Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 276314

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een bizar probleem met mijn PC. Tijdens het gebruik van grafische applicaties (m.n. games) crasht mijn pc (freeze of BSOD) wanneer mijn smartphone een bericht krijgt op het moment dat hij naast mijn kast ligt. Dit betreft in 9/10 gevallen een whatsapp bericht (verbonden via wifi, geen 3G of 4G)
Ik heb al een tijdje last van crashes m.n. tijdens gamen maar kon mijn vinger niet op de zere plek leggen, totdat ik dit heb ontdekt.

Overigens heb ik maanden geleden ook een topic aangemaakt ivm freezes en BSOD. Na RMA van mijn kast werd er een defecte GPU geconstateert die is gerepareerd door MSI, dat is nu enkele weken geleden en na 2 weken probleemloos gamen begon dit dus. De GPU heeft dus een voorgeschiedenis. De overige onderdelen zijn toen allemaal getest en er werden op de GPU na geen problemen gevonden.

Ik heb het op meerdere manieren getest. Tijdens games (BF4, ESO, watchdogs) een half uurtje spelen, vriendin stuurt een test whatsapp, boem crash. FURmark draaien in windows, berichtje, crash. Stuk of 10-15 keer achter elkaar op willekeurige tijdstippen. Als mijn telefoon in een andere kamer ligt is er niets aan de hand en kan ik uren achter elkaar spelen, maargoed ik wil dus wel mn phone in de buurt hebben als ik achter mijn pc zit..

Iemand ooit zoiets meegemaakt??

Specs:
i5 4430
8 gb corsair 1600 mhz
GA-B85-HD3,
corsair PSU CX500 bronze
WD 1 tb S-ATA 3
Samsung 840 EVO 256gb SSD
MSI geforce gtx 660 TF 2gb (is dus door MSI gerepareerd, geheugen was defect)
Win 7 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:39

Milmoor

Footsteps and pictures.

Heb je een geaard stopcontact? Zit je kast dicht?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:20
Het klinkt aardig als storing welke binnen je kast kan komen op wat voor manier dan ook.
Wat milmoor al zegt, geaard stopcontact. Kabels wellicht van slechte kwaliteit waardoor ze storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stopcontact is geaard. Stekkerdoos waar hij in zit is volgens mij ok. Zou een andere kunnen proberen en bijv. een ander stopcontact om zoiets 100% uit te sluiten. Kast zit gewoon dicht. Het gebeurt dus uitsluitend als mijn telefoon naast de kast ligt en er inkomend/uitgaand verkeer is. Als hij in standby staat, gaat het goed.

Zou het kunnen dat een wifi of gsm signaal (wat het in dit geval dus is) kan interfereren met brakke componenten in mijn videokaart? Want 100% vertrouwen doe ik het niet na die reparatie door MSI.

Core en memory lopen natuurlijk wel op een bepaalde frequentie dus misschien dat een externe bron hier invloed op kan uitoefenen. Ik weet niet of het kan hoor, maar vind het zo'n raar probleem..

edit: vergelijkbaar verhaal op tomshardware. Daar geen eenduidige oplossing. http://www.tomshardware.c...charging-phone-crash.html

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 276314 op 25-06-2014 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, ben net uit mijn werk en heb wat verder getest.

Berichten (whatsapp) over wifi en googlen, youtube over wifi --> gegarandeerde crash

Bellen en sms'en (is 2G) niets aan de hand (ok heb geen uren getest maar zegt mij voor nu iig genoeg)

Berichten over 3G en 4G --> crash.

Alles getest met furmark en een crash ontstaat meestal binnen 20-30 seconden MITS mijn videokaart zijn max temp heeft bereikt (65 graden) en onder full load staat. Helemaal in het begin als de GPU nog 45 graden is lijkt het goed te gaan, maar dat duurt dus niet lang.

