CPU te heet door slechte fan controller. i7 4700MQ

Pagina: 1
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb een laptop met een i7 4700MQ. Als de processor 100% wordt gebruikt, bijvoorbeeld bij het renderen in Premiere, dan wordt hij zo'n 70-80 graden. Niet laag, maar wel prima voor een dunne laptop met deze specs denk ik.

Als ik echter een conversie uitvoer met DVD-Fab, wordt de processor maar voor 65% gebruikt en wordt hij soms wel 85 - 86 graden heet. En dan is het nog niet eens heet hier op mijn kamer.

Hij wordt dus heter als hij minder intensief wordt gebruikt. Ofwel, de fan draait dan dus niet maximaal hoewel hij dat wel moet doen.

In de BIOS heb ik geen enkele optie om een fan profile o.i.d. in te stellen. SpeedFan geeft continu bij het starten van het programma een crash.

Zijn er nog andere methoden die ik kan proberen?

Bonusvraag: De CPU wordt dus door DVDFab maar voor 65% gebruikt. Maar wel gebruikt hij alle 4 de cores op 3 ghz. Het lijkt dus voor het oog op 100%. Waarom is het dan geen 100%? Omdat hyperthreading wellicht niet door dat programma wordt gebruikt?

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

dat klinkt of speedstepping uit staat.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Verwijderd

Vermoedelijk zit er ergens anders in het proces een bottleneck (geheugen bandbreedte, IO etc) waardoor de CPU niet 100% belast wordt. Het kan ook zijn dat de software niet dusdanig is dat de CPU 100% belast kan worden in die situatie.

Temperatuur lijkt me prima, hoef je niets aan te doen. De fan zal echt wel harder gaan werken als het echt nodig is.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:20

Tazzios

..

Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:33:
Vermoedelijk zit er ergens anders in het proces een bottleneck (geheugen bandbreedte, IO etc) waardoor de CPU niet 100% belast wordt. Het kan ook zijn dat de software niet dusdanig is dat de CPU 100% belast kan worden in die situatie.

Temperatuur lijkt me prima, hoef je niets aan te doen. De fan zal echt wel harder gaan werken als het echt nodig is.
Bovenstaand in combinatie met betere optimalisatie voor de instructiesets die de CPU ondersteund.

Wat ook kan is dat de ingebouwde GPU gebruikt wordt indien het pakket het ondersteund.

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-02 21:39
Zoek een alternatief op speedfan, of los de crash met speedfan op en maak zelf een custom fan controller profiel hier aan.

Verwijderd

Welke laptop heb je eigenlijk?

• Stab
Een BTO 15cl54.

i7 4700 MQ
16 GB geheugen @ 1600 mhz
128GB SSD
1 TB 7200 RPM HDD
Nvidia GT750m

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
DVD Fab gebruikt ook quick sync, dus gpu delen van de cpu, wat tazzios al zei.. Dus dat kan ook meespelen.

Ik zou zeggen, zo lang er geen throttling is, gewoon negeren die temps :)

specs

• Stab
Oke. Dus 85 graden zorgt er niet voor dat de cpu korter meegaat ofzo?

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Volgens Tjunction zou je proc bij 95/100 crashen.
Ik denk langdurig 85 wel invloed zal hebben.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Langdurig op die temperatuur zou invloed hebben, zegt men. De vraag is wel in hoeverre je dit merkt. Persoonlijk zou ik zeggen, hou het zaakje goed stofvrij en zet de laptop, als ie onderin koele lucht aanzuigt, niet op een bed of zo. Zolang de koeling zijn werk kan doen zouden de temperaturen niet hoger dan dit moeten worden.

Mijn stokoude Toshiba gaat nog steeds als een tiet, en dat was mijn game laptopje die bij een stresstest rustig naar de 88 graden ging en vrij intensief werd gebruikt. Die is nu zo'n 6 jaar oud en gaat nu door een derde leven bij m'n ouders. Niets aan de hand.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 15:20

--MeAngry--

aka Qonstrukt

85 graden is voor een moderne i5 of i7 geen probleem. In MacBook Pro's willen de quadcores ook nog wel eens richting de 90 graden gaan als je de CPU flink belast. En dan gaat de fan uiteindelijk vanzelf harder draaien, recent nog geen problemen mee gehoord. :)

Je hoeft ook echt niet bang te zijn dat je CPU erdoor beschadigd, want deze gaat dan vanzelf terug klokken. Zolang als dat maar niet te vaak gebeurt is er niets aan de hand met het fanprofiel.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Stab
Ok thanks. Zal wel meevallen dan inderdaad.
Pagina: 1