SSD automatisch uitschakelen snel/nooit (energie settings)

Pagina: 1
Acties:

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-01 23:02
Ik heb mijn laptop een SSD upgrade gegeven. Nu is mijn vraag of het verstandig is in de energiesettings van windows mijn SSD na 5 minuten idle uit te schakelen of nooit (of pas na een lange tijd).

Ik heb twee meningen gevonden. SSD's zijn snel, ook als ze ontwaken uit een deep-down state. Dus je kunt energie besparen door een SSD snel uit te schakelen.
Echter door de SSD snel uit te schakelen kan de SSD nooit (op batterij) achtergrond processoren zoals trim en gabarge collection doen.

Ik ben in het bezit van de nieuwe Crucial MX100. Iemand een suggestie?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Ten eerste, je SSD gaat toch niet uit, want je systeem is toch niet idle...

En eens zeggen welke laptop je hebt.
Van daaruit is te bepalen, welke power states er zijn... Moderne laptops & SSD's hebben powerstates die ervoor zorgen dat een SSD amper een miliwatt gebruikt.

Maar dan nog, hoe laag het energie verbruik van de SSD is voornamelijk in handen van je laptop/OS, niet in jouw handen ;)
Enige invloed die normaal is uit te oefenen is het weigeren van low power states te gebruiken...

[ Voor 105% gewijzigd door Swordlord op 22-06-2014 21:16 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

SSD's zijn zo ontiegelijk zuinig vergeleken met HDD's, ik zou dat ding dus lekker aan laten staan.

People as things, that’s where it starts.

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-01 23:02
Dell Inspirion 14, i7 4500U. Modern systeem dus.

@VasZaitsev: moderne SSD zijn actief niet echt zuiniger dan een 5400RPM HDD. Zit tussen de 3-4 watt range.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
_autumnOS schreef op zondag 22 juni 2014 @ 21:27:
@VasZaitsev: moderne SSD zijn actief niet echt zuiniger dan een 5400RPM HDD. Zit tussen de 3-4 watt range.
Dat klopt, maar

als een HDD een bepaalde workload te verduren krijg, is die daar zeg 20 sekonden mee bezig
als een SSD diezelfde workload voor zijn kiezen krijgt, is die daar 2 sekonden (of nog korter) mee bezig.

Reken nu nog eens het gemiddelde stroomverbruik uit. :)

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:38

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Seconden, sorry moest even...

Die van mij gaat wel idle na x-minuut. Verder leuk allemaal, maar ik irriteer me mateloos aan het feit dat ik af en toe even 5 seconden mag wachten voordat er iets gebeurt. Uiteindelijk maar weer uitgezet. Stukje gebruikersgemak weegt dan weer niet op tegen het stroomverbruik.
Pagina: 1