Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Receiver aanschaffen. A/V? stereo?

Pagina: 1
Acties:

• Mattor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:32
Beste Tweakers,

Ondanks dat ik geen actieve poster hier ben, lees ik toch -dagelijks- met veel plezier deze fora door en haal er vaak een schat van informatie vanaf. Dank hiervoor.

De reden dat ik nu toch het toetsenbord ter hand neem is omdat ik zit met het volgende; ik ben altijd al een liefhebber van muziek geweest, maar ik luisterde altijd via speakers op de pc, dan wel via een simpele stereo set die al een jaartje of 8 oud is. Laatste tijd begon dit geluid mij steeds meer tegen te staan; geen diepte, vlak, noem maar op.

Nu heb ik afgelopen weekend oude speakers van mijn vader van zolder gehaald, B&W BM4's, en deze aangesloten op mijn simpele stereo. Het geluid wat hier uit kwam viel mijn mond van open; diepte, vol, helder. Let wel, deze speakers zijn om en nabij 40(!) jaar oud en ik werd gewoon achterover geblazen. Dat dit geluid zoveel beter is dan die uit (nieuwe) pc speakers en mijn 8 jaar oude stereo.

Leuk verhaal denken jullie nu, maar ik zal naar mijn vraag toegaan. Dit bovenstaande heeft mij doen besluiten dat ik op termijn wel wat serieuzers wil gaan aanschaffen, voornamelijk voor muziek, maar in de toekomst wellicht ook de mogelijkheid tot het aansluiten van 5.1 voor films. Nu kom ik er alleen niet meer uit en Googlen heeft mij ook niet veel wijzer gemaakt; kan ik een A/V receiver ook gewoon (voorlopig) gebruiken met twee speakers puur voor muziek? En moet ik nog ergens op letten bij het zoeken naar een receiver met deze wens? (dit is het volgende bos wat ik in de bomen moet vinden, maar oké).

Wat ik al zei: op internet zijn de meningen verdeeld, maar ik heb het gevoel dat op de fora/sites waar geroepen wordt dat je perse een stereo receiver voor muziek moet hebben ze toch wel bovengemiddeld audiofiel zijn (no offence, uiteraard) en dat ik dat verschil niet zal horen. Maar nogmaals, moet ik dan nog ergens op letten, dat de A/V receiver een bepaalde modus heeft of kunnen ze in principe allemaal gebruikt worden om een beetje chique muziek af te spelen?

Iets langere tekst geworden dan ik had bedacht, excuses hiervoor, maar ik waardeer elke input die ik kan krijgen van jullie.

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-11 18:02
Een receiver zal ruimschoots aan je verwachtingen en met het oog op de toekomst, meer dan voldoen.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:03
Als je weggeblazen wordt door die goede speakers aan je simpele stereo aan te sluiten, zal een surroundreceiver in stereo ruimschoots aan je eisen voldoen :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-11 14:42

page404

Website says no

Als je een beetje in het "budgetsegment" zit, zeg maar dat spul wat volop in de koopjeskelder van Correct staat, kan je weinig buil vallen. Een Denon, Yamaha of Harman Kardon van rond de 300€ is gewoon echt prima. Kijk ook eens bij Foka.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Mattor
Bedankt voor de reacties!

Is even de bevestiging die ik wilde hebben; je kan op internet ongelofelijk veel vinden aan informatie, maar soms wordt er aan de basis voorbij gegaan. Ging mij er gewoon even om dat ik wou weten of je een surround receiver ook voor stereo, met alleen maar twee speakers voorlopig, kan gebruiken. Antwoord is dus ja. Dan ga ik eens alles een beetje doorspitten en binnenkort een receiver bestellen, de stereo is namelijk vrij lomp en staat nu pal in het zicht omdat hij niet in de kast past.

@page404: bedankt! kende deze twee nog niet.

Nog andere zaken waar ik op moet letten? Het vermogen was niet zaligmakend heb ik al op diverse plekken gelezen, maar moet je toch nog een minima aanhouden? Ook gezien ik in de toekomst wellicht deze oudere speakers wil vervangen voor mooie vloerstaanders?

