[Java] Zoek boek dat Java leert met Eclipse als tool

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 600543

Topicstarter
Ik wil mezelf Java leren. Zou moeten kunnen, want ik heb aardig wat ervaring met andere talen.

Omdat ik Eclipse als ontwikkelomgeving wil gebruiken, zoek ik een boek dat zowel Java als Eclipse behandelt. De nadruk moet wel op Java programmeren liggen, en ik zou het aardig vinden als het boek ook GUI ontwikkeling behandelt.

Tot nu toe heb ik alleen boeken gevonden die ofwel Java leren (zonder ontwikkelomgeving of met een andere dan Eclipse) of die uitgebreid op Eclipse ingaan (maar geen Java aan beginners leren).

We kan me een goed boek aanbevelen?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
Ik heb geen suggesties voor je, maar er is natuurlijk een reden waarom je nog niet zo'n boek hebt gevonden. Waarom zou een auteur zich willen beperken in zijn publiek? Voor Java zijn er nogal wat inwisselbare IDE's naast Eclipse zoals NetBeans, IntelliJ, Oracle meuk, etc.

Daarnaast is gewoon een simpele teksteditor ook een goede optie omdat je je dan kan concentreren op alleen het leren van de taal en niet ook nog moet leren hoe een IDE werkt. In een boek kan dan ook meer nuttige info over de taal staan in plaats van IDE uitleg, daar is de documentatie van die IDE voor. Combineer dus gewoon een Java-beginnersboek met Eclipse documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 566595

Geen boek,maar..

Lynda.com heeft een Java tutorial waarbij Eclipse als IDE gebruikt wordt. Hij heet 'Java Essential Training', heb hem zelf onlangs ook gedaan. Is mij persoonlijk wel goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-06 19:50
Denk toch echt dat leren van de taal belangrijker is, en dat kan prima met een simpele tekstverwerker. Head First Java raadt dit ook aan. GUI ontwikkeling zit daar ook kort in voor beginners, maar dat zijn simpele AWT/Swing vensters die je de goede kant op sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 566595

Het wel/niet beginnen met een IDE is een andere discussie lijkt me. TS is geen groentje meer in het programmeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 20:49

D4NG3R

kiwi

:)

Big Java Late Objects ;)

Ze gebruiken Eclipse, maar gaan minimaal in op het programma zelf.

Edit: Echter geen goedkoop boek als je hem nieuw wilt kopen :| . Staat vrij hoog aangeschreven en word op veel bachelor programmeeropleidingen ook gebruikt.

[ Voor 111% gewijzigd door D4NG3R op 24-06-2014 22:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:11

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Ik meen me te herinneren dat de meeste boeken over het programmeren voor Android deze combinatie gebruik(t)en.

Nou weet ik niet welke kant je op wilt (Java omvat natuurlijk meer als alleen Android) maar als het in beginsel om de basis gaat is het misschien een idee om het in die hoek te zoeken en vandaaruit losse boeken over die 2 onderwerpen aan te schaffen?

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21
Als je net met Java begint moet je niet direct een IDE willen gebruiken. Dat leidt veel te veel af met een scheepslading aan nog onduidelijke termen en mogelijkheden en het neemt basis handelingen voor je over die belangrijk zijn om goed begrijpen. De werking van het classpath bijvoorbeeld en hou dat ingrijpt op het compileren van code en het uitvoeren van je programma. Of zoiets basaals als het lezen en begrijpen van compilatiefouten en de koppeling leggen met een verkeerd syntax gebruik. Ik zeg niet dat je de hele reis moet maken met een teksteditor (Notepad++ bijv) en javac en java vanaf de command-line, maar de eerste stapjes zeker wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Kwistnix op 25-06-2014 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 13:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom zou je überhaupt jezelf vastpinnen op een IDE voordat je de taal kent? Of je nou al dan niet meteen een IDE gebruikt boeit echt helemaal niet als je de dingen die je niet kent en die je boek niet behandelt gewoon negeert totdat je wat meer begrijpt. Maar waarom kies je eerst voor Eclipse en ga je dan pas de taal leren? Leer eerst de taal en kijk daarna welke IDE je lekker vindt werken. Ik persoonlijk vind Eclipse bijvoorbeeld drie keer niks. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:56
FallenAngel666 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:50:
Als je net met Java begint moet je niet direct een IDE willen gebruiken. Dat leidt veel te veel af met een scheepslading aan nog onduidelijke termen en mogelijkheden en het neemt basis handelingen voor je over die belangrijk zijn om goed begrijpen. De werking van het classpath bijvoorbeeld en hou dat ingrijpt op het compileren van code en het uitvoeren van je programma. Of zoiets basaals als het lezen en begrijpen van compilatiefouten en de koppeling leggen met een verkeerd syntax gebruik. Ik zeg niet dat je de hele reis moet maken met een teksteditor (Notepad++ bijv) en javac en java vanaf de command-line, maar de eerste stapjes zeker wel.
Dit is iets wat je een beginnend programmeur zeker wilt aanleren maar aangezien de TS al vrij veel ervaring met andere talen heeft is het niet per sé nodig dit zo te gaan doorgronden.
Als ik nu van Java overstap naar Visual Studio C# .NET dan ga ik ook niet eerst de .NET VM doorgronden voor ik "Hello World" ga laten printen in de Console.

