Laatste Check

Pagina: 1
Acties:

• Thalutt
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-03 08:50
Hallo allemaal! En alvast bedankt.

Ik zou graag verbeterpunten of wat dan ook horen als het nodig is. Ik heb hier eerder me pc op het forum gezet maar toen was ik erg vroeg en had een orange/zwart thema wat helaas niet helemaal mogelijk is zoals ik het wil.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Voornamelijk gamen(1920x1080), maar wil ook wat met video/foto editing gaan doen vandaar de i7 processor en 16GB RAM.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?

Als het max rond de € 1500,- kan zou ik blij zijn. Het is me eerste pc dus moet ook nog randapparatuur hebben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Alles voor de pc zelf randapparatuur komt later.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Ik heb de voorkeur aan Intel en Nvidea. Ik heb niet echt een reden, maar het spreek me meer aan ofzo.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Het liefst niet verschrikkelijk luid, maar daar zorgt deze kast al grotendeels voor.

Ga je overklokken?

Ja, ik wil die optie open houden ik ga nog kijken of ik het zelf doe of iemand anders laat doen.

Ik heb deze build niet alleen voor performance maar ook deels voor look zo samengesteld. Hier het lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 219,89€ 219,89
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 125,94€ 125,94
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5€ 359,-€ 359,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,04€ 69,04
1Asus Xonar DGX€ 27,-€ 27,-
1NZXT H440 Zwart€ 99,45€ 99,45
1be quiet! SHADOW ROCK 2€ 35,98€ 35,98
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 132,95€ 132,95
1Crucial MX100 512GB€ 174,11€ 174,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.243,36

Ik hoef geen drive voor CD's/Blu-rays vandaar ook deze kast. Als ik verder iets vergeet hoor ik het graag, ook als er verbeterpunten zijn. Nogmaals bedankt.

Edit: Nog de vraag wat voor PSU ik nodig hebt met dit systeem? Voor overklokken, 2de GPU en nog geluidskaartje.

!!Voor dit systeem ben ik bereidt performance in te leveren voor uiterlijk!!

[ Voor 7% gewijzigd door Thalutt op 22-06-2014 21:49 ]

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
cpu koeler is wel luid op max.

geen z97 bordje?

r290 (wel overklokken) is goedkoper en beter, maar je hebt voorkeur voor nvidia

crucial lp geheugen is evengoed en goedkoper

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De H440 is eigenlijk best slecht voor zijn prijs. Ik zou dan eerder de Define R4 nemen, stiller, koeler, ruimer, handiger en goedkoper.

Dat plankje vind ik niet echt geweldig, voor een tientje meer heb een bord met een wat minder goedkope stroomvoorziening, best leuk als je wilt overklokken: pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5

Een GTX780 is wat duur vergeleken met de R9 290, die dezelfde prestaties biedt voor zo'n 70 euro minder als je de Sapphire versie neemt.

Koeler kan beter, de NH-D15 is natuurlijk awesome, maar ook pricewatch: Thermalright SilverArrow IB-E, pricewatch: Thermalright SilverArrow IB-E Extreme of de pricewatch: Zalman CNPS12X zijn alle drie zeer goed.

Geheugen is duur, pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU is lekker goedkoop en tenminste LP

People as things, that’s where it starts.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En hoeveel is 'wat' met foto- en videobewerking? :) Fotobewerking kan makkelijk met een i5, videobewerking, afhankelijk van welk programma je gebruikt en de hoeveelheid dus zou ik dan met een i7 doen. Onderzoek in ieder geval eerst de mogelijkheden die Quick Sync van Intel bieden kan, als jouw programma's daarmee overweg kunnen, dan is een i7 zelfs helemaal niet meer nodig. De APU van een i5 is hetzelfde als op een i7 namelijk. Performance wise hoef je dan dus helemaal geen i7 meer te nemen.

Op welke resolutie wil je trouwens gaan gamen? 1080p of 1440p? In het laatste geval kun je beter een kaart met meer RAM nemen en kom je al gauw bij AMD uit.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2014 20:54 ]

• Thalutt
mirp schreef op zondag 22 juni 2014 @ 20:46:
cpu koeler is wel luid op max.

geen z97 bordje?

r290 (wel overklokken) is goedkoper en beter, maar je hebt voorkeur voor nvidia

crucial lp geheugen is evengoed en goedkoper
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper Z97 Is dit dan een mooi bordje?
Ik wil een geluidskaart, en later nog een 2de grafische kaart kunnen toevoegen. Ik heb bij RAM gekeken naar mooie bijpassende en die zie ik niet van Crucial.

• Thalutt
Bedankt voor het advies VasZaitsev, maar ik wil het ook een mooi uitziend systeempje houden en met de dingen die jij adviseert gaat dat in mijn ogen niet lukken.

CptChaos: Ik ben nog niet in verdiept tot nu toe, dus weet niet welke programma ga gebruiken. Ik ben benieuwd om er mee aan de slag te gaan en voor school moet ik er mee aan de slag dus vandaar. Ik ga beginnen met gamen op 1920x1080, maar ga misschien sparen voor deze: http://rog.asus.com/29665...hd-g-sync-gaming-monitor/

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is het dan niet verstandiger om dan nu al rekening te houden met een mogelijke monitor upgrade? :)
Voor wat betreft de CPU, denk ik dat het dan toch verstandiger is om een i5 te kiezen, zeker als je niet weet waarmee je gaat werken, dan is wellicht zo'n meerprijs tov de i5 niet te verantwoorden.