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Aangezien je later ook vloerstaanders wilt halen zal ik toch wel er eentje nemen met voldoende vermogen.
Anders kan je dadelijk weer upgraden.
Als je een zwakke receiver hebt met redelijk moeilijke speakers die laag in de Ohm's dippen kunnen je speakers gaan clippen en kan je ze opblazen, verder heb je dan ook vervorming wat je natuurlijk niet wilt hebben.

weet niet wat het budget is?
Ik zou gewoon een Marantz scoren op marktplaats en dan eentje van de 7000 serie.
Die heeft genoeg vermogen alle aansluitingen en een redelijk goede DAC al ingebouwd.
Verder heeft die ook pre outs uitgangen waardoor je eventueel nog een eindversterker eraan kan toevoegen.
De 7000 serie is ook heel goed met het stereo beeld dat is wel belangrijk aangezien je veel Muziek gaat beluisteren.
Heb zelf de 7005 en ben er erg te vreden over.

[ Voor 25% gewijzigd door michael3 op 25-06-2014 08:28 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:59

DjVe

Hatsaflats!

michael3 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 08:23:
Aangezien je later ook vloerstaanders wilt halen zal ik toch wel er eentje nemen met voldoende vermogen.
Anders kan je dadelijk weer upgraden.
Als je een zwakke receiver hebt met redelijk moeilijke speakers die laag in de Ohm's dippen kunnen je speakers gaan clippen en kan je ze opblazen, verder heb je dan ook vervorming wat je natuurlijk niet wilt hebben.

weet niet wat het budget is?
Ik zou gewoon een Marantz scoren op marktplaats en dan eentje van de 7000 serie.
Die heeft genoeg vermogen alle aansluitingen en een redelijk goede DAC al ingebouwd.
Verder heeft die ook pre outs uitgangen waardoor je eventueel nog een eindversterker eraan kan toevoegen.
De 7000 serie is ook heel goed met het stereo beeld dat is wel belangrijk aangezien je veel Muziek gaat beluisteren.
Heb zelf de 7005 en ben er erg te vreden over.
Onzin. Vloerstaanders hoeven echt niet meer vermogen te hebben dan een boekenplanker. Ik kan genoeg speakers noemen waar dat zelfs omgedraaid is. De gevoeligheid van de speaker in dB is eigenlijk de bepalende factor hoe luid een speaker kan spelen met een bepaald vermogen.

Ter referentie:

B&W CM1: Gevoeligheid 84 dB spl (2,83 V, 1m)
Focal Chorus 836V: Sensibilité (2,83 V / 1 m) 92 dB

Dat betekend dat je grofweg kan stellen dat de Focal op dezelfde volumestand van de versterker, een hogere geluidsdruk heeft en dus harder gaat. Net als bij het vermogen in Watt, wordt dit door verschillende fabrikanten op verschillende manieren gemeten. In de gevoeligheid kan wel eens een dB (of twee) verschil zitten tussen de onderlinge merken, maar het verschil tussen 84 en 92 is wel erg groot.

Ik zou TS aanraden gewoon een leuke receiver te kiezen van 300/400 euro en daar twee leuke speakers bij te zoeken.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-11 15:55

Audione0

Strijdt der titanen

Wat is eigenlijk de reden dat het ene merk een lagere af hogere gevoeligheid heeft dan het andere merk?
Waarom heeft B&W geen 92 dB gekozen?
Klipsch speakers hebben meestal een hoge gevoeligheid, wat voor een versterker makkelijker aan te sturen is, waarom doet niet elke merk dat?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zou zeggen, probeer ergens een Denon X2000 te scoren. Deze worden momenteel voor bodemprijzen aangeboden. Erg veel bang for the buck imho.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

DjVe schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 08:46:
[...]
Ter referentie:

B&W CM1: Gevoeligheid 84 dB spl (2,83 V, 1m)
Focal Chorus 836V: Sensibilité (2,83 V / 1 m) 92 dB
Aanvullend:
Heel zwart-wit heeft de B&W CM1 8 Watt nodig om op 93 dB te komen waar de Focal er dus maar 1 nodig heeft om op 92 dB te komen. Dat is dus even buiten de beschouwing van luisterafstand, akoestiek en andere factoren. 8 Watt kan elke receiver wel leveren waar dan ook nog eens bij moet worden gezegd dat volumes van over de 90 dB behoorlijk hard zijn voor in de huiskamer.

