Game PC check €650

Pagina: 1
Acties:

• onimal
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-06-2025
Hallo, ik zit al dagen rond te kijken op tweakers, prachtig. Mijn PC is het momenteel aardig aan het begeven, vandaar dat ik opzoek ben naar een nieuwe PC. Normaliter zou ik een merk-PC aanschaffen, maar ik heb inmiddels wel door dat je veels te veel betaalt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Gamen, Battlefield 3 op high/ultra settings, zwaardere spellen hoeven niet op de max; tekstverwerken en natuurlijk een beetje rondkijken op internet.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?

Ik zat te denken aan een bedrag van om en nabij de 650 euro, mag best een aantal tientjes afwijken. Ik ga de gok wagen om mijn PC zelf in elkaar te zetten, lijkt me leuk om een keer te doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Beeldscherm, muis, toetsenbord. Is het mogelijk de optische drive uit mijn oude PC te gebruiken? Het gaat om een LG GSA-H22N uit 2006.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Alle basiscomponenten. Een SSD lijkt mij heel erg mooi al heb ik het vermoeden dat veel tweakers een SSD tegenwoordig als een standaard zien. HDD niet direct nodig, kan die vanuit mijn oude PC pakken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Ik heb een voorkeur voor een Intel processor (i5 series), omdat deze over het algemeen beter beoordeeld worden en tevens past een Intel processor (volgens mij) ruim binnen mijn budget.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Ik heb het liefst een vrij stil PC'tje. Ik gebruik het liefst gewoon de CPU stock koeler, aangezien ik niet met koelpasta wil rommelen. Ik kan altijd erna nog een aftermarket koelertje erin gooien als ik niet tevreden ben met het geluid.

Ga je overklokken?

Nee, ik ga niet overklokken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 148,76€ 148,76
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 169,90€ 169,90
1Corsair Carbide 200R Closed€ 49,95€ 49,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,95€ 46,95
1Crucial MX100 256GB€ 87,95€ 87,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 634,46

De Intel processor, omdat Intel beter aangeschreven staat qua snelheid.

De Gigabyte B1 Sniper, ik weet niet of dit moederbord de juiste is aangezien ik maar 1 videokaart ga gebruiken. Ik kom dan ook vaak de ASrock B85M pro4 tegen. Welke raden jullie me aan? Het is wel ATX vs Micro-ATX en het lijkt me dat het makkelijker werken is met een ATX bord.

Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost, omdat dit een vrij goedkope kaart is en prima prestaties zal leveren, zeker voor de games die ik zal spelen. Bij Afuture is dit model refurbished, dat zal geen problemen opleveren, toch? Is het nodig om deze videokaart te overclocken, of heeft de kaart standaard al een goede snelheid en valt het eventuele overklokken aan te raden i.v.m warmteproductie/geluid? (geen ervaring met overclocken, maar is niet heel moeilijk toch, gewoon MSI afterburner gebruiken?)

Corsair Carbide 200R Closed, precies naar mijn smaak, volgens mij is het vrij makkelijk om in te bouwen. Heb deze in een build-tutorial gebruikt zien worden. Heb wel een reviews gelezen dat koeling/airflow niet optimaal is, misschien is een andere kast aan te raden? Kabelmanagement is redelijk te doen in deze kast.

Geheugen spreekt voor zich, deze worden standaard aangeraden.

Seasonic S12II-Bronze 520W, wattage zal ruim genoeg zijn voor mijn systeem, is de Seasonic betrouwbaar?

Crucial MX100 256GB, niet te missen in een systeem tegenwoordig, althans dat wordt vaak gezegd.

Als mijn post nog informatie mist, dan hoor ik dat graag!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Goede openingspost met prima build. Goede onderbouwing!
onimal schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:17:
De Gigabyte B1 Sniper, ik weet niet of dit moederbord de juiste is aangezien ik maar 1 videokaart ga gebruiken. Ik kom dan ook vaak de ASrock B85M pro4 tegen. Welke raden jullie me aan? Het is wel ATX vs Micro-ATX en het lijkt me dat het makkelijker werken is met een ATX bord.
Beide bordjes zijn prima. De Sniper is net ietsje beter qua geluid, maar of je dat gaat horen? ATX is wel handig, maar of je alle (extra) aansluitingen gaat gebruiken? Wil je besparen kan je die AsRock nemen, het verschil ga je niet merken.
Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost, omdat dit een vrij goedkope kaart is en prima prestaties zal leveren, zeker voor de games die ik zal spelen. Bij Afuture is dit model refurbished, dat zal geen problemen opleveren, toch?
Mits je garantie krijgt niet.
Is het nodig om deze videokaart te overclocken, of heeft de kaart standaard al een goede snelheid en valt het eventuele overklokken aan te raden i.v.m warmteproductie/geluid? (geen ervaring met overclocken, maar is niet heel moeilijk toch, gewoon MSI afterburner gebruiken?)
Juist met overklokken wordt deze kaart interessant. Je benadert dan het niveau van een 280X. Momenteel is de 7950 in dit budget de beste keus wat mij betreft. Het overklokken is niet moeilijk, er zijn legio tutorials te vinden.
Seasonic S12II-Bronze 520W, wattage zal ruim genoeg zijn voor mijn systeem, is de Seasonic betrouwbaar?
Zeker!