Als je bijvoorbeeld Adobe pakketten gaat gebruiken (zal haast wel, aangezien het ook voor school gaat worden begrijp ik?) dan kun je middels een (overigens gratis) plugin van Intel gewoon Quick Sync gebruiken. :)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Thalutt schreef op zondag 22 juni 2014 @ 21:02:
Bedankt voor het advies VasZaitsev, maar ik wil het ook een mooi uitziend systeempje houden en met de dingen die jij adviseert gaat dat in mijn ogen niet lukken.
Niks is mooier dan goede kwaliteits onderdelen waarvoor je niet teveel betaald!

Dat MSI mobo is namelijk echt budget qua stroomvoorziening van de CPU, iets wat MSI en Asrock trouwens wel vaker doen. De onderdelen zijn niet beter dan dat van een plank die 30-40 euro goedkoper is.

Dat geheugen is overpriced en de koelribben gaan in de weg zitten bij cpu-koelers. Gewoon LP geheugen is een veel beter idee, zit immers nooit in de weg. Moet het persé zwart zijn, dan heeft Corsair wel iets duurder zwart geheugen. Of pakt gewoon je spuitbus en je leeft je eens he-le-maal uit :+

CPU koeler is ook meer voor de looks dan prestaties. Zo heel goed issie niet namelijk. Beetje zonde om 60 euro uit te geven welke de prestaties heeft van een 20 euro goedkoper model.

Kast is ook hetzelfde, zoals ik al zei is dat gewoon een onding welke snel te warm wordt, niet heel stil is en gewoon te duur is, kortom, hoe NZXT wil je het hebben?

Een R9 290 van Sapphire, met goede koeler, is 75 euro goedkoper, en biedt gewoon dezelfde prestaties.

Kortom: je kan zo 100 euro besparen + betere onderdelen hebben als de mooiheid niet zo belangrijk was. Hoevaak kijk je nou in je pc?

Trouwens, gij mist nog ene voeding.

• Thalutt
CptChaos: Door rekening te houden zou dat dus betekenen dat ik voor een AMD GPU moet gaan of op een andere manier? Gaan games ook niet steeds meer gebruik maken van Hypertreading of zal dat de komende 5 jaar niet gebeuren?

VasZaitsev: Je hebt gelijk dus wil door een tussenweg gaan, dus ik ga even op onderzoek uit.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hyperthreading (HTT) is eigenlijk een feature van de marketing. Consumenten roepen al jaren als ze een nieuwe PC willen en per se een i7 er in willen steken, dat de hyperthreading een boel goed gaat maken. Maar sinds HTT beschikbaar is in de Core-serie van Intel processors, moet dat moment eigenlijk nog aanbreken. Voor gaming hoef je dus geen HTT te nemen en in sommige gevallen werkt het zelfs performance tegen.

Als je nu al plannen hebt voor een 1440p monitor (die Asus is zo'n monitor) dan zou ik er nu al een GPU ervoor in de PC steken, anders heb je straks misschien nóg een upgrade te doen en dat is (imo) zonde van het geld.

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2014 21:31 ]

• Thalutt
Ik wil wel voor de pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 gaan, maar crossfire werkt precies hetzelfde als SLI?

En is dit een goed alternatief voor het RAM geheugen?: pricewatch: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10

En voor de CPU koeler dit?: pricewatch: be quiet! SHADOW ROCK 2

CptChaos: Dus deze pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed is een uitstekend alternatief?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op zich wel, als je niet gaat overclocken kun je eventueel de i5 4690 (non K-variant dus) pakken. :)

• Thalutt
Heb het lijstje even geupdate:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 219,89€ 219,89
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 125,94€ 125,94
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5€ 359,-€ 359,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,04€ 69,04
1Asus Xonar DGX€ 27,-€ 27,-
1NZXT H440 Zwart€ 99,45€ 99,45
1be quiet! SHADOW ROCK 2€ 35,98€ 35,98
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 132,95€ 132,95
1Crucial MX100 512GB€ 174,11€ 174,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.243,36

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Die geluidskaart lijkt mij niet heel zinvol, gezien er al een meer dan degelijke chip op de Gigabyte zit, natuurlijk is die Asus kaart beter, echter, je zult behoorlijk goede oortjes/koptelefoon/boxen moeten gebruiken wil je het verschil merken.

Verder ziet het er zo wel netjes uit.

• Thalutt
Ja ik ga als latere aankoop deze kopen: pricewatch: Logitech Z906

En moet ik voor Windows 8.1 of 8.1 pro gaan?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De normale 8.1 is al prima.

En dat setje rechtvaardigt absoluut geen geluidskaart, hoewel het wel een goede set is. Je moet echt denken aan dure hifisets, met boxen die per stuk even duur zijn als de Z906, wil je het geluidsverschil tussen mobo en geluidskaart echt goed merken.

[ Voor 14% gewijzigd door RobinHood op 22-06-2014 22:19 ]

• Thalutt
Oke dan haal ik de geluidskaart weg.

En hoeveel watt PSU heb ik voor dit systeem nodig met overklokken en een tweede GPU?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Tweede videokaart lijkt mij niet heel nuttig.

Voor dit systeem met stevige overklok + videokaart moet je denken aan een watt of 600 om erg safe te zitten. pricewatch: Cooler Master VS V650S is een erg populair ding welke een erg goed binnenwerk heeft.

Wil je toch echt ruimte overhouden voor twee videokaarten, moet je al snel denken aan 750w of meer, R9 290's lusten wel wat(t) als je ze overklokt, 300w per kaart kun je wel halen, een stevig overgeclockte i7 gaat ook snel omhoog in het verbruik, pricewatch: Seasonic G-Serie 750Watt is dan goed, denk ik. pricewatch: EVGA SuperNOVA 850 G2 is volgens mij ook een goed ding, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet 100% zeker.

• Thalutt
Op pcpartpicker.com kom is met de basis componenten te selecteren op bijna 700 Watt moet ik dan voor de 750 of 850 watt gaan?
Pagina: 1