Laptop data harde schijf vervangen (9.5mm)

Pagina: 1
Acties:

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05:49
Ik zoek een? nieuwe (tweede) harde schijf voor in mijn laptop, nadat deze het begeven heeft gisteren. De schijf kan maximum 9,5mm hoogte zijn.

Wat is je budget?
Max 100 euro had ik gedacht.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, eigenlijk niet. Ik dacht dat Seagate goed was, maar dat is wel het merk dat bij mij blijft stukgaan :(

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Laptop is een G50VT waarin 2 harde schijven kunnen.
Op de eerste schijf (Seagate 320GB, 7200rpm) staat Windows + programma's -> is ruim voldoende, heb eigenlijk maar 200GB nodig. Deze is nog ok.
Op de tweede schijf (Seagate 500GB, 7200rpm) staat data: foto's, video's, documenten, muziek... Ongeveer 450GB in gebruik, begint vol te geraken en is dus nu kapot.

De laptop wordt vandaag nog gebruikt om alles mee te doen (internetten, autocad, gamen) maar zal stilaan vervangen worden (nieuwe laptop + eventueel desktop). De laptop zelf gaat dan blijven dienen als "mediaserver" (groot woord voor iTunes audio/video streamen door het huis naar 2-3 AppleTV's, speelt wel 24/7 door leefgewoontes van de bewoners). Het kan goed zijn dat de laptop in zijn geheel natuurlijk binnen een maand ook doodgaat.

Ik hoopte om er een SSD (vb pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB) in te zetten (mijn voorkeursoplossing, maar lost mijn probleem niet op, want heb met 320GB niet genoeg storage).

Dan maar een minimum 750GB HDD erin, denk ik. Ik heb er geen verstand van of 7200rpm de "meerprijs" waard is? Ik heb het toch juist begrepen dat SATA backward compatible is?

Welke van deze (of nog een andere of een betere oplossing) is de beste keuze volgens jullie?

#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 50,71€ 50,71
1Hitachi Travelstar 7K1000, 1TB€ 57,98€ 57,98
1WD Black WD7500BPKX, 750GB€ 53,81€ 53,81
1WD Blue WD10JPVX, 1TB€ 56,49€ 56,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 218,99

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12-2025

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Met 7200rpm zal je accu sneller leegraken maar verder is het gewoon sneller (het is het toerental waarmee de schijf draait). SATA zegt alleen iets over de aansluiting van de harddisk op het moederbord en het protocol waarmee de bits verstuurd worden, alle SATA-apparaten werken op alle SATA-poorten ongeacht de 'versie', dus dat zal geen probleem zijn.

Persoonlijk kan ik toch een SSD erg aanraden, het heeft er bij mij voor gezorgd dat ik mijn laptop nog steeds gebruik na 7-8 jaar terwijl ik die anders 3 jaar geleden zou hebben vervangen. Je zou het kunnen combineren met een 2TB externe 3,5" schijf die je gebruikt voor data die je alleen thuis nodig hebt, deze zijn in verhouding goedkoper. Een alternatieve oplossing is een 512GB SSD, die kosten natuurlijk wel ~180 euro maar je kunt eraan denken om die later in je volgende PC/laptop te zetten zodat je er dan geen meer hoeft te kopen. Mocht je een 256GB pakken pak dan de MX100 i.p.v. zijn voorganger de M500.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• nokie
Merci voor de hulp! De batterij van de laptop is al lang om zeep, dus dat gaat het niet maken :)

Ik volg je wat betreft de SSD, maar ik denk niet dat het de investering waard vandaag is omdat de videokaart nauwelijks nog aan mijn behoeften voldoet en ik toch iets binnenkort nieuw ga kopen (en dan zie ik wel). Hij is trouwens tot op de draad versleten (ik reis bijna wekelijks voor het werk). Nu, zo lang hij leeft, wil ik hem wel behouden als 'iTunes player" en zeldzame keer internetten.

Als de primaire schijf sterft, gaat er waarschijnlijk een SSD in. En bedankt voor de tip, blijkbaar verdwijnt de MX100 uit de pricewatch als je filtert op max 9,5mm maar die kan er blijkbaar wel in.

Denk je dat ik het verschil ga maken tussen 5400rpm en 7200rpm voor het lezen van data (muziek en kleine filmpjes)? Ik lees hier en daar dat dat overrated is.

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12-2025

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Het zou hooguit merkbaar zijn voor de OS-schijf en je zou het kunnen merken bij het rondschuiven van veel data maar dat lijkt me weinig de moeite waard.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• nokie
ok, thanks. Dan ga ik het er op wagen en zo'n WD Blue schijfje erin proppen.