Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Macbook Pro 13"

Pagina: 1
Acties:

• Hari050
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-12-2021
Beste tweakers,

Ik ben momenteel aan het zoeken voor een laptop voor mijn opleiding. (Grafische Vormgever)
Ben er nu eigenlijk wel uit dat ik voor een MacBook zal gaan alleen zit ik met 2 MBP's te twijfelen.

Dat gaat om de volgende modellen.

1e
http://www.dixons.nl/lapt...-3rd-i5-2-5ghz.html?prs=1

2e
http://www.dixons.nl/lapt...ok-pro-ret-i5-2-4ghz.html

De 1 is met Retina en de ander niet.
Nu is de vraag voor welke zal ik het beste kunnen gaan als het gaat om het draaien van Adobe Software.
Denk hierbij aan.

Photoshop
Illustrator
InDesign
Dreamweaver etc.

Ik hoor graag jullie advies/keus.

Groet,
Hari050

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-10 17:59
Hey je zit eigenlijk met dezelfde vraag als ik ook gesteld had. Belangrijk is wat je budget is en wat je belangrijk vind.

Voordelen retina:
- Scherm. Is en stuk mooier, loop maar eens de winkel in. Al heb ik het idee dat ze in de winkel waar ik was met de instellingen van de oude hadden gekloot, want het scherm leek minder dan die van mijn broertje en huisgenoot. Opletten dus. Blijft wel dat dat retina erg mooi is.
- Batterijduur. De nieuwe processor is niet heel veel sneller en vooral energiezuinig.
- SSD al ingebouwd. Die zit in eerste instantie niet in de normale en levert wel een enorme snelheidswinst op.

Nadelen retina:
- veel te kleine opslag. Volgens mij is 128 GB echt te weinig. Op mijn Windows PC zit ik met het os en Adobe pakket al snel aardig vol en moet ik af en toe downloads etc wissen om verder te kunnen. Wil je een beetje knappe muziekcollectie mee of een aantal films? Wordt krap hoor!
- klein geheugen. Als je pro een tijdje mee moet is 4GB niet heel veel.
- Niet te upgraden. Koop dit systeem met de nadelen en je wil toch iets meer geheugen of een grotere schijf? Ik heb me laten vertellen dat deze niet meer te upgraden is.

Voordelen oude model.
- Met een bracket van €10, vervang je eenvoudig de onnodige DVD voor een SSD. Je pro heeft dan het voordeel van die snelheid en nog intern 500 GB opslag.
- Geheugen is eenvoudig en goedkoop op te schroeven naar maximaal 16GB.

Nadelen:
- Dus geen retina scherm.
- Je doet 7 uur met je batterij in plaats van 9... Al gaf iemand bij mijn post een groter verschil aan.

Ik neig zelf naar het oude model, maar het is een persoonlijke keuze. Als jij 128GB genoeg vind en het niet erg vind om een externe schijf steeds mee te nemen heb je de voordelen van het scherm en de batterij.

Verwijderd

Retina heeft inderdaad weinig opslag, ik ga er vanuit dat je veel programma's erop moet zetten en ook grotere bestanden? Maar de Retina heeft natuurlijk wel een super scherm..

• DutchDisturbed
Vanaf 256 zou het ok zijn denk ik. Maar die versie (wel incl. 8gb ram) krijg je bij Apple pas vanaf 1500 euro. Als iemand daarvan een betere aanbieding vind hou ik mij aanbevolen.

• maikel124
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-11 19:42
Houd er rekening mee dat je bij winkels als A-mac, apple.com, iCentre 6% studentenkorting krijgt op vertoon van een bewijs van inschrijving of collegekaart. Dit kan de prijs nog wat drukken!

Zelf heb ik recentelijk een MBP Retina 13" gekocht met 8GB RAM en 256 SSD voor 1440 (na 6% studentenkorting) bij A-mac en hij bevalt heel goed. Zelf geen noodzaak tot Adobe-suite, maar wel VM's, dus weet niet precies of 8GB en 256GB genoeg voor je zijn. Voor mij is het in ieder geval wel genoeg.

Houdt ook rekening met de restwaarde als je hem over een paar jaar verkoopt; ik verwacht dat deze bij een Retina-versie wat hoger ligt omdat dit een nieuwer model is.

Verder ben ik het eens met de uitgebreide uitleg van DutchDisturbed, kudos daarvoor ;)

• DutchDisturbed
Thnx voor de kudos :D

Ja restwaarde zal hoger liggen inderdaad en 256 kan voldoende zijn. Als dat in je budget past is de retina een goede optie. Voor mij is het net teveel dus ik ga voor de oude. Ik ben wel van plan hem zolang te gebruiken dat het verschil in restwaarde verwaarloosbaar is. En het blijft dat het 400 euro scheelt en je daarvoor dus die ssd en geheugen upgrade kan doen en nog wat budget over hebt voor bijvoorbeeld een extra scherm of accessoires voor wanneer je thuis aan het werk bent. Is ook wat waard als grafisch vormgever lijkt mij!

• Hari050
Bedankt voor de reacties!

Zoals ik het lees is de oudere versie voor mij ook meer aantrekkelijker dan de Retina.
Al heeft de Retina wel een mooier scherm.

Zoals ik dus begrijp kan ik dus in een oude ook een SSD inlaten zetten voor €10 ?

