• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-01 17:42
Misschien heb ik niet goed gezocht maar ik kan niet vinden wat nu de verschillen zijn tussen de diverse onboard geluidschips van Realtek die op veel moederborden zijn geïnstalleerd.
Ook op de site Realtek zelf wordt ik ook niet veel wijzer.

Hier iemand enig idee hoe dit zit of waar ik deze informatie kan vinden?

• dramborleg
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05-2025
Let me google that for you is niet toegestaan, maar zou wel erg gepast zijn in dit geval. Zoek eens op: "realtek audio chip comparison", eerste hit, touchdown...

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:16
Bij Realtek? Alleen het aantal uitgangen (2.0 / 2.1 / 5.1 / 7.1 etc) de rest zijn leuke theoretische waardes maar ga je nergens in terughoren.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• jvdr
@dramborleg: Dank, ik had op bijna dezelfde tekst gegoogeld, alleen het woord comparison ontbrak bij mij. Dat scheelt wel blijkt nu. :)

@chaoscontrol: Als ik zo hier en daar een moederbordreview/test lees dan wordt er toch ook nog wel eens geoordeeld over de geluidskwaliteit. Dat zal dus blijkbaar toch te horen zijn. Vandaar mijn interesse.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Beoordeling is vaak relatief, ik heb er eentje met 'virtueel surround geluid', stukje software dat allemaal leuke dingen doet, voor de 1 klinkt dat 'veel beter' en voor de ander is het 'verkrachten' van geluid.

Ga je het echt horen? Denk het niet, grootste deel van het geluid ligt dan toch wel aan speakers.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

jvdr schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 14:32:
@chaoscontrol: Als ik zo hier en daar een moederbordreview/test lees dan wordt er toch ook nog wel eens geoordeeld over de geluidskwaliteit. Dat zal dus blijkbaar toch te horen zijn. Vandaar mijn interesse.
Het moederbordontwerp heeft hier meer invloed op dan de chip.

Yes, but no.

• chaoscontrol
mieJas schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 14:50:
[...]

Het moederbordontwerp heeft hier meer invloed op dan de chip.
Dit inderdaad. En eigenlijk de enige moederborden waarvan ik hoor in een review dat ze goed geluid hebben, zijn moederborden met een aparte module of waar een aparte geluidskaart bij zit.

Het probleem met onboard geluid is dat door interferentie op het moederbord bij de geluidskaart je een ruis effect krijgt wat je op elke speaker (die duurder dan 100euro is) hoort. Vooral in combinatie met goedkope voedingen en rare (rand)apparatuur.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:20

WCA

Interferentie is inderdaad je grootste vijand. Over het algemeen geeft de gemiddelde telefoon een beter signaal dan het gemiddelde moederbord. Bij mijn oude moederbord was het bijvoorbeeld zo dat als ik mijn muis bewoog, ik een piepgeluid door mijn speakers kreeg.

Gewoon wegblijven bij dat soort chips en lekker voor een aparte geluidskaart gaan (Ik gebruik nu een creative audigy 2, die zijn voor een tientje op marktplaats te vinden)

Share and Enjoy!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Ga je voor meer dan 2.1 geluid (5.1 of 7.1 etc.), dan zou ik eens kijken naar een moederbord met Dolby Digital Live ondersteuning. DDL zorgt ervoor dat het geluid werkelijk op 5.1 of 7.1 afgespeeld wordt, in plaats van gewoon een opgepoetste 2.1!

Verwijderd

pryth schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 08:23:
Ga je voor meer dan 2.1 geluid (5.1 of 7.1 etc.), dan zou ik eens kijken naar een moederbord met Dolby Digital Live ondersteuning. DDL zorgt ervoor dat het geluid werkelijk op 5.1 of 7.1 afgespeeld wordt, in plaats van gewoon een opgepoetste 2.1!
Hoe maakt Dolby Digital Live van een 2(.1) bron dan 5.1 geluid? Die moet er ook geluidsporen er bij bedenken want het is bij de meeste muziek gewoon niet aanwezig in de bron. Films hebben vaak wel 5.1 geluidsporen.

• EG Mike
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 09:25:
[...]

Hoe maakt Dolby Digital Live van een 2(.1) bron dan 5.1 geluid? Die moet er ook geluidsporen er bij bedenken want het is bij de meeste muziek gewoon niet aanwezig in de bron. Films hebben vaak wel 5.1 geluidsporen.
Dat zeg ik niet. Er zijn zat games en films met geluidssporen van 5.1 of 7.1, maar zonder DDL-Encoding gaat het geluid als 2.1 over de kabel, en effectief dus als 2.1 naar je speakers of headset. Sommige geluidskaarten poetsen het geluid nog wat op om een virtueel 5.1 of 7.1 geluid te krijgen, maar de kwaliteit is vele malen minder.

De uitzondering zijn bronbestanden met een Dolby Surround (DTS ed.) audiosporen. Deze worden als 5.1 of 7.1 afgespeeld als je een standaard Dolby Surround chip (lees: licentie op je chip) hebt zitten. Deze vorm zit vaak standaard op consumenten geluidschips.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De Realtek HD chips ondersteunen al dacht sinds de 887 DTS en DD5.1/DDL, genoeg op internet te vinden om dat in te schakelen. En neem aan dat het gros van moederborden vandaag de dag met een Realtek wel een HD versie is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• EG Mike
DTS enzo wordt wel vaak standaard geleverd, maar DDL is een ander verhaal. Er zijn moederborden die het standaard hebben, maar lang niet allemaal (en zeker niet de B merken mobo's)!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

woutervanesch schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 17:13:
Interferentie is inderdaad je grootste vijand. Over het algemeen geeft de gemiddelde telefoon een beter signaal dan het gemiddelde moederbord. Bij mijn oude moederbord was het bijvoorbeeld zo dat als ik mijn muis bewoog, ik een piepgeluid door mijn speakers kreeg.

