FallenAngel666 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:50:
Als je net met Java begint moet je niet direct een IDE willen gebruiken. Dat leidt veel te veel af met een scheepslading aan nog onduidelijke termen en mogelijkheden en het neemt basis handelingen voor je over die belangrijk zijn om goed begrijpen. De werking van het classpath bijvoorbeeld en hou dat ingrijpt op het compileren van code en het uitvoeren van je programma. Of zoiets basaals als het lezen en begrijpen van compilatiefouten en de koppeling leggen met een verkeerd syntax gebruik. Ik zeg niet dat je de hele reis moet maken met een teksteditor (Notepad++ bijv) en javac en java vanaf de command-line, maar de eerste stapjes zeker wel.
Dit is iets wat je een beginnend programmeur zeker wilt aanleren maar aangezien de TS al vrij veel ervaring met andere talen heeft is het niet per sé nodig dit zo te gaan doorgronden.
Als ik nu van Java overstap naar Visual Studio C# .NET dan ga ik ook niet eerst de .NET VM doorgronden voor ik "Hello World" ga laten printen in de Console.
Wel vind ik dat er niet per sé gekeken moet worden naar expliciet Eclipse. Je kan allerlei IDE's gebruiken, maar in het begin wil je in ieder geval niet per sé vastzitten in die ene IDE.
@TS: Aanrader is Netbeans, de visual editor voor GUI's die je als plugin kan downloaden bij Eclipse komt van Netbeans afaik.
NMe schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 13:12:
Waarom zou je überhaupt jezelf vastpinnen op een IDE voordat je de taal kent? Of je nou al dan niet meteen een IDE gebruikt boeit echt helemaal niet als je de dingen die je niet kent en die je boek niet behandelt gewoon negeert totdat je wat meer begrijpt. Maar waarom kies je eerst voor Eclipse en ga je dan pas de taal leren? Leer eerst de taal en kijk daarna welke IDE je lekker vindt werken. Ik persoonlijk vind Eclipse bijvoorbeeld drie keer niks.

Er zijn inderdaad vrij veel IDE's die allemaal verschillend werken en Eclipse is denk ik vooral voor webbased applicaties vrij toegankelijk. Als je de volledige Eclipse-suite download zit daar standaard ondersteuning van JAXB, Webservices dmv SOAP en talloze andere kleine grappigheidjes in om je direct in de juiste richting te duwen.
Voor wat de TS wilt zou ik eerder gaan kijken naar IntelliJ IDEA (Mooie combo van webbased en toch een GUI-editor voor offline apps) of Netbeans. Die laatste voornamelijk vanwege de beste GUI editor voor Java die ik ken en de talloze documentatie.
Op school begon ik met Netbeans en de leercurve is goed te doen; iets wat ik van Eclipse toch niet kon zeggen.