Serieus, dames en heren, ik draai (DJ) al sinds 2007 met passieve speakers + versterker via een simpel minijack-tulp kabeltje op de onboard geluidskaart, en daar is echt niets mis mee. Het enige waar je echt wat in merkt, is als je met software EQ en reverbs gaat kloten, dan klinkt het per direct als een waardeloos soepje, maar houd je alles neutraal en het geluid 'eerlijk' dan is er vrij weinig op aan te merken.
Van ruis heb ik alleen op een laptop last gehad, en dan ook alleen op een ongeaarde stekkerdoos. De ruis of de 'lage zoem' ontstaat ook op locatie door het gebruik van geaarde stekker op ongeaard stopcontact.
Geluidskaarten zijn al jaren niet meer nodig in mijn optiek, tenzij je meer kanalen nodig hebt en dan nog is een externe geluidskaart vaak een betere keuze, die kun je plug&play gebruiken op meerdere apparaten, bijvoorbeeld een laptop. Realtek HD chips gaan zelf vaak al tot 7.1 en je kunt ze gewoon met Toslink of een andere digitale connector aansluiten waardoor je ook echt true 5.1 / 7.1 doorkrijgt.
Ben je echt audiofiel of produceer je, ja dan kan me wat bij een geluidskaart voorstellen. Doe je dat niet, is het gewoon weggegooid geld. En zelfs als audiofiel heb je meer aan een goede audio set dan die geluidskaart.
[
Voor 7% gewijzigd door
Vayra op 26-06-2014 17:11
]
i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG