Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen :)

Ik ben een beetje rond aan het kijken naar vacatures en ik zag toevallig dat ze bij Apple (voor in de Apple Store) wat mensen zochten. Momenteel werk ik als systeembeheerder voor een overheidsorganisatie maar mis wel het contact met klanten. Bij de Apple Store help je dagelijks vele mensen wat mij erg leuk lijkt.

Is er iemand die bij Apple werkt of er gewerkt heeft en iets meer over de sfeer binnen het bedrijf kan vertellen? Het lijkt mij ontzettend gaaf om hier te werken, altijd als ik in een Apple Store kom wordt je vriendelijk geholpen en iedereen lijkt het erg naar zijn zin te hebben.

Toch lees ik op internet ook diverse 'horror' verhalen, zo zou het salaris erg laag zijn (anyone?), en zou je ook weinig carrièremogelijkheden hebben omdat ze je plaatsen waar ze je nodig hebben. Of dit alleen bij Apple in de USA geld of ook hier in Nederland weet ik niet.

Zelf twijfel ik wel of mijn kennis voldoende op peil is.
Wat de producten betreft vind ik Apple echt geweldig. Zelf heb ik alleen een iPad, iPhone en AppleTV. Deze ken ik van binnen en buiten wat software betreft. Ik heb helaas nog geen MacBook of iMac dus ben nog niet echt bekend met OS X. Ik zag wel dat hier genoeg trainingvideos over te vinden waren dus het lijkt mij handig om die te kijken :) Ik ben in elk geval wel bereid om te leren.

Het is voor mij vooral belangrijk om in een leuk team terecht te komen en mensen te kunnen helpen. Bovendien is de Apple Store in Amsterdam / Haarlem een stuk dichterbij dan mijn huidige werk :)

Wie o wie kan er het e.e.a. vertellen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 16:52
Je bent gewoon een verkoopmedewerker met ditto salaris, als ze meer dan minimumloon aanbieden zou het me verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Salaris is erg slecht, tis gewoon een normale baan in retail. Das minimum met een klein beetje extra als je goed kan lullen. Vaak wel wat te verdienen met targets/bonussen maar dat zal niet meer dan 100 euro per maand zijn. (Ik werk zelf in de detailhandel dus weet wel waar ik het over heb na 10 jaar), zit ook echt geen toekomst in, misschien een keer bedrijfsleider en dan is het over. Ook daar wordt je niet vrolijk van qua salaris meer voor de hoeveelheid extra werk. Op je huidige plek heb je heel wat meer mogelijkheden in ieder geval!

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Wat creator1988 zegt dus.

Van systeembeheer naar verkoopmedewerker is geen stap omhoog qua carrière. Ook zijn je carrièrekansen daar minder lijkt mij.

Nu is systeembeheer ook een breed begrip maar ik ga ervan uit dat je echt systeembeheer bedoeld en niet supportmedewerker. Kan je bij je huidige werkgever niet doorstromen dan hoeft het niet moeilijk te zijn om (al dan niet na enige zelfstudie) bij een andere werkgever hogerop te komen. Wellicht heb je al goede contacten met ingehuurde dienstverleners op dat vlak.

Voor salaris en carrière moet je het dus niet doen. Maar als het je om het inhoudelijke werk gaat en er meer plezier uit denkt te halen dan is het uiteraard het overwegen waard. Plezier hebben in je werk is ook heel waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-10 14:49
Je bent gewoon een winkelmedewerker. Dat is al jaren niet echt een vak meer helaas, dus in de regel kom je mensen tegen met minimumjeugdloon met daarboven een winkelmanager.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
En die winkelmanager verdient vaak ook niet veel meer, maar heeft daar wel veel extra taken en verantwoordelijkheden tegenover staan. Bovendien heeft een winkel vaak maar één manager wat je doorstroomkansen ook beperkt.
Bedenk goed dat de bedrijfsvoering volledig door het hoofdkantoor wordt bepaald. Dat is nogal beperkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
En bedenk ook dat je waarschijnlijk ook dingen moet doen die tegen je principe in gaan. Denk aan het opdringen van dure accesoires e.d. (daar wordt namelijk de winst op gepakt).

