NAS: Wie heeft NAS in kruipruimte?

Pagina: 1
Acties:

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-11-2025
Hallo allen,

Graag zou ik willen weten hoe de tweakers die die hun NAS in de kruipruimte hebben geplaatst dit aangepakt hebben.
- Gebruikt men kuststof box eromheen?
- In/uitgang van ventilator?
- Filtering tegen ongedierte etc.
- Bescherming tegen vocht?

Mijn kruipruimte is volledig droog en met zand.
Wie heeft voor mij wat advies en wellicht foto's hoe hij het zelf heeft aangepakt?

Alvast bedankt!

Ik dacht zelf aan een kunstof box met openingen hoog tegen de deksel voor grote ventilator van de achterkant en aan de voorkant voor verse nieuwe lucht. Zodat hij ook beschermd tegen eventueel (blus)water :)

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• WimP
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-07-2025
Waarom zou je je NAS in de kruipruimte willen zetten? Of heb ik een grote hype gemist xD

[ Voor 24% gewijzigd door WimP op 25-06-2014 16:54 ]

• wouter1971
Daar is het heerlijk koel het hele jaar door. In de meterkast is het altijd warm. Bovendien hoor je hem dan niet meer en is hij redelijk beschermd tegen inbraak.

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat zijn inderdaad de voordelen.

Er zijn echter ook nadelen.
- Vochtige omgeving
- Ongedierte/elementen, kruipruimte valt niet binnen de huis eco
- Gebrek aan utp/net aansluiting
- Aansluiten van Usb, controleren van statuslampjes etc

Een complete NAS maakt over het algemeen vrij weinig geluid en zal ook weinig warmte produceren. Ze zijn vaak getest met hogere temperaturen dan 25+ kamertemperatuur.
In mijn ogen kost het meer tijd en energie dan je ervoor terug krijgt. Maar verder is er niks op tegen.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:44
Beter beschermd voor eventuele brand?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:56
Ik begrijp dat het in de kruipruimte koel is en dat geluid beer gedempt wordt.
Ik vraag me dan wel af:
- Hoe wil je de status van je NAS zien (kan niet altijd via de web interface)
- Wat als je stroom uitval hebt gehad? Dan moet de NAS vaak zijn RAID controleren. Dit duurt vaak even. Ondertussen zie je vaak buitenaf niets en wel op de LED's. Je hebt tevens dan wel een instelling nodig dat zodra er weer stroom is de NAS gewoon weer aangaat.
- Of het moet een server NAS (Rackmount achtig) NAS zijn maar de meeste NAS systemen zijn toch vrij stil. De meesten zetten hem op een studeerkamer plek of in de meterkast.
- Temperatuur is een leuk iets om over te praten. De NAS (vooral de thuis NAS) zijn bedoeld om ergens op een half verstopt plekje te werken (meterkast/ studeerkamer en nu zelfs steeds meer naast de tv). De knappen koppen die het ontwerpen hebben voldoende rekening gehouden met de koeling en vaak ook wel geluid van het apparaat.
- Kruipruimte's hebben vaak zand/ stof. De ventilator en de statische electriciteit van het apparaat zorgen voor een leuke ruzie na verloop van tijd.
- Als grondwater stijgt heb je een waterNAS/ doorweekte NAS.
- Op hierboven: betere bescherming bij brand is minimaal. Bij brand heb je erg vaak bluswater en een kruipruimte is een mooi gebied waar dat heen kan gaan (je hebt altijd wel wat kieren in de vloer). Kun je beter een brandkluisje kiezen en daar een gaatje voor de kabels doen die je vervolgens met brandvertragend middel geheel afdicht. Let wel op dat je een NAS kiest die weinig koeling nodig heeft omdat een brandkluis luchtdicht is.

