Ey yo,
Vanochtend crashte de webserver (PIII500, 128MB) doordat er teveel openstaande files waren. Na bijna 20 minuten onbereikbaarheid kon ik weer SSH'en. Hier een stukje uit /var/log/messages:
Met lsof heb ik gekeken welke files er allemaal open stonden. Hierin kwam erg veel de Apache log files voor, die ik door ruimtegebrek op de / partitie weg gemikt had.
Hoe kan ik zorgen dat het aantal geopende file weer terugloopt (zonder reboot
) ?
De uptime is 111 dagen, vandaar dat het aantal opened files waarschijnlijk erg hoog is?
De serverload bleef overigens stabiel (rond de 0.40, 0.50) tijdens de 'crash'.
Vanochtend crashte de webserver (PIII500, 128MB) doordat er teveel openstaande files waren. Na bijna 20 minuten onbereikbaarheid kon ik weer SSH'en. Hier een stukje uit /var/log/messages:
Daarop heb ik in /proc/sys/fs/inode-max het aantal max inodes op 32000 gezet. Dat werkt nu wel, maar het aantal openstaande inodes blijft nog steeds oplopen. Een plotje dat ik vanochtend ff in elkaar geflanst heb: http://status.nielsonline.com/inodes.phpJun 10 10:13:04 nivedita kernel: socket: no more sockets
Jun 10 10:13:04 nivedita kernel: grow_inodes: inode-max limit reached
Jun 10 10:13:04 nivedita kernel: socket: no more sockets
Jun 10 10:13:04 nivedita kernel: grow_inodes: <4>grow_inodes: inode-max limit reached
Met lsof heb ik gekeken welke files er allemaal open stonden. Hierin kwam erg veel de Apache log files voor, die ik door ruimtegebrek op de / partitie weg gemikt had.
Hoe kan ik zorgen dat het aantal geopende file weer terugloopt (zonder reboot
De uptime is 111 dagen, vandaar dat het aantal opened files waarschijnlijk erg hoog is?
De serverload bleef overigens stabiel (rond de 0.40, 0.50) tijdens de 'crash'.