Een laag rendement wil zeker niet zeggen dat het moeilijk aan te sturen is, impedantieverloop is bijna altijd de doorslaggevende factor. En in bepaalde gevallen zelfs de combinatie van beide waarden (Apogee Scintilla met 79 dB op 3 meter en een impedantie van 1 Ohm :P ). Zo dipt die Focal tot onder de 3 Ohm (specificaties zeggen wat anders, mijn 826W doet 2.6 Ohm waar 2.9 Ohm op is gegeven) wat dan ook weer niet onder makkelijk aan te sturen valt. Al valt het in de praktijk, onder normaal volume, altijd wel weer mee aangezien het vermogen wat op een laag punt qua impedantie geleverd moet worden wel door een beetje versterker opgevangen kan worden.

Lang verhaal kort: lekker een receiver kopen die aan je eisen en budget voldoet, in de praktijk gaat het eigenlijk in veel gevallen gewoon goed.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 25-06-2014 09:52 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:49

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik lees nergens dat je ook echt iets met films wil gaan doen, en die DM4's zijn eigenlijk gewoon heel erg goede speakers waar je nog erg lang mee kunt doen. Ze waren destijds ook niet echt goedkoop.

Voor muziek heb je eigenlijk niet zo heel veel aan 5.1 tenzij je graag live-DVD's kijkt en voor muziek heb je bij die DM4's ook niet echt een subwoofer nodig IMHO.

Ik zou gaan voor een goede stereoreceiver/versterker, eventueel tweedehands van marktplaats. Voor 300-400 euro heb je waanzinnige versterkers van bijvoorbeeld Cambridge Audio, NAD, Rotel of noem maar op.

Misschien een beetje tegenstrijdig tot de andere posters hier die voor een surroundreceiver gaan, maar als je maar twee kanalen gebruikt heb je niks aan die andere 4 waar je wel voor betaald ;)

Nog een tip wellicht: Neem die speakers onder de arm en ga in een goeie hi-fizaak luisteren naar verschillende versterkers om te kijken wat qua klank goed bij jouw smaak/speakers past.

[ Voor 10% gewijzigd door mentalmadnizz op 25-06-2014 11:46 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

mentalmadnizz schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:45:
Ik lees nergens dat je ook echt iets met films wil gaan doen, en die DM4's zijn eigenlijk gewoon heel erg goede speakers waar je nog erg lang mee kunt doen. Ze waren destijds ook niet echt goedkoop.

...

Misschien een beetje tegenstrijdig tot de andere posters hier die voor een surroundreceiver gaan, maar als je maar twee kanalen gebruikt heb je niks aan die andere 4 waar je wel voor betaald ;)
Uit de TS:
...maar in de toekomst wellicht ook de mogelijkheid tot het aansluiten van 5.1 voor films...
De "de andere posters" hier geven dus advies op zijn toekomstplannen ;)
mentalmadnizz schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:45:
...en voor muziek heb je bij die DM4's ook niet echt een subwoofer nodig IMHO.
Nu heb ik nog nooit een DM4 gehoord, maar in de handleiding staat onderstaande frequency response:
80Hz - 20.000 Hz + or - 5dB
140 Hz - 14.000 Hz + or - 3dB

Al zijn er ook documenten te vinden waarin 30Hz - 25KHz + or - 2dB staat.

