Toon posts:

Lapping fc-pga celeron

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam het volgende artikel tegen toen ik een beetje aan het rondneuzen was. www.agnhardware.com/index.cfm?article=/hardwaresection/default.cfm?revid=240

Nu mijn vraag wie heeft met lapping ervaring? en met lapping van een fc-pga celeron? Ik kan mij namelijk voorstellen dat het best wel helpt, en schuurpapier heb ik wel, maar ik ben een beetje bang dat ik de boel sloop.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mijn oude celly heb ik gelapt. Dat had ook wel nut omdat het een heel groot ding was en als dat maar een beetje 'hol' is en je koelblok ook, dan heb je in het midden een grote ruimte. Bij een celly 2 heeft het nauwelijks nut. Het ding is zo klein dat er nauwelijsk ruimte kan ontstaan voor een luchtspleet. Ook niet als je koelblok 'hol' is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Dit artikel gaat over de celly1, over de core zat een zinklaagje met daaronder nog een koperlaag. Deze kan je dus heel goed lappen. Er zijn hier heel wat topics over geweest, even de search gebruiken.
De FC-PGA celeron is eigenlijk een ander verhaal, Intel heeft de alles omgedraaid waardoor de core nu boven zit. Voordeel hiervan is dat dit dus de warmtebron is en zo beter te koelen is. Als deklaag gebruikt Intel nu een hars laag. Ik heb nu verschillende Coppermines en FC-PGA celly gezien en toch lijkt de dikte en de vlakheid best onderling te verschillen. Mijn inziens is he mits je heel zorgvuldig te werk gaat zeker aan te raden. Lap dan natuurlijk ook gelijk de heatsink mee. En als je toch bezig bent kan je ook de groene heatsink van je bx-chipset mee lappen..

Verwijderd

Ik zou het niet gaan doen: het effect zal (bijna) nihil zijn en het risico is aanmerkelijk groter dan het lappen van de Celeron I.

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
inderdaad ik heb men cel1 ook gelapt. ik heb nu een celly2 en ik ga niet dat harslaagje eraf halen, volgens mij maakt dat niks uit. en inderdaad groot risico. die flip chips zijn niet al te sterk. als ik sommige verhalen hoor, van gekraakte en gebarsten chips. wat veel meer uimaakt naar mijn idee is de juiste hoeveelheid koelprut.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik binnenkort maar eens aan de slag ga, eerst even kijken hoe dik die hars laag is, want volgens mij geleid hars de warmte niet echt goed. Ik zie wel wat het wordt.
Bedankt voor de replies in ieder geval.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
hoe groot is dan precies het contactoppervlak van een celly2 ?

Verwijderd

0,75cminhetkwadraat ofzo?

tussen de 0,75 en de 1 in gok ik zo :)

kan het nu ff niet nameten :P

• aatos
dus stel ik koop zo'n ding en wil hem koelen met een peltier hoe sluit ik dat dan aan?

• stinger
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 10:33

stinger

RAG

Ja wil ik ook weleens weten want ik haal er 1 en die wil ik ook koelen met een peltier

Verwijderd

Niet zo moeilijk hoor, gewoon met een gasket, coldplate en klaar is Clara.
En toch vraag is het me af als je de hars laag licht lapt, wat dit scheelt. Tuurlijk het contact oppervalk is kleiner, maar juist hierdoor is elke onevenheid 1 teveel. Ik heb er ook nog niets over gehoord op alle groet hardware sites, andere mensen ervaring??

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Newt...als het een korrel zand zou zijn erl, dan is het direkt heel erg. Maar als het komt doordat hij hol is dan juist niet. De grote oude celly's waren hol....en de koel lichamen ook. Je kon zelfs licht tussen de twee door zien schijnen. Maar bij kleine voorwerpen met dezelfde kromtestraal is het te verwaarlozen. Ik kan het hier niet tekenen maat je kan je voorstellen dat als je een bocht maakt van 0.5 mm per 15 cm in koeler en processor, dat je bij celly 1 in het midden een ruimte hebt van 1 mm. Bij de celly 2 is dat ,bij de zelfde kromtestraal en een lengte van 2.5 cm, maar 1/6 mm. Daar valt niet zo heel veel meer te winnen. Het is analoog aan de discussie of je bij schuurpapier 600 kan stoppen of pas bij 1200. Het laatste heeft ook geen zin...je hebt immers al 95% van het effect bereikt. Veel beter zal het er niet van worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:37

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Heeft het ook zin om een P3 (Katmai) te lappen???

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• aatos
ehm.. gasket?

Verwijderd

Gasket is een neopreen omhulsel rondom de TEC en Cold-plate om zo condensatie te voorkomen.

• aatos
newt, bedankt
Pagina: 1