Valt mij ook heel erg op bij Dixons, daar lopen ze ook altijd zo extreem te pushen op hoesjes/geheugenkaartjes e.d. :|

Dan heb jij mensen prima en eerlijk geholpen met het kiezen van een product, maar dan moet je ze toch nog accesoires aan zien te smeren. De kassa moet rinkelen immers :/

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 25-06-2014 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En als je bijvoorbeeld achter de Genius bar staat? Dan help je meer met issues oplossen, dus dat ligt wellicht meer in de lijn van wat ik nu doe.

Maar goed, weet iemand wat over de werkelijke werksfeer daar? Momenteel ben ik echt systeembeheerder en implementeer applicaties, serveronderhoud, inrichten van servers e.d.

Ik weet wel dat het een compleet andere tak is maar mijn huidige werk ben ik een beetje zat. Of, niet zozeer het werk maar eerder de werksfeer zelf. Vriendjespolitiek, gespannen sfeer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 12:46:
Ik weet wel dat het een compleet andere tak is maar mijn huidige werk ben ik een beetje zat. Of, niet zozeer het werk maar eerder de werksfeer zelf. Vriendjespolitiek, gespannen sfeer etc.
Zoek een andere werkgever, geen ander beroep.

Er zijn bedrijven waar je klant wilt zijn (Ikea), waar je werknemer wilt zijn (overheid, voorheen banken of het oude paternalistische Philips), beide (?) of geen van beide (make your pick).

Hier wordt heel duidelijk klant zijn en werknemer zijn door elkaar gehaald. Je gaat ook niet in een sweatshop in Banglasdesh werken omdat je de jurkjes van de Primark zo mooi vindt.

Drive en interesse is goed, maar moet je inzetten in een positie waar die drive en interesse zich ook uitbetaald en dat is in retail vrijwel per definitie niet het geval.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 25-06-2014 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:08
Het klinkt natuurlijk interessant om te zeggen dat je bij Apple werkt maar qua carrièreperspectief is dat wel erg kortzichtig. Het inkomen van een startende systeembeheerder en een Apple store medewerker zijn redelijk gelijk. Maar hoe langer je systeembeheerder bent, hoe groter het salarisgat wordt met de Apple store medewerker.

Als je beide op 1500 euro begint en jij bent nu 5 jaar systeembeheerder, dan zal je nu minimaal op 2000 euro zitten (en als je echt goed bent misschien wel veel hoger). Als je nu de overstap maakt naar de Apple store zul je er bruto 500 euro per maand op achteruit gaan. Als je dat kunt lijden, dan is het nog een optie. Bedank dan wel dat je carrièrekansen laag zijn in zo'n winkel en als je na 3 jaar weer terug wilt naar systeembeheer dan wilt niemand je meer hebben omdat je feitelijk drie jaar niets hebt gedaan om je kennis op peil te houden en dat de kennis misschien zelfs al wegge-ebt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

Standeman

Prutser 1e klasse

Het belangrijkste is natuurlijk waar je zelf gelukkig van wordt! Maar alles wat hier boven genoemd wordt klopt wel imho. Carrierekansen zijn nagenoeg null in de retail. Natuurlijk zijn er wel mensen die van verkoopmedewerker naar rayonmanager schoppen, maar die kan bij de grotere bedrijven vaak op 1 hand tellen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kan je niet gewoon naast je werk voor jezelf beginnen met Apple ondersteuning? Lijkt me een stuk lucratiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:32
Als je echt zo graag bij Apple wilt werken zou ik het proberen in je eigen vakgebied. Als je dat lukt heb je waarschijnlijk op zn minst vergelijkbare kansen als bij een andere werkgever.

