• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hoi allemaal,

Ben me sinds kort aan het verdiepen in hyperfocaal focussen. Als ik het goed heb begrepen moet ik voor 10mm op f8 op 0,6 meter focussen. Nu gaat mijn lens vanaf 0,5 meter naar infinity. Betekent dit dat hyperfocaal focussen op 0,6 meter daardoor onmogelijk is?

Verwijderd

0,6 valt toch tussen 0,5 en oneindig?

• Cobiwan
  • Niet online
Na 0,5 meter gaat de lens direct naar oneindig. 0.6 meter is dan volgens mij niet mogelijk.

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08-2025
Uiteraard is het wel mogelijk, de afstand van 0,6 meter staat alleen niet op de focus afstand schaal. Bij deze lens is de focusturn van 0,5 naar oneindig zo klein dat er geen getallen meer tussen passen op de schaal. Als je de lens rond de 0,5 of net er voorbij zet komt het denk wel goed met hyperfocaal focussen, kwestie van uitproberen.

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

• Cobiwan
  • Niet online
Ik zal het gaan proberen. Wat ik ook wel apart vind ik dat de lens met autofocus door de viewfinder een stukje voor het infinity teken stopt, terwijl autofocus met live view wel op infinity eindigt. Dit is overigens alleen op 10mm en misschien een beetje op 12 mm.

Hmm net geprobeerd op 0.6m te focussen op f8 en 0.4m op f11, maar de resultaten waden om te huilen :p.

[ Voor 16% gewijzigd door Cobiwan op 24-06-2014 09:24 ]

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:40

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Niet dat ik het zelf veel gebruik, eigenlijk heb ik nog nooit HFD gebruikt maar kwam pas dit artikel tegen. Misschien interessant om te lezen, daar word beweert dat je beter op 'the most distant' onderwerp dat scherp moet zijn moet focussen. Misschien levert dat wat op?

http://www.northlight-ima.../hyperfocal_distance.html

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Pagina: 1