Toon posts:

Macbook Air of Macbook Pro met oog op de toekomst?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit deze post te tikken op een 8(!) jaar oude MacBook white (c2d, 2gb ram, laatst geupgrade met 128SSD) die voor mijn gevoel wel een keer met pensioen mag; scherm knippert het eerste half uur dat ie aan staat, accu gaat nog 'maar' 1,5-2 uur mee, loopt behoorlijk warm met 65-70 graden idle (wat er voor zorgt dat de fan behoorlijk veel draait, geen OSX upgrade mogelijk meer boven 10.6.8 (dus geen fancy apps e.d.) en wat me nog het meest stoort is de fan die gaat loeien op het moment dat je b.v. alleen al een YT filmpje kijkt.

Ik moet zeggen dat ie nog wel heerlijk loopt met de SSD er in; voelt totaal niet traag aan en start het OS en alle software snel op, nadeel is wel dat er praktisch geen enkele game op draait (speel af en toe nog wel eens CS:S, WoW, EVE) enige wat ik er nu op kan doen is het bijzonder vermakelijke 'Stick RPG 2' :)

Gamen is trouwens niet van levensbelang want dat doe ik toch bijna allemaal op de PS3.

Nu ben ik dus aan het overwegen om een nieuwe MacBook Air/Pro te kopen; maar mijn grootste vraag over de Air is de houdbaarheid. Verwachten jullie dat ik met een Air een aantal jaar vooruit zou kunnen of zijn deze machines te fragiel/brak. Ik ga altijd heel netjes met mijn spullen om, getuige mijn huidige MacBook en zijn staat van dienst ;)
Daarnaast vraag ik me af of ik het gebrek aan upgrademogelijkheden ga merken; alhoewel de enige ugrade aan mijn huidige MacBook de SSD is geweest (en die zit al standaard in de Air)

Mobiliteit is redelijk belangrijk; hij gaat dagelijks mee naar het werk (met de auto, dus gewicht is geen issue zoals bij een fietser/OV'er misschien wel het geval is)

dim dam dim dam....

Hebben jullie nog getwijfeld tussen de Air/Pro en zo ja wat was de grootste afweging in jullie keuze?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2014 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:24
Crossposten is niet de bedoeling, daarnaast kan dit prima in een nieuw topic :).

Als je het nu volhoudt met een 8 jaar oude laptop, dan moet het een Air ruimschoots voldoen. Ook in de toekomst. Qua stevigheid/duurzaamheid doen ze niets onder voor de MBPs, daarbij zijn ze nog een stuk goedkoper. Kortom, ik zou je aanraden om te kiezen voor een Air.

[ Voor 5% gewijzigd door Hoedje op 24-06-2014 12:35 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Ik heb schade aan het scherm van mijn Air (medio 2011) , omdat het toetsenbord in het beeld drukt als de laptop dichtgeklapt is. Dit terwijl mijn air hooguit 1x per week het gebouw verlaat / het scherm amper dichtgeklapt heeft !

Alleen om deze reden al zou ik kiezen voor een 13" MBPr, er is niks irritanter dan steeds een papiertje oid er tussen te moeten doen voor het dichtklappen ! Ook vind ik de Air behoorlijk luidruchtig als de CPU fan gaat draaien + dat de CPU kracht erg beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygeta
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:26

Taygeta

KTM 790 Adventure

Ik heb zelf de macbook air (nu 2 jaar). En het ligt er echt aan wat je ermee doet. Als je alleen aan het text verwerken bent en mails etc dan is het echt een ideaal ding!!
Dat gezegd hebbende, als je veel met photoshop en videobewerkingen bezig bent. Zou ik wel voor een macbook pro gaan. En dan wel 1 maatje groter, de 15 inch variant.
Voor mij is de air een echt perfecte oplossing omdat ik echt voor de mobility ging. Heb ernaast nog veel boeken in mijn tas zitten en wou niet te veel slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
ongewoongewoon schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:03:
Ik heb schade aan het scherm van mijn Air (medio 2011) , omdat het toetsenbord in het beeld drukt als de laptop dichtgeklapt is. Dit terwijl mijn air hooguit 1x per week het gebouw verlaat / het scherm amper dichtgeklapt heeft !

Alleen om deze reden al zou ik kiezen voor een 13" MBPr, er is niks irritanter dan steeds een papiertje oid er tussen te moeten doen voor het dichtklappen ! Ook vind ik de Air behoorlijk luidruchtig als de CPU fan gaat draaien + dat de CPU kracht erg beperkt is.
Raar. Ik heb mijn late 2011 MBAir dagelijks in m'n rugzak mee, en ik heb nergens last van. Als je hem meeneemt, hoe heb je hem dan in je tas zitten?

