• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Wellicht in het verkeerde subforum maar ik zit met het volgende "probleem", sinds kort heb ik een moederbord dat geen coaxial out meer heeft. Het moederbord heeft optical out maar die kabels zijn meestal kort en ik zou daarvoor een nieuwe kabel moeten aanschaffen.
Aangezien ik hier niet direct zin in had heb ik gewoon een HDMI kabel gepakt en aan mijn R9 290 aangesloten naar mijn Denon versterker. Dit werkt allemaal prima en het geluid is gewoon goed, het enige nadeel is dat er nu een extra (wellicht virtueel) scherm wordt aangemaakt in Windows.

Is er een mogelijkheid om dit uit te schakelen zonder dat ik de audio verlies? Zover ik weet heeft dit invloed op de idle clocks van mijn gpu en ik heb liever dat deze zo laag mogelijk zijn, aan de andere kant is het natuurlijk vervelend dat ik soms mijn muis kwijt ben :P.

Ik snap dat natuurlijk de HDMI kabel normalitair ook voor beeld wordt gebruikt, maar daar heb ik al een display port kabel voor en ik heb geen 2 HDMI kabels om het weer door te lussen. Feit is ook dat als ik het weer door mijn versterker laat doorlussen ik een minimale input lag krijg.

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-02 21:12
Heb je dan je weergave uitgebreid of gekloond naar het 2e beeldscherm?
Anders maakt het niet uit voor je clock snelheden.

HDMI out wordt overigens in windows als apart audio afspeel apparaat weergeven en zou geen impact moeten hebben met de videoweergave.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Uitgebreid omdat anders de maximale resolutie maar 1080p is door de helaas crappy HDMI standaard :P.
Ik heb net zitten zoeken en mijn idle clocks van 300 zijn de normale dus dat zit goed, ik vind het alleen weird dat er een extra beeldscherm bijzit :p.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-01 15:59

garriej

Ik las ondertieten.

Ik zou het vervelende vinden dat je je programma's enzo perrongelijk naar je verkeerde "scherm" kunt sleepen.

Als je je 2e "beeldscherm" uitschakelt in Windows, en naar afspeel apparaten gaat, staat de hdmi er dan nog tussen?

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-02 22:24

Moofnor

King of my castle

Zover ik weet, kan hdmi alleen omgaan met geluid i.c.m. beeld, alleen geluid versturen is niet mogelijk. Dus misschien is er een manier om iets van zwart beeld mee te sturen, anders zul je toch het tweede scherm in windows houden.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

hoezo niet? HDMI is alleen maar een aansluiting, als die kaart gewoon alleen geluid kan sturen heeft die aansluiting en/of kabel niks te willen.

Maar goed, zet het scherm uit "alleen weergeven op beeldscherm x" en ga dan naar je afspeel apparaten en stel die hdmi als standaard afspeel apparaat in.

[ Voor 35% gewijzigd door garriej op 25-06-2014 15:11 ]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
garriej schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:02:
Ik zou het vervelende vinden dat je je programma's enzo perrongelijk naar je verkeerde "scherm" kunt sleepen.

Als je je 2e "beeldscherm" uitschakelt in Windows, en naar afspeel apparaten gaat, staat de hdmi er dan nog tussen?
Dat heb ik dus al geprobeerd, vergeten erbij te zetten. Als je dit doet dan valt het geluid uit, en staat de receiver er niet meer tussen.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:19:
[...]

Dat heb ik dus al geprobeerd, vergeten erbij te zetten. Als je dit doet dan valt het geluid uit, en staat de receiver er niet meer tussen.
En als je "niet ingeschakelde apparaten" of "niet gebruikte apparaten" even aanzet? dan zie je hem als het goed is nog wel staan. toch? kun je hem dan als standaard instellen?

[ Voor 5% gewijzigd door garriej op 25-06-2014 15:23 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:10
garriej schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:09:
hoezo niet? HDMI is alleen maar een aansluiting, als die kaart gewoon alleen geluid kan sturen heeft die aansluiting en/of kabel niks te willen.
Geluid zit gecodeerd in het beeld (in de blanking om precies te zijn), zonder beeld dus geen geluid.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

hcQd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:32:
[...]

Geluid zit gecodeerd in het beeld (in de blanking om precies te zijn), zonder beeld dus geen geluid.
Hmm oke, dat wist ik niet. Had natuurlijk ook even google erop na gelopen, maar zag toch een aantal mensen die beweerde dat het werkte(wel geluid geen beeld). Waarschijnlijk hebben die mensen dus gewoon een 2e (virtueel) beeldscherm, net als de TS.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Inderdaad, ik kon het zelf niet op google vinden dus heb het hier maar als laatste hoop gesteld :P.
Jammer dat het persé gecombineerd moet worden.

Bedankt voor het meedenken iig!

[ Voor 10% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 25-06-2014 16:49 ]

Pagina: 1