Ik ga nu een verlengkabel van een ander geaard stopcontact trekken en een nieuwe stekkerdoos proberen, iig om die kant ook uit te sluiten.
Wat zou ik hier in godsnaam mee moeten? Ze zien me al aankomen bij CDromland Breda met m'n spullen RMA 'Ja alleen als m'n tel in de buurt is, doei!' :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:40

AzzKickah

06-CENSORED

Even alleen omdat ik benieuwd ben: op wat voor manier crasht de PC dan? Hangt ie? Gaat het beeld flippen? Wat gebeurt er? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AzzKickah schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 20:26:
Even alleen omdat ik benieuwd ben: op wat voor manier crasht de PC dan? Hangt ie? Gaat het beeld flippen? Wat gebeurt er? :)
Freeze. Beeld hangt, geluid hangt. PC reboot na een aantal seconden. Heel soms een ntoskernl.exe BSOD maar dat is pas 1 a 2 keer op de 30 crashes voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Weet je zeker dat het stopcontact geaard is? Ik heb ook zoiets gehad, alleen kreeg ik dan elke keer een tik als ik de kast van mijn pc aanraakte (stond dus spanning op).

Na wat zoekwerk s een keer de kap van mijn stopcontact met randaarde eraf gedraaid. Wat bleek, zat nooit een aarde draad in die doos.
Zelf er een bij getrokken en probleem verholpen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
arbraxas schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 20:38:
Weet je zeker dat het stopcontact geaard is? Ik heb ook zoiets gehad, alleen kreeg ik dan elke keer een tik als ik de kast van mijn pc aanraakte (stond dus spanning op).

Na wat zoekwerk s een keer de kap van mijn stopcontact met randaarde eraf gedraaid. Wat bleek, zat nooit een aarde draad in die doos.
Zelf er een bij getrokken en probleem verholpen.
Dat weet ik dus niet. Van buiten lijkt hij geaard. Ik zal hem eens openschroeven. Als ik terugdenk stond de pc een paar maanden terug in mijn woonkamer dus aan een ander stopcontact. De problemen (ook de eerste problemen met mijn kapotte GPU) zijn volgens mij begonnen toen ik hem in de studeerkamer heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-06-2024

oscarw

Better be a geek than an idiot

Wat een bizar probleem inderdaad, nog nooit zoiets meegemaakt!
Het enige wat zou ik kunnen bedenken is inderdaad iets met de snoeren, verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:27
Waar ligt je telefoon t.o.v. je systeemkast? Maakt het nog uit waar die ligt? Heb je een gesloten systeemkast of heb je een paneel waar je doorheen kunt kijken? Als het door instraling veroorzaakt wordt, is je kast te 'open'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
biomass schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 21:23:
Waar ligt je telefoon t.o.v. je systeemkast? Maakt het nog uit waar die ligt? Heb je een gesloten systeemkast of heb je een paneel waar je doorheen kunt kijken? Als het door instraling veroorzaakt wordt, is je kast te 'open'.
Ik heb een mid tower gewoon staand op een bureau en het gebeurt het vaakst op het moment als hij aan de voorkant op het bureau ligt, dus de kant waar de dvd drive opengaat. Het is een gesloten kast (corsair carbide 200R)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 276314 op 27-06-2014 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:27
Die roosters aan de voorkant zien er uit alsof ze wifi stralen nog doorlaten? (Het raster in een magnetrondeur is fijnmaziger)
Heb je al een ander wandcontactdoos geprobeerd? Je zou kunnen kijken of een stuk aluminium-folie voor de kast helpt. Als de kast goed geaard is, zou je eigenlijk geen last van de instraling moeten hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door biomass op 28-06-2014 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shai-Hulud
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-06 22:25
Anders in het BIOS eens proberen Spread Spectrum aan of uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:39

Milmoor

Footsteps and pictures.

Test hem eens met een lange geaarde verlengkabel vanuit een heel ander stopcontact. Dan weet je beter of het eventueel aan de locatie of aan het stopcontact ligt.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Pagina: 1