30Mb/s abonnement over een ADSL2+ verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luizje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-02-2023
Hallo,

Ik heb sinds kort internet van online.nl waar ik tot dusver erg ontevreden over ben. Ik heb namelijk een abonnement van 30mb/s waarvan ik maar 9,5mb/s haal. Ik heb een aantal vragen en hoop dat hier iemand mij mee kan helpen.

Allereerst zie ik dat ik een ADSL2+ verbinding heb. Als ik op wiki kijk zie ik dat een ADSL2+ verbinding een max download snelheid heeft van 24mb/s. Hoe kan dan online.nl een ADSL2+ verbinding leveren van 30mb/s?

Verder geeft mijn modem altijd aan dat hij een exacte downstream lijnsnelheid heeft van 11488(kbit/s). Hoe kan het dat als ik een snelheid test doe (bekabeld), dat ik nooit hogere resultaten krijg dan 9.8 MB/s (vaak zelfs lager)? Is het normaal dat er zoveel verschil zit in de inkomende snelheid en de uitgaande snelheid?

Ik heb nu al een aantal keer gebeld met online.nl waarmee ik nog niet veel verder ben gekomen dan een nieuwe modem en een hoge telefoon rekening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Niet. 30Mbit is een VDSL snelheid.

Ik gok dat je verder weg zit van de centrale en daardoor iets meer dan 10Mbit haalt. Voor hogere snelheden moet je dus overgezet worden naar VDSL. Maar dan moet dat wel beschikbaar zijn.

VDSL wordt in dergelijke gevallen vanuit de straatkast geleverd. Maar dat is niet overal leverbaar. En als dat bij jouw niet leverbaar is dan blijft ADSL2+ over.

Los daarvan geeft Online geen 30Mbit, maar tot 30Mbit.

Maw: als er bij jouw geen VDSL mogelijk is, of je zit tever weg, dan kan het best zijn dat je het maar moet doen met (bijna) 12Mbit.

Adhv je postcode/huisnr is te zien of er VDSL leverbaar is. Zo ja, dan kan online je omzetten, zo nee, dan zul je, via de koperkabel, niet hoger komen tenzij er vdsl uitgerold wordt (of je overstapt op kabel of glasvezel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luizje
Bedankt voor je reactie.

Ik zal eens uitzoeken of bij mij VDSL beschikbaar is

[ Voor 69% gewijzigd door luizje op 22-06-2014 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:03
Is er geen kabelaanbieders beschikbaar in je regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luizje
Ja ik ben overgestapt van ziggo naar online.nl om mijn maandelijkse kosten wat naar beneden te halen.
Toen ik overstapte wist ik wel dat de snelheid van een ADSL minder wordt naarmate de afstand groter is tot de centrale. Maar de verwachte snelheid is nergens te vinden op de website van online.nl. En bij vrienden van mij gaat er hoogstens en paar mb er vanaf. Ik wist dus niet dat mijn snelheid zo laag uit zou pakken.
Volgends de volgende website lijkt het er inderdaad op dat de beste ADSL verbinding voor mijn postcode ADSL2+ is.

Nogmaal even terug komen op mijn vraag. Is het normaal dat er een verschil zit van 2 mb/s tussen de inkomende snelheid (snelheid die me modem aangeeft) en de snel heid die ik bekabeld kan meter door sites als ziggo speedtest of 1 van de andere speed test websites?

[ Voor 24% gewijzigd door luizje op 23-06-2014 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-10 21:44
Online is gewoon een bout provider in my honest opinion.

Niet alleen bieden ze troep modems, hun zogenaamde "eigen netwerk", is vaak nog niet geschikt voor VDSL, waarbij de verkoop afdeling doet alsof dit WEL zo is, en de afdeling opzeggingen ook, (klantbehoud).

Waarbij bijvoorbeeld KPN wel VDSL levert op locatie X, doet online dit niet, dat is athans mijn ervaring op verschillende adressen.