• wouter1971
Cave_Boy schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 17:18:
Ik begrijp dat het in de kruipruimte koel is en dat geluid beer gedempt wordt.
Ik vraag me dan wel af:
- Hoe wil je de status van je NAS zien (kan niet altijd via de web interface)

Ik heb een QNAP, deze verstuurt o.a. eventmails naar email.

- Wat als je stroom uitval hebt gehad? Dan moet de NAS vaak zijn RAID controleren. Dit duurt vaak even. Ondertussen zie je vaak buitenaf niets en wel op de LED's. Je hebt tevens dan wel een instelling nodig dat zodra er weer stroom is de NAS gewoon weer aangaat.

Dit is een setting in de webinterface en staat bij mij op automatisch herstarten na terugkomst spanning.

- Of het moet een server NAS (Rackmount achtig) NAS zijn maar de meeste NAS systemen zijn toch vrij stil. De meesten zetten hem op een studeerkamer plek of in de meterkast.

Met vijf schijven wordt hij toch vrij heet heb ik gemerkt. 50 graden schijven op zomderse dag. Hij zit nu achter bovenlicht in meterkast verstopt. :)

- Temperatuur is een leuk iets om over te praten. De NAS (vooral de thuis NAS) zijn bedoeld om ergens op een half verstopt plekje te werken (meterkast/ studeerkamer en nu zelfs steeds meer naast de tv). De knappen koppen die het ontwerpen hebben voldoende rekening gehouden met de koeling en vaak ook wel geluid van het apparaat.

Zie boven.

- Kruipruimte's hebben vaak zand/ stof. De ventilator en de statische electriciteit van het apparaat zorgen voor een leuke ruzie na verloop van tijd.

Mijn kruipruimte is volledig droog en niet vochtig (nieuwbouw).

- Als grondwater stijgt heb je een waterNAS/ doorweekte NAS.

Vandaar een kunststof box met hoog tegen deksel aan de ventilatieopeningen, beschermd met filter tegen ongedierte.

- Op hierboven: betere bescherming bij brand is minimaal. Bij brand heb je erg vaak bluswater en een kruipruimte is een mooi gebied waar dat heen kan gaan (je hebt altijd wel wat kieren in de vloer). Kun je beter een brandkluisje kiezen en daar een gaatje voor de kabels doen die je vervolgens met brandvertragend middel geheel afdicht. Let wel op dat je een NAS kiest die weinig koeling nodig heeft omdat een brandkluis luchtdicht is.

Dit klopt, maar door hoge box kun je dat enigszins oplossen en is het beter beschermd dan in je meterkast, die is natuurlijk geheel weg dan :)

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:56
Vooral bij nieuwbouw komt na paar jaar vaak toch wel vocht boven. De bak beschermt je NAS weliswaar tegen direct water maar de vochtigheid in de ruimte gaat wel omhoog. Dit zonder dat je dit doorhebt of je moet geregeld onder de vloer kijken.

Voor de rest je idee is in principe goed. Maak je een paar plaatjes en deel je die met ons?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb m'n server in de kruipruimte gehad. Dat was geen enkel probleem, en vooral inderdaad lekker koel en stil. Eerst stond de server direct onder het luik naar de kruipruimte onder de voordeurmat. Later werd de machine een workstation, en stond ie zeg maar onder de bank in de huiskamer. Met kabels verbonden door een gat in de vloer met beeldscherm, invoerapparaten en een externe CD-Brander. 't Werkte allemaal hartstikke prima en mooi stil. Er ontstaan wel vrij veel spinnewebben rondom de machine, dus let op dat je goeie filters plaatst in de luchtcirculatie. Heeft je NAS eigenlijk ventilatoren? Als dat niet het geval is scheelt dat dus :-)

Siditamentis astuentis pactum.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Cave_Boy schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 18:09:
Vooral bij nieuwbouw komt na paar jaar vaak toch wel vocht boven. De bak beschermt je NAS weliswaar tegen direct water maar de vochtigheid in de ruimte gaat wel omhoog. Dit zonder dat je dit doorhebt of je moet geregeld onder de vloer kijken.