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 23-06-2014 11:39 ]

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-03 07:54

lolhoo

Just reboot and relax

Mooie build.
Valt niks op aan te merken.
http://www.alternate.nl/html/product/listing.html?navId=14919&tk=7&lk=9371
Check de link anders ff.
Dit zijn gewoon nieuwe kaarten dus geen gekloot met garantie! :)

Did you try to put it off and on again?

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-03 12:02
Ik snap dat je graag garantie wil op je videokaart maar als je voor de 7950 gaat zou je ook 2e hands kunnen kijken.

Op de V&A hier komen er bijna dagelijks 7950's voorbij voor soms een zeer zacht prijsje!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:38

hidde212

Free your mind...

Grimmie187 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:08:
Ik snap dat je graag garantie wil op je videokaart maar als je voor de 7950 gaat zou je ook 2e hands kunnen kijken.

Op de V&A hier komen er bijna dagelijks 7950's voorbij voor soms een zeer zacht prijsje!
Dan moet je echter wel opletten of er niet mee gemined is, dat kan de levensduur ernstig verkorten namelijk.

...and your ass will follow

• onimal
Hartelijk dank voor de snelle reacties!

Nog een aantal vragen:

- Dien ik nog in de BIOS te rommelen nadat ik de PC in elkaar gezet heb?

- Worden drivers automatisch geïnstalleerd (neem aan dat samen met windows de drivers worden geïnstalleerd)?

- Is het mogelijk de optische drive uit mijn oude PC te gebruiken? Het gaat om een LG GSA-H22N uit 2006. Ik heb namelijk een Windows 7 CD hier liggen en het lijkt me makkelijker dan met een USB.

Ik bestel liever niet 2e hands. Ik stuur wel even een mailtje naar Afuture, indien ze geen garantie op de graka bieden haal ik hem bij Alternate. Bovenstaande build gaat het hoogstwaarschijnlijk worden dan!

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-03 07:54

lolhoo

Just reboot and relax

Jouw dvd speler gaat het niet doen in je nieuwe systeem.
Tot zo ver ik het kan vinden heeft de speler een ide aansluiting.
Dit is een oude aansluiting en er word tegenwoordig gewerkt met sata.
Een speler kan je kopen voor rond de 15 euro en krijg je normaal de nodige kabels bij.

[ Voor 3% gewijzigd door lolhoo op 23-06-2014 16:53 ]

Did you try to put it off and on again?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-03 08:14

BHQ

onimal schreef op maandag 23 juni 2014 @ 16:46:
Hartelijk dank voor de snelle reacties!

Nog een aantal vragen:

- Dien ik nog in de BIOS te rommelen nadat ik de PC in elkaar gezet heb?
Misschien om de bootvolgorde wat gunstiger te zetten, al kan je wss ook gewoon een drive kiezen via een menuutje.
- Worden drivers automatisch geïnstalleerd (neem aan dat samen met windows de drivers worden geïnstalleerd)?
Voor een hoop hardware waarschijnlijk wel, maar het is wel aan te raden de meest recente chipset/graphic drivers te installeren van de (chip)fabrikant.
- Is het mogelijk de optische drive uit mijn oude PC te gebruiken? Het gaat om een LG GSA-H22N uit 2006. Ik heb namelijk een Windows 7 CD hier liggen en het lijkt me makkelijker dan met een USB.
Nope. Is een PATA drive terwijl je enkel SATA poorten hebt.

• onimal
Ik was even op vakantie de afgelopen dagen, dus ik heb nog niets besteld. Nou wilde ik vandaag gaan bestellen, maar ik kom een paar beren op de weg tegen.

- Azerty kan niet zeggen welke BIOS versie de Sniper B5 heeft. Ze raden me aan om een BIOS Flash te laten uitvoeren, aangezien ik interesse in de i5-4460 heb. Die BIOS-flash kost €15, nou vraag ik me af of ik dan niet beter voor een -97 chipset kan gaan. Anderzijds kan ik natuurlijk voor de i5-4440 gaan.

- De Crucial MX100 256GB SSD is heel slecht leverbaar. Is de Crucial M500 240GB dan aan te raden, of is de MX100 significant beter? Anders kies ik enkel een HDD of het wordt wachten tot ze weer leverbaar zijn. (OF zal Windows 7 + BF4 + aantal programma's passen op een 128GB SSD?)

- In de V&A kom ik veelal de Club3D Radeon HD 7950 '13 series tegen, nu vraag ik mij af of deze kaart dezelfde overclockpotentie heeft als de Sapphire HD 7950 with boost.