Daarnaast krijg je een bout modem van ZTE dat nog slechter presteert dan een Experiabox V6 en lager ;)
Ook is er daar eindelijk een start gemaakt met interactieve TV i.p.v. digitenne :/

Ik bedoel maar, je kunt beter Telfort nemen, ben je voor net zoveel geld klaar met VDSL vaak wel... En heb je ITV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
luizje schreef op maandag 23 juni 2014 @ 09:17:
Nogmaal even terug komen op mijn vraag. Is het normaal dat er een verschil zit van 2 mb/s tussen de inkomende snelheid (snelheid die me modem aangeeft) en de snel heid die ik bekabeld kan meter door sites als ziggo speedtest of 1 van de andere speed test websites?
1 mb kan 1.000.000 bits( of bytes zijn), maar ook (1024x1024) 1.048.576 bits(/bytes). Wat op 10 mbit al een halve mbit verschil is. Daarnaast is er ook nog overhead plus eventueel televisie of "achtergrond downloads".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luizje
Ja achteraf baal ik ook dat ik nu aan een twee jarig contract vast zit. Ik hoop daarom iets te kunnen vinden wat het contract ongeldig maakt. Want in de kleine lettertjes van de voorwaarden (welke je pas krijgt na het bestellen van het abonnement) staat wel dat de verwachte snelheid tussen de 10 en 14 mb/s is, maar als ik dat van te voren had geweten had ik nooit dit abonnement genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 21:41
supayoshi schreef op maandag 23 juni 2014 @ 09:27:
Online is gewoon een bout provider in my honest opinion.

Niet alleen bieden ze troep modems, hun zogenaamde "eigen netwerk", is vaak nog niet geschikt voor VDSL, waarbij de verkoop afdeling doet alsof dit WEL zo is, en de afdeling opzeggingen ook, (klantbehoud).

Waarbij bijvoorbeeld KPN wel VDSL levert op locatie X, doet online dit niet, dat is athans mijn ervaring op verschillende adressen.

Daarnaast krijg je een bout modem van ZTE dat nog slechter presteert dan een Experiabox V6 en lager ;)
Ook is er daar eindelijk een start gemaakt met interactieve TV i.p.v. digitenne :/

Ik bedoel maar, je kunt beter Telfort nemen, ben je voor net zoveel geld klaar met VDSL vaak wel... En heb je ITV.
Ik dacht dat online Huawei modems leverde? Of is dat alweer veranderd?

Overigens, ik heb een Eperiabox v9, ook van ZTE. Had hiervoor een ZTE H220N, en allebei deden ze het prima. Ik heb een maandje een Arcadyan gehad, maar daar werd ik zo gek van dat ik nu gelukkig weer een stabiele ZTE heb. Die traint ook veel hoger in dan zo'n arcadyan.

Overigens, ik heb nu 50Mbit van KPN, krijg ik ook. Tele2, Online en andere non-KPN bedrijven leveren niet meer dan 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luizje
HvanderT schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:00:
[...]

Ik dacht dat online Huawei modems leverde? Of is dat alweer veranderd?

Overigens, ik heb een Eperiabox v9, ook van ZTE. Had hiervoor een ZTE H220N, en allebei deden ze het prima. Ik heb een maandje een Arcadyan gehad, maar daar werd ik zo gek van dat ik nu gelukkig weer een stabiele ZTE heb. Die traint ook veel hoger in dan zo'n arcadyan.

Overigens, ik heb nu 50Mbit van KPN, krijg ik ook. Tele2, Online en andere non-KPN bedrijven leveren niet meer dan 20.
Ja klopt ze leveren inderdaad Huawei modems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luizje
DJSmiley schreef op zondag 22 juni 2014 @ 22:17:
Niet. 30Mbit is een VDSL snelheid.

Ik gok dat je verder weg zit van de centrale en daardoor iets meer dan 10Mbit haalt. Voor hogere snelheden moet je dus overgezet worden naar VDSL. Maar dan moet dat wel beschikbaar zijn.

VDSL wordt in dergelijke gevallen vanuit de straatkast geleverd. Maar dat is niet overal leverbaar. En als dat bij jouw niet leverbaar is dan blijft ADSL2+ over.

Los daarvan geeft Online geen 30Mbit, maar tot 30Mbit.

Maw: als er bij jouw geen VDSL mogelijk is, of je zit tever weg, dan kan het best zijn dat je het maar moet doen met (bijna) 12Mbit.