Waar ik toch neig voor de waardes die in de handleiding staan aangezien de DM4 monitor is met een 6,5" driver? Lijkt me sowieso ruimte in te zitten voor een subwoofer. Al ben ik nog altijd van mening dat er voor elke set een passende subwoofer te vinden is.

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 25-06-2014 12:11 ]

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-11 15:55

Audione0

Strijdt der titanen

Naar wat voor muziek luister je graag?

[ Voor 9% gewijzigd door Audione0 op 25-06-2014 12:48 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:49

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

FeaR schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:59:
[...]

Uit de TS:

[...]

De "de andere posters" hier geven dus advies op zijn toekomstplannen ;)

[...]

Nu heb ik nog nooit een DM4 gehoord, maar in de handleiding staat onderstaande frequency response:
80Hz - 20.000 Hz + or - 5dB
140 Hz - 14.000 Hz + or - 3dB

Al zijn er ook documenten te vinden waarin 30Hz - 25KHz + or - 2dB staat.

Waar ik toch neig voor de waardes die in de handleiding staan aangezien de DM4 monitor is met een 6,5" driver? Lijkt me sowieso ruimte in te zitten voor een subwoofer. Al ben ik nog altijd van mening dat er voor elke set een passende subwoofer te vinden is.
Gemist inderdaad ;)

Ik ken de DM4 wel redelijk, er zit een 8 inch woofer in. IMHO heb je daar voor muziek geen subwoofer bij nodig ;)

Maargoed, e.e.a. is smaakgebonden natuurlijk ;)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Mattor
Bedankt voor alle reacties!

Grappig dat de DM4's bij mensen hier toch bekend zijn, gok dat de gemiddelde leeftijd hier toch lager ligt dan die van de speakers.

Het belangrijkste wat ik wilde weten is in ieder geval wel bevestigd, dat ik gewoon een A/V receiver kan gebruiken voor stereo. Verder hangt het e.e.a. toch samen met hoe het in de toekomst zal zijn; krijg ik de ruimte voor 5.1 voor films, wil ik inderdaad andere speakers of blijven deze voldoen voor mij? Is dit binnen een paar maanden of duurt het nog veel langer.

En ik roep nu vloerstaanders, maar wellicht vind ik inderdaad wel boekenplanken die ik veel beter/mooier vind. Graag heb ik gewoon iets wat je niet gelijk hoeft te vervangen mocht de behoefte veranderen. (andere speakers, ruimte voor surround)

Budget ligt rond de €300,-, maar kan best een stukje opgerekt worden mocht ik daar echt iets beters/toekomst bestendigers mee kopen. Heb bijvoorbeeld de Denon AVR-X2000 al een paar keer voorbij zien komen, dit lijkt me op zich wel wat, maar goed de keuze is reuze zullen we maar zeggen.

Deze heeft 150W als vermogen, maar in ongeveer dezelfde prijsklasse heb je ook bijvoorbeeld de Yamaha RX-V377 met, -maar?- 70W. Nu had ik al wel begrepen dat je je daar niet blind op moet staren, maar is er ergens een grens waar je zegt: minder dan xxxW moet je niet hebben? Of heeft het te maken met de verhouding tussen het vermogen en de weerstand? Beetje net zoals je bij een auto ook niet moet blindstaren op puur het aantal pk's, om het even in termen te houden die ik wel snap. :+

Enfin, ik moet mij zeker nog wat meer inlezen in de materie, maar jullie hebben mij al enorm op weg geholpen. Nogmaals dank en laat de overige adviezen maar komen! _/-\o_

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Mattor schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 17:58:
Deze heeft 150W als vermogen, maar in ongeveer dezelfde prijsklasse heb je ook bijvoorbeeld de Yamaha RX-V377 met, -maar?- 70W.
FeaR in "Nieuw huis, nieuwe home cinema set :)"

• Mattor
Precies. Interessante materie wel. Vrij lastig dus om een éénduidige vergelijking te maken, al helemaal als leek die net komt kijken. Ik denk dan ook dat ik een Denon AVR-X2000 ga bestellen. Zie hem vaak voorbij komen en lees er goede dingen over en nu voor een stuk minder geld te krijgen dan voorheen.