En de CPU-kracht is dikke prima. Je komt alleen tekort als je hevig wil gaan foto-/videobewerken, of anderzijds complexe berekeningen gaat doen.
-------

Zelf heb ik in 2011 ook enorm getwijfeld, maar heb uiteindelijk voor de MBAir gekozen. Mijn hardste eis was dat hij mobiel moest zijn en de MBPro van toen was nog redelijk dik, zwaar en had (standaard) geen SSD. Dat maakte de MBAir toen zelfs sneller qua laadtijden dan de Pro, ondanks een minder krachtige CPU. Ook was grafische kracht voor mij niet van belang, aangezien ik hem vooral voor m'n studie zou gaan gebruiken.
Ik heb geen moment spijt gehad van mijn keuze. De MBAir is belachelijk mobiel, je loopt er met het grootste gemak mee rond in je rugzak of tussen duim en vingers mee door het huis heen. Mobile computing at its finest ;)

Vandaag de dag ziet de keuze er heel anders uit: de 13" MBPro heeft nu ook een SSD, een weergaloos Retina scherm, is praktisch even dun als de Air, en zelfs nog minder breed en diep. Daarentegen is de Air nu ook upgradeable naar 8GB RAM, en op grafisch vlak flink verbeterd. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik het erg moeilijk vinden. Iets in mij zegt dat ik hoe dan ook voor de Pro zou gaan omdat deze naast alle extra voordelen qua mobiliteit amper meer iets inlevert t.o.v. de Air, behalve dat ik hem toch nog net iets te zwaar vind om 'echt' mobiel te zijn.

Dus:
spec-wise: MBPro
ultra mobiliteit: MBAir
dagelijks gebruik: MBAir
gamen moet ook kunnen: MBPro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Beste is om de air niet te vervoeren in de laptop vak van de rugtas. Maar gewoon met de rug van de beeldscherm van de rug af. Op die manier komt er geen druk op het scherm.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog iets meer info over mijn situatie.

Ik gebruik mijn laptop zowel prive als zakelijk;
- prive voornamelijk browsen, mailen, office werk voor bestuurszaken en commissies waarin ik actief ben, en zo nu en dan een spelletje (maar dat staat echt onderaan de lijst)
- zakelijk heb ik een laptop van mijn werkgever (brak Dell ding) dus die benader ik altijd Remote Desktop omdat daar wat specifieke software op draait die ik prive niet kan installeren. Voor het werk is het verder ook voornamelijk Office en SQL querying wat ik doe. (laptop kan op het werk aan een 27'' monitor dus zelfs een 11'' Air zou wat dat betreft prima kunnen)

Zoals je dus ziet draai ik geen zware dingen en mobiliteit is alleen van belang tijdens de dagelijkse autoritjes (heb al een goede laptoptas)
Het enige waar wat extra mobiliteit van pas kan komen is tijdens externe audits en korte zakentrips die ik voor het werk maak maar dit komt maar 3-4 keer per jaar voor.

Als ik mijn eigen verhaal terug lees zou ik mezelf een 11'' Air aanraden, van de andere kant is er iets wat me daar in afremt m.b.t. eventuele uitbreidingen in de toekomst. (memory/SSD) Wat op zich ook weer buiten spel wordt gezet omdat de huidige specs genoeg moeten zijn om op zijn minst 5-6 jaar vooruit te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-09 11:12
Ik zou persoonlijk voor de 13"gaan om accu duur en net wat meer scherm ruimte!
Met de 13"hoef je de oplader niet mee naar kantoor te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

De oplader laat je natuurlijk op kantoor :)

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxMadu
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-05 14:28
Ik zit in exact hetzelfde schuitje, typ dit ook op een 8 jaar oude C2D witte macbook, zonder SSD helaas. Merk nu ook dat ie trager begint te worden voor dagelijkse taken, met een irritant fangeluid. Verder exact dezelfde wensen. Vind zelf de retina macbooks duur, 1200+ voor de 8 Gig versie versus 900 voor een Air. Moeilijk om de keus te maken mbt hardeschijfruimte en RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Je wilt er eigenlijk vooral lang mee doen, verder niks zwaars. Als je kan leven met 11" is dat de goedkoopste optie, ik zou zelf minimaal 13" aanraden want op 11" kan je wel erg weinig weergeven. Ik zou dan verder aanraden om de specs zo hoog als je wil/kan betalen te doen. Ik had zelf eerst 256GB en alhoewel dit te doen is was hij wel altijd vol en als ik er dan iets op wilde zetten moest ik eerst ruimte vrij maken. Na upgrade naar 512GB heb ik hier geen last meer van.
Ik zou ook minimaal 8GB aanraden, omdat je er lang mee wil kunnen doen en je het niet kan upgraden. Een snellere processor is niet echt nodig omdat je er niet veel meer dan office taken op doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even weer een update van mijn kant.

Ondertussen besloten dat het een 11'' MBA gaat worden. (11'' is voor prive werk voldoende en op het werk gaat ie toch aan een 27'')

Ook uitgevonden dat ik via mijn vrouw die in het onderwijs werkt nog een leuke korting kan scoren bij Apple :)

t.z.t. Zal ik wel wat plaatjes posten in het 'show je apple topic'

Tot zover bedankt allen! ;)
Pagina: 1