Adhv je postcode/huisnr is te zien of er VDSL leverbaar is. Zo ja, dan kan online je omzetten, zo nee, dan zul je, via de koperkabel, niet hoger komen tenzij er vdsl uitgerold wordt (of je overstapt op kabel of glasvezel)
Maar horen zij dan niet aan te geven dat de 30mb/s abbo niet beschikbaar is voor mijn adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:03
Zit je niet nog in je 14 dagen wettelijke bedenktijd toevallig? (Koop op afstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

luizje schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:54:
Maar horen zij dan niet aan te geven dat de 30mb/s abbo niet beschikbaar is voor mijn adres?
In de basis leveren ze gewoon 'DSL internet', er is amper meer onderscheid tussen V/ADSL/2/+, je krijgt gewoon een lijntje tot het max haalbare snelheid. Enige kleine onderlinge verschil is het mogelijke netwerk (BBned wat Online afaik gebruikt of KPN), maar het is soort van 'best you can get' abonnement.
luizje schreef op maandag 23 juni 2014 @ 09:17:
In de regel wel, dat was in het ADSL tijdperk de 2bit extra voor correctie, waardoor je factor 10 (8+2bit) ipv factor 8 (8bit) moest rekenen. Kabel heeft dit afaik niet, en zit je dus wel met een absolute haalbare snelheid (zo zou 30Mbit ~3MB zijn op DSL, maar tot ~3.5MB op kabel).

Alle DSL pakketten zijn altijd _tot_ die snelheid, 99% afhankelijk van de afstand tot de centrale en 1% voor de bekabeling intern. Er zijn diverse 'afstandcheckers' die redelijk kunnen aangeven wat de afstand is, zit je richting de 2KM kom je al snel in die 11-14Mbit. (ook VDSL, die bij 1,5KM amper 10Mbit overhoud).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:24
1,5KM? Klopt niet. Kantelpunt VDSL2/ADSL2 ligt een heel stuk verder dan dat. Genoeg lijnen van krap 2KM die nog 24Mbit kunnen halen over VDSL2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luizje
SinergyX schreef op maandag 23 juni 2014 @ 17:22:
[...]

In de basis leveren ze gewoon 'DSL internet', er is amper meer onderscheid tussen V/ADSL/2/+, je krijgt gewoon een lijntje tot het max haalbare snelheid. Enige kleine onderlinge verschil is het mogelijke netwerk (BBned wat Online afaik gebruikt of KPN), maar het is soort van 'best you can get' abonnement.

[...]

In de regel wel, dat was in het ADSL tijdperk de 2bit extra voor correctie, waardoor je factor 10 (8+2bit) ipv factor 8 (8bit) moest rekenen. Kabel heeft dit afaik niet, en zit je dus wel met een absolute haalbare snelheid (zo zou 30Mbit ~3MB zijn op DSL, maar tot ~3.5MB op kabel).

Alle DSL pakketten zijn altijd _tot_ die snelheid, 99% afhankelijk van de afstand tot de centrale en 1% voor de bekabeling intern. Er zijn diverse 'afstandcheckers' die redelijk kunnen aangeven wat de afstand is, zit je richting de 2KM kom je al snel in die 11-14Mbit. (ook VDSL, die bij 1,5KM amper 10Mbit overhoud).
Bedankt je uitleg. Klopt het dan ook dat de afstand tot de centrale verschillend is voor KPN en BBned? http://postcodecheck.bbned.nl/PostcodeCheck/html/check geeft namelijk aan dat ik 2657meter afstand zit van de centrale, terwijl http://www.speedtest.nl/a...code=9715PG&distance=1553 aangeeft dat ik op 1553 meter af zit van de centrale wat nogal een verschil geeft in snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

In die afstanden zijn VDSL2 wijkkasten niet opgenomen, mijn geval zie ik enkel de centrum-centrale (ADSL2), maar ik heb een VDSL2 kast op ~700 meter staan.

Ergens in het nieuws van tweakers was in het nieuwsbericht een lijst geplaatst met alle wijkkasten van VDSL2, er drijft ook een google doc op internet rond ervan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1