Warm water invoeren in een remeha avanta

Pagina: 1
Acties:

• Swolliewood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-05 10:43

Swolliewood

18°, 212°z-zw, Zwolle 2205Wp

Topicstarter
dag,

Vanwege het feit dat ik veel te veel kW's produceer ben ik van plan een electrische boiler aan te schaffen en dan al het warme water van de boiler te nemen. Nu kan ik nergens op internet vinden of je bij een HR-ketel dit gewoon kunt afsluiten (afdoppen dan). Of moet ik de koude waterleiding wel aangesloten houden? Weet iemand dit? Tis een Remeha Avanta by the way

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Swolliewood schreef op zondag 22 juni 2014 @ 12:48:
dag,

Vanwege het feit dat ik veel te veel kW's produceer ben ik van plan een electrische boiler aan te schaffen en dan al het warme water van de boiler te nemen. Nu kan ik nergens op internet vinden of je bij een HR-ketel dit gewoon kunt afsluiten (afdoppen dan). Of moet ik de koude waterleiding wel aangesloten houden? Weet iemand dit? Tis een Remeha Avanta by the way
OT.

Zelf had ik ook een stevig overschot en heb 3 jaar geleden een E-boiler geinstalleerd.

Deze heb ik aangesloten op de warmwater uitgang van de combiketel en in het menu
van de HR Combiketel heb ik de warmte vraag van het ww gedeelte uitgeschakeld
dit heeft als voordeel dat je geen stilstaand water in de combi krijgt plus dat je toch
in de winter iets voordeel hebt van dat de ww voorraad iets wordt voor verwarmt in de cv
voor dat het naar de E-Boiler gaat.

Ik zou de E-Boiler niet aansluiten aan de koude kant van de combi, daar het anders veel telang
duurt voor dat je echt heet warer uit de kraan krijgt, de water voorraad in de cv boiler moet
er dan eerst door heen gedrukt worden, en deze is dan dus niet op temperatuur ( +/- 7 L )

• Swolliewood

Swolliewood

Topicstarter
Thanks!!!
PClop schreef op zondag 22 juni 2014 @ 17:29:
[...]

OT.

Zelf had ik ook een stevig overschot en heb 3 jaar geleden een E-boiler geinstalleerd.

Deze heb ik aangesloten op de warmwater uitgang van de combiketel en in het menu
dit heeft als voordeel dat je geen stilstaand water in de combi krijgt plus dat je toch
in de winter iets voordeel hebt van dat de ww voorraad iets wordt voor verwarmt in de cv

Ik zou de E-Boiler niet aansluiten aan de koude kant van de combi, daar het anders veel telang
duurt voor dat je echt heet warer uit de kraan krijgt, de water voorraad in de cv boiler moet
er dan eerst door heen gedrukt worden, en deze is dan dus niet op temperatuur ( +/- 7 L )

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

(jarig!)
PClop schreef op zondag 22 juni 2014 @ 17:29:
[...]

OT.

Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar als je wel de boiler op de koude kant van de ketel aansluit en je laat de ketel aan, heb je wel altijd warm water.
Vroeger vaak zat een 80 liter boiler leeg getrokken.

2k op west bij Pv Output

• Swolliewood

Swolliewood

Topicstarter
Heb de boiler nog niet binnen (vandaag hoop ik) maar heb even de proef op de som genomen; tapwater "uit gezet" op de cv-ketel en verwarming "aan laten" staan. Warm waterkraan losgedraaid en water stroomde mooi door, wel koud natuurlijk. Thermostaat van verwarming hoger gezet en radiatoren werden warm.

Op de Remeha Avanta kun je dit afzonderlijk instellen.

Dus het moet lukken volgens mij!
Geurt-kun schreef op maandag 23 juni 2014 @ 21:16:
[...]

Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar als je wel de boiler op de koude kant van de ketel aansluit en je laat de ketel aan, heb je wel altijd warm water.
Vroeger vaak zat een 80 liter boiler leeg getrokken.

• Geurt-kun

Geurt-kun

(jarig!)
Swolliewood schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 08:54:
Heb de boiler nog niet binnen (vandaag hoop ik) maar heb even de proef op de som genomen; tapwater "uit gezet" op de cv-ketel en verwarming "aan laten" staan. Warm waterkraan losgedraaid en water stroomde mooi door, wel koud natuurlijk. Thermostaat van verwarming hoger gezet en radiatoren werden warm.

Op de Remeha Avanta kun je dit afzonderlijk instellen.

Dus het moet lukken volgens mij!

[...]
Je weet alleen niet wat de gevolgen zijn als je heet water je ketel invoert.
Gaat je ketel niet in storing als er water van 80° binnen komt?
Wat gebeurt er met kalkafzetting?
Ik zei al, ik weet er te weinig vanaf.

2k op west bij Pv Output

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Geurt-kun schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 18:31:
[...]

Een aventa is geschikt voor naverwarming zonneboiler. Geen probleem dus.

• Swolliewood

Swolliewood

Topicstarter
Ik plaats de boiler na de ketel. Dus samenvattend: koud water gaat de cv-ketel in, water komt er ook koud weer uit omdat warmwater (tapwater) uit staat, dit koude water gaat naar de boiler, de boiler verwarmt het water, en dit warme water gaat naar de douche en keuken.

Dus geen last van kalkafzetting als het goed is.
Geurt-kun schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 18:31:
[...]

• Swolliewood

Swolliewood

Topicstarter
Blissard, ik zou hem dus ook in de koude aanvoerleiding kunnen zetten? Dus de boiler in de koud water leiding zetten die richting de cv gaat?
blissard schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 18:54:
[...]

Een aventa is geschikt voor naverwarming zonneboiler. Geen probleem dus.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:35
Waarom sla je de ketel niet gewoon helemaal over? Ik zie het nut er niet van om het koude water door de ketel te laten lopen? Of is het puur zodat je niet allemaal leidingen hoeft te verleggen?

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:58
ik zou de boiler voor de ketel hangen..
boiler leeg is toch nog warm water..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dan moet de boiler de "spiraal" of warmtewisselaar van de HRketel nog opwarmen.
Dan duurt het weer langer voordat je warm water hebt.
Gewoon na de ketel en de tapwaterfunctie uit van de ketel, zou ik doen.

Ik heb een doorstroomverwarmer voor de ketel gehad, maar dat duurt te lang, zeker met geringe hoeveelheden.
De doorstroomverwarmer zit nu direct achter mijn douchewtw pijp en gaat meteen de douche in. Kortste route dus. (omdat dat kan, bij mij. Maar na de HR ketel is dan de 2e beste optie lijkt me.)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2014 18:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Geurt-kun

Geurt-kun

(jarig!)
Je kunt de temperatuur van de ketel toch een stuk lager houden?
Zo heb je snel en altijd warm water.
Zelfs in een zonloze winterdag kun je zelfs nog warm douchen.

2k op west bij Pv Output

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:32
Voor of na de boiler plaatsen hangt af van je water verbruik. Als de elektrische 80 liter boiler het bij kan houden, dan zou ik hem na de combi-ketel plaatsen, je hebt dan sneller warm water en minder "verspilling" van warmwater in het systeem van de ketel. Is het toch onvoldoende, dan kan hij er beter voor staan, waarbij je de ketel zo inricht dat het een naverwarmer wordt (zoals bij een zonneboiler), die alleen aanslaat als de boiler te koud water levert.
Pagina: 1