Je moet op een gegeven moment ook gewoon kiezen en doen wat goed voelt; hoe en wanneer ik ga uitbreiden is toch nog niet zeker. Vind de B&W 684 S2 bijvoorbeeld erg mooi, maar misschien als ik ga luisteren vallen ze enorm tegen. Ach, denk dat ik, linksom of rechtsom, aan zo'n Denon een goede koop heb.

Nogmaals bedankt allemaal voor de adviezen en wellicht dat ik in de toekomst jullie kennis nog eens aan wil spreken. :+ Meelezen zal ik zeker blijven doen in ieder geval!

• michael3
Als je echt later B&W 684 wilt halen dan zou ik jou was eerst de combi in winkel uit proberen.
kijken of het wel klink B&W staat erom bekent dat ze veel vermogen nodig hebben.

Nou kan iedereen wel zeggen dat vermogen niks uit maakt en je met een paar watt al voldoende heb, nou dat is dus onzin.
Heb vroeger doen ik zelf speakers ging halen allemaal verschillende receivers beluisterd met de speakers.
Met die goedkope receivers onder de 500 euro kwam er totaal geen mooi laag uit doen heeft die even wat zwaarders erop gegooit en doen pas kwam er mooi laag uit dat was de sr7005 koste toen 1050 euro.

Hoe verklaar je anders dat je zulke dikke receivers heb met zoveel vermogen.
En dat mensen ook personen hier in dit topic waaronder Fear Dikke emotiva eindversterkers gebruiken?
Het maakt wel dergelijk uit

Heb het bij een vriend van me ook gehoord eerst alleen de receiver met een sony eindversterker en toen een hypex ucd400 erachter nou kan je zeggen dat het een wereld van verschil was.

Dus ik zal eerst goed gaan luisteren zeker gezien je plannen voor de toekomst.
want als je nu al een redelijk krap budget hebt dan wil je zeker niet later weer upgraden naar een zwaardere receiver. Dat is gewoon zonde van het geld.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:03

Jag

michael3 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 13:42:
Heb het bij een vriend van me ook gehoord eerst alleen de receiver met een sony eindversterker en toen een hypex ucd400 erachter nou kan je zeggen dat het een wereld van verschil was.
Doe maar eens een eerlijke luistertest: niet weten waarnaar je luistert en precies gelijk gezet qua volume. Valt het ineens tegen!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:59

DjVe

Hatsaflats!

Een 684 heeft niet zo veel nodig hoor met een gevoeligheid van 87dB spl, daar kan je ook wat lichtere versterkers aan hangen. Gaat geen enkel probleem opleveren. De CM1 heeft wel een dikke versterker nodig om lekker te klinken, maar is ook een stuk minder gevoelig.

• michael3
Jag schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 14:01:
[...]

Doe maar eens een eerlijke luistertest: niet weten waarnaar je luistert en precies gelijk gezet qua volume. Valt het ineens tegen!
Volume was het zelfde.
ik wist wel wat er aangesloten was, maar het verschil was duidelijk merkbaar.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:03

Jag

michael3 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 14:16:
[...]

Volume was het zelfde.
ik wist wel wat er aangesloten was, maar het verschil was duidelijk merkbaar.
Om het echt goed te testen moet het volume exact hetzelfde zijn. Hele kleine verschillen in niveau van enkele tienden van een dB neem je niet bewust waar maar beinvloeden wel de uitkomst. Het niet weten waarnaar je liustert helpt in het voorkomen van bias door verwachtingen en andere invloeden van buitenaf. Een goede luistertest is nog best lastig, maar heel informatief!

• michael3
Nou was ik vergeten te vertellen dan ucd400 klasse D is en de Sony AB was.
Ga trouwens zelf denk ik ook een eindversterker met ucd400 maken, maar dat is toekomst.

