Mijn huidige computer is een build uit 2008 waarbij ik toen een heleboel dingen van plan was, die er nooit van zijn gekomen (gekke ideeën als SLI en custom waterkoeling bijvoorbeeld). Om die reden had ik toen rekening gehouden met het kiezen van de kast, voeding, moederbord etc. Achteraf zonde van mijn geld.
Daarvan heb ik geleerd dus nu ga ik gewoon voor een compleet systeem die de komende 6 jaar weer vooruit kan, zonder teveel gekke plannen en wens voor uitbreidingsmogelijkheden. Omdat ik gecharmeerd ben van de Mini-ITX form factor en de Fractal Design Node 304, staat het vast dat ik een Mini-ITX systeem ga bouwen, en in die specifieke behuizing. Daarnaast wil ik geen straaljager op mijn bureau naast mij hebben staan, dus een beetje stille componenten zijn wel handig.
Plan is dat ik voor 1 augustus een nieuw systeem draaiend heb (niet geheel ontoevallig de start van Campzone 2014), dus over ongeveer 2 weken moet ik wel alles besteld hebben.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor werken en gamen.
Voor dataopslag/serverhobbies heb ik een nas.
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs?
Absolute max is €1000 maar ik wil er graag onder blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Van mijn systeem uit 2008 neem ik de monitor mee (een HP w2408h) en een 500GB hardeschijf. Dat is samen met de 256GB SSD ook wel genoeg aan opslag, gezien de nas die ernaast staat. Oja, natuurlijk ook het toetsenbord, muis en speakerset.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, maar ik heb wel de kwaliteitsvoorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Zoals eerder vermeld: Mini-ITX (FD Node 304), en geen straaljager
Ga je overklokken?
Ja, zowel cpu als gpu! Daarom z97, i5-4690k, aparte koeler en een gpu met potentie.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb hetvolgende lijstje samengesteld:
Ik twijfel vooral nog over de koeler, er zijn tegenwoordig 101 aio waterkoelers te koop, van 30 tot 100 euro. Iemand die mij van advies kan voorzien?
Daarvan heb ik geleerd dus nu ga ik gewoon voor een compleet systeem die de komende 6 jaar weer vooruit kan, zonder teveel gekke plannen en wens voor uitbreidingsmogelijkheden. Omdat ik gecharmeerd ben van de Mini-ITX form factor en de Fractal Design Node 304, staat het vast dat ik een Mini-ITX systeem ga bouwen, en in die specifieke behuizing. Daarnaast wil ik geen straaljager op mijn bureau naast mij hebben staan, dus een beetje stille componenten zijn wel handig.
Plan is dat ik voor 1 augustus een nieuw systeem draaiend heb (niet geheel ontoevallig de start van Campzone 2014), dus over ongeveer 2 weken moet ik wel alles besteld hebben.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor werken en gamen.
Voor dataopslag/serverhobbies heb ik een nas.
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs?
Absolute max is €1000 maar ik wil er graag onder blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Van mijn systeem uit 2008 neem ik de monitor mee (een HP w2408h) en een 500GB hardeschijf. Dat is samen met de 256GB SSD ook wel genoeg aan opslag, gezien de nas die ernaast staat. Oja, natuurlijk ook het toetsenbord, muis en speakerset.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, maar ik heb wel de kwaliteitsvoorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Zoals eerder vermeld: Mini-ITX (FD Node 304), en geen straaljager
Ga je overklokken?
Ja, zowel cpu als gpu! Daarom z97, i5-4690k, aparte koeler en een gpu met potentie.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb hetvolgende lijstje samengesteld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4690K Boxed | € 217,30 | € 217,30 |
| 1 | MSI Z87I Gaming AC | € 139,50 | € 139,50 |
| 1 | MSI GeForce GTX 760 Gaming (of een GTX770 van V&A) | € 208,05 | € 208,05 |
| 1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 63,04 | € 63,04 |
| 1 | Cooler Master Seidon 120V | € 36,95 | € 36,95 |
| 1 | Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Seasonic G-Serie 550Watt | € 77,15 | € 77,15 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 87,95 | € 87,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 899,84 | |
Ik twijfel vooral nog over de koeler, er zijn tegenwoordig 101 aio waterkoelers te koop, van 30 tot 100 euro. Iemand die mij van advies kan voorzien?