Bij voorbaat dank!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

onimal schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 15:59:
- Azerty kan niet zeggen welke BIOS versie de Sniper B5 heeft. Ze raden me aan om een BIOS Flash te laten uitvoeren, aangezien ik interesse in de i5-4460 heb. Die BIOS-flash kost €15, nou vraag ik me af of ik dan niet beter voor een -97 chipset kan gaan. Anderzijds kan ik natuurlijk voor de i5-4440 gaan.
Ik heb de Sniper.B5 pas voor een vriend gekocht bij Megekko, volgens mij firmware F6 (nodig voor 4460) en ik had een 4570, als je meer dingen gelijk besteld is Megekko ook goedkoper!
- De Crucial MX100 256GB SSD is heel slecht leverbaar. Is de Crucial M500 240GB dan aan te raden, of is de MX100 significant beter? Anders kies ik enkel een HDD of het wordt wachten tot ze weer leverbaar zijn. (OF zal Windows 7 + BF4 + aantal programma's passen op een 128GB SSD?)
Bij Megekko gewoon leverbaar, dus als je daar veel besteld, is daar ook ook nog (ongeveer het goedkoopste! Staat alleen altijd ergens middn in de likst vanwege de verzendkosten.
- In de V&A kom ik veelal de Club3D Radeon HD 7950 '13 series tegen, nu vraag ik mij af of deze kaart dezelfde overclockpotentie heeft als de Sapphire HD 7950 with boost.

Bij voorbaat dank!
De Club3D had (als ik het goed heb) niet zo'n goede koeler.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

De club3d is niets mis mee hoor, de koeler van de Sapphire is ook niet super geweldig maar wel beter dan die van de XFX en dat geld ook voor de club3d kaartjes. Let wel op dat je dan wel de versie met de coolstream koelers hebt.

Edit:
Heb net gekeken de 13 series heeft gewoon een coolstream koeler, niks mis mee dus!

[ Voor 13% gewijzigd door DarkBlaze op 09-07-2014 16:43 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• onimal
Nogmaals hartelijk dank voor alle reacties, top!
DarkBlaze schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 16:42:
De club3d is niets mis mee hoor, de koeler van de Sapphire is ook niet super geweldig maar wel beter dan die van de XFX en dat geld ook voor de club3d kaartjes. Let wel op dat je dan wel de versie met de coolstream koelers hebt.

Edit:
Heb net gekeken de 13 series heeft gewoon een coolstream koeler, niks mis mee dus!
Heb deze besteld via een tweaker, krijg hem als het goed is dinsdag binnen. Bedankt voor de research in ieder geval!

Heb inmiddels mijn systeem in elkaar gezet (voor de eerste keer; componenten: zie lijstje openingspost) en alles lijkt prima te werken! Ik mis alleen nog mijn videokaart, vandaar dat ik nog geen Windows geïnstalleerd heb.

https://imageshack.com/i/np7edvj (link naar build)

Cable management is prima te doen in deze kast, althans ik vind dat ik het best netjes gedaan heb O-)
Er slungelen nog twee PCI-e aansluitingen, maar zoals eerder aangegeven, videokaart moet nog komen.

De reden dat ik dit post is om mensen die twijfelen over het zelf in elkaar zetten van een PC aan te moedigen om het vooral te doen, het was namelijk best leuk en zeker niet moeilijk! Over hoe de build werkt en of hij überhaupt werkt :P zal ik misschien later nog een update geven, aangezien ik veel tweakers tegenkom die een soortgelijke build op het oog hebben.

Verder kunnen die kabels best wel wat hebben, toch? De 4+4 aansluiting op het moederbord heb ik namelijk best ver moeten verbuigen en er staat aardig wat druk op (zie onderstaande link).

https://imageshack.com/i/n6bt611j

Ga er eigenlijk vanuit dat dit geen probleem is.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Is inderdaad geen probleem, hij zit en hij werkt dus dat is goed. Ziet er zo netjes uit en Windows kan je al installeren hoor via de gpu van je 4440 en daarna kan je zo je videokaart + dtivers installeren.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• onimal
DarkBlaze schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:50:
Ziet er zo netjes uit en Windows kan je al installeren hoor via de gpu van je 4440 en daarna kan je zo je videokaart + dtivers installeren.
Ja, is dat geen probleem? Mijn gedachte hierbij is namelijk dat als ik mijn videokaart binnen heb en dan Windows installeer via de videokaart, dat dan gelijk de benodigde drivers geïnstalleerd worden, leek mij makkelijker in ieder geval. (en dan evt. nieuwste drivers van internet plukken)

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Maakt niet uit, ik heb ook wel is gewisselt tussen de igp en de externe kaart bij mijn 2e pc omdat de videokaart rma was. Drivers zal windows ook wel installeren als jij de kaart er in zet. De laatste drivers moet je toch downloaden bij amd.

[ Voor 12% gewijzigd door DarkBlaze op 12-07-2014 22:08 ]

Pagina: 1