Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Klein bedrijf netwerk / sql server / vpn

Pagina: 1
Acties:

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:56
Ik ben voor een vriend wat aan het inventariseren om zijn bedrijfsnetwerk / manier van werken wat te optimaliseren.

Huidige situatie:
Het hoofd softwarepakket draait op MS Access. Voor elke klant is een aparte database, nu rond de 300. Deze worden nu onderling uitgewisseld tussen 5 personen (3 intern, 2 extern) door middel van emails, ftp, usb sticks whatever. Dit begint een zooitje te worden en regelmatig worden elkaars wijzigingen overschreven.

Mijn voorstel:
Na een upgrade kan het softwarepakket ook op Sql Server draaien. Mijn idee is dus om een server neer te zetten en daar Sql Express op te installeren, en dan alle databases in Sql Server te importeren. Dell heeft wat leuke aanbiedingen op het moment dus dat komt mooi uit. Intern zal dit prima werken, maar er zitten ook nog twee mensen extern (thuiswerkers). Nu zat ik er aan te denken om een knappe router neer te zetten met vpn mogelijkheden, zodat de thuiswerkers ook met de Sql Server kunnen verbinden.

Dus kort:
• Windows Server 2012 + Sql Server Express 2012
• Netwerk, drie man intern
• Vpn, 2 man extern
• Een domein is (nog) niet nodig, werkgroep is prima
• Voor het mooie misschien een mogelijkheid om via vpn.bedrijf.nl in te laten loggen op de vpn (als dat kan)

Mijn vragen:
• Is dit een gangbare / goede oplossing?
• Heeft iemand een idee voor een goede router? Ik lees veel over het merk mikrotik de laatste tijd?

Roomba E5 te koop

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Hou in de gaten dat als je mensen thuis laat werken, je afhankelijk bent van de upstream van je kantoorverbinding. Afhankelijk van wat de thuiswerkers allemaal doen kan dit een bottleneck zijn.

Kijk naar een router/firewall welke tevens ondersteuning biedt voor IPSec of SSL telewerkers (pfSense, Fortigate, Cisco ASA). Een firewall is sowieso een must in een zakelijke omgeving met klantgegevens lijkt me.

Ik zie overigens in je opzet geen backup voorziening, en geen UPS. Wenst het bedrijf geen (cold) spare voor als de server uitvalt ? Dan zitten er 5 mensen te nixen, die in de huidige opzet nog enigszinds kunenn werken.

[ Voor 20% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 26-06-2014 10:25 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 17:22

.je

sig69 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:05:
<...>

Dus kort:
• Windows Server 2012 + Sql Server Express 2012
Let je erop dat SQL Express een limiet heeft op:
- Database ( Max DB van 10GB )
- CPU ( Max 1 CPU gebruik)
- Memory ( Max 1 GB gebruik )

DB limiet zal wel niet zo schokken zijn, is behoorlijk omhoog gegaan met 2008 R2 :+

Zie ook MSDN: Features Supported by the Editions of SQL Server 2012

[ Voor 12% gewijzigd door .je op 26-06-2014 10:32 ]

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:44
Een domain niet nodig? Lijkt mij vanaf 5 mensen toch echt wel al makkelijker. Op die DC zou je ook RAS voor VPN kunnen draaien. (Dit is redelijk goed af te schermen d.m.v. simpele firewall regels en relatief goedkoop).

Kwa performance zou je zowel de DC, TS (voor remote eventueel?) en SQL server op 1 machine kunnen draaien.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-11 12:15
Sorry dat ik het moet zeggen, maar het hele verhaal geeft aan dat het niks mag kosten.
Dit voor vroeger, heden en toekomst.

Dan is het resultaat natuurlijk ook zo.. :)

Ik zou zeggen neem even afstand haal er een expert bij, kijk daarna nog eens.

[ Voor 10% gewijzigd door internet4me op 26-06-2014 10:38 ]

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Hoezo, wat TS wil kan toch prima?

Als we niet naar centen kijken is het niet de beste oplossing, maar het is geen multinational en dus zijn de resources beperkt. Daarnaast is een omgeving met 'maar' 5 gebruikers veel beter controleerbaar dan met 500 of meer gebruikers.