Winkelverkoop is, met alle respect, toch vooral voor studenten en laagopgeleiden. De vergoedingen en carrière mogelijkheden sluiten daar bij aan.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:28
Je kunt in elk geval op gesprek gaan. Je hoeft het ook niet te zien als een baan voor het leven, maar als het je nu iets leuks lijkt waarom niet?
Aantal pluspunten:
Je hebt meer contact met gebruikers van technologie, je krijgt meer communicatieve vaardigheden.
Je werkt op een gezellige locatie, de winkels zitten altijd op een top locatie ergens midden in een stad.
Je kunt wat opsteken qua marketing en logistiek.

Het is wel gewoon retail, maar niet alle retail banen zijn hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 10:13
Een verkoper verdient aanzienlijk minder dan een gemiddele systeembeheerder (overheid? schaal 10 / 11? -> dan wil je echt geen verkoopmedewerker worden, je verdient nu dan al meer dan de shopmanager in een gemiddelde winkel)

Ik zou als ik jou was zoeken naar een leukere (kleine) IT onderneming voor een baan in een minder gespannen en informelere sfeer.

Ik spreek overigens uit ervaring, ben zelf vanuit de detailhandel de ict ingerold en werk nu ook voor de overheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 13:30:

Ik zou als ik jou was zoeken naar een leukere (kleine) IT onderneming voor een baan in een minder gespannen en informelere sfeer.
Dit ^
Gadgeteer schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 13:30:

Ik spreek overigens uit ervaring, ben zelf vanuit de detailhandel de ict ingerold en werk nu ook voor de overheid ;)
Ergens op KB12 ?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik inderdaad gewoon eens op gesprek ga. Ik ga ongetwijfeld wat achteruit in salaris maar als dat niet teveel is kan ik er over nadenken. Een kortere reistijd en een leuk team + contact met klanten is ook wat waard tenslotte :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-10 14:49
Ik weet niet hoe oud je bent, maar het verschil over 10 jaar is makkelijk 1.000 euro per maand indien je gewoon verder gaat als systeembeheerder. Dan ben je blij dat je niet rond het minimumloon in een winkel staat. Of je wordt overtallig omdat je niet kan concurreren met de jeugdschalen.

Ga eerder rondkijken naar een andere werkgever als de huidige niet bevalt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Aangezien ik een beetje van ongeloof de stap van systeembeheerder naar retailmedewerker probeer te begrijpen ging ik is een beetje rondzoeken... Zit je nog steeds bij dezelfde werkgever als in september 2012 (topic over een promotie)? Want volgens mij kan je beter gewoon een nieuwe baan zoeken in hetzelfde vak.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 26-06-2014 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:32
Hou er ook rekening mee dat als je een carrière en een flink deel salaris inlevert omdat je graag voor een bepaald merk wilt werken je waarschijnlijk niet meer genoeg verdient om regelmatig producten van dat merk voor jezelf aan te schaffen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002

Bob Popcorn

Plop!

Als je een combi zoekt van contact met klanten en systeembeheer zou je bijvoorbeeld aan een kleine kantoorautomatiseerder kunnen denken. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
ph4ge schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 21:27:
Hou er ook rekening mee dat als je een carrière en een flink deel salaris inlevert omdat je graag voor een bepaald merk wilt werken je waarschijnlijk niet meer genoeg verdient om regelmatig producten van dat merk voor jezelf aan te schaffen.
Ik neem aan dat er wel kortingen zijn voor medewerkers of dat je makkelijker aan refurbished modellen kan komen.

Een uitstapje naar een andere rol hoeft geen probleem te zijn voor je verdere carrière, je bent toch nog een beetje met it technologie bezig. En misschien vind je andere ingangen daar om verder te groeien. Bijvoorbeeld als je zakelijke klanten helpt, kun je in contact komen met bedrijven die ondersteuning voor nodig hebben.

