fanspeed macbook pro retina aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosmetdesnor123
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 12:09
Ha Tweakers,

doordat ik redelijk veel flash content nuttig tijdens mijn surfactiviteit, merk ik dat de CPU temps van mijn Macbook Pro Retina Late 2013 behoorlijk stijgen. Ik gebruik de betaalde tool "iStat Menus" en monitor redelijk vaak CPU temps in de buurt van de 100 graden celsius zodra ik bijv. een stream kijk via een flashplayer. Mijn CPU load is dan ongeveer 75% (gedurende lange tijd van bijv. 30 minuten).

Ik weet dat CPU's gemaakt zijn om zulke temperaturen te weerstaan, alleen vind ik het prettiger om toch mijn fans aan te passen zodat het systeem wat koeler loopt.

Nu is mijn vraag: kan het kwaad om mijn fanspeed van een idle state 1300rpm naar ongeveer 2500rpm op te schroeven? Ik kan dit simpel in Istat Menus uitvoeren. Is dit schadelijk voor de fan, verkort het de levensduur?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:56

Pat-Juh

Patrick

Laat ik het zo zeggen mijn Macbook Pro 15" 2.2 i7 (non Retina) draait al dik 2,5 jaar op 500 toeren extra (beide fans). Puur omdat die i7 best een heethoofd is. Ik heb nog geen centje pijn... Wel is het zo dat je de MBP dan beter hoort maar dit lijkt mij vrij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
dewinterdesign schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 14:27:

Nu is mijn vraag: kan het kwaad om mijn fanspeed van een idle state 1300rpm naar ongeveer 2500rpm op te schroeven? Ik kan dit simpel in Istat Menus uitvoeren. Is dit schadelijk voor de fan, verkort het de levensduur?
Is het een 13" of 15"? Want bij mijn 15" early-2013 draaien de fans in idle standaard op 2000 rpm. Steker nog, ze kunnen niet langzamer. Wellicht dat de Late-2013 andere fans gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door ThomasG op 25-06-2014 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

In principe zou als je temperatuur 100 graden is de boel automatisch al omhoog moeten. Ik zie dat bij mijzelf (ook retina late 2013 high-end, 15") gebeuren dat de fans dan flink aanspringen en de boel weer richting de 65 graden trekken. Mijn systeem is normaal 55-60 graden tijdens het werk, maar ik maak dan gebruik van een externe 4K monitor (dus altijd dedicated graphics) met een vrijwel geheel dichtgeklapte macbook.

Op het moment dat het boven de 70 graden komt beginnen mijn fans al harder te draaien en die staan sowieso standaard op rond de 2000 toeren. Dus lijkt me sterk dat dat kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SMC Fancontrol doet precies wat je wilt met een makkelijke schuifbalk
http://www.macupdate.com/app/mac/23049/smcfancontrol

Denk niet dat dit heel schadelijk is voor je fan hoor

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2014 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosmetdesnor123
ThomasG schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 14:47:
[...]
Is het een 13" of 15"? Want bij mijn 15" early-2013 draaien de fans in idle standaard op 2000 rpm. Steker nog, ze kunnen niet langzamer. Wellicht dat de Late-2013 andere fans gebruikt.
Het is een 13 inch (i5) die op 1300 toeren standaard draait. Er is ook maar 1 fan aanwezig...
ankhie schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 14:48:

Op het moment dat het boven de 70 graden komt beginnen mijn fans al harder te draaien en die staan sowieso standaard op rond de 2000 toeren. Dus lijkt me sterk dat dat kan ;)
Hmm, zodra mijn CPU cores/GPU integrated core boven de 70 graden komt blijft mijn fan gewoon 1300 idle rpms draaien... Pas als mijn CPU temp rond de 90 graden komt merk ik dat mijn Macbook echt harder gaat werken om zich koel te houden (+- 3500 rpms).

Ik merk eigenlijk pas sinds ik 2 weken geleden experimenteel windows 7 via bootcamp geinstalled had dat mijn Macbook warmer wordt. In windows sowieso, omdat daar de fanspeed niet helemaal geautomatiseerd is. Echter heb ik windows 7 weer verwijderd, mijn complete SSD geformatteerd en ook Mavericks opnieuw geïnstalleerd. Een clean install dus.