Maar in de winkel was het allemaal klasse AB.
Heb er wel een stuk of 5 gehoord types weet ik niet exact meer, maar de merken waren marantz denon rotel suround receivers. yamaha was een stereo.

• klaasje11
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-03-2023

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

ik zou gewoon voor een goede tweedehands stereoversterker gaan, bijvoorbeeld, en met die set naar de RAF, Hobo hifi of hifi Klubben gaan en er een mooi paar speakers bij kiezen.

dan ben je niet zo achtelijk veel geld kwijt en heb je wel super geluid, een versterker moet gewoon versterken, of die nu uit 1976 komt of hij nu gisteren gekocht is.

natuurlijk zit er verschil in kwaliteit maar ik ben van mening dat een Luxman uit de jaren 70 niet onder doet voor een Marantz voor 300,- van de Saturn.

Nieuwkoop is duurkoop

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-11 18:09
Bij een versterker uit 76 heb je natuurlijk wel meer kans dat een condensator gaat lekkken oid. Maar audio 2e hands kopen is idd een goede optie. Zo heb ik mijn speakers ook 2e hands gekocht. Speakers van een paar jaar oud kun je al kopen voor minder dan de helft v.d nieuwwaarde.

• michael3
Zelfde geld voor receivers, die kunnen ook makkelijk tweedehans worden gekocht.
Heelveel mensen vervangen hem al naar een paar jaar omdat ze of gaan upgraden of gewoon de nieuwste willen hebben.
Als je goed zoekt kan je ze zelf met garantie vinden redelijk veel mensen kopen er nog 5 jaar extra garantie bij.

• Mattor
Ik begrijp dat veel mensen roepen dat de receivers die ik noemde wellicht niet sterk genoeg zijn voor de B&W's en dat een zwaarder apparaat beter zal zijn. Maar, zoals met alles, moet je natuurlijk ergens beginnen; stel ik koop nu een gebruikte (zwaardere) receiver en ik zou bijwijze van spreken iets nóg zwaarders qua speakers willen zou ik in hetzelfde schuitje zitten.

Het is natuurlijk voor mijzelf ook een beetje zoeken waar de 'behoefte' ligt en hoeveel ik er echt mee ga doen. Ik zoek nu dan ook iets waar ik een beetje alle kanten mee op kan, mocht later blijken dat ik toch alleen puur stereo ga gebruiken kan ik hem natuurlijk altijd vervangen, maar heb ik nu in ieder geval geen belachelijk bedrag voor iets uitgegeven.

Bovendien zou het nu ook niet goed voelen om aanzienlijk meer er aan uit te geven voor de boxen die ik nu heb staan. Als ik ooit echt die mooie speakers zou kopen die ik aanhaalde en ik zou er dan achter komen dan deze tekort komt kan ik het ook meer verantwoorden voor mezelf om daar meer geld aan uit te geven. Maar dit is uiteraard puur een gevoelsding...

Volgens mij zou zo'n Denon avr-x2000 prima moeten volstaan voor mij, zeker gezien het feit dat ik al enorm onder de indruk was (en ben) van hoe de in de beginpost beschreven combi is. Doel van dit topic was ook meer de bevestiging krijgen dát het kan en dat je in principe gewoon elke combi kan gebruiken. Dat dit voor de puristen, liefhebbers en experts te kort door de bocht is begrijp ik volkomen, maar nogmaals je moet ergens beginnen.

Binnenkort sowieso eens bij een speciaalzaak gaan kijken, maar voor mijn gevoel zijn deze een stuk dunner gezaaid dan een aantal jaar geleden. Ik las dat iemand RAF aanhaalde, maar deze is toch failliet gegaan/samen gegaan met Klubben? Op Google kwam ik hem zo snel niet meer tegen in ieder geval. Hobo hifi in Zeist kwam ik wel tegen, is deze de moeite waard om langs te gaan?

Ik heb er weer een iets langere post van gemaakt dan ik zou willen, maar iedereen neemt ook de ruimte om mijn vragen (uitgebreid) te beantwoorden dus moet kunnen.