@TS: Kun je access db's niet sharen? Als men niet meer lokaal access files gaat lopen bijhouden, ben je al een stap verder.

[ Voor 8% gewijzigd door albino71 op 26-06-2014 10:45 ]

Te koop....

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, een expert lijkt me raadzaam.

Zal een redelijke server neerplanten en de guests virtueel draaien (hyper-v).
Veeam Backup en Restore heeft een gratis variant, kan je zelf handmatig backups draaien, mocht je een grote storing krijgen kan je ze makkelijk restoren.

UPS lijkt me ook raadzaam.

Whatever.

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:34
Windows 2012 server virtualiseren op Hyperv.
Mag je hem 2x installeren.
1 x AD, 1 x SQL
Draytek router ertussen voor VPN en klaar lijkt me.
Zo lossen wij dit soort zaken iig op bij klanten.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vergeet de licentiekoste voor client acces, SQL server en andere zaken niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sig69
Bedankt voor jullie reacties, ik zal even wat antwoorden geven
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:24:
Hou in de gaten dat als je mensen thuis laat werken, je afhankelijk bent van de upstream van je kantoorverbinding. Afhankelijk van wat de thuiswerkers allemaal doen kan dit een bottleneck zijn.

Kijk naar een router/firewall welke tevens ondersteuning biedt voor IPSec of SSL telewerkers (pfSense, Fortigate, Cisco ASA). Een firewall is sowieso een must in een zakelijke omgeving met klantgegevens lijkt me.

Ik zie overigens in je opzet geen backup voorziening, en geen UPS. Wenst het bedrijf geen (cold) spare voor als de server uitvalt ? Dan zitten er 5 mensen te nixen, die in de huidige opzet nog enigszinds kunenn werken.
Het gaat om hele kleine databases (de grootste is nu 15MB), dus het dataverkeer zal denk ik geen issue zijn. Als dat wel het geval is gaan we de internet lijn gewoon upgraden.
Backups gaan we waarschijnlijk dagelijks doen naar een remote nas of iets dergelijks. Mocht de server stuk gaan en er kan een paar uur niet met dit pakket gewerkt worden dan is dat niet zo'n punt.
.je schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:31:
[...]
Let je erop dat SQL Express een limiet heeft op:
Ik ben me bewust van de limitaties van Sql Express, het gaat echt om hele kleine databases dus ik verwacht hier geen problemen.
internet4me schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:37:
Sorry dat ik het moet zeggen, maar het hele verhaal geeft aan dat het niks mag kosten.
Dit voor vroeger, heden en toekomst.

Dan is het resultaat natuurlijk ook zo.. :)

Ik zou zeggen neem even afstand haal er een expert bij, kijk daarna nog eens.
Het mag best wat kosten, maar er is geen budget om een heel serverpark neer te zetten. Belangrijkste voor nu is om de dagelijkse gang van zaken te vergemakkelijken. Ik weet dat het geen enterprise oplossing is maar daar streven we ook niet naar.
albino71 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:42:
...
@TS: Kun je access db's niet sharen? Als men niet meer lokaal access files gaat lopen bijhouden, ben je al een stap verder.
Dat wordt juist sterk afgeraden.
Dromer schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:46:
Windows 2012 server virtualiseren op Hyperv.
Mag je hem 2x installeren.
1 x AD, 1 x SQL
Draytek router ertussen voor VPN en klaar lijkt me.
Zo lossen wij dit soort zaken iig op bij klanten.
Wat is het voordeel van virtualiseren dan?

Verder: een AD is denk ik echt niet nodig voor nu. Er is geen noodzaak om centraal gebruikers te beheren en dergelijke, het gaat er puur om om de Sql Server centraal te hebben en van buitenaf te kunnen bereiken

Roomba E5 te koop

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-11 12:15
Een expert erbij halen betekent niet per definitie dat het duur en een compleet serverpark wordt.

Het kan je inzichten geven. Waardoor jij (en de klant) beter een keuze kunnen maken.

• sig69
Daarom heb ik dit topic geopend :)

Roomba E5 te koop

Pagina: 1