Gewoon wegblijven bij dat soort chips en lekker voor een aparte geluidskaart gaan (Ik gebruik nu een creative audigy 2, die zijn voor een tientje op marktplaats te vinden)
Beetje overdreven denk ik.

Voor 99% van de consumenten is onboard geluid meer dan prima te noemen, vooral omdat er ook door fabrikanten steeds meer aandacht wordt besteed aan shielding en scheiden van spanningen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• chaoscontrol
Jeroenneman schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 13:06:
[...]

Beetje overdreven denk ik.

Voor 99% van de consumenten is onboard geluid meer dan prima te noemen, vooral omdat er ook door fabrikanten steeds meer aandacht wordt besteed aan shielding en scheiden van spanningen.
Nee, dat claimen ze om mensen te foppen, in werkelijkheid komen nogsteeds de aller goedkoopste chips op de aller goedkoopste manier op het moederbord. Als ze er dan 1 lane voor hebben omgelegd met als marketing klets dat het beter voor de interferentie is, is het op voorhand al onzin.

Het is jammer dat ik een artikel hierover niet kan terugvinden 1,2,3. Misschien vanavond thuis even door mn history zoeken.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

chaoscontrol schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 13:18:
[...]

Nee, dat claimen ze om mensen te foppen, in werkelijkheid komen nogsteeds de aller goedkoopste chips op de aller goedkoopste manier op het moederbord. Als ze er dan 1 lane voor hebben omgelegd met als marketing klets dat het beter voor de interferentie is, is het op voorhand al onzin.

Het is jammer dat ik een artikel hierover niet kan terugvinden 1,2,3. Misschien vanavond thuis even door mn history zoeken.
"Borden met matige geluidskwaliteit bestaan eigenlijk niet meer"
http://nl.hardware.info/r...e-getest-geluidskwaliteit

Niet de "allergoedkoopste" chips.

De 1150 is het nieuwste van Realtek, en waarschijnlijk voor 99.5% van de mensen voldoende.

Wellicht als je een paar mooie studio speakers hebt staan, of features als 7.1 met extra nodig hebt, dat je dan duidelijk meerwaarde kunt aantonen.

Maar voor het gros van de mensen, met een speakerset <100 euro?
Not worth it.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Kanttekening hierbij: de geteste moederborden zijn allemaal mid tot high-end. De borden zijn ook niet getest onder zware belasting voor het audio gedeelte. Gevoeligheid voor slechte USB devices neem je met deze test ook niet mee. Ik wil het echter niet opblazen; over het algemeen valt het allemaal wel mee. Af en toe heb je zo'n serie met "problemen", ook bij de grote merken.

Yes, but no.

• jvdr
Bedankt voor alle reacties, het leverde in ieder geval een leuke discussie op. Toch weer wat bijgeleerd.
Kort door de bocht geconcludeerd zou het, wat geluid betreft, niet zoveel uitmaken welk moederbord ik kies. Hooguit als ik dure speakers heb (wat nog niet zo is).

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Serieus, dames en heren, ik draai (DJ) al sinds 2007 met passieve speakers + versterker via een simpel minijack-tulp kabeltje op de onboard geluidskaart, en daar is echt niets mis mee. Het enige waar je echt wat in merkt, is als je met software EQ en reverbs gaat kloten, dan klinkt het per direct als een waardeloos soepje, maar houd je alles neutraal en het geluid 'eerlijk' dan is er vrij weinig op aan te merken.

Van ruis heb ik alleen op een laptop last gehad, en dan ook alleen op een ongeaarde stekkerdoos. De ruis of de 'lage zoem' ontstaat ook op locatie door het gebruik van geaarde stekker op ongeaard stopcontact.

Geluidskaarten zijn al jaren niet meer nodig in mijn optiek, tenzij je meer kanalen nodig hebt en dan nog is een externe geluidskaart vaak een betere keuze, die kun je plug&play gebruiken op meerdere apparaten, bijvoorbeeld een laptop. Realtek HD chips gaan zelf vaak al tot 7.1 en je kunt ze gewoon met Toslink of een andere digitale connector aansluiten waardoor je ook echt true 5.1 / 7.1 doorkrijgt.

Ben je echt audiofiel of produceer je, ja dan kan me wat bij een geluidskaart voorstellen. Doe je dat niet, is het gewoon weggegooid geld. En zelfs als audiofiel heb je meer aan een goede audio set dan die geluidskaart.

[ Voor 7% gewijzigd door Vayra op 26-06-2014 17:11 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:35

Nox

Noxiuz

Onboard geluid werkt prima zolang je maar de digitale uitgang pakt ;)

Een (optische) dac werkt vaak wat beter maar kost ook wat knaken.

Leg anders even voor wat je doel of probleem is, dan is een oplossing zoeken makkelijker, vooral omdat je niet per se aan een onboard kaartje vast zit.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1