• michael3
Raf bestaat niet meer dat is nu hifiklubben geworden.
http://www.hifiklubben.nl

Vond die in Amsterdam niet zo denderend, hadden geen tijd voor me en voelde me niet serieus genomen.
Is wel al 2 jaar geleden dus hopelijk is dat al veranderd.
Als je in zuidholland of zo woond dan kan ik je overgaauw in Leiden aanbevelen is een erg prettige winkel waar je redelijk vrijblijvend kan luisteren.

• Mattor
Waarschijnlijk ga ik morgen even bij Hobo in Zeist kijken, is voor mij het dichtste bij. Ik had eigenlijk in mijn hoofd om gister of vandaag de Denon AVR-X2000 te bestellen, maar de twijfel slaat dan toch weer toe... Moet ik toch iets beters nemen, vind die B&W 846 wel erg aanlokkelijk en ook nog goed te doen qua prijs. Dus ja, moet ik dan toch iets zwaarders kopen om later ook de bovengenoemde, of soortgelijke, aan te kunnen sturen...

Met dezelfde eisen (toekomstig 5.1, ook goed stereo kunnen), maar dan meer 'geschikt' voor bovengenoemde speakers, in welke prijsklasse moet je dan gaan kijken? rond de €500/€600? AVR-X3000 en gelijkwaardig?

Sorry voor alle vragen, maar voor elke vraag die beantwoord wordt komen er weer net zoveel terug.

• michael3
Heel simpel 2dehans een SR7005 scoren, beter ga je haast niet krijgen.
Goed stereo geluid en voldoende vermogen.

zie ook mijn eerdere post.

Een X2000 is niets vergeleken met bovenstaande.

[ Voor 15% gewijzigd door michael3 op 27-06-2014 21:25 ]

• Mattor
Bedankt voor de input, maar aangezien niet zoveel verstand van de materie heb durf ik 2e hands niet zo aan.

Ben wel bij Hobo Hifi geweest, hier hadden ze de X3000 ook in de aanbieding voor €520. Volgens de beste man die er werkte was zo'n X2000 ook wat te zwak voor de gemiddelde vloerstaande speaker en kon je met zo'n 3000 meer kanten op, maar hij wil natuurlijk ook graag verkopen dus hoeveel moet ik daar van aannemen, want zo kan je natuurlijk door blijven gaan...

Aan de andere kant, nu €200 meer uitgeven voor een prima apparaat en later wellicht geen spijt krijgen dat ik iets tekort kom, ondanks dat ik misschien niet het volle potentieel gebruik is natuurlijk ook geen ramp. Keuzes, keuzes. Toch maar eens kijken of die geldboom in m'n tuin al aan het groeien is. :+

• michael3
Zoal alle aansluitingen en uitgangen werken zal er weinig mis mee zijn.
Je hoort vanzelf wel of het werkt.
Meestal hebben de mensen die hem verkopen er voorzichtig mee gedaan, hij koste nieuw ten slotte 1700 euro naar een flinke tijd werd die 1050.

Er stonden er trouwens nog een paar op marktplaats.

• Mattor
Mede door, maar ook ondanks alle adviezen heb ik de knoop doorgehakt en staat er nu een Denon AVR-X3000 hier te spelen. Via de Apple TV verbonden met een optische kabel aan de receiver en draadloos vanaf de computer muziek luisteren, weer een kabel minder die door m'n kamer loopt, helemaal goed.

Vooralsnog staat hij op pure direct te spelen omdat hij zoals hij uit de music mode kwam niet helemaal natuurlijk klonk, maar er is genoeg aan in te stellen heb ik al gezien en ook voor toekomstig 5.1 helemaal goed. Gelijk ook de speakers wat vrijer gezet en klinkt nog wat ruimtelijker! Overigens hoeft de kachel minder snel aan in de winter... Ding spuwt net zoveel warmte uit als m'n 8 jaar oude tv.

