknemer met een onzuinige auto een hogere reiskostenvergoeding betalen? Dan beter hogere vergoeding + economischere auto!

Zoals eerder genoemd zou ik de kosten van het verkopen en kopen van een auto niet onderschatten (en het risico van een eventuele miskoop). Hoeveel zekerheid heb je eigenlijk dat je bij de nieuwe baan de komende 2+ jaar werkt?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:13
Standeman schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:19:
Dieselblokken kunnen enorm veel kilometers aan, dus dat zal niet snel het probleem zijn.
Is die stelling nog steeds waar? Kan mij voorstellen voor de hele oude traditionele diesels, maar ook nog met de huidige motors met common rail, turbo intercoolers en weet-ik-wat?

* vanaalten heeft een moderne diesel gehad waarbij op 220k het blok kapot ging.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

vanaalten schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 19:08:
[...]

Is die stelling nog steeds waar? Kan mij voorstellen voor de hele oude traditionele diesels, maar ook nog met de huidige motors met common rail, turbo intercoolers en weet-ik-wat?

* vanaalten heeft een moderne diesel gehad waarbij op 220k het blok kapot ging.
Ik weet niet hoe de allerlaatste diesels zijn, maar de diesel die ik rijd, 12 jaar oud en >625.000km opt blok.
Turbodiesel en common rail. Natuurlijk kan ik de uitzondering zijn die de regel bevestigd, maar volgens mij zijn de blokken (op een paar types/merken na) er niet slechter op geworden de laatste jaren.
Al heb ik geen ervaring met de 3-cillinders en de 1.0's met turbo's, daar kan ik niet over spreken.

Hoi!

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-11 10:45
Het moet nog maar blijken of die 1.0 - 1.2 blokjes met turbo's het lang vol houden/gaan houden. Ik zou wel graag wat cijfers willen zien daar over.

Maar stel dat jij die fiesta nog maar net een jaar hebt dan zou ik er nog wel even mee doorrijden.
Je kan ook gewoon wat diesels uitproberen, wellicht bevalt het je ook wel heel erg goed. Of misschien ook niet.

(Ik zit zelf ook in dubio wat ik wil gaan rijden. Ik rij nu een te dure/zware mondeo 2.0 tdci. Ik rij wel dik 30k km per jaar... Maar wil graag wat goedkopers. Die belasting is belachelijk duur imho.

Door heel veel autopech heb ik helaas weinig geld liggen op het moment om wat nieuws en dus zuinigs te kopen. Maar aangezien ik zo heel veel rijdt durf ik het ook niet aan om weer een el cheepo auto te kopen met vrij veel kilometers op de klok. Je kan natuurlijk lenen voor een auto maar daar ben ik zeker niet happig op. )

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nee, die motoren draaien niet op gas zonder Cilinderkop aanpassing (kost je wel 1000 euro extra waarschijnlijk)
Pagina: 1