Als ik dan die SSD erin heb laten zetten is de snelheid dan ook aangepast of dat juist weer niet?
Voordeel is dat het geheugen wel groter kan?

Verder neem ik overal me harde schijf mee heen dus daar zal het niet aan liggen.

Groet,
Hari050

• maikel124
In de oude kun je een "caddy" zetten die je voor 10 euro kunt kopen. Daarnaast zul je ook nog een SSD moeten aanschaffen en je moet er rekening mee houden dat je geen CD/DVD-speler meer hebt.

Om vervolgens de snelheid van de SSD te halen moet je eerst het besturingssysteem installeren op de SSD en dan heb je snelheidswinst. Wat het geheugen betreft; je kunt dan inderdaad makkelijker zelf naderhand je RAM upgraden, bij de Retina kan dat alleen op moment van aanschaf.

• Hari050
Ja precies, dus dan ben je waarschijnlijk met een €10,- niet klaar?
Dus ik kan beter voor een oudere model gaan zonder Retina?

Groet,
Harry

• maikel124
nee, je bent voor 10 euro niet klaar, ik zou dan een pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB aanraden, ben je voor +- 125 euro klaar.

Wat betreft het maken van een definitieve keuze; dat zul je zelf moeten doen. In het topic zijn een aantal tips/hints en voor- en nadelen gegeven, maar het is aan jou om te bepalen welke voor jou bepalend zijn.

Ter info: DutchDisturbed en ikzelf hebben de afgelopen weken in hetzelfde pakket gezeten, maar hebben uiteindelijk allebei een andere keuze gemaakt (hij een oudere versie, ik de Retina).

• Hari050
Hmm ja precies ik snap het.
De Retina gebruik je ook voor Grafische gebeuren?
Zo ja hoe bevalt dit dan?

• DutchDisturbed
Dat wil je helemaal niet weten volgens mij :D Dat gaat je geld kosten! De mensen die ik heb gesproken vinden het fantastisch. Maar als je daarvoor kiest koop dan in ieder geval niet de instapper die je eerder aangaf, wel zoals Maikel de 8GB ram en 256 SSD versie van 1440 euro.

• maikel124
Het scherm is inderdaad fantastisch voor grafische werkzaamheden, foto's en vector-graphics spatten van je scherm af en je gelooft je ogen niet als je niews leest op Retina-optimized websites.

Ik zou dan inderdaad niet voor de instapper gaan, maar gelijk wat meer investeren om dezelfde versie die ik heb (minimaal) aan te schaffen. Uiteindelijk komt het er op neer of je dat betere scherm de meerprijs waard vindt.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 08:07
Heb zelf een MacBook pro retina (15") en PS cs 5 er op staan. Echter is dat pakket in zijn geheel niet geoptimaliseerd voor retina schermen en ziet er daardoor verschrikkelijk uit. Ik gebruik het nauwelijks, alleen voor af en toe een uitnodiging maken oid. Dus ik vind het niet heel erg. Bovendien begrijp ik van professionele grafici dat zij het glossy scherm nogal ergerlijk vinden. Ziet er mooi uit op je MacBook. Maar op drukwerk is het dan nogal een verschil.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• maikel124
@SonOfSam; hmm, heb daar zelf geen last van, maar gebruik dan ook CS6 die Retina-optimized is. Het glossy scherm is niet zozeer een nadeel, maar matte schermen zijn inderdaad fijner voor grafisch werk. Persoonlijk heb ik het nog niet als nadeel gezien, maar ik zit dan ook niet naast een raam met lichtinval oid. Hoe het werkt op drukwerk, ook geen flauw idee.

Thanks voor de hulp, ik ga zeker eens kijken hoe het met drukwerk zit, mocht ik het ooit nodig hebben is het goed om te weten!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Daarbij is de Retina niet zo glossy als een glossy MBP. Zeker niet zo mat als een matte MBP, maar de spiegelende toplaag die op de standaard MBP's zit zit er op de Retina niet op.

Meer info daarover: http://www.anandtech.com/...o-retina-display-analysis

Ik heb zelf van begin af aan een 15" rMBP 2.6/16/512. Kost een rib uit je lijf, maar het is een geweldige laptop. Ook de dunne behuizing is een groot pluspunt tov de oude.

Ik zou voor €1400 de 13" Retina 2.4/8/256 kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 26-06-2014 11:29 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Hari050
Ik zit er nu ook over na te denken om een 15" te gaan kopen.
Zijn natuurlijk wel een slagje duurder maar is dit het geld waard?

Zo ja waarom?

• maikel124
Ik denk dat je het zo moet zien; als jij een laptop gaat gebruiken als primair apparaat en dus geen andere randapparatuur (scherm, toetsenbord, muis) gaat gebruiken, dan kan de 15" een betere optie zijn ivm meer schermruimte. Ben je van plan om een los beeldscherm erbij te kopen, dan kan een 13" prima voldoen als mobiel apparaat. Aangezien je een grafische opleiding gaat doen zou ik je sowieso aanraden om een los beeldscherm erbij te kopen, screen real estate is echt heerlijk.

Ten tweede kan het, afhankelijk van wat je gaat doen, een voordeel zijn dat de 15" een discrete GPU heeft en daardoor dus meer grafische kracht als je het nodig hebt.
Pagina: 1