En niet alles is in geld uit te drukken. Ik werkte ooit in de binnenstad van Amsterdam als helpdesk medewerker en daarna als ontwikkelaar bij een fabriek op een industrieterrein. De tweede functie was stukken beter qua salaris en inhoud, maar alles er om heen was stukken minder. In Amsterdam zat ik met een jong en divers team en was het met lunch en na het werk makkelijk om even samen wat te doen. Ik heb daar leukere herinneringen aan. En die betere baan vond ik trouwens via de teamleider van dat helpdesk team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:08
MisterBlue schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 07:38:
[...]

Ik neem aan dat er wel kortingen zijn voor medewerkers of dat je makkelijker aan refurbished modellen kan komen.

Een uitstapje naar een andere rol hoeft geen probleem te zijn voor je verdere carrière, je bent toch nog een beetje met it technologie bezig.
er zit nogal verschil tussen iemand met zijn iPhone helpen en een migratie uitvoeren van windows server 2008 naar 2012. Beide zijn it gerelateerd maar denk dat je aan het tweede meer hebt dan het eerste. Daarnaast, als je al een paar jaar niet meer in je vak zit raken je certicaten oud zonder dat jouw werkervaring daarvoor compensatie biedt. En ook de software en hardware vernieuwt en daar heb je ook geen zicht op. Je weet dan alles over iOS 8, maar daar heeft een bedrijf weinig aan.
En misschien vind je andere ingangen daar om verder te groeien. Bijvoorbeeld als je zakelijke klanten helpt, kun je in contact komen met bedrijven die ondersteuning voor nodig hebben.
ik denk dat 95% van de de bezoekers particulier is. Elk bedrijf met enige vorm van personeel zal gewoon een telecom leverancier hebben (eventueel met Apple producten of diensten in het aanbod).
En niet alles is in geld uit te drukken. Ik werkte ooit in de binnenstad van Amsterdam als helpdesk medewerker en daarna als ontwikkelaar bij een fabriek op een industrieterrein. De tweede functie was stukken beter qua salaris en inhoud, maar alles er om heen was stukken minder. In Amsterdam zat ik met een jong en divers team en was het met lunch en na het werk makkelijk om even samen wat te doen. Ik heb daar leukere herinneringen aan. En die betere baan vond ik trouwens via de teamleider van dat helpdesk team.
Geld is niet heilig en plezier hebben in je werk is belangrijk. Maar gezien de eisen van TS kan dat ook op een andere manier. Als hij naar Apple overstapt dan:
+ werkt ie bij Apple
+ heb je meet klant contacten
- Lever je een berg salaris en salaris perspectief in
- Zit je de rest van je leven in dezelfde winkel omdat je geen of amper toekomst perspectief hebt. Tevens ben je dat werk na een paar jaar ook zat.
- En als je weg wilt dan moet je duizenden euro's + berg tijd stoppen om je bij te scholen. En dan nog loop je achter bij andere sollicitanten omdat die wel relevante werkervaring hebben.

Als je kiest om naar een ICT dienstverlener te gaan die de IT doet bij verschillende kleine bedrijven heb je bv wel het klant contact terwijl je wel in je vakgebied blijft. Of ga naar een bedrijf met een kleine organisatie (+/- 50 tot 100 man). Dan ben je vaak eerste tweede en derde lijn medewerker voor IT en heb je dus zowel de klantcontacten als het systeem/netwerkbeheer. Of ga juist bij een grote organisatie zitten en dan op een regie plek zodat jij de persoon bent die de SLAs bepaalt en de inkoop doet bij derden/leveranciers. Dan heb je ook veel meer externe contacten lopen.

Dat lost het probleem op dat je meer contact met klanten wilt hebben, heb je weer een nieuwe uitdaging en je behoudt je salaris en je carriereperspectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
De vraag is ook hoe het op je C.V. staat als je van Systeembeheer naar winkelbediende gaat, ik zou je iig niet meer uitnodigen voor een gesprek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik vind deze topictitel nogal misleidend, ik denk dat heel veel IT'ers wel bij Apple (HQ) zouden willen werken, maar maar weinig IT'ers als retailmedewerker in een Applestore. Hierin zit nog een heel groot verschil.
de pas geplaatste vacature voor het bouwen van de NLse Siri, anyone?

