mATX bordje advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciprymuu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-09 12:22
Beste Tweakers,

Ik ga een gamesysteempje bouwen (natuurlijk ook films, office, maar geen video/fotobewerking).
Een paar belangrijke componenten:

Case: Bitfenix Prodigy M (en nee probeer me niet om te praten, deze kast is gewoon te sexy).
Processor: i5 4690 of 4590 (nog niet helemaal over uit).
GPU: MSI R9 280x 3GB GAMING.

De vraag is nu wat voor mobo ik hier het beste ik kan leggen. Ik ga niet overclocken (zoals aan de cpu te zien is) en hoef geen Crossfire te kunnen draaien. Ik wil echter het liefst een degelijke audio- en netwerkchip. Ik zal een aftermarket cooler gebruiken, evenals (waarschijnlijk) low-profile RAM.
Ik heb zelf echter niet zo veel verstand welke audio- en netwerkchip nou de moeite waard zijn en welke absoluut niet!
Ook is het verschil tussen H87 en B85 mij niet geheel duidelijk. Wat zou het voordeel zijn aan meer uitgeven voor een H87 voor mij?

Het liefst geef ik niet meer geld uit dan nodig is. Een advies voor een top-of-the-market mobo is dus voor mij niet hulpzaam!

Ik hoor graag jullie wijsheid _/-\o_

Groetjes, Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:44

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

het voordeel van H87 tov B85 is dat de bordjes over 't algemeen wat luxer zijn en dat de H87 RAID ondersteund, waar B85 dat tot op zekere hoogte doet. kijk wel altijd even welke BIOS er meegeleverd wordt; aangezien je een haswell refresh gaat gebruiken.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciprymuu
NLBUURMAN schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:06:
het voordeel van H87 tov B85 is dat de bordjes over 't algemeen wat luxer zijn en dat de H87 RAID ondersteund, waar B85 dat tot op zekere hoogte doet. kijk wel altijd even welke BIOS er meegeleverd wordt; aangezien je een haswell refresh gaat gebruiken.
Zijn de oudere bordjes niet the flashen naar een nieuw BIOS dan welke wel haswell refresh ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2024

ykp

Ciprymuu schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:24:
[...]

Zijn de oudere bordjes niet the flashen naar een nieuw BIOS dan welke wel haswell refresh ondersteunt?
Jawel hoor, het BIOS is gewoon te flashen zodat het haswell refresh ondersteunt. Echter heb je daarvoor wel een 'gewone' haswell cpu nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciprymuu
ykp schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:48:
[...]

Jawel hoor, het BIOS is gewoon te flashen zodat het haswell refresh ondersteunt. Echter heb je daarvoor wel een 'gewone' haswell cpu nodig.
Bedoel je dat er een gewone haswell cpu in het board moet zitten om hem te kunnen flashen?
Kan ik niet bijvoorbeeld op mijn laptop de nieuwe BIOS versie op een USB'tje zetten en dan het mobo flashen zonder dat er een cpu in zit? Er moet daarvoor een cpu inzitten?

Werkt het mobo dan trouwens helemaal niet, als ik er een haswell refresh instop? Of werkt het dan gewoon niet optimaal? En zou ik dus met de haswell refresh erin niet gewoon kunnen flashen?

[ Voor 15% gewijzigd door Ciprymuu op 24-06-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Even voor de duidelijkheid. Denk dat NLBUURMAN een typfout maakte (hij weet het heus wel): H87 is de "oude" chipset, H97 de nieuwe. Voor B85 is er geen refresh-equivalent.

Of de Haswell refresh het gaat doen op een "oud" bordje hangt af van het moederbord en van de batch die de leverancier van je moederbord heeft liggen. Als je pech hebt, krijg je eentje die al een tijdje stof heeft lopen happen en dus nog een oude BIOS versie heeft. Op de sites van de verschillende mobo fabrikanten kan je per moederbord vinden welke versie je nodig hebt. Mail voor je gaat bestellen gewoon even de winkel waar het bord vandaan komt om er zeker van te zijn dat je de juiste krijgt.

Heb je nog een oude versie, dan gaat het namelijk helemaal niet werken. Je hebt immers een Haswell non-refresh nodig om het BIOS te kunnen flashen, dus tenzij je die op de plank hebt liggen, gaat dat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciprymuu
br00ky schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:50:
Even voor de duidelijkheid. Denk dat NLBUURMAN een typfout maakte (hij weet het heus wel): H87 is de "oude" chipset, H97 de nieuwe. Voor B85 is er geen refresh-equivalent.

Of de Haswell refresh het gaat doen op een "oud" bordje hangt af van het moederbord en van de batch die de leverancier van je moederbord heeft liggen. Als je pech hebt, krijg je eentje die al een tijdje stof heeft lopen happen en dus nog een oude BIOS versie heeft. Op de sites van de verschillende mobo fabrikanten kan je per moederbord vinden welke versie je nodig hebt. Mail voor je gaat bestellen gewoon even de winkel waar het bord vandaan komt om er zeker van te zijn dat je de juiste krijgt.

Heb je nog een oude versie, dan gaat het namelijk helemaal niet werken. Je hebt immers een Haswell non-refresh nodig om het BIOS te kunnen flashen, dus tenzij je die op de plank hebt liggen, gaat dat niet werken.
Recent geproduceerde B85 borden zullen dus wel met de juiste BIOS versie worden geleverd begrijp ik? (versie 1.90 is nodig voor haswell refresh). Aangezien er geen "B95" komt begrijp ik.
Een H97 bordje (laat staan Z) is namelijk in 1 klap veel duurder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Misschien wel handig om je budget te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08 21:00
Ciprymuu schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 16:04:
[...]

Recent geproduceerde B85 borden zullen dus wel met de juiste BIOS versie worden geleverd begrijp ik? (versie 1.90 is nodig voor haswell refresh). Aangezien er geen "B95" komt begrijp ik.
Een H97 bordje (laat staan Z) is namelijk in 1 klap veel duurder!
Nou, dat valt wel mee hoor.
Deze Kost zo'n €70,- en dat is niet duurder dan het gemiddelde H87 moederbord, die zou prima zijn voor jouw bovengenoemde CPUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciprymuu
br00ky schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 16:16:
Misschien wel handig om je budget te vermelden.
Ik heb niet zozeer een budget. Ik wil gewoon graag de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciprymuu
Net een mailtje gehad van ASRock!

Hello,

With Haswell Refresh, if the BIOS version is older than what is required according to the CPU support list then the system will not boot.

If possible please try to borrow a Haswell CPU to update the BIOS. If that is not possible then can you please give me your address? Then I can send you a chip with the latest BIOS version. Replacing the chip is easy. Please see the attached example.

Thanks,

ASRock Support

Er zit een keurige beschrijving met foto's bij hoe je de chip moet vervangen en dat ziet er super easy uit.

Erg netjes! Ook reactie binnen 1 uur!
Pagina: 1