Sapphire 7950 HD 3GB - Lage framerates (DoA?)

Pagina: 1
Acties:

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dag allen,

Ik heb een tweedehands Sapphire ATI HD 7950 overgenomen waar 3 maand mee gemined is.
Ik heb hem in m'n PC hangen maar ondervind helaas problemen :'(

In games waar ik eerst 100 fps haalde, haal ik nu krap 40-50 FPS en soms zelfs minder. Als ik League of Legends speel op medium settings haal ik ongeveer 40fps, hetgeen bizar laag is.

1. Ik had hiervoor een MSI 660 GTX en heb daarom de oude Nvidia drivers helemaal verwijderd (ook met driver sweeper) en vervolgens na een reboot pas de nieuwste ATI Drivers geïnstalleerd
2. Na slechte performance heb ik de ATI drivers maar verwijderd met driver sweeper en opnieuw geinstalleerd in veilige modus - geen verschil.
3. Twee rare dingen: GPU-Z kan de temperatuur en snelheden van de kaart niet aflezen. In MSI Afterburner blijft de Core Clock op 500 Mhz staan en de Memory Clock op 150 - Dit verandert nooit, terwijl MSI afterburner wel de CPU en RAM usage in kaart brengt.
4. Ik heb verschillende resoluties/instellingen geprobeerd, een andere DVI kabel en de twee beide DVI slots in de videokaart.
5. De videokaart zit goed aangesloten (Goed in het juiste PCI-E slot gedrukt + beide 6-pin connectors zijn aangesloten op zowel de voeding als de videokaart en de DVI kabel zit er gewoon goed in)

Grote afbeelding: http://oi57.tinypic.com/nytck.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/63ymth.jpg

Grote afbeelding: http://oi60.tinypic.com/11b451d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/234iv6.jpg

Hebben jullie wellicht enig idee wat ik nog fout kan doen? Is de GPU wellicht niet compatibel met mijn moederbord?

Krijg toch ergens het vermoeden dat de videokaart wat kuren vertoond en DoA is helaas :(

PS: Dit is overigens mijn PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 940 Black Edition Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Foxconn A7DA-S€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 169,90€ 169,90
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.11 ST3640323AS, 640GB€ 0,-€ 0,-
1Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Champion Series€ 0,-€ 0,-
1Thermaltake Armor VA8003BWS€ 0,-€ 0,-
1Qnix QX2710 Evolution II Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech G15 Gaming Keyboard€ 0,-€ 0,-
1Steelseries Ikari Laser€ 0,-€ 0,-
1Corsair TWIN2X4096-8500C5C€ 0,-€ 0,-
1Dynavox: stereo hi-fi Amplifier System----
2Sony SA-EX200 Speakers----
1Corsair HX520W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 64,85€ 64,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 234,75

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• stin00
  • Niet online
Nog iets raars: zojuist de videokaart via HDMI aangesloten op m'n tv - even getest met een film kijken. Hij speelt alles prima af, maar heel af en toe valt het geluid 1 tot 3 seconden weg terwijl het beeld wel verdergaat (Het ligt niet aan de film en had dit niet met m'n vorige videokaart).

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Ik weet niet zo heel veel van mining maar wel dat het niet leuk voor de videokaart is.
Dus de kans dat ie mankementen heeft is groot.
Wat ook zou kunnen is dat de miner de bios heeft aangepast en gelocked heeft om zijn kaart minder stress te bezorgen.
Mining GPU's draaien 24/7 onder stress , maar probeer hem in een andere kast zou ik zeggen.
Dan kun je de mobo uitsluiten.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In MSI Afterburner blijft de Core Clock op 500 Mhz staan
Wat ik bij mijn 7970 altijd had, is ook de coreclock die niet hoger ging omdat er iets van een filmpje afgespeeld werd daar voor. Had ik YouTube openstaan bleef de coreclock laag staan. Zelfde verhaal met Windows Media Player, alleen ook hier het probleem nadat ik die afgesloten had. WMP blijf leuk op de achtergrond staan draaien. Moest ik eerst het process killen om fatsoenlijk te kunnen gamen.

Mogelijk is dit ook bij jou aan de hand. Probeer het eens na een reboot zonder eerst iets op internet te doen met filmpjes of flash en zonder iets met WMP te doen.

• stin00
  • Niet online
Ik ontvang morgen toevallig een splinternieuw mobo + cpu + geheugenm dus kan dat morgenavond direct in elkaar bouwen en testen om enkele zaken uit de sluiten. Ik zou het raar vinden als het mobo iets mankeert, want met de 660 GTX functioneerde hij zonder enige kwalen. De voeding is ook sterk genoeg, al helemaal zonder enkele overclock.