Wel vind ik dat er niet per sé gekeken moet worden naar expliciet Eclipse. Je kan allerlei IDE's gebruiken, maar in het begin wil je in ieder geval niet per sé vastzitten in die ene IDE.

@TS: Aanrader is Netbeans, de visual editor voor GUI's die je als plugin kan downloaden bij Eclipse komt van Netbeans afaik.
NMe schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 13:12:
Waarom zou je überhaupt jezelf vastpinnen op een IDE voordat je de taal kent? Of je nou al dan niet meteen een IDE gebruikt boeit echt helemaal niet als je de dingen die je niet kent en die je boek niet behandelt gewoon negeert totdat je wat meer begrijpt. Maar waarom kies je eerst voor Eclipse en ga je dan pas de taal leren? Leer eerst de taal en kijk daarna welke IDE je lekker vindt werken. Ik persoonlijk vind Eclipse bijvoorbeeld drie keer niks. ;)
Er zijn inderdaad vrij veel IDE's die allemaal verschillend werken en Eclipse is denk ik vooral voor webbased applicaties vrij toegankelijk. Als je de volledige Eclipse-suite download zit daar standaard ondersteuning van JAXB, Webservices dmv SOAP en talloze andere kleine grappigheidjes in om je direct in de juiste richting te duwen.
Voor wat de TS wilt zou ik eerder gaan kijken naar IntelliJ IDEA (Mooie combo van webbased en toch een GUI-editor voor offline apps) of Netbeans. Die laatste voornamelijk vanwege de beste GUI editor voor Java die ik ken en de talloze documentatie.
Op school begon ik met Netbeans en de leercurve is goed te doen; iets wat ik van Eclipse toch niet kon zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het beste kun je gewoon een tutorial over Eclipse apart bekijken denk ik.

Zo was het ook tijdens mijn Java cursus op de Open Universiteit. Ging eigenlijk alleen over Java zelf, maar zat een bijlage over Eclipse bij.

Tegenwoordig gebruik ik alleen nog Netbeans als ik iets met Java doe :P

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 25-06-2014 16:44 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 12:34
Ik heb het met bluej geleerd, een speciale leeromgeving, veel makkelijker omdat je de classen gewoon kunt testen en grafisch direct ziet hoe het opgebouwd is.
Eclipse is echt een gedrocht, veel beter kun je werken met Netbeans of IntelliJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:56
hellum schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 17:13:
Ik heb het met bluej geleerd, een speciale leeromgeving, veel makkelijker omdat je de classen gewoon kunt testen en grafisch direct ziet hoe het opgebouwd is.
Eclipse is echt een gedrocht, veel beter kun je werken met Netbeans of IntelliJ
Puur uit interesse: Wat vind je zo "gedrocht"-elijk aan Eclipse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21
Oeh, dit wodt genieten!
* Kwistnix pakt bier en chips

Maar serieus: het is maar net wat je gewend bent en/of in welke niche je werkzaam bent. Iedere IDE heeft voors en tegens en dat zal wel altijd zo blijven. Ik ben ooit naar Eclipse gegaan en daar altijd bij gebleven, want ik vind het een prima IDE. Let wel: ik heb ook met andere IDEs gewerkt en die vond ik ook prima, maar een reden tot afstappen van Eclipse als default IDE daar nooit echt in gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 600543

Topicstarter
Lethalis schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 16:44:
Het beste kun je gewoon een tutorial over Eclipse apart bekijken denk ik.
Enig idee waar ik een leesbare tutorial kan vinden (dus geen reference manual)?

De reden dat ik Eclipse wil gaan gebruiken is dat ik voor Android wil gaan programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico_fxp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-06 18:28
Anoniem: 600543 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 19:10:
[...]

Enig idee waar ik een leesbare tutorial kan vinden (dus geen reference manual)?

De reden dat ik Eclipse wil gaan gebruiken is dat ik voor Android wil gaan programmeren.
Wellicht kan je dan beter naar Intellij IDEA kunt kijken. Google is langzaam Eclipse aan het uitfaseren voor Android Studio. De laatste is gebaseerd op Intellij's IDEA. https://developer.android.com/sdk/installing/studio.html
Pagina: 1