Weten jullie of je met een clean install alsnog je SMC moet resetten als dit soort "fouten" zoals een verkeerd management van fanspeeds e.d. zich voordoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel124
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-10 16:30
Zelf heb ik met mijn 13" (i5) geen problemen met de hoge temperaturen, maar ik zie ook vaak dat de fans pas harder gaan draaien rond 95graden. Mocht het een piekbelasting zijn van enkele seconden, dan gaat de fan niet harder, maar ga ik consistent rond 95 graden zitten dan schakelt hij door naar een hoger toerental.

Voor zover ik weet is dit niet schadelijk voor je machine en hebben de Inten CPU's thermische beveiligingen om oververhitting te voorkomen. Ik zou me er niet te druk om maken, maar kan me niet voorstellen dat je RPM standaard 500-600 hoger zetten bijzonder nadelig zal zijn.

P.s. ik gebruik SMC Fancontrol voor monitoren van de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosmetdesnor123
maikel124 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:35:
Zelf heb ik met mijn 13" (i5) geen problemen met de hoge temperaturen, maar ik zie ook vaak dat de fans pas harder gaan draaien rond 95graden. Mocht het een piekbelasting zijn van enkele seconden, dan gaat de fan niet harder, maar ga ik consistent rond 95 graden zitten dan schakelt hij door naar een hoger toerental.

Voor zover ik weet is dit niet schadelijk voor je machine en hebben de Inten CPU's thermische beveiligingen om oververhitting te voorkomen. Ik zou me er niet te druk om maken, maar kan me niet voorstellen dat je RPM standaard 500-600 hoger zetten bijzonder nadelig zal zijn.

P.s. ik gebruik SMC Fancontrol voor monitoren van de temperatuur.
Thnx voor je reactie. Je zegt: "Zelf heb ik geen problemen met de hoge temperaturen" . Bedoel je daarmee, dat ze bij jou nooit voorkomen? Of dat je er persoonlijk geen problemen mee hebt dat die temperatuur bereikt wordt? ^^

Ik zal SMC Fancontrol is downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-10 11:12
100C bij een flashfilmpje is not-done. Ik zou naar de apple store gaan en hem laten nakijken - zo hoog zou ik mijn dure laptop nooit 'pikken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosmetdesnor123
iamzero456 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:39:
100C bij een flashfilmpje is not-done. Ik zou naar de apple store gaan en hem laten nakijken - zo hoog zou ik mijn dure laptop nooit 'pikken'.
Waaruit maak je dat op? Flash + Apple gaan gewoon niet samen. Ik lees op allerlei fora dat 100C bij flash redelijk normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-10 11:12
dewinterdesign schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:45:
[...]

Waaruit maak je dat op? Flash + Apple gaan gewoon niet samen. Ik lees op allerlei fora dat 100C bij flash redelijk normaal is.
Ik heb geen apple macbook, misschien ligt het daar aan? ;)
Ik kan me niet voorstellen dat flash zoveel CPU verbruik stookt + warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou sowieso de SMC even resetten, dit is toch maar 10 seconde werk ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
in iStats kun je de minimum snelheid al verhogen. Tenzij je de laptop vaak op schoot gebruikt is de hoge temperatuur geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 22:27
iamzero456 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:54:
[...]

Ik heb geen apple macbook, misschien ligt het daar aan? ;)
Ik kan me niet voorstellen dat flash zoveel CPU verbruik stookt + warmte.
Feit is dat Adobe Flash software slecht geoptimaliseerd is voor OS X, met een zeer hoge CPU load tot gevolg. Die load kenmerkt zich in veel warmte, met hoge temperaturen tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel124
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-10 16:30
Thnx voor je reactie. Je zegt: "Zelf heb ik geen problemen met de hoge temperaturen" . Bedoel je daarmee, dat ze bij jou nooit voorkomen? Of dat je er persoonlijk geen problemen mee hebt dat die temperatuur bereikt wordt? ^^

Ik zal SMC Fancontrol is downloaden.
Zelf heb ik er geen problemen mee omdat ik weet dat het normaal is en ik een laptop zelden op de bank of op schoot gebruik (daar heb ik een tablet voor).

Vrienden van me hebben al jaren Macbooks en ook continu hoge temperaturen bij zwaar gebruik, maar dit lijkt geen enkel probleem op je levensduur te hebben omdat ze er blijkbaar op gemaakt zijn.

FYI: https://discussions.apple.../2507088?start=0&tstart=0
Pagina: 1