Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JoostEshof
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 16-10-2019
Ik heb een Acer Aspire V5-573G met nog een hoop extra cijfertjes & lettertjes.

HDD al omgewisseld voor een 250GB Samsung SSD schijf.
Nu tijd voor de volgende stap: het werkgeheugen.
Er zit nu 1 8GB DDR So-Dimm module in. Volgens enkele websites is deze uit berijdbaar tot 12 GB. Hoe ga ik dat voor elkaar krijgen met 2 sloten, aangezien er geen 6GB modules zijn.
Kan ik in dit geval ook gewoon kiezen voor 2x 8GB zodat ik uitkom op 16Gb, of werkt dat dan weer niet?

Wat raden jullie mij aan als werkgeheugen?

En dan vraag nummer 2:
Mijn Acer heeft een Intel Core I7-4500U processor erin zitten.
Deze heeft een kloksnelheid van 1.8 GHZ, maar met Turbo boost 3.0GHz.
Hoe krijg ik die Turbo boost?

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Vraag 1, waarom wil je meer geheugen? Hoe krijg je die 8 GB nu vol?
Vraag 2, die turbo gaat automatisch als je het nodig hebt.

• chucky666
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

1 eentje erbij van 4GB is 12 GB.
2 doet ie vanzelf als hij meer kracht nodig heeft.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Pataar
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15-05 09:55
De turbo boost krijg je door in de bios te gaan. Ik raad het niet aan als je lang over de accu Wilt doen. Of geen zweet palmen Wilt door de hitte.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• JoostEshof
quote:
chucky666 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 22:48:
1 eentje erbij van 4GB is 12 GB.
2 doet ie vanzelf als hij meer kracht nodig heeft.
Is het niet zo dat je bij het werkgeheugen 2 exact dezelfde moet hebben?

• JoostEshof
quote:
Reepje schreef op maandag 23 juni 2014 @ 22:48:
Vraag 1, waarom wil je meer geheugen? Hoe krijg je die 8 GB nu vol?
Vraag 2, die turbo gaat automatisch als je het nodig hebt.
Heb er 1 van 8GB inzitten. Maar het schijnt dat bv. 2x 4GB soepeler en sneller werkt dan 1x 8GB.
Dit hoorde ik van een IT man op mijn stage adres.

• JoostEshof
Ik ben erachter.
Dit type laptop heeft 4GB unreplaceable RAM op het MB zitten, en 4GB die wel replaceable is.
Daar kan ik dus gewoon een 8GB in stoppen.
Iemand aanraders?

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:19

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Vraag 1 van Reepje blijft staan: hoe weet je dat je 4 GB extra nodig hebt?
Punt is dat 2 identieke (of in elk geval gelijke) reepjes in dual channel werken, en je dan in theorie 2x de bandbreedte hebt. Daar doelde je IT-er op vermoedelijk. In de praktijk is het effect niet altijd even duidelijk, maar als je op safe wilt spelen zit je nu gewoon prima. Komen we toch weer bij punt 1 uit. WAAROM 12 GB in plaats van 8?

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

• edonkey-boy
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14-03 16:51
zo jammer weer :(

Als je de review van het gezegde goed gelezen had,en hierin staat ontzettend veel goede info en tips over deze laptop.Had je kunnen lezen dat ik wat over het geheugen verteld had,alleen heeft niemand hierop een antwoord.

wat ik denk zoals het op oudere chipsets ging is als volgt.

je heb nu 4GB op het moederbord en en losse dimm van 4GB : dit is dus dual channel.

memory op het moederbord is : SKhynix H5TC4G63MFR PBA 333A (NTLB8736H)

als je de losse dimm vervangt voor een 8GB exemplaar,zoals deze in de duurde versie geleverd word
werkt dit in : asymmetric dual channel (dat wil zeggen dat het geheugen gebruik tot 8GB alles optimaal in dual channel werkt,maar zo gauw je over de 8GB drempel gaat de laatste 4GB terug valt in single channel modus.

je leverd dan performance in tegen extra geheugen.

Als ik jouw was zou ik het zo laten,er zal binnenkort hopenlijk een update van het programmatje cpu-tweaker komen die compatible is.Dan kun je de geheugen timings nog wat strakker zetten voor wat extra
snelheid of mischien wel wat overclocken.

wat ook raar is dat mijn 8GB dimm van het merk kingston is,in desktop moet altijd de dimms getest zijn ivm stabiliteit etc maar hier maakt het niks uit blijkbaar? erg raar!

hoop dat je wat aan de info hebt
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True