Voor de rest je idee is in principe goed. Maak je een paar plaatjes en deel je die met ons?
Daar zit wel brood in. In onze kruipruimte was het laatst wel raak met zo'n onweersbui. Het stond er goed blank en daar wil je geen kostbare NAS aan verliezen neem ik aan.

Bouw dan een kast om de meterkast heen of zet er een slot op want daar staat je NAS ook wel veilig.
Ook voor de inboedelverzekering is het lastig als je met een doordrenkte NAS aan komt zetten.

Mijn advies; niet doen

Verwijderd

Ik zou de kruipruimte alleen overwegen als je een 100% luchtdichte en dus ook stofdichte kast bouwt, volledig passief gekoeld, zonder enige ventilator. Dat kan prima, alleen is het zoeken van een geschikte behuizing hiervoor nog wat werk; tenzij je zelf wat klust. Simpelweg een stuk hout kan ook wel. Lekker goedkoop ook en gemakkelijk luchtdicht te maken. Het betekent alleen dat je niet continu 95W kunt stoken. 45W zou dan de max zijn.

Voordeel is natuurlijk ook dat je weinig meer met vochtproblemen van doen hebt. Binnen de hehuizing zelf is de temperatuur hoger en dat betekent vrijwel automatisch dat de luchtvochtigheid ook lager is. Dus prima voor een 24/7 NAS.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:50
Ik weet alleen niet zeker of het mag, want je zult 230V beschikbaar moeten hebben in de kruipruimte. Je mag bijvoorbeeld niet met 230V apparaten werken in een kruipruimte, moet je een veiligheidstransformator voor gebruiken (24V DC of 42V AC geloof ik) en geschikt gereedschap. Als je de adapter (voor NAS) boven de vloer houdt is het natuurlijk geen probleem.

My favorite programming language is solder.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Mijn NAS, (een Lacie 2Big 2) staat al drie jaar in de kruipruimte. Mijn kruipruimte heeft ook droog zand. Ik heb er een stapeltje (3, geloof ik) tegels onder staan voor het geval de kruipruimte ooit onder water zou komen te staan.
Heeft nooit problemen gegeven. Een paar maanden geleden moest ik in de kruipruimte zijn, en heb ik de NAS vluchtig geinspecteerd, voor zover ik kon zien was er geen enkel probleem met spinnewebben of iets dergelijks. Verder kan ik in de logs zien dat de schijven nooit boven de 40C komen, dus ik neem aan dat er intern ook geen problemen zijn.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:23
Plaats eens een weekje een min/max hygrometer die de maximale luchtvochtigheid weergeeft in je kruipruimte. Kost vijf euro en geeft je een goed idee over het al dan niet aanwezig zijn van (te) vochtige lucht.

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:35
En anders helpt het ook om wat zakjes silicagel bij de NAS neer te leggen en/of rondom te ventilatoren te plakken, zo zou je eventueel vocht toch netjes kunnen afvangen:)
En sowieso de onderkant verhogen, maybe met een plaatje piepschuimplaat.
Zorgt ervoor dat de NAS niet vochtig krijgt.
En het is waarschijnlijk beter dat je NAS wat meer verstookt aangezien je dan minder kans op condensvorming krijgt mocht het warm worden.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een NAS is nou typisch zo'n ding dat je met een kabeltje en stroom in ieder hoekje drukt. Meterkast te warm en onhandig? Zet je hem toch ergens anders neer. Dat ding hoor je echt vrijwel niet, zolang ie uit het zicht staat is het al snel goed.
Heb persoonlijk zon Ikea Expedit van 2x2 naast mijn bureau staan en daar staat ie in. Enige wanner ik hem even hoor is wanneer ik mijn laptop aanzet. That's it. Zelfs met downloaden niet. EN met streamen zit ik toch beneden ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• wouter1971
Allemaal bedankt voor de reacties, ik zie nuttige tips.
Natuurlijk is het zaak dat de kruipruimte droog is. Dat is zeker het geval. Mooi droog zand, zal er ook enkele tegels onder leggen en dan nog in hoge kunststof behuizing. Met filters voor de luchtinlaat.
Ik weet niet wat jullie op de NAS hebben staan, maar ik weet dat als ik de gegevens kwijt ben ik er goed ziek van ben, videofilms van de kinderen etc. Mijn collega is dat eens gebeurd, alles van apparatuur was weg. Ik zou daarom een NAS nooit in het zicht zetten of opbergen op een plek waar de gemiddelde inbreker hem zo zonder enige moeite zou vinden.
Het is een fijn ding, maar overdags hoor je toch de ventilatie lekker gaan omdat hij in een afgesloten ruimte staat bovenin de meterkast. Als ik die ruimte openzet zakt de temperatuur 8 a 10 graden en dat is fijner voor de schijven en andere onderdelen.

