Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-09 17:09

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Topicstarter
Hallo mede tweakers!

Ik heb zonet een verzoek gekregen van een bedrijf wat mijn foto in een van haar fotoboeken wilt gaan gebruiken, wat natuurlijk heel tof is enzo.
Ze willen me hiervoor 150 dollar betalen (over de licentie vorm weet ik verder nog niks).
Nu heb ik al een vaker een foto verkocht, waarbij er substantieel meer geld werd gegeven. Hierbij ging het alleen om andere publicatie vormen, en ook om een copyright overdracht. Nu is dus mijn vraag of iemand hier verder ervaring heeft met gepubliceerd worden in een boek en of ik hiermee de foto niet te goedkoop verkoop.
Ik wil alvast één soort reactie voor zijn; ik hoef niet de hoofdprijs of zo, maar even heel gechargeerd; als er normaal 1000000 euro wordt gegeven dan zou 150 een beetje jammer zijn, vandaar dat ik graag even pols naar ervaringen :)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Gefeliciteerd! Zoiets is altijd leuk om te horen :)

Ik zou in ieder geval willen weten aan welke licentie ze zelf zitten te denken, wat voor oplage ze verwachten te verkopen, hoeveel foto's ze in hun boek plaatsen, hoe groot die van jou gaat worden, hoeveel ze vragen voor hun fotoboek en hoeveel winst ze daarop gaan maken. Kortom: iets meer informatie dan "hij komt in ons boek".

Op veel vragen krijg je misschien geen antwoord, maar je hebt zo wel heel erg weinig informatie om die $150 te kunnen beredeneren.

[ Voor 5% gewijzigd door tobiasvs op 24-06-2014 10:13 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

$150,- voor ongelimiteerd gebruik zou ik in ieder geval niet zomaar mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Was er vorige maand niet eenzelfde onderwerp - ook voor 150$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Topicstarter
Ik heb inmiddels wat meer info gevraagd, ik zal dit topic updaten met die info. Misschien zal ik ook nog wat algemene info toevoegen omdat ik deze vraag toch ook vaker langs zie komen, misschien handig om wat informatie te verzamelen omtrent dit onderwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-09 08:00
Al die vragen over geld, prijzen, licenties... Tis echt ZO makkelijk.

Je vraagt wat JIJ je werk waard vindt, niets meer en niets minder.

Als je teveel vraagt gaan ze naar een ander, als je te weinig vraagt "verlies" je geld.
Dit heeft niet zoveel met fotografie te maken, maar met zaken doen.

Als jij tevreden bent met 150 euro, dan gewoon doen. Wil je meer, dan vraag je meer.
Alleen jij kan dit bepalen, niet iemand anders; jij weet wat je jezelf waard vindt en jij "kent" de klant.

Je moet gewoon een vaste prijs hebben voor je werk. Bijvoorbeeld 150 euro per foto en 500 euro per foto met overdracht van auteursrecht (los van eventuele licentiekosten / oplagen). Op die manier vraag je consequent dezelfde bedragen. Het is raar als Klant A meer moet betalen voor hetzelfde als Klant B, alleen maar omdat klant A meer geld heeft. De belastingdienst werkt zo, maar bedrijven niet; iedereen betaalt hetzelfde voor een Canon 5D mk3 bij Kamera Express ;)

Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker als je aan fotografen gaat vragen wat je ergens voor moet vragen, want de een is tevreden met 150 euro, de ander komt daarvoor z'n bed niet eens uit.

D'r is GEEN vaste prijs voor fotografie, dat bepalen fotografen zelf. De fotografen (en hun werk) zijn het unieke product en de prijs daarvan verschilt per fotograaf. Net zoals dat Canon unieke camera's maakt en zelf bepaalt wat de prijs is. En kom niet aanzetten met die lompe richtprijzen, want die zijn gemaakt door oude zeikfotografen die bang zijn om omzet te verliezen. Zelfs een rechter doet weinig met die richtprijzen. En in de echte wereld houdt niemand zich bezig met die richtprijzen, magazines niet, kranten niet, (goede) fotografen ook niet.

[ Voor 19% gewijzigd door GerardHenninger op 24-06-2014 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Topicstarter
GerardHenninger schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:55:
Al die vragen over geld, prijzen, licenties... Tis echt ZO makkelijk.

Je vraagt wat JIJ je werk waard vindt, niets meer en niets minder.

Als je teveel vraagt gaan ze naar een ander, als je te weinig vraagt "verlies" je geld.
Dit heeft niet zoveel met fotografie te maken, maar met zaken doen.

Als jij tevreden bent met 150 euro, dan gewoon doen. Wil je meer, dan vraag je meer.
Alleen jij kan dit bepalen, niet iemand anders; jij weet wat je jezelf waard vindt en jij "kent" de klant.
Ken ik niet, en ik heb geen idee :P
Je moet gewoon een vaste prijs hebben voor je werk. Bijvoorbeeld 150 euro per foto en 500 euro per foto met overdracht van auteursrecht (los van eventuele licentiekosten / oplagen). Op die manier vraag je consequent dezelfde bedragen. Het is raar als Klant A meer moet betalen voor hetzelfde als Klant B, alleen maar omdat klant A meer geld heeft. De belastingdienst werkt zo, maar bedrijven niet; iedereen betaalt hetzelfde voor een Canon 5D mk3 bij Kamera Express ;)
Ja maar helaas verkoop ik geen foto's aan de lopende band, en ik zou mezelf dan ook geen professional willen noemen
Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker als je aan fotografen gaat vragen wat je ergens voor moet vragen, want de een is tevreden met 150 euro, de ander komt daarvoor z'n bed niet eens uit.
Het gaat me dan ook niet erom wat anderen denken, ik ben benieuwd naar ervaringen, meer niet.
D'r is GEEN vaste prijs voor fotografie, dat bepalen fotografen zelf. De fotografen (en hun werk) zijn het unieke product en de prijs daarvan verschilt per fotograaf. Net zoals dat Canon unieke camera's maakt en zelf bepaalt wat de prijs is. En kom niet aanzetten met die lompe richtprijzen, want die zijn gemaakt door oude zeikfotografen die bang zijn om omzet te verliezen. Zelfs een rechter doet weinig met die richtprijzen. En in de echte wereld houdt niemand zich bezig met die richtprijzen, magazines niet, kranten niet, (goede) fotografen ook niet.
Een van mijn foto's is (via Getty) door Apple gekocht voor een zeer substantieel bedrag, en ik weet zeker dat als ik zoiets vraag ik nog niet eens een antwoord krijg :P Dus nogmaals, en zoals ik al meteen aangaf; ik hoef geen bedrag te horen, of een website met richtlijnen, ik was gewoon benieuwd naar ervaringen om in ieder geval de orde van grote in te kunnen schatten.
Verder ben ik het helemaal eens met je hoor, en voor mij geldt het al helemaal want ik ben maar een hobby-prutser, dus ik zou met alles blij moeten zijn. Maar van de andere kant wil ik ook geen malle henkie zijn die zijn foto's 'voor niks' op zie.nl zet terwijl bedrijven met hun werk winst maken.

Pagina: 1