Toon posts:

Techniek vs. Biologie

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Okay allen,
dit idee zit al jaren in mijn hoofd, en ik vraag me af of ander er ook zo over denken

Wij (de mens that is) is momenteel bezig met techniek: mechanische, electrische of 'n combinatie daarvan bevattende systemen.
Wat willen wij daarmee bereiken?
Het verbeteren van onze huidige leefsituatie of het bevredigen van onze nieuwsgierigheid.

Momenteel zijn we dan ook bezig met het ontwerpen van steeds ingewikkelder wordende techniek

Nu vraag ik mij af: is biologische "techniek" niet simpelweg de weg die we in moeten slaan, of waar we uiteindelijk uit zullen komen?

Ga maar na: een mens is een wonderbaarlijk creatuur: hij kan zelf denken, bezit creativiteit om problemen op te lossen, is efficient in brandstofverbruik, is zelfreparerend, zelfvoortplantend etc.

Zaken die we natuurlijk ook graag in technische vindingen zouden willen hebben (dan vooral zaken als: brandstofverbuik, zelfreparerend, zelfvoortplantend)

Is biologische technologie dus niet eigenlijk waar we heen moeten?
Voertuigen van biologisch materiaal (zelfreparend etc.)?

Verwijderd

Die kant gaat de wetenschap ook op. Veel ideeen voor de nanotechnologie worden gekopieerd uit de biologie.

Het menselijk lichaam zit vol kleine maar venuftige en toepasbare systemen

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Dan zou je dus eerst de techniek moeten hebben om 'biologisch materiaal' te maken dus dan kom je toch weer bij techniek uit.

Trouwens. Aan zelfreparend spul heb je niet veel. Het voordeel ervan zou zijn dat het zichzelf repareerd als het stuk is. Maar welke verdere voordelen kunnen we ervan doen?

Signature

• Ivo
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Je bedoelt Bio-Technologie. Ik stel voor dat je Deus Ex Machina van Pierre Ouelette leest. Ik heb dit boek in een andere topic al besproken. Hier de link:
[topic=157438]

Hoop dat dit je wat helpt

Verwijderd

Tuurlijk moeten we die kant uit...

Computers zitten sowieso al net als mensen in elkaar: korte termijngeheugen (RAM), lange termijngeheugen (HD), hersenen (CPU)...

Er was overigens ook eens een aflevering hierover in StarTrek. Janeway ging ergens naar een fabriek samen met Leonardo DaVinci. DaVinci merkte vervolgens op dat zo'n fabriek is gebouwd door goed naar organische systemen te kijken.

Anyway... er wordt inderdaad hevig onderzoek gedaan naar nano-technologie, om op celniveau te kunnen opereren etc.

Heel interessant allemaal...

Verwijderd

Biologische techniek heeft natuurlijk verschillende aspecten, zoals genetische manipulatie, psychoanalyse, Biochemie en ga zo maar door, we zijn er dus eigenlijk al lang mee bezig.

(Je sluit nu uit dat er naast biologisch leven ook ander leven mogelijk is, met bijvoorbeeld silicium als basis.)

• Ivo
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Op zondag 10 juni 2001 23:20 schreef Codin het volgende:
Tuurlijk moeten we die kant uit...

Computers zitten sowieso al net als mensen in elkaar: korte termijngeheugen (RAM), lange termijngeheugen (HD), hersenen (CPU)...

Er was overigens ook eens een aflevering hierover in StarTrek. Janeway ging ergens naar een fabriek samen met Leonardo DaVinci. DaVinci merkte vervolgens op dat zo'n fabriek is gebouwd door goed naar organische systemen te kijken.

Anyway... er wordt inderdaad hevig onderzoek gedaan naar nano-technologie, om op celniveau te kunnen opereren etc.

Heel interessant allemaal...
Computers werken heel anders als hersens. Een computer bestaat uit maar 1 CPU (Central Processing Unit). Deze kan 1 taak tegelijk uitvoeren. De computer in Deus Ex Machina werkt met behulp van een neuraal netwerk. Dit netwerk is een netwerk van CPUs. De effectiviteit stijgt hierdoor exponentieel. Des te meer CPUs je gebvruikt, des te meer effectiviteit, des te sneller de hele computer.

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Wij, DisKnoSys mensen, proberen het menselijk lichaam met internet te vergelijken en op die manier een vorm van distributed AI te verkrijgen.

Het is niet 1 processor die intelligentie vertoont maar juist het enorme aantal processors wereldwijd die allemaal informatie verwerken en uitwisselen.

Op dit moment nog allemaal erg vers maar er zijn al wel leuke ideeen aan het ontstaan :)

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 22:54 schreef eXrated het volgende:
Ga maar na: een mens is een wonderbaarlijk creatuur: hij kan zelf denken, bezit creativiteit om problemen op te lossen, is efficient in brandstofverbruik, is zelfreparerend, zelfvoortplantend etc.
Biologische delen hebben veel voordelen, maar er zullen waarschijnlijk altijd dingen zijn waar de techniek beter voor is. Bijv. heel exact iets doen of iets heel nauwkeurig. Ik denk niet dat alles puur biologie wordt.

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 16:58 schreef BlueAngelGoT het volgende:

[..]

Computers werken heel anders als hersens. Een computer bestaat uit maar 1 CPU (Central Processing Unit). Deze kan 1 taak tegelijk uitvoeren. De computer in Deus Ex Machina werkt met behulp van een neuraal netwerk. Dit netwerk is een netwerk van CPUs. De effectiviteit stijgt hierdoor exponentieel. Des te meer CPUs je gebvruikt, des te meer effectiviteit, des te sneller de hele computer.
Het gaat niet om het verschil tussen hersenen/CPU's.

Het gaat om het functionerend systeem van zowel mensenlichaam als computer in zijn geheel.

Beiden moeten geheugen, verwerkingscapaciteit en flowing juices hebben om te kunnen functioneren en produktief te kunnen zijn.
Pagina: 1