Ik ga even kijken hoe en wat, en als ik ga bouwen post ik hier zeker foto's.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:08
Als dat je enige overweging is om de NAS in de kruipruimte te zetten zou ik zeggen: zet bij familie ook een NAS neer en sync ze. Heb je meteen risico's als brand e.d. ook afgedekt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd, offsite backup gebruiken dus. En wellicht heb je op zonder ergens een knieschot, zet je hem daar achter. Valt een inbreker echt niet op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
meterkast met een goed slot, en je zou natuurlijk koelere lucht uit je kruipruimte kunnen ontrekken,

404 Signature not found

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:16
Heb je geen verlaagd plafond in de wc ofzo waar je hem op kunt zetten?
Die planken zijn altijd makkelijk te verwijderen mocht het nodig zijn, en je dekt een hoop risicos af zoals vocht,zand diefstal
Die 2-5 minuten dat je op de wc zit mag er best iets zoemen toch?

Trollmode: ik weet niet hoe gas-bestendig ze zijn ;)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• wouter1971
SMSfreakie schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 19:21:
meterkast met een goed slot, en je zou natuurlijk koelere lucht uit je kruipruimte kunnen ontrekken,
Daar heb ik ook aan gedacht maar dat is heel veel werk. Slang monteren en ventilator etc.

• wouter1971
MaD_co schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 22:54:
Heb je geen verlaagd plafond in de wc ofzo waar je hem op kunt zetten?
Nee ik heb geen verlaagd plafond daar.

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-12-2025
Grappig, ik heb ook die gedachte om mijn NAS in de kruipruimte te zetten wegens de koele lucht. Bedankt voor het topic ;). Mijn alternatieve is de zolder waar het zelfs warmer is dan nu in de trapkast (met vloerverwarming).

• wouter1971
Oke EnerQi, ja dat is de enige plek waar de lucht koel is en blijft. Door goede voorzieningen zou het een prima plek kunnen zijn. De afstand van meterkast is nog geen meter dus kabeltjes omlaag voor 220v en utp en klaar. Ik heb een 5 bay Qnap en die is passief gekoeld in de zomer lekker aan het blazen. Volgens mij komt koele lucht ook de levensduur ten goede.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-12-2025

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik zou ook graag mijn NAS in de kruipruimte plaatsen, maar durf het nog niet zo goed aan.

De temperatuur/luchtvochtigheid is nu buiten rond de 5 en daar in de kruipruimte 12. Die schommelt en verschilt ongeveer 5 graden of iets meer met de buitenlucht. Maar de luchtvochtigheid is niet beneden de 90% geweest.

Nu weet ik niet of dat door de plaatsing van de huis tuin en keuken meter komt van de Aldi of omdat deze bovenop het zand ligt, maar ik heb er niet heel veel vertrouwen in, dat er dan niets met de hardware kan gebeuren.