Het kan best zijn dat je de spullen van Apple mooi vind en je hier graag mee bezig zou willen zijn in je dagelijkse werk, je zou dus het best op zoek kunnen gaan naar een baan waarin je je huidige werk en die intresse voor Apple kan combineren?
- Mobile Device Management bij grote organisatie? misschien als onderdeel van systeembeheer. Verdiep je wat in MobileIron, Windows Intune en Apples eigen tools (iPhones / iPads)
- OSX Beheer? Misschien een werkgever zoeken die veel MKB (server/werkplek) support doet aan grafische vormgevers oid?

Wat je imo niet moet willen is: repaircenter / retail / enkel werkplekbeheer

[ Voor 4% gewijzigd door gise op 30-06-2014 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker proberen om op gesprek te gaan. Klinkt als dat de functie van Genius je goed gaat passen. Daar zijn nu ook vacatures voor, op Webwereld stond een paar dagen terug nog een advertentie. Een leuke werkplek en leuke collega's zijn ook belangrijk. Wat heb je aan een baan waar je niet gelukkig mee bent.

Ben je eenmaal in dienst bij Apple dan kun je natuurlijk later ook mogelijk doorstromen naar een Corporate functie, zeker als je internationale ambities hebt. En dat kan ook bijvoorbeeld in de UK zijn waar ook veel technische functies zijn. Het hoeft niet een baan voor het leven te zijn, maar Apple Inc. op je CV hebben staan zal het zeker niet slecht doen. Veel trainingen van Apple personeel worden ook in de USA gegeven, dus je loopt sneller dan je denkt al rond in Cupertino.

Veel succes! Alvast een mooi filmpje: http://www.apple.com/jobs/nl/corporate.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik heb gehoord dat mensen bij het Apple kantoor (on)behoorlijk worden afgeleefd met burnouts tot gevolg. Als ik jou was zou ik niet bij Apple willen werken. (Slecht bedrijf met mooie producten)

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Apple retailstore medewerker is leuk.. Als je nog op school zit of net van school bent en werk in je eigen sector zoek ter overbrugging..

Wat ik niet begrijp is dat je zo je eigen glazen in gooi..

@Cr0N!!! Genius bar medewerker is niet zo spannend.. Die helpt een nietswetende gebruiker ven met wat spulletje van de oude computer om te zetten naar de nieuwe computer.. of probleempje oplossen met iPhoto omdat meneer niet weet hoe hij een event aanmaakt :)

Nee Genius bar is dankbaar werk, maar je komt daarmee echt niet hoger binnen de organisatie. Dan moet je wat kunnen zoals een doorgewinterde ontwikkelaar zijn. en dan ook nog de juiste connecties hebben!!

Wil je met retail hogerop komen? Dan moet je echt mensen kunnen aansturen je moet je laten zien aan het management en dan ook nog eens het meeste het hele jaar kunnen verkopen!! Ben je zo'n goede verkoper dat je nog 1000 euro extra aan rommel mee kan verkopen. Dan zou ik het doen.. kan je nog geen apple product gratis weggeven.. dan zou ik het niet doen..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Je moet je niet te veel laten leiden door het naampje, Apple in dit geval. Zeker in de winkels is er weinig tot geen verschil tussen een werknemer van de BCC of Media Markt, om maar wat te noemen, en een werknemer van een Apple Store.

Een Genius-medewerker zal misschien iets meer verdienen, maar het blijft een baantje waar je weinig tot geen opleiding voor nodig hebt en doorgroeien is er dan ook niet echt bij. Leuk voor een eerste echte baan of als bijbaan misschien, maar als je gestudeerd hebt en nu al een beter betaalde baan hebt, zou ik niet aanraden om het te doen.

The devil is in the details.

Pagina: 1