Weet iemand toevallig wat de max is qua volumeschaal op dit apparaat? Voor m'n gevoel moet ik hem wel wat harder zetten dan ik gewend ben, op 40 ongeveer en dan is de kamer goed gevuld, maar dit is bij alle apparaten natuurlijk weer anders dus zal wel aan mij liggen.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen, ik blijf lekker meelezen en -leren en wellicht over een aantal maanden nog eens wat advies inwinnen over speakers, want dat kriebelt ook wel als ik daar in die winkel rondloop. :+

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Mattor schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 17:31:
Weet iemand toevallig wat de max is qua volumeschaal op dit apparaat? Voor m'n gevoel moet ik hem wel wat harder zetten dan ik gewend ben, op 40 ongeveer en dan is de kamer goed gevuld, maar dit is bij alle apparaten natuurlijk weer anders dus zal wel aan mij liggen.
Feli met de aanschaf! Dat is inderdaad bij elk apparaat (en ruimte, akoestiek!) anders. Maar let wel dat zo'n volumeknop niet lineair loopt. Dus 50% van het volume is niet 50% van het vermogen.

• Mattor
Nee precies, maar ik ben er überhaupt niet van dat omwonende mee hoeven te genieten, dus veel harder hoeft hij ook niet. Buiten dat; je moet neem ik aan wel iets heel raars doen wil je het geheel slopen. Zeker zolang je binnen de gestelde 6 tot 16 Ohm qua speakers blijft zou er niks mis moeten kunnen, alleen als je speakers met een te lage weerstand aan zou sluiten zou het in extreme gevallen mis kunnen gaan omdat de speakers dan teveel vermogen van de receiver krijgen en dus overbelast worden. Andersom, dus een te hoge weerstand zou toch alleen betekenen dat er geen of weinig geluid uit de speakers komt? Of is dit weer dodelijk voor de receiver?

Enfin, dit geheel offtopic, maar wel interessante materie. Volgens mij heb ik er een hobby bij!

• michael3
Gefeliciteerd met de receiver maar ik blijf er bij deze is niks in vergelijking met die gene die voorstelde.
Maar aan de andere kan nu heb je wel een nieuwe wat je wou.
Had trouwens even gekeken naar de verschillen tussen de X2000 en de X3000 en het verschil is maar 10 watt.
Had je ze beide beluisterd?
Had je niet beter voor de X4000 kunnen gaan die heeft 200 watt rms, ook al betwijfel ik of dat om alle kanalen is waarschijnelijk nieet maar toch op papier een heel stuk beter.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Je haalt hier toch wat dingen door elkaar. Die X4000 heeft op die 200 Watt, maar 20 Watt meer dan de X3000 op dezelfde manier gemeten. Nu is dat allemaal niet representatief maar het is ook allemaal niets. Verschil tussen 1 en 2 Watt is groter dan de stap van 180 naar 200 Watt.

• Mattor
michael3 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 20:36:
Gefeliciteerd met de receiver maar ik blijf er bij deze is niks in vergelijking met die gene die voorstelde.
Maar aan de andere kan nu heb je wel een nieuwe wat je wou.
Had trouwens even gekeken naar de verschillen tussen de X2000 en de X3000 en het verschil is maar 10 watt.
Had je ze beide beluisterd?
Had je niet beter voor de X4000 kunnen gaan die heeft 200 watt rms, ook al betwijfel ik of dat om alle kanalen is waarschijnelijk nieet maar toch op papier een heel stuk beter.
Ik twijfel er niet aan dat de door jouw voorgestelde apparatuur in die zin beter is, maar inderdaad ik wou in dit geval wat nieuws.

Verder schreef ik eerder al: je kan op die manier natuurlijk bezig blijven en zo is er altijd wel een beter/zwaarder product, maar qua geld moet je ergens de grens trekken. Vooralsnog denk ik dat de X3000 nu op dit moment absoluut overkill is, maar voor de toekomst wel wat langer mee kan. Dat ik wat vrijer ben in eventuele speaker keuze en ook met het oog op surround gewoon mooi vooruit kan.
Pagina: 1