Iemand die iets zinnigs kan zeggen over de luchtvochtigheid en of ik daar nog iets aan kan doen?

Ik heb sowieso al het plan om de NAS dan in een plastic bak te zetten met ventilatie gaten er in die afgesloten is met iets van een filter doek. Uiteraard op tegels of een andere verhoging.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
imdos schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:35:
Ik zou ook graag mijn NAS in de kruipruimte plaatsen, maar durf het nog niet zo goed aan.

De temperatuur/luchtvochtigheid is nu buiten rond de 5 en daar in de kruipruimte 12. Die schommelt en verschilt ongeveer 5 graden of iets meer met de buitenlucht. Maar de luchtvochtigheid is niet beneden de 90% geweest.

Nu weet ik niet of dat door de plaatsing van de huis tuin en keuken meter komt van de Aldi of omdat deze bovenop het zand ligt, maar ik heb er niet heel veel vertrouwen in, dat er dan niets met de hardware kan gebeuren.

Iemand die iets zinnigs kan zeggen over de luchtvochtigheid en of ik daar nog iets aan kan doen?

Ik heb sowieso al het plan om de NAS dan in een plastic bak te zetten met ventilatie gaten er in die afgesloten is met iets van een filter doek. Uiteraard op tegels of een andere verhoging.
Met een luchtvochtigheid van 90% ga je gegarandeerd condensvorming krijgen, en dit is nou niet bepaald heel erg goed voor elektronische apparaten.
Het beste kun je denk ik gewoon je NAS in de meterkast zetten, de koeling zal daar toch ook geen probleem zijn verder? Ik heb zelf een zelfgebouwde NAS, waarbij ik de ventilator zelfs losgekoppeld heb en het systeem 100% passief gekoeld is, de temperatuur van mijn NAS ligt op dit moment gemiddeld zo rond de 40 graden wat een prima temperatuur is.

Waarom zou je de NAS perse in de kruipruimte willen hebben? Als het puur voor diefstalbescherming is dan heeft het alsnog weinig nut denk ik. Wat als het ding vol loopt met water? Dan ben je ook alle data kwijt, dus het maken van goede back-ups is essentieel zodat je als er iets met de NAS gebeurd je zonder problemen alle belangrijke data kunt herstellen.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-12-2025

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Rik. schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:28:
[...]

Met een luchtvochtigheid van 90% ga je gegarandeerd condensvorming krijgen, en dit is nou niet bepaald heel erg goed voor elektronische apparaten.
Het beste kun je denk ik gewoon je NAS in de meterkast zetten, de koeling zal daar toch ook geen probleem zijn verder? Ik heb zelf een zelfgebouwde NAS, waarbij ik de ventilator zelfs losgekoppeld heb en het systeem 100% passief gekoeld is, de temperatuur van mijn NAS ligt op dit moment gemiddeld zo rond de 40 graden wat een prima temperatuur is.

Waarom zou je de NAS perse in de kruipruimte willen hebben? Als het puur voor diefstalbescherming is dan heeft het alsnog weinig nut denk ik. Wat als het ding vol loopt met water? Dan ben je ook alle data kwijt, dus het maken van goede back-ups is essentieel zodat je als er iets met de NAS gebeurd je zonder problemen alle belangrijke data kunt herstellen.
Er is maar weinig koeling in de meterkast, zeg maar gerust niks, en die is aan de voorkant van het huis. Ik ben daarom vooral bang voor de zomermaanden. Mijn huidige NAS een HP N40L red dat nog wel aardig.

Daarnaast heb ik een fan die vrij hard loeit in mijn nieuwe NAS. Of ik moet eens kijken naar wat goed te verkrijgen resonerend rubber. Want dat geluid is soms niet alles als je op het toilet zit....

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• stresstak
  • Niet online
Dacuuu schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 17:04:
Beter beschermd voor eventuele brand?
Maar niet per se tegen bluswater.
Pagina: 1