Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beveiligingsprobleem met Devolo dLAN500AV WiFi+ Startkit

Pagina: 1
Acties:

• marix
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-01-2023
Ik gebruikte al enige tijd naar tevredenheid mijn Devolo dLAN500AV WiFi Starterkit.
Sinds de komst van nieuwe buren is mijn Devolo WiFi verbinding vaak instabiel.
Met de app Net Analyzer op mijn iPad zie ik plots alle apparaten (iPads, iMacs, HP-printer etc.) inclusief IP- en MAC-adressen van mijn buren op mijn netwerk.
Ik ben e.e.a. gaan onderzoeken. Haal ik mijn eigen home plug uit het stopcontact, dan heeft mijn dLAN500 WiFi-adapter via het elektriciteitsnet verbinding met de router van mijn buren (30 meter verder vrijstaande huizen). Met de Devolo Cockpit kan ik zien dat mijn buren kennelijk een Qualcomm Atheros home plug hebben die via mijn elektriciteitsnet bereikt kan worden. Ik kan via mijn Devolo zelfs inloggen op de UPC-router van mijn buren. Dit lijkt mij allemaal niet wenselijk.
Steek ik mijn homeplug weer in het stopcontact, dan kan ik weliswaar in mijn eigen router komen, maar op een of andere manier blijven de apparaten van mijn buren zichtbaar in mijn netwerk.
Via de Devolo Cockpit kan ik helaas niet de Qualcomm Atheros verwijderen, ik krijg dan een foutmelding.
Het lijkt er dus op dat mijn dLAN-adapter gelijktijdig verbinding maakt met 2 verschillende homepluggen.
Hoe kan ik er met mijn buurman voor zorgen dat onze netwerken volledig van elkaar gescheiden blijven?
Heeft iemand anders dit probleem ook al eens bij de hand gehad?

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Ik denk dat je buurman zijn Homeplug niet beveiligd heeft.

Van de Devolo site FAQ:
Kan mijn buurman mijn gegevens afluisteren? Hij is per slot van rekening op hetzelfde stroomnet aangesloten!
Of uw buurman het datasignaal van uw devolo-netwerk ontvangt, hangt af van het stroomnet in uw huis. Stroommeters en grote leidingslengten kunnen het signaal sterk verzwakken. Om zeker te zijn, adviseren wij het eigen netwerk met behulp van de beveiligingsknop op de adapters of devolo Cockpit software te coderen.
Kijk of deze setting bij jou aanstaat. Loop ook anders eens langs bij de buren (goed excuus voor een bakkie koffie :P) en vraag / kijk bij hem of dit aanstaat op hun Homeplug.
Mensen zullen het waarderen als je hun erop wijst dat hun beveiliging brak is :)

• marix
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-01-2023
Heb nu zowel de dLAN500 AVplus als de dLAN500 AV Wireless+ via de Devolo Cockpit teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Daarna via de Cockpit de Wireless-adapter via de security key opnieuw verbinding laten maken met de homeplug. En warempel ik zie de Qualcomm Atheros van mijn buurman niet meer en ook kom ik met de Net Analyzer geen apparaten meer van mijn buurman tegen. Hopelijk ziet mijn buurman mijn apparaten ook niet. Helaas is de nieuwe buurman weinig coöperatief om naar dit security probleem te kijken.
Vraag me toch af hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat verschillende netwerken zich via het elektriciteitsnet kunnen vermengen.

Er zit op de Devolo weliswaar een WPS knop maar volgens mij kun je niet zien of WPS aan of uit staat.
Inmiddels antwoord van Devolo support gekregen. Dat meerdere netwerken zich met elkaar kunnen vermengen komt volgens Devolo als "out of the box" met de standaard encryptie wordt gewerkt.
"Dit betekent meestal dat uw adapters dezelfde encryptie gebruiken als de adapters van uw buren. Dit kan gebeuren als u de standaard encryptie gebruikt. Deze is, als deel van de gebruikte standaard, bij alle adapters hetzelfde." Opnieuw instellen met andere encryptie moet het probleem dus oplossen.

[ Voor 31% gewijzigd door marix op 25-06-2014 19:35 ]