Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01-2023
[EDIT] De topic titel is bij nader inzien wat onduidelijk. Ik heb enkele vragen m.b.t. het halen van certicaten.

Goedeavond allemaal,

Ik wil graag een paar certificaten gaan halen op gebied van databases, maar heb hierbij wat advies nodig.

Het gaat me zowel om DB2 als om SQL Server 2012. Ik ben software ontwikkelaar/database programmeur en hou me met mijn werk al jaren bezig met DB2 for i (iSeries) en komende tijd in groeiende mate met SQL Server. Certificaten staan goed. Voor SQL Server wil ik graag een certificaat behalen voor een goede start, voor DB2 wil ik graag certicaten behalen om mijn kennis te onderschrijven en verder uit te breiden.

Wat ik momenteel in gedachte heb:

Voor SQL Server (i.c.m. Management Studio):
  • Querying Microsoft SQL Server 2012 (exam 70-461)
Voor DB2 (i.c.m. Data Studio):
  • IBM DB2 9.5 SQL Procedure Developer Certification Exam (735).
  • .... of IBM DB2 V9 fundamental certification (730)
1) Met welke opleidingsinstituten hebben jullie goede ervaring?
Qua prijs/kwaliteit, locatie, benodigde tijd. Ik woon in de buurt van Eindhoven.

2) Zijn de genoemde certificaten aanraders om hoe dan ook voor te gaan?

3) Ik werk voor m'n baan met DB2 for i, dus niet de LUW of z/os versie. Omdat ik voor DB2 for i echter niet veel kan vinden, terwijl ik wel graag een certificaat wil hebben voor m'n CV, vroeg ik me af of een entry certificaat voor DB2 LUW een goed alternatief is. Ik heb voor mezelf recentelijk DB2 LUW geïnstalleerd.

4) DB2 LUW zit al op V10.5, maar de certificaten die ik vind betreffen V9 en V9.5. Is V10 te nieuw of niet vernieuwend genoeg voor nieuwe certificeringen?

Bij voorbaat dank.

PS: Ik las overigens dat er van tijd tot tijd (gratis) DB2 LUW bootcamps gehouden worden. Ook die hou ik in de gaten, maar staan voorlopig niet op de agenda voor Nederland.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardiendo op 24-06-2014 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ardiendo schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 22:02:

Voor SQL Server (i.c.m. Management Studio):
  • Querying Microsoft SQL Server 2012 (exam 70-461)
Met het DB2 deel kan ik je niet helpen. Maar mijn advies voor SQL Server zou zijn haal de volledige MCSA of MCSE. Vroeger mocht je een MCTS titel dan op je naam schrijven, maar nu is Microsoft weer terug naar de oude manier van certificeren waardoor er minder snel titels te halen vallen.

Overweeg om de MCSA te halen, daarvoor moet je drie examens doen:

Querying Microsoft SQL Server 2012 (70-461)
Administering Microsoft SQL Server 2012 Databases (70-462)
Implementing a Data Warehouse with Microsoft SQL Server 2012 (70-463)

Dat staat meteen een stuk leuker op je CV. Plus twee zijn relevant voor een SQL Server ontwikkelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 21:44
Ga inderdaad voor MCSA zoals CMD-Snake zegt. De examens zijn prima te halen met de Training Kits die beschikbaar zijn.

Bijvoorbeeld: Training Kit (Exam 70-461)

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01-2023
Bedankt voor de reacties dusver. Hopelijk dat er ook nog iemand iets kan zeggen m.b.t. DB2.

Nog een paar vragen n.a.v. de reacties:

1) Zit er verschil tussen het afzonderlijk behalen van de 3 certificaten (70-461, 70-462 en 70-463) of het ineens aangaan van een MSCA SQL server traject? Ik neem aan dat wanneer ik eerst voor 70-461 ga, en daarna besluit om ook voor de andere twee te gaan dat het eind resultaat hetzelfde is. Juiste aanname?

Vanwege mijn woonsituatie heb ik momenteel namelijk geen zeeën van tijd, dus wil ik niet het risico lopen dat ik de certificaten binnen een X tijd moet halen, terwijl ik de tijd er op dat moment niet voor kan vrijmaken.

Dus als er geen verschil is, dan ga ik nu eerst voor 70-461.

2) Zijn trouwens alle examens in principe prima te halen met uitsluitend de training kits?

Ik ben nu in het Training Kit boek van 70-461 aan het kijken bij Amazon. Enige voorkennis van Management Studio, T-SQL e.d. is wel vereist. Ik kan me voorstellen dat ik gezien mijn basiskennis (iets?!)meer tijd en moeite moet investeren (naast de training kits). Leert de ervaring dat je puur met de training kits al heel ver moet kunnen komen?

[ Voor 53% gewijzigd door Ardiendo op 25-06-2014 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ardiendo schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:02:

1) Zit er verschil tussen het afzonderlijk behalen van de 3 certificaten (70-461, 70-462 en 70-463) of het ineens aangaan van een MSCA SQL server traject? Ik neem aan dat wanneer ik eerst voor 70-461 ga, en daarna besluit om ook voor de andere twee te gaan dat het eind resultaat hetzelfde is. Juiste aanname?
Correcte aanname. Zolang de examens nog actief zijn kan je ze doen wanneer je ze wil doen. Na het behalen van alle drie de examens ben je MCSA: SQL Server 2012.
2) Zijn trouwens alle examens in principe prima te halen met uitsluitend de training kits?

Ik ben nu in het Training Kit boek van 70-461 aan het kijken bij Amazon. Enige voorkennis van Management Studio, T-SQL e.d. is wel vereist. Ik kan me voorstellen dat ik gezien mijn basiskennis (iets?!)meer tijd en moeite moet investeren (naast de training kits). Leert de ervaring dat je puur met de training kits al heel ver moet kunnen komen?
Ik probeer mijn Microsoft examens altijd te leren met de training kits. Deze hebben van alle boeken op de markt nog de beste aansluiting op de examens. Er zijn uitgebreidere boeken met hele geavanceerde tips & tricks maar dat kan lastig zijn op de examens.