@PilatuS: Dank voor de tip. Ik heb zojuist gereboot en direct afterburner aangezet, maar helaas geen verandering; ook niet in safe-mode opstarten zonder internetmogelijkheden.

Ik heb de betreffende Tweaker maar even een berichtje gestuurd want ik vermoed toch echt de GPU zelf. Wellicht via de garantie een DoA gevalletje.. maar zal morgen eerst eens m'n nieuwe PC ombouwen om de rest uit te sluiten. Dank voor de hulp allen, iedere tip is welkom.

• stin00
  • Niet online
Als ik snel met de muis klik zie ik aan de rechterkant van het scherm duidelijke strepen die even kort flikkeren (artifacts)

Edit: Ik reboot zojuist de PC en ineens begint de grafische kaart op volle toeren gigantisch hard te blazen (fans >100% klinkt het) en er kwam geen beeld. Ik zette daarna de PC uit, vervolgens weer aan en hij bootte gewoon weer normaal. Heel erg vreemd, weet nu eigenlijk 99% zeker dat de kaart niet deugt.

[ Voor 55% gewijzigd door stin00 op 24-06-2014 20:36 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De kans dat de kaart niet lekker is, is nu wel erg groot inderdaad.

• Niek.NET
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:57
Vervelend dat je problemen met de kaart hebt!

Ik ben de verkoper en ik denk dat het ligt aan de firmware die ik op de kaart heb gezet voordat hij de deur uit ging. Probeer eens de 'boost' firmware. Met een uitgeschakeld systeem druk je de knop aan de zijkant van de kaart in. Deze licht dan op als je je systeem aan zet.

Ik ben heel zuinig geweest met de kaarten en heb de kaarten nooit heter laten worden dan 75C. Ze hebben altijd in een openair rig gezeten met voldoende koeling. Ik denk dus dat het niet aan de kaart zelf ligt. Mocht het toch niet lukken dan is de garantie nog geldig en zal ik je even helpen met het regelen van een reparatie / vervanging.

edit:

Voor een andere tweaker heb ik een andere versie van de firmware geflashed.
http://www.techpowerup.co...e-hd7950-3072-130130.html

Als je geen ervaring hebt met flashen is hier nog een goede guide:
http://www.techpowerup.co...ow-to-use-atiflash.57750/

Vergeet niet de 'boost' knop weer uit te zetten voordat je gaat flashen. Dit is nog fabrieksfirmware, die overschrijven is niet handig.

[ Voor 28% gewijzigd door Niek.NET op 24-06-2014 21:26 ]

• stin00
  • Niet online
Ontzettend bedankt voor je reactie, ik heb de knop ingedrukt en die lichtte inderdaad op. Een game waar ik net 14 FPS in had, kon ik nu rond 60-70 FPS spelen zonder enkele lag op max settings :) Opgelost!

Het lijkt me dus inderdaad handig dat ik de eerste, niet-werkende bios firmware even overflash. De eerste link van jou is de correcte bios versie? Of kan ik net zo goed de kaart in 'boost' firmware laten draaien, scheelt me weer een bios flashen!

• stin00
  • Niet online
Ik heb een poging gedaan om de bios te flashen (de verkeerde variant met knopje niet ingedrukt, de 'niet boost' bios) met een bootable USB stick met Atiflash, zoals in de guide omschreven die je stuurde.

Ik krijg bij het flashen echter 'No adapters found' als ik de biosflash command invoer; ook een -f (force flash) command helpt niet. Heb jij toevallig enig idee wat dit kan zijn?

De kaart werkt inmiddels goed trouwens, op één vervelend dingetje na. Ik heb m'n PC monitor via DVI aangesloten en dat werkt perfect en naar behoren.

Op de HDMI poort heb ik een TV aangesloten zodat ik films/series daarheen kan streamen. Bij het afspelen heb ik echter last van screen tearing (geen artifacts) zoals bijv. op deze afbeelding: http://zoneitastuces.com/...011/10/Screen-tearing.png

Ik heb al flink lopen kloten met refreshrate, resolutie en overscanning instellingen maar weet niet hoe ik dit kan verhelpen. Iemand enig idee? :) Bij m'n vorige GPU (Nvidia) had ik geen problemen trouwens, dus het moet te maken hebben met de Ati software of iets anders.

Edit: Ook gewoon op m'n PC monitor is er wat screen tearing als ik bijv. met m'n browser heen en weer sleep of hem maximaliseer.

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 27-06-2014 17:20 ]

• stin00
  • Niet online
Ik heb in-game geen last van screen tearing, het is voornamelijk in Windows en als ik dus bijv. films kijk. Verder is het me nog steeds niet gelukt de bios te flashen, hij weigert gewoon ondanks dat ik alle mogelijke commands